1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

onko kokemuksia puhelimen kastumisesta ?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Ihokas, 9/1/04.

1. Ihokas

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Elisa
    hei.

sain tuossa joululahjaksi uuden Siemensin C-60:sen ja eiköhän kaveri pari päivää sitten kaatanut baarissa kaljat puhelimen päälle.

olin itsekin sen verran hyvässä kunnossa että puhelimen kunto jäi yöllä tarkistamatta (luulin että siitä oli vain akku jossain vaiheessa loppunut), huomasin sitten aamulla että jotain oli vialla.

olen yrittänyt kuivatella puhelinta, mutta on edelleen ihan "mykkä" (noin 18 tunnin kuivattelun jälkeen), latauksessa ei tule elonmerkkejä tms.

ilmeisesti se ei ole kastunut hirveän pahasti (ts. läpimäräksi) mutta sisäosissa näkyy pieniä merkkejä kastumisesta.

olisinkin kysellyt että millaiset toiveet tuo puhelin on saada vielä toimimaan ? kannattaako viedä huoltoon tai yrittää esim. vaihtaa akku tms. ?

mikä noista puhelimesta yleensä simahtaa ensimmäisenä jos laite saa pikkuisen kosteutta sisuksiinsa ?

---

semmoinen vielä että kun kaveri jo lupasi maksaa tapahtuneen vahingon niin kannattaako 140 eurolla ostaa uusi samanlainen Siemens C-60 vai onko parempia vaihtoehtoja samassa hintaluokassa (tai vähän kalliimalla) ?

2. Killerwhale

Tykkäykset:
    0
    Akun vaihtamisella tuskin selviät. Mikäli olut on kastellut puhelimen sisäosia on siellä melko varmasti ainakin pieniä hapettumia tai muita puhelimen toimintaa haittaavia kosteusvaurioita. Tietyssä nesteessä liottamalla voipi sen saada vielä kuntoon, huoltoon kannattaa viedä jos aiot vanhasta saada vielä kelpo puhelimen. Takuun piikkinhän tuo ei toki mene, joten pyydä kustannusarvio ennen kuin annat lupaa korjata.

Saman hintaluokan puhelimista Siemensit ovat hyviä, toki jos integroitu kamera kiinnostaa niin sijoita esimerkiksi MC60:een

3. Ihokas

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Elisa
    ok. kiitoksia vastauksesta.

onko mitään hajua mitä tuo huolto vähimmilläänkin tulisi maksamaan ?

ilmeisesti jo pelkästä työstä veloitetaan jotain, puhelin on ostettu Päämies-kaupasta.

4. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    On noita saman kokeneita luureja tullu availtua. Kannattaa viedä huoltoon.

5. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    20-60e luulisin, riippuu joutuuko vaihtamaan osia kun kuitenkin ultraäänipesun suurella todenäköisyydellä tekee. Kun on bisseä niin siitä on mitä ilmeisemmin jäänyt jotain mähmää puhelimen piirilevyille. Mut jos uskallat TEET TÄN OMALLA VASTUULLA ota pehmeä harja käteen ja laita vesihana jääkylmälle ja laita luuri sinne alle ja harjaa sillä pehmeällä harjalla. Sitten kun olet varmasti harjannut jokaisen pikku kolon kuivaat sen pyyhkeellä ja hiustenkuivaajalla 10-15min puhaltelet sitä. Näin olen itse pari kastunutta luuria saanu kuntoon. Ne ei kyl ollu värinätöllisiä, mutta ota kaikki näytöt ja kaikki pois elikkä pekkää piirilevyä harjaat ja samalla sit voit putsata kuoret sun muut. MUTTA MITÄÄN VASTUUTA EN OTA VAIKKA HAJOITTAISIT KOKO PUHELIMESI PAHEMMIN! TEET OMALLA VASTUULLASI TÄMÄN!

6. jeesh Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse olen ymmärtänyt, eli kokemusta ei ole, että puhelimen pitäisi antaa kuivua parikin päivää hyvin tuuletetussa paikassa ennekuin akkua yritetään taas ladata.

7. Ihokas

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Elisa
    jeesh : juup, puhelimen pitää antaa kuivua aika kauan aikaa. en vain silloin aamullaensin edes kunnolla muistanut mitä oli tapahtunut eli luulin puhelimesta akun olleen vaan lopussa.

henkkis : luultavasti yritän viedä huoltoon tuon puhelimen ennenkuin alan itse kokeilemaan tuollaista. kiitti kuitenkin vinkistä, ehkä tuota pesua voi kokeilla jonkin halvemman käytetyn kanssa.

8. MasaT

Tykkäykset:
    0
    Kaveri rikkoo, kaveri korjaa/maksaa?

9. Ihokas

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Elisa
    joo, kaveri lupasi maksaa.

jatkossa kyllä taidan ottaa kakkospuhelimen mukaan baariin, oli jo toinen kerta kun saa kuivatella puhelinta mallastuotteiden jäljiltä.

vessanpönttöön en ole vielä onnistunut puhelinta tiputtamaan... tiedän parikin tapausta kun näin on päässyt käymään.

10. Morgue Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    7
    Taitaa olla parempi siirtyä takas siihen lankapuhelimeen. =)

11. SC60

Tykkäykset:
    0
    Hehe, yks kaveri tiputti kerran puhelimensa bajamajaan, mutta noukki sen kiltisti pois. Oli kuulemma haissut vähän aikaa.

Itelläni sateessa kastunut kännykkä rupesi temppuilemaan jonkun ajan kuluttua vaikka olin sen kuivattanut ym.

12. paspau

Tykkäykset:
    0
    Itsellä makso kastuneen nokia 6800 puhelimen huolto 70 euroa.
    Sen jälkeen on kyllä toiminutkin moitteetta.
    Kuivattelin kyllä ensin pari viikko ja puhelin alkoi toimimaan mutta sitten välillä alkoi tilttaileen ja kentät hävis itestään.
    No huolto auttoi.

13. fry

Tykkäykset:
    1
    Mä kävin joskus hietsussa uimassa 6110 taskussa. Noin vuorokauden kuivattelun jälkeen toimi moitteetta lähes vuoden jonka jälkeen alko virrat lähtee välil pois, puhelut pätki jne...

14. eph

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E90
    Lonkeroaallon päälle saanut 3210 ultraäänipestiin ja hintaa tuli muistaakseni 240mk. Hyvin toimii edelleenkin. Laite oli 3 päivää akku auki vain, eli ei mitään pusseja tarvittu.

15. Mutka

Tykkäykset:
    0
    Pari kertaa oon saanu kastuneen luurin kuntoon. Ihan vaan avaamalla ja puhdistamalla koko sisus pudistusaineella. Tosin se toinen luuri toimi vain pari kuukautta ja hyytyi lopullisesti.

Hapettuminen on kai yleisin syy siihen, että ne hyytyvät. Ei välttämättä heti mutta jonkin ajan kuluttua.

16. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Itse pidän nyrkkisääntönä sitä, että alle 150 euron arvoisia kännyköitä ei kannata kosteusvaurion takia korjata, mikäli puhelin ei lähde käyntiin eikä ota virtaa vastaan.

C60 puhelin voisi olla vielä siinä rajamaastolla, että huoltoa kannattaa yrittää. Huoltoon voi ilmoittaa, että ei korjata jos kustannukset ylittävät vaikka 70 euroa. Tällöin sinulta peritään vain tarkastusmaksu/kustannusarvio.

17. Kettu88

Tykkäykset:
    0
    Mun entinen Siemens M50 tippu veteen.. meni melkein viikko lämpöpuhaltimen eessä ja alko pelittää..

18. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Kyllä tuli 6510 työnnettyä vessanpönttöön vahingossa... 5min huutelin ilman akkua juoksevan veden alla...

Viikon kuivui patterin päällä ja taas lähti pelittää.

19. Cors

Tykkäykset:
    0
    Itse onnistuin tiputtamaan S55:n vessanpönttöön myöskin hieman sekavassa mielentilassa. Hetken aikaa kesti ennenkuin tajusin mitä tapahtui, mutta vihdoin tajusin nostaa puhelimen pöntöstä ja napata akun irti. Lopputulos: Radiolinjan simmi sanoi työsopimuksen irti ja puhelin toimii moitteettomasti.

20. Cors

Tykkäykset:
    0
    Itse onnistuin tiputtamaan S55:n vessanpönttöön myöskin hieman sekavassa mielentilassa. Hetken aikaa kesti ennenkuin tajusin mitä tapahtui, mutta vihdoin tajusin nostaa puhelimen pöntöstä ja napata akun irti. Lopputulos: Radiolinjan simmi sanoi työsopimuksen irti ja puhelin toimii moitteettomasti.

Jaa tämä viestiketju