1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Onko puhelimella takuuta ilman takuutodistusta?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Kat, 9/12/02.

1. Kat

Tykkäykset:
    0
    Eli mulle on vähän epäselvää että korjaako huollot puhelimia vian sattuessa takuun piikkiin jos ei ole esittää takuutodistusta? Onko tää huolto- tai merkkikohtaista?

Entä pystyykö jonkin (imei?)koodin avulla selvittämään milloin puhelin on ostettu tai onko varastettu?

Mulla ois kiikarissa Todella Kiinnostava t68i mut -yllätys, yllätys- ilman papereita, eli asia kiinnostaisi...

2. Hakki

Hakki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
  3. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mikäli olet yksityiseltä ostamassa, niin selvitä ensin puhelimen taustat ja mielellään jopa kysäise sen IMEI-koodin perään operaattorilta tai mahdollisesti jopa poliisilta.. Hiukka kyseenalaisia nuo yksityisiltä paperittomat ja taustattomat puhelimet, ei tosin aina, mutta on siellä myynnissä vaikka minkälaista.

4. Kat

Tykkäykset:
    0
  5. Kat

Tykkäykset:
    0
  6. bull Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Soitat esim eri operaattoreiden asiakastukeen ja kysyt että onko niille ilmoitettu ko. imei-koodia varastetuksi. Sitten sama homma poliisin kanssa! Ei sen kummempaa, oletan näin... :eek:)

7. Kat

Tykkäykset:
    0
    Ok, kiitos kaunis :)

Onko jollain havaintoa tosta takuukorjauksesta ilman takuutodistusta?

8. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Jos puhelimessa on vielä takuu voimassa, niin pitäisi onnistua ainakin osassa huoltoja. Eikös ne sieltä koneesta saa kaivettua suunnilleen sen takuuajan..?

9. rutina

rutina Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z1 Compact
    Mun Ericsson T68 ainakin korjattiin ilman takuutodistusta ja softa päivitty kans ilman mitään lisämaksuja, eli Ericssonilla/Sony Ericssonilla ainakin sai korjauksen ilman todistuksia.

10. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    niin... ihmiset luulee että kuitti olisi takuun tae. näinhän ei ole vaan kyllä jos muullakin tapaa voi osoittaa puhelimen ostopäivän niin on tämä hyväksyttävä menetelmä. mutta kuitilla on helpompi tämä osoittaa. imeistä käy selville puhelimen "kulku", tekopäivä, kaikki olennainen ennen myymistä. myöskin historia kun puhelin on ollut huollossa ja miksi. jotku myyjäliikkeet merkitsevät mikä puhelin on milloinkin ostettu ja myyty, ja näin voisi saada liikkeistä todistuksen/jäljennöksen kaupasta. jos nyt joku puhelin on lojunut kuukausi tolkulla hyllyllä sitten se myydään ja kuitti häviää niin moni varmasti murehtii "takuuaikansa" lyhenemistä. takuu on valmistajan antama takuu... kannattaa muistaa se. kuluttajasuoja laki määrää sitten ihan muuta. se on laki ja se sanoo viimekädessä onko korjausvelvollisuutta vai ei. moni ei viitsi viedä lautakunnan käsittelyyn, kestää vuodesta puoleentoista käsittely. sillä aikaa puhelimen arvo alenee aivan hirveesti.

11. katana

katana

Tykkäykset:
    0
    re

Onko jollain havaintoa tosta takuukorjauksesta ilman takuutodistusta?[/quote]

On kokemusta kahdesta takuuaikaisesta korjauksesta, huollon vastaanottajalle ei edes kelvannut kuitti vaan akku pois ja luurin takaa imei koneelle ja sitten kerrottiin murheet. Tämä valtuutetulta Nokia-huollolta Vanthaalta v. 02.

12. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Ericssonin ohjeet on takuukorjauksessa huolloille seuraavanlaiset: Jos ei ole esittää takuu-/ostotodistusta katsotaan puhelimen valmistusviikko tyyppikilvestä( esim. 01w25 on 2001 viikolla 25 valmistettu) ja jos siitä on alle 15kk voi takuuseen korjata. Muussa tapauksessa ei saa koska ericsson vaatii yli 15kk(valmistuksesta) vanhoista koneista todistukset itselleen ja jos niitä ei ole esittää ei ne myös huollolle mitään maksakkaan.

13. per

Tykkäykset:
    4
    En tiedä miltä basaarilta te ostatte omat puhelimet, mutta en ole vielä törmännyt yhteenkään liikkeeseen jossa ei olisi tietokantaan merkattu puhelimen valmistustiedot ja ostajan henkilötiedot ostohetkellä. Näissä paikoissa ei ole ongelmia kuitin vilauttelun kanssa vaan tietokone kertoo missä mennään

14. Anonymous

Tykkäykset:
    0

Niitä on kuule yllättävän paljon tuommoisia liikkeitä jossa ne ei jää mihinkään ylös, yleensä pienempiä puljuja.
    Mut harvemminhan huolto on samassa paikassa kuin myyjäliike jonne koneen viet joten kyllä silti huollossa aina sen todistuksen ostosta kirjallisena tarvii(Jos yli 15kk valmistuksesta) ja nuo myyjäliikkeet ei niitä kovin herkästi kaikki lähetä...

15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    No mitä ne henkilötiedot myyjälle kuuluu? ei niitä ainakaan voida vaatia.
    Järjestelmissä on kyllä myymälä/ketju kohtaisia eroja, ja siinä kuinka helposti sen tiedon sieltä saa ulos.
    Joka tapauksessa näyttö velvollisuus on asiakkaalla, ja jos asiakkaalla on jotain näyttö, niin myyjän on se pystyttävä kumoamaan jos meinaa kiistää asian.

16. per

Tykkäykset:
    4
    hops! sattuko hermoon?

Onneksi noita liikeitä joissa voi asioida on monenlaisia ja voi itse valita sen paikan jonka asiakaspalvelu vastaa omia toiveita. En ole onneksi pääkaupunkiseudun onnettomaan palvelualttiuteen törmännyt vaan vaasassa homma toimii ainakin niin niissä liikeissä joita minä suosin että puhelimen voi viedä ostopaikkaan ja sieltä saa lainavehkeen tilalle. Ei kukaan ole pakoittanut antamaan henkilötietoja mutta kun niitä ei ole väärinkäytetty esim suoramainontaan niin en ole katsonut aiheelliseksi niitä pimittämään.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Isommissa kaupungeissa, on useimmin persoonatonta palvelua...
    Hyvä juuri oikein, oma kantani on myös asioida tutussa liikkeessä missä homma toimii.
    Juu, itse aina kehotan keräämään niin paljon dataa kuin vain mahdollista(laillista) asiassa kuin asiassa, tosin itse pyrin kyllä itsestäni luovuttaan vähändataa.

Joissain liikkeissä on ollut yksittäistapauksia joissa myyjä ei oikein ole ymmärtänyt miksei nimea heidän kantaan anneta, ja ovat sitä jopa vaatineet, ei muka saa muuten myydä??

18. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    :))

19. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tuo kuulostaa kyllä enemmän kuin ihmeelliseltä, koska käsittääkseni ei ole mitään velvollisuutta antaa itsestään välttämättä mitään tietoa. Kunhan raha on pöydässä, niin se on tärkeintä.

Itse olen kyllä kännykkäkauppiaille antanut nimen ja osoitteen, mutta itse henkilötiedoilla he eivät kai tee yhtään mitään, ja näin ollen en ole suostunut sitä luovuttamaan. Tai tarkemmin, kerran olen antanut täydelliset tiedot, kun annoin vaihdossa käytetyn ja silloinkin merkkasi ylös vain syntymäajan, ei siis täydellisesti henkilötunnusta, mutta uuden ostossa en luovuta.

Yleensäkin olen hiukan pihi antamaan itsestäni ylimääräisiä osoite-/puhelinnro- ja henkilötietoja, tuntuvat aina käyttävän enemmän tai vähemmän minua ärsyttävällä tavalla (lue: markkinointi)...

20. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Firmojen kassajärjestelmissä on tosiaan eroja... Esimerkiksi minun työnantajani kassajärjestelmään ei jää IMEI-koodit talteen myynnin jälkeen. Kun myymme laitteen, lisäämme kuitille lisärivin, johon kirjoitamme IMEI- ja takuutiedot. Jälkeenpäin niitä ei sitten saa enää mistään pengottua esille. Suurilla ketjuilla on järjestelmät, joihin tallettuu tiedot myydyistä laitteista ja sieltä voidaan hakea sarjanumeron perusteella sitten vaikka takuukuitti.

Jaa tämä viestiketju