1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Operaattoreiden markkinaosuudet 6/2003

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Anonymous, 4/9/03.

  1. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Tässä kesäkuun lopun lukuja:

    Sonera 54%
    Radiolinja 29%
    Dna 16%
    Saunalahti 1%

    Numeronsiirrettävyyden aikana Dna on saanut uusia asiakkaita 28 000 ja se on menettänyt 17 000 asiakasta.

    Lähde: HS 3.9.
     
  2. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Pienenä piikkinä sanottakoon että aika mielenkiintoista että otit vain Dnan esimerkkiisi siitä että kuinka paljon numsin aikana on tullut uusia asiakkaita ja kuinka paljon lähtenyt käpälämäkeen. Kyllä me jo hyvä adapter tiedetään ettet Dnasta tykkää. ;D
     
  3. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No kerrotko missä muut ovat julkistaneet lukujaan? Vaikea ottaa esiin sellaisia numeroita joita joutuu vain arvailemaan... No, saunalahdestahan on jonkinlaista käsitystä.

    Dna - suuri voittaja ei tainnutkaan mennä ihan niin hyvin kuin odotettiin?
     
  4. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Hmmm...eikö muut ole julkistaneet lukujaan? Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista....
     
  5. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Ei ainakaan minun tietääkseni, tosin en nyt ihan penkomalla olekaan yrittänyt selvittää. Mutta varsin yksinkertainen syy sille, ettei muita lukuja tuoda esille. ;)
     
  6. Mr. M

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    47
    Tykkäykset:
    0
    Mainittakoon, että noilla luvuilla laskettuna DNAn poistuma (tai Soneran termein vaihtuvuus) on ollut elokuussa kivasti yli 25 %.
    Lasketaan näin: (17 000 poistunutta / 750 000 liittymää x 12kk x 100%) = 27,2 %.
     
  7. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Aivan, pörssi yhtiöt (Sonera ja Elisa) julkistavat omat lukunsa osavuosikatsauksien yhteydessä, tässä tapauksessa lokakuun lopussa.
    He eivät voi ennen osavuosikatsauksia tietoja antaa ulos yhtiöistään.
    Eli loka-marraskuussa nähdään sen hetkinen todellinen tilanne, kun KAIKKI ovat antaneet tilastonsa ulos...
     
  8. Conda Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    1/8/02
    Viestit:
    5327
    Tykkäykset:
    0
    Johtuukohan nuo menetykset lähinnä GPRS-palvelun hinnoitteluperusteiden muutoksesta?
     
  9. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Aika hurja churn-numero, toki on muistettava että tilanne on tavallaan keinotekoinen ja poikkeuksellisen "vaihtoaltis". Varmaan kovin monet vaihtajat ovat nimenomaan lykänneet vaihto-aikomustaan tähän ajankohtaan jolloin varmaan on heittoa jokaisen firman churneissa.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Voi silläkin olla osuutta asiaan, kuitenin noi luvut ilmoitettiin eilen ja ne kertoi tilanteesta numeron siirron jälkeen tapahtuneesta muistaakseni tiistaihin saakka.
    Saunalahti on ilmoittanut saman suuntaisesta uusista liittymätilauksista ja alle 1000 lähtevistä asiakkaista.
    RL ja Sonera eivät ole ilmoitelleet mitään jo edellä kerrotuista syistä, huomioitava kuitenkin että jos heillä tapahtuu suuriamuutoksia joilla olisi oleellista vaikutusta yhtiöntilan arviointiin on heidän tiedotettava asiasta.

    Voidaan kuitenkin olettaa että heiltä on lähtenyt väkeä, toisaalta tilanne Soneran verkkooperaattorin osalta on mielenkiintoinen ja ei välttämättä yllätys jos sinne olisi tullut väkeä lisää.

    Jostain nuo varsinkin saunalahden asiakkaat ovat tulleet, kaikki eivät ole uusia.
    Kyllä, isojen operaattorien vaihtuvuus prosentit olivat 1Q ja varsinkin 2Q varsin pieniä.

    Edit:
    Siis DNAlle on tullut ihan kivasti nettolisäystä, mikä osoittaa että asiakashankinta on ollut tehokasta ja Telian asiakkaat eivät ehkä ole rynnäköllä lähteneet pois.
     
  11. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Dna:lta lähtijöiden mahdollisia syitä: Asiakaspalvelu ei toimi/ruuhkainen, laskutus sekoiluja, hinnoittelumuutoksia (Gprs), kuuluvuus ei niin kattava(mökillä, metsässä).
     
  12. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    No laskutussekoilut ja kuuluvuus on varmaankin oikeita syitä lähteä, tosin noistakin on nostettu hiukkasen turhan suuri meteli kun aattelee että niitä samoja ongelmia on varmasti muillakin mutta niistä ei uskalleta tai haluta puhua, GPRS-hinnoittelumuutokset on puolestaan on ihan käyttäjien omaa vikaa kun tietyt waretti ja tukki verkkoa, mut enpä usko et kukaan lähtee tukkoisen aspan takia vaihtaan operaattoria. Tarkoitan siis aspan tukkoisuutta ainoana syynä lähteä. Tosin eilen oli eka kerta koko sen asiakashistorian aikana kun oon Dnalla ollut asiakkaana ettei päässyt läpi, muuten on pelannut pirun hyvin. Tosin asianikaan ei ollu mitenkään kiireellinen joten ei siitä sen enempää.
     
  13. Masteri Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    2/8/03
    Viestit:
    4574
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    iphone4 16GB Black
    Mielestäni ole ole ASIAKKAAN vika Gprs hintamuutokseen, operaattorin tyhmyyttä, kun lähtivät mukaan kiinteeseen hinnoitteluun ja sit muuttavat myöhemmin ehtoja ASIAKKAAN kannalta huononpaan suuntaan. Ei olisi koskaan pitänyt ottaa kiinteetä hinnoittelua, olisi Gprs asiakaskuntakin varmasti paljon tyytyväisempiä. Käyttivät tuota "sisäänheitto" tuotteena, nyt tuote toimii "ulosheitto" tuotteena. Tiedän monia ketkä ottaneet Soneran Prodatan ja siihen ilmaisen nettinopeuttimen, jota Dna ei tarjoa asiakkailleen. Ja aspan toimivuus vaikuttaa pitkälti operaattorin valintaan monessa tapauksessa.

    Tottakai käytetään hyväksi kiinteetä hintaa, kun siihen on tarjottu mahdollisuus, etkö itse tekisi samoin?

    Myös Rl tarjoaa edullisempaa vaihtoehtoa.
     
  14. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Vertailun vuoksi: Oon kuullut tapauksista että joillekin kaapelimodeemiasiakkaille on tullut kysely kun dataliikenne on ollut epätavallisen suurta, eli siis kyllä asiakkaan oma toiminta vaikuttaa.

    Pitäisikö sitten ehtoihin suoraan suomenkielellä laittaa (jenkkien tyyliin että kaikesta pitää erikseen sanoo) että ÄLÄ WARETA, ÄLÄ KUORMITA VERKKOA TURHAAN yms. Luulis nyt jo käyttäjän omankin järjen sanovan ettei GPRS:ää ole tarkoitettu niin raskaaseen liikenteeseen. Nyt tuossa sitten kärsii myös nekin jotka ihan hyötykäyttöö harjoittavat. Ilmeisesti Dna tosiaan teki virheen siinä kun luotti liikaa asiakkaiden omaan järkeen ja heidän arvostelukykyynsä siitä mikä on kevyttä nettikäyttöä. Waretus ei tosiaan ole sellaista.

    Ja ei, en todellakaan itse lähtis moiseen touhuun, GPRS on kevyttä nettikäyttöä varten, kuten sähköpostia ja muuta vastaavaa varten, ei tiedostojen imuttamista tai uppaamista varten.
     
  15. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    Kerrotko millä muulla operaattorilla on ollut esim. useita kuukausia tilanne jolloin ei pysty lähettämään yhtään laskua, samoin lisäpalveluiden tilauksissa ja irtisanomisissa on ollut todella suuria ongelmia. Dna on itse maineensa ansainnut.
    Yeah. Eiköhän se vika ole kuitenkin dna:ssa ja jälleenmyyjissä jotka markkinoivat tuotetta kiinteähintaisena yhteytenä jota voi käyttää niin paljon kuin haluaa.
     
  16. puh Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    3687
    Tykkäykset:
    36
    Puhelinmalli:
    LG G4
    11000 asiakasta kuukaudessa on vähemmän kuin monien isojen kampanjoiden aikana, parhaimmillaan asiakkaita tulee moninkertainen määrä.
    Onkohan ennätys yhä se RL:n muutaman joulun takainen yli 50000 asiakasta kuukauden aikana.
     
  17. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Kyllä, varmasti dna-miehet olivat odottaneet hieman kovempaa menekkiä liittymille - vai onkohan kuitenkin lähtijöiden määrä ollut se jota ei ole osattu ennakoida? Tuo kuitenkin kertoo melko paljon omaa tarinaansa kun ovi käy ulospäin tiuhaa tahtia.

    Toki dna:n asiakas on hieman "erilainen", eli mahdollisesti hieman hintakriittisempi, ei vielä kovin pitkiä asiakassuhteita tai muita "pieniä tekijöitä" jotka saattavat vaikuttaa suurempaan vaihtohalukkuuteen. Hinnalla kilpailevat markkinoilla muutkin yritykset ja hyvä tarjous saa aina tiettyä osaa kansasta liikkeelle.

    Kysymys sitten kuuluukin, oliko rajun kasvun (ei 11.000 lisäykseen, vaikka tietysti + -merkkinen luku tuokin on, sitä ei sovi unohtaa) varaan laskettu? Tekikö telia-kauppa ja sen ajankohta karhunpalveluksen, onko asiakasmassa riittävä (aikaisemminhan on puhuttu 500.000) mielekkäälle toiminnalle? Pitääkö vielä tehdä jotain lisäratkaisuja asiakasmäärän kasvattamiseksi tavoiteltuun minimiin asti vai onko se jo saavutettu?
     
  18. juhilus

    juhilus Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    4/6/03
    Viestit:
    2417
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    Ei mikään estä pörssiyhtiötä tiedottamaan liittymämääristään vaikka päivittäin. Tai no ehkä HEX ja analyytikot hiukan hermostuisivat, mutta mikään laki ei sitä estä. Pörssiyhtiöiden on itseasiassa heti ilmoitettava uusista tiedoista, joilla on oleellinen vaikutus yhtiön pörssikurssiin. Esim. Saunishan on myös pörssiyhtiö ja se on tiedottanut numeronsiirron jälkeen saamistaan uusista asiakkaista.

    Ihme itkua. DNA siis myi siirtorajoittamatonta GPRS liittymää, jonka ostaja olisi pitänyt tajuta ettei sitä voi käyttää rajattomasti? Eiköhän sen DNA:n olis pitänyt tajuta, ettei GPRS:ä voi käyttää rajattomasti, eikä asiakkaan. Sitä paitsi olisi se DNA niin halutessaan voinut nostaa verkkonsa kapasiteettiä ostamalla uusia tukiasemia, mutta olisi tainnut tulla liian kalliiksi. Tuo rajoittamaton GPRS oli tosiaankin sisäänheittotuote, jota tuskin koskaan oli suunniteltu ikuiseksi, vaan alusta pitäen oli suunnitelmissa jossakin vaiheessa pistää tuohon rajoituksia. Ei siihen olis auttanut vaikka olisi ollut kuinka "fiksuja" asiakkaita.
     
  19. jukra Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    3066
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Vainoharhaista!?

    Kerrottakoon että lähteenä käytetyssä HS:ssä ei muiden operaattoreiden lukuja kerrota. Turhaa pääsit jo intoilemaan adapterin kustannuksella.

    Minut ainakin yllätti tuo dna:n suuri poistuvuus. 17 000 asiakasta on mielestäni aika paljon kun katsotaan sisäänpäin tulleiden asiakkaiden määrä. Ok enemmän on tullut sisään kuin poistunut mutta selvästi jotain ongelmia on dna:lla pitää asiakkaistaan kiinni.

    Mielenkiintoista on myös samaisessa Hesarin jutussa oleva Finnet Oy:n hallituksen puheenjohtajan kommentti koskien dna:n kannattavuutta "Ensi vuonna pitää nenä olla pinnalla", tuo pitää sana iski silmään. Tulosta siis haetaan kovasti, yleensähän näissä lausunnoissa ollaan melkoisen varovaisia.
     
  20. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Tosiaankin vielä kertauksena se, että prosenttiluvuissa ei näy vielä numeronsiirtoja ja vain tuo dna:n esimerkki kertoo miten heidän asiakasmääränsä on muuttunut.
     

Jaa tämä viestiketju