1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Onko softatestaajien haku ok?

Keskustelu osiossa 'Ylläpito', aloittaja Grego, 3/2/09.

1. Grego

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Joku Nokia, Saunalahti
    Olen satunnaisesti hakenut testaajia itse tekemälleni softalle. Viimeisin yritykseni tuossa eilin Samsung foorumilla tulkittiin mainokseksi. Oli siinä nyt sen verran mainosta että linkitin omille sivuilleni ja pyysin lataamaan softan sieltä. Palkkioksi tarjosin ilmaista rekisteröitymistä.

Aiemmin olen menestyksekkäästi hakenut testaajia, siis siinä mielessä että olen niitä saanut ja käsittääkseni sekä testaajat että minä ollaan oltu tyytyväisiä.

Mikähän tuossa olisi oikea protokolla esittää asia ettei sitä nyt ihan raa'aksi markkinakapitalismiksi tulkittaisi? Itse en ehdi joka luurilla testaamaan, ja tutuillakin on vain rajattu määrä eri merkkisiä puhelimia.

2. kimmo Vieras

Laitetaan tuo toisessa ketjussa käyty keskustelu jatkoksi, niin muutkin pysyvät "kärryillä".

3. kimmo Vieras

Vaikka tuolla jo aiemmin vastasinkin, niin haluaisin vielä selvittää ratkaisuani.
    Vaikka kuinka olisit vilpittömin mielin liikkeellä ja haluat/tarvitset ohjelmillesi testaajia oikeasti, niin mehän emme voi asian oikeaa laitaa tietää.
    Mikä hyvänsä yritys voisi laittaa tänne, tahi jollekin vastaavalle sivulle oman ilmoituksensa missä etsisi millon mitäkin testaajaa jostain syystä. Puhelinmerkit/mallit ei lopu, vaikka ilmonsa päivittäisi vaikka joka viikko. Kun sivujen suosion kautta mahdollisuus vaikkapa mainostuloihin, niin tuolla tavalla toimimalla voi jotain suosittua foorumia hyödyntämällä päästä jonkunlaisille ansioille.
    Oli miten oli, itse en foorumin linjauksia päätä, vaan sen tekee Esa. Itse olen yrittänyt vain tulkita hänen laatimiaan sääntöjä parhaan käsitykseni mukaan. Jos/kun kuitenkin mahdollista että olen väärässä, niin ehdotin keskustelua asiasta täällä.
    Kenties Esa kertoo lopullisen ratkaisun asialle..jos olen ollut väärässä, niin pahoittelut etukäteen.

4. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Mun mielestä softatestaus jne... kehityksen viemisen eteenpäin ja osallistumisen mahdollisuus on ok. koska sillä ei ole suoranaista mainostustarkoitusta haettu.

Olisi suorastaan outoa, että joku sivusto, joka tarjoaa ainutlaatusia ominaisuuksia veloituksetta käyttöön matkapuhelimiin vielä liittyen, ei saisi kertoa edes mistä ja miten pääsee osallistumaan vilpittömällä tavalla järjestettyyn hommaan mukaan.

Olisi suorasaan naiivia kuvitella jonkun tekevän puhtaasti kehitystyötä ilman ansaintalogiikkaa yritystasolla, joten mielestäni juttu lähes naurettava ajatus tässä suhteessa.

Yhtäkaikki. Sääntöjä kuuluu noudattaa, mutta joillekin harrastus voi olla työtäkin. Olisiko se tuomittavaa toimintaa? Tää nyt ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta kun mainonnasta jauhetaan. Tuskin viiminenkään, haluaisin asialle kuitenkin sellasia päätöksiä, että ylläpidolta voisi tiedustella erikseen asian sopivuutta ja vakuuttaa, mistä tämmösessä toiminnassa on kyse milloinkin. Molemminpuolisten asioiden ymmärtäminen voisi vähentää turhia selkkauksia ja toimintatavan "standardoiminen" vähentäisi riitatapauksiin asti menevää ja aikaa vievää toimintaa.

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ahaa, tuo postaukesesi selvittää paljon, lainauksessa kysyjä itsekkin kertoo epäsuorasti markkinoivansa kaupallista peliä.

Forumilla tosin muuten paljon keskustellaan ohjelmista, osan kohdalla jopa aivan omissa ketjuissaa. ja isojen kauppalisten tahojen Beta vaiheen softista juttua, ero taitaa olla siinä että jälkimmäiset käyttäjälähtöisä, ja niissäkin monen aloituksen spämmit siivotaan pois.

Mainonnasta tulee toki mieleen toinen kun eräs Verkkokauppa 1 2 jne markkinoi aika tehokkaasti

6. -Mage-

-Mage-

Tykkäykset:
    0
    Täytyy nyt todeta että foorulla oleva linja on tässä kohtaa ihan oikea.
    Haet testaajia sovellukselle joka on kaupallinen ja sivustosi sisältää mainos tilaa...

[OT]
    Saako testaajat jonkun feature listan vai tyyliin kattele tota ja kerro kokemuksia. <-ihan kiinnostuksen vuoksi kyselen.
    Onko jokin syy miksi sivuilla ei ole linkkiä puhelimille, jadia?
    Sivuille maininta että sovellus toimii puhelimissa joissa MIDP 2.0 profiili (oletan tämän perus vaatimukseksi)? Muutkin kuin Nokia?
    [OT]

Ps. ei herneitä, nämä vain minun huomiota / ideoita.

7. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Mun mielestä softailija otti tietoisen riskin kuitenkin. Yhtähyvin voisi tulla haukkuja kuin kehuja. Itse ainakin jos tienaisin vaikkapa hirveästi rahaa tämmösen asian kautta, olisin valmis maksamaan provikkaa MPF:lle tms...

Mun mielestä Esim. Nokiakin voisi testauttaa joitain puhelimia ihan meillekin jotka olemme perillä asioista. "Haukumme ja kehumme" -periaatteella voisi valmistaja saada paljon järkevämpää tietoa jos heitä ylipäätään kiinnostaa mikään muu kuin halpuus. Esim. voisi olla pienien bileiden järjestäminen, jossa on sitten muutakin sisältöä. Ei olisi aivan merkittävä kustannus ja se tietäisi paljon etuja myöskin. Olisi kyllä mielenkiintoista päästä kehittäjien kanssa ihan suoraan keskusteluyhteyteen.

Ilomielin kannatan MPF:ään aluetta kaupallisten asioiden testaamiselle harrastajilla. Ei pidä olla kehityksen jarru. Tämä voisi olla merkittävää hyötyä sisältävää toimintaa, jossa puhalletaan yhteen hiileen. Samalla voidaan saada aikaan työnantaja tasolla oleviin henkilöihin yhteys ja jopa rekrytoinnit mahdollisiksi. Taistelua lamaa ja taantumaa vastaan pitää lähteä talkoilla ja hyvässä yhteishengessä.

Eli en lähtisi sortamaan henkilöitä jotka tekee ja kysyy asioista. Luulisi olevan parempaakin tekemistä MPF:llä porukalla kuin seurata pilkuntarkasti joka sääntöä ja pykälää. Modet on niitä varten ja se siitä. Mut harkintaa pitää olla ja eri näkökulmia saada asioille.

8. -Mage-

-Mage-

Tykkäykset:
    0
    Idea

Eräällä toisella foorumilla on ihan oma alue yrityksille / yksityisille jotka haluavat mainostaa tai myydä jotain tuotetta.
    Ideana on siis alue niille jotka myyvät esim. useita puhelimia ns. bisnes mielessä.

Tarkoitin edellisellä viestilläni lähinnä sitä että kyseisen "mainoksen" poistaminen on ihan hyvin linjassa siihen miten käsittääkseni tähän asti on foorumilla toimittu.

9. Grego

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Joku Nokia, Saunalahti
    Jos nyt palataan alkuperäiseen kysymykseen, niin kuinkas 'kaupallinen*' firma voisi voi pyytää harrastelijoita testaajiksi? Linkin sivuille laitoin että jengi tietäisi vähän minkälaisesta softasta on kyse. Omilla sivuilla on toistaiseksi ollut kävijöitä Suomessa yhden käden sormilla laskien, että sinne ei ainakaan vielä kannata mitään testipyyntöä laittaa.

Enemmän se antaa loppukäyttäjälle vaikutusmahdollisuuksia jos pääsee mukaan testaamaan ja antamaan palautetta.

*tuo 'kaupallinen' siitä taitaa tulla vasta kun eka kappale on myyty...

10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Teksistä olen ymmärtänyt että kyse kaupallisesta hankkeesta, vaikka vielä huonosti menestyvästä tai kehitysvaiheessa olevasta.

Joka tapauksessa oli motiivi mikä vain, niin on varsin vaarallista lähteä sillä linjalla että luo aloituksia joissa aiheena lähinnä oman, sivuston,opeskelun, harrastuksen, työn jne. esilletuominen, jos siihen vielä liittyy kaupallisia vivahteita niin oli foorumi melkein mikä tajansa niin vaarallisilla vesillä liikutaan.

Sen mitä näin niin postauksesi ei tuonut oikein mitään lisäarvoa lukijalle, vaan oli hyvin pitkälti lähtoisin sinun tarpeista ja niiden tyydyttämisestä. ja kaiken lisäksi viesti oli tehty aika anonyymisti.

Moderaattorit tekevät päätöksiä sen mukaan miltä asia päällepäin näyttää, jos viestihistoria on lähinnä keskittynyt omien tuotteiden markkinointiin (vielä lähinnä uusilla aloituksilla) niin herkästi siinä varmaan deletenappia viuhuu.

Yksittäisestä "mainostajasta" parialoitus tai viestiä ei tunnu suurelta, mutta ilman tiukkaa linjaa niitä on pien kymmeniä viikossa.

Epäselvissä tapauksissa kannattaa varmaan miettiä hetki miten asian esittää ja esittää sen sitten ylläpidolle ja mahdollisen hyväksynnän/sopimuksen jälkeen sitten toimii sovitulla tavalla.

11. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Semmosta mahdollisuutta ei ole, ellei sitten järjestetä pian tämän myötä osiota, jossa tämänkaltainen toiminta olisi erikseen. Kannatan ainakin ajatusta, itseasiassa se olisi mainio ja antaisi erittäin hyvän kuvan MPF:n toiminasta. Mahdollisuus vaikuttaa asioihin, on ehkä tän päivät trendi muutenkin. Suosittelisin nyt miettimään asiaa ja ottamaan myös Esa Isopahkalaan yhteyttä ihan tämän asian vuoksi.

12. Grego

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Joku Nokia, Saunalahti
    Niin noh, en nyt mielestäni sitä markkinoinut vaan hain testaajia Samsungille. Jos olisin markkinoinut niin varmaan olisi postaillut tuonne Nokia tai Sony-Ericsson foorumeille, noissa kännyissä kun tiedän tuon toimivan.

13. Grego

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Joku Nokia, Saunalahti
    Kaipa tuo on lukijasta kiinni, käsittääkseni monia kiinnostaisi osallistua testaukseen kunhan saisivat sen mahdollisuudesta tiedon.

Sitähän tässä nyt juuri tehdään.

14. Grego

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Joku Nokia, Saunalahti
    Testilista olisi: 1. lähteekö käyntiin 2. voiko pelata 3. onko grafiikat ilman virheitä 4. toimiiko asetusten vaihto/talletus 4. muistaako peli kentän missä oltiin kun välillä suljetaan 5. toimiiko äänet 6. onko muuta palautetta

jad linkin puuttuminen on lähinnä siksi etten arvannut minkään puhelimen niitä enää käyttävän. Ainakin omat nokialaiseni hakevat sen joko tuon mobile-coden kautta tai sitten suoraan jar linkkiin osoittamalla.

Tuo MSoko on tehty puhtaasti Linuxilla, Sunin Java WTK 2.5.2 SDK:ta käyttäen. Eli periaatteessa sen pitäisi toimia kaikissa J2ME puhelimissa jotka tukevat MIDP 2.0 ja CLDC 1.1 rajapintoja. Yleinen kokemus vaan kertoo että itse luurit ovat aika ronkeleita, tästä tuo testaustarve.

15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Lähes kaikki niitä käyttävät, ja se on suositeltavaa, monet toki tapauksesta riippuen syövät pelkän jarrinkin.

Niin no, pointti oli että kaupallinen tuote, ja koko postauksen arvo oli palvelulla sinua, eikä lukijoita.
    Kimmon kirjoituksesta sain sen käistyksen että ei ollut ainoa postaus.

Se vielä olisi puuttunut.

Mihinkä tuo käsityksesi perustuu ? Onko "tiedon" määrällä väliä? 1 -10 vai yli 100 "tietoa" kuussa vielä kiinnostaisi?

Kuinka paljon teit pohjatyötä ? ennen ensimmäisiä postauksia

16. Grego

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Joku Nokia, Saunalahti
    Siis puhelinohjelmat eivät tuo lisäarvoa puhelimille? Tässä tapauksessa viissiin tuo kaupallisuus hiertää.

Minun tapauksessani testitarve tulee silloin kun saan jotakin valmiiksi. Yleensä siinä muutama kuukausi vierähtää. Eli alle 1 "tietoa" per kuukausi keskimäärin.

Viimeksi hain E90 testaajia joskus vajaa vuosi sitten. Kukaan ei älähtänyt ja neljä kiinnostunutta ilmaantui heti.

Jos tänne tuollainen Sovellustestaus foorumi perustettaisiin, niin veikkaisin että aika vähän niitä ainakin alkuun tulisi testattavaksi. Kannatan kuitenkin ideaa ellei muita pelisääntöjä saada sovituksi.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    En tuollaista tarkoittanut, vaan sain sen käsityksen että viestisi oli keskittynyt vain lisäarvon tuomiseeksi sinulle.
    Eli tyyliin:

"
    Haetaan Sansungin puhelinomistajista sovellustestaajaa tekemälleni softalle
    www.kaupallistatavaraa.jotain/testaa_tama
    "
    Tyypillinen spämmerin selitys, an mä lähettänyt kuin yhdenviestin ja ensikuussa suunnittelin lähettää toisen... mutta jos spämmereitä on paljon, toiset tekee tutkimuksia, kolmanne pyytää testamaan nettikauppaa, neljäs muuta sivuja, ja joku jotain muuta. Se miksei noita näy johtuu pitkälti siitä että moderaattorit siivoavat jäljet heti niin hyvin että jäljelle jää lähinnä työläämpi piilomainostus.

Ilmeisesti ei sitten aivan menestys.
    Mutta jos postauksesi on pitkälti rajoittunut testaajien hakemiseen ja sivulleisi linkittämiseen, neljästä postauksesta puolet ja kaikista aloituksista kaikki "linkityksiä" sivuillesi, niin se voi osua moderaattorien silmään. kyse on myös paljon siitä miltä touhu näyttää.

18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Mitäs jos sinä tekisit sellaisen sovellustestaus foorumin ? joka siis olisi keskittynyt siihen hommaa.

19. Grego

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Joku Nokia, Saunalahti
    No minun kannaltani se oli menestys. En minä testaajille tuota softaa ole myymässä, he saavat sen tietty ilmaiseksi ja useamman testaajan samojen palautteiden setviminen veisi jo liikaa aikaa.

Onko jollakulla ehdottaa muuta suomenkielistä saittia testaajien hakuun?

20. Esa Isopahkala

Esa Isopahkala Ylläpitäjä

Tykkäykset:
    1330
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Näyttää, että tuo aloitus yleisesti tulkittiin mainontana, joten poistoa ei voi pitää vääränä. Testaajia voi hakea allekirjoituksessa.

Jaa tämä viestiketju