1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Onko Siemens vai Nokia parempi gprs-yhteyksissä?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja rabo, 13/5/03.

1. rabo

Tykkäykset:
    0
    Olen juuri hankkimassa ensimmäistä matkapuhelintani. Suunnitelmissa olisi Siemens C55. Siemens-otsikon alla joku ilmoitti gprs-yhteyden ajoittaisesta katkeamisesta S55:n kanssa. Käyköhän näin C55:n kanssa myös? Olisiko joku Nokian puhelin parempi vaihtoehto vai esiintyykö ongelmia merkistä riippumatta?

2. nOxiOu$

Tykkäykset:
    0
    Keskittyisin enemmänkin yhteyksien vertailuun eri palvelun-tarjoajien välillä kuin kännyköihin.

3. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Kyllä valintaan vaikuttaa merkittävästi päätelaitteen suorituskyky (vaikkei sitä kiistettykään). Jos vertaa vaikka nykypäivän Nokian 3+1 aikaväliä ja Siemensin 4+1 aikaväliä, niin ennemmin Siemensin ottaisin.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Nokialaisissa 3+1 / 2+2
    Siemens 4+1 ja joissain malleissa myös 3+2.

5. personal jesus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Lumia 1520, 930, 640ds, 435, SGS5mini
    Tuon unohdinkin mainita, koska minulle itselleni se ei merkkaa mitään.

Tuota taasen en tiennyt.

Kiitos tarkennuksista!

6. Trex

Tykkäykset:
    0
    Tulevassa Siemens SX1 -mallissa on 4+2 aikaväliä.

7. scorpion

Tykkäykset:
    0
    Itse asiassa kyseessä on juuri sama class10, joka jo tuossa aiemmin mainittiin, eli 4+1/3+2, nimittäin 4+2 -konfiguraatio jossa yhtäaikaa vastaanotetaan 4 aikavälilä ja lähetetään kahdella ei ole mahdollista kuin vasta class19:ssa (silloin kyseessä onkin jo 6+2), tosin näitä luokkia ei puhelimissa tahi verkossa ole vielä tuettu.

Jokohan tämä x+y -numeroleikki alkaisi olla kaikille selvää? Homman voisi ilmaista esim. 4+2=5, tosin liekö liian koominen ilmaisutapa?

Jos nopeutta halutaan GSM/GPRS-puolella lisää (ja nimenomaan DL-suuntaan), katse pitää kääntää EDGEen (EGPRS), jolloin jo 2 aikavälillä saadaan enemmän tavaraa liikkumaan kuin GPRSn läpi - ja tähän kuluu vain puolet radiokapasiteetista. Puhumattakaan sitten 3 tai 4 aikavälin vastaanotosta EGPRS:n yli...

Antti

8. akiky

Tykkäykset:
    0
    Eikös tämä mokoma ole väärällä alueella..?

Itellä on Motorola, ja ihan tyytyväinen olen ollu, toisaalta ei ole mitään vertailu kohtaa..

9. rabo

Tykkäykset:
    0
    Voisiko joku selventää mulle, mitä tuo + ja aikaväli -juttu tarkoittaa?

10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    http://www.matkapuhelininfo.com/forum/viewtopic.php?t=23
    Tuolta juttua,
    Yleensä merkitään verkostalaspäin tulvaa määrää ensin esim 4 ja väliin laitetaan usein tuo + ja se jälkimmäin luku kertoo montako aikajaksoa ylöspäin (lähettäminen) on käytössä.
    Selkeyden vuoksi usein merkitään 4+1 (4 alas ja yksi ylös) ja 3+2 (3 alas ja kaksi ylös yhtäaikaa)
    Tuon linkin takaa löytyy mitä käytännön nopeuksia nuo tarkoittaa GPRSllä.

11. Trex

Tykkäykset:
    0
    Asia selvä. :) Tulkitsin siis väärin SX1:n Data Sheetin kohdan GPRS class 10, B (2Tx, 4Rx).

12. Tomppa

Tykkäykset:
    0
    Käytännössä 4+1 känny on 30% nopeampi kuin 3+1 känny
    imuroitaessa dataa.

13. rasanttu

rasanttu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    12
    Totta puhut.

14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Prosentit on kivoja, teoriassa 4+x on ~ 33.33...% nopeampi kuin 3+x, mutta 3+x on 25% hitaampi kuin 4+x, siis teoriassa jos verkossa optimi tilanna kumallekkin kännylle ja käytäntökin on että neljänaikajakson kone on nopeampi, ruuhkassa tilanne voi olla myös toisin.

15. Tomppa

Tykkäykset:
    0
    No ei tarvitse olla mitään optimitilannetta, mulla on samanmerkkiset kännykät toinen 3+1 ja toinen 4+1. Niitä kun mä vuorotellen tyrkkään PC:hen kiinni niin 3+1 on dl nopeus n. 27kbps ja kun vaihdan sen 4+1 kännykkään niin saan dl nopeudeksi n. 37kbps. Tietenkin kun verkko on oikein ruuhkainen niin eroa ei silloin ole niin paljon.

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Jospa siltikin on ollut optimitilanne? Tuolla tarkoitin tilannetta jolloin verkko ja luuri toimivat yhteen halutulla tavalla ja verkossa on tilaa.

Jaa tämä viestiketju