1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Onko huollon kestolla takarajaa?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Hege01, 7/3/07.

  1. Hege01

    Liittynyt:
    30/12/06
    Viestit:
    76
    Tykkäykset:
    0
    Ajattelin kysyä, onkohan puhelinten huollon kestolla mitään takarajaa, vai voiko se viipyä siellä kuinka kauan tahansa? Vai voiko jossain vaiheessa alkaa tekemään valituksia/ottamaan kuluttajansuojaan tai jonnekin yhteyttä?
    Nyt puhelin on ollut huollossa melkein 4 viikkoa, eikä mitään ole kuulunut...alkaa pikkuhiljaa pännimään, kun ollut puolet omistusajasta huollossa..takuuaikaakin menee prkl.
     
  2. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Kyllä on... kaksi viikkoa, otappa yhteyttä myyjäliikkeeseen ja vaadi samantien uusi puhelin. Valitukset kuluttajanauvojalle jos ei muu auta. 2 viikkoa on kohtuulliseksi katsottu aika. Jos haluat korvauksia menetetyltä ajalta vaatia tai esittää, varmista ja kerro myös tässä ketjussa miten juttu etenee.
     
  3. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    mikäli tuollainen 2 viikon aika pitäisi paikkaansa, lähes suurin osa huollossa lojuvista puhelimista oikeuttaisi asiakkaan saamaan korvauksia/uuden puhelimen tilalle. taitaa olla tuo 2 viikkoa melkein keskimääräinen huoltoaika (itsellä ei ole enää kokemusta omahuoltoajoista, mut viime kesänä esim tuo aika oli aika lähellä)?
     
  4. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
  5. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
    Unohtakaa tuo "uusi" puhelin tilalle. Midaren huollosta (Jkl) on saanut tilalle jonkun wanhan puhelimen, jolla yhteydenpito tyydyttävästi on hoitunut. Ylempänä oleva neuvo mennä myyjäliikkeeseen meuhkaamaan uutta puhelinta ei ole tästä maailmasta.
     
  6. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    kyllä, tuo uusi laki on tullut, mutta se koskee liittymiä, ei esim. puhelimia
     
  7. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    ja kuka sano että meuhkaamaan...? Kai sitä voi vaatia kun 2 viikkoa on kohtuulliseksi katsottu aika. Sitä täälä kysyttiin, apua.
     
  8. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Miksikäs siinä lukee matkapuhelin? Luinkohan väärin... hmm...
     
  9. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    koskee matkapuhelinliittymää

    ja huom uusi viestintälaki tosiaan koskee liittymää, ei sen palveluita
     
  10. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Ok.. no kuluttajasuojalaki sitten pätee... pitää operaattoripuolelle tuo pistää sitten.


    http://www.kuluttajavirasto.fi/user...93&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

    Siinä asiaa paremmin selitettynä. Ja sijaislaitetta voit vaatia ainakin.


    http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6476&lmf=6541&id=6541&mode=readdoc

    Virheen seuraukset

    Jos tuote on toimitettu asiakkaalle ennen maksamista, ostajalla on oikeus pidättää kauppahinnasta virhettä vastaava osuus.

    Virheen oikaisu: korjaus tai vaihto

    * ostajalla on oikeus vaatia,
    * myyjä voi kieltäytyä, jos oikaisulle on este, jota hän ei voi voittaa tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia,
    * myyjä voi tarjoutua ripeästi korjaamaan virheen,
    * ostaja voi kieltäytyä korjauksesta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa tai tavaran arvon alenemista,
    * ostajalle on korvattava korjauksen tai vaihdon aiheuttamat kustannukset,
    * korjaus tai vaihto on tehtävä kohtuullisessa ajassa ostajan ilmoitettua virheestä,
    * perustellusta syystä ostaja voi korjauttaa tavaran muualla ja vaatia kustannukset myyjältä.

    Hinnanalennus

    * vaihtoehto silloin, kun vaihto, korjaus tai purku ei käy päinsä,
    * suuruudeltaan vastattava virhettä.

    Kaupan purkaminen

    * viimeinen vaihtoehto, jos muita oikaisukeinoja ei voi toteuttaa kohtuullisessa ajassa tai ilman ostajalle aiheutuvaa olennaista haittaa,
    * standarditavaran, joka ei ole erityisen arvokas tai monimutkainen, kaupassa ostaja ei ole yleensä velvollinen antamaan myyjälle tilaisuutta useampiin kuin yhteen korjausyritykseen.
    * lisäksi purkaminen edellyttää, ettei virhe ole vähäinen.
     
  11. Hege01

    Liittynyt:
    30/12/06
    Viestit:
    76
    Tykkäykset:
    0
    Ongelmana noissa on vaan ympäripyöreät sanamuodot "kohtuullisessa ajassa" ja "ripeästi".. kuka sitten mitenkin nuo ymmärtää..
    Tilalle olen saanut jokseenkin toimivan puhelimen, mutta se ei tietenkään tasoltaan vastaa sitä puhelinta, joka on huollossa.

    Käyn huomenna taas kyselemässä, miten on asian laita...
     
  12. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Aivan... no käyt kysymässä ja jos et ole tyytyväinen, laita mailia kuluttajaneuvojalle, se kun soittaa niin löytyy se oikea palvelu. Suosittelen, hyviä kokemuksia paljon.
     
  13. anssiR

    Liittynyt:
    14/7/06
    Viestit:
    58
    Tykkäykset:
    0
    tuota itse en ole koskaan joutunut odottamaan puhelimen huoltoa yli 2 viikkoa. nykyinenkin puhelin kävi salossa tai missä ne hoitaa vaikeat tapaukset nokialaisista ja kesti viikon(tosin oli sen verran entinen että tuli suoraan uusi). tietysti homma voi olla toisin ruuhkasuomessa ja jos puhelimen kantaa ostoliikkeeseen eikä huoltoon. itse vien aina puhelimen suoraan valtuutettuun huoltoliikkeeseen jos takuu huoltoon vien. ei tarvitse odotella että puhelin joskus lähetetään huoltoon.
     
  14. Siniviiva

    Siniviiva Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    18/1/05
    Viestit:
    3025
    Tykkäykset:
    102
    Mihinkähän nuo Saunalahden asiakkaat vievät puhelimensa siellä ruuhkasuomessa kun ovat sen suoraan operaattorilta esim netistä tilanneet?
     
  15. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Elisa Shopitiin.
     
  16. anssiR

    Liittynyt:
    14/7/06
    Viestit:
    58
    Tykkäykset:
    0
    jossa kerrotaan että suomessa ei ole kuin yksi valtuutettu nokia huolto. tälläisen väitteen kuulin oulun elisan myymälässä vaikka viereisessä kiinteistössä oli lähin nokian huolto. :) mutta onhan se kilpailevan firman liike.
     
  17. Hege01

    Liittynyt:
    30/12/06
    Viestit:
    76
    Tykkäykset:
    0
    Noniin..eilen kävin kaupasta kyselemässä, mitä puhelimelle kuuluu..Myyjä soitti huoltoon, missä ystävällisesti ilmoitettiin, että puhelin on vielä huollossa, koska korvaavaa osaa ei ole saatavilla.. Puhelinta ollaan kuulemma ensimmäisen kerran käsitelty 21.2. Huollossa se kuitenkin on ollut sitä ennnen yli viikon. Osan pitäisi tulla parin viikon kuluessa, joten sitä odotellessa..Sillälailla.

    Laitan kuluttajaneuvontaan viestiä, katsotaan mitä sieltä tulee..
     
  18. apache

    apache Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    22/4/03
    Viestit:
    7461
    Tykkäykset:
    507
    oliko tämä puhelin kytky vai ei? ilmoitapa tännekin miten kävi
     
  19. Hege01

    Liittynyt:
    30/12/06
    Viestit:
    76
    Tykkäykset:
    0
    Eipä ole kytky. Uutena ostettu joulukuun lopussa.
     
  20. samumanu Vieras

    Myyjän vastuuta ei taida poistaa mut onha se harmi jos valmistaja ei pysty osia toimittamaan, Kiina ilmiötä ku pitää kaikki saaha ilmaiseksi. No en tiiä mut kuulostas siltä et huolto eikä kauppa voi asialle mitään.

    Mut myyjä vastuussa ja kuluttajaneuvojien kana on se 2 viikkoa mut jos saa lainakoneen niin 3 viikkoa. Minä pistäsin tossa kyl valmistajan vastuuseen jos siihen rahkeita ois.
     

Jaa tämä viestiketju