1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ongelmia puheluiden vastaanotossa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Bartolozzi, 25/3/10.

1. Bartolozzi

Tykkäykset:
    0
    Onko kukaan kärsinyt samoista ongelmista viime aikoina? Myös ehdotuksia ongelmanratkaisuun kaivataan!

Ongelma nro 1:
    Kaikki puhelut eivät tule aina numerooni perille. Soittajat saattavat kuulla vain ilmoituksen: "Valitsemanne numero ei ole käytössä, olkaa hyvä ja tarkistakaa numero!". Tätä tapahtuu noin 50/60 todennäköisyydellä eikä kellonajalla näytä olevan tähän vaikutusta. Myöskään uudelleen yrittäminen ei auta ja pahimmillaan puhelut eivät yhdisty minulle moneen tuntiin. Sama ongelma on osoittaunut soitettaessa monesta eri numerosta liittymääni, tutulta ja tuntemattomalta.

Puhelimessani ei ole mitään soitonestoja päällä ja liittymääni on testattu myös eri puhelimilla. Myös SIM-korttini on vian vuoksi vaihdettu uuteen tuloksetta.

Ongelman ratkaisun avain saattaa piileä tässä:
    Ongelma on ilmennyt vain soitettaessa 3G-puhelimella liittymänumerooni. Vaihdettaessa saman tien soittajan SIM-kortti EI-3G-puhelimeen soitto onnistuukin normaalisti. Soitot näyttäisivät onnistuvan joka kerta myös niin, jos laitan oman SIM-korttini johonkin toiseen 3G-puhelimeen. Uutta 3G-puhelinta en olisi kuitenkaan halukas ostamaan, koska vika ei näyttäisi olevan puhelimessani.

Kaksi vuotta aiemmin ilmeni samankaltainen ongelma. Poikkeuksena tämänhetkiseen oli se, että joistain numeroista puhelut eivät yhdistyneet liittymääni edes väliaikaisesti. Pitkällisen väännön jälkeen palveluntarjoajan kanssa selvisi lopulta, että vika johtui 3G-verkon siirto-ongelmasta 0413 -alkuisiin numeroihin. Vika myös silloin korjattiin.

Ongelma nro 2:
    Pitkän taistelun jälkeen olen yrittänyt vaihtaa liitymäni Saunalahdelle, mutta...En pysty vaihtamaan operaattoria, koska operaattoreiden numeronsiirtojärjestelmä sanoo, että liittymän operaattori on tuntematon. Tämä ja ongelma nro 1 saattavat liittyä toisiinsa..?

Vikisen asiasta täällä, koska olen käynyt jo lukuisia puhelunkeskusteluita ongelmien johdosta asiakaspalvelun ja asiakaspalvelun teknisen tuen kanssa, mutta palveluntarjoaja tuntuu olevan joko voimaton tai haluton löytämään vikaa. Heidän mukaansa myöskään verkosta ei ole löytynyt mitään vikaa. Mikäli ongelmaa on esiintynyt muilla, pystyisin mahdollisesti selventämään asiaa lisää tekniselle tuelle.

Puhelinmalli: Nokia 3500 Classic
    Ongelman alkaminen: Helmi-maaliskuun vaihteessa 2010
    Palveluntarjoaja: DNA
    Liittymäni numero on aikoinaan laitettu salaiseksi

Unohdin mainita, että sama "Valitsemanne numero ei ole käytössä..." -ilmoitus saattaa tulla myös silloin vaikka puhelimeni ei olisi edes päällä. Ilmoitus tulee myös aivan välittömästi painettaessa vihreää luuria, olipa puhelin päällä tai ei. Normaalistihan pitäisi tulla jotakuinkin tällainen ilmoitus "Valitsemanne numero ei juuri nyt ole käytössä tai peittoalueen ulkopuolella."..?

2. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Ilmoitukset tulee verkolta...

Voihan olla, että puhelin tippuu verkosta pois tai olet sellasella alueella, että tukiasemat sekoilevat ja joutunevat todellakin tekemään töitä. Semmostakin on havaittu, mutta 1800 verkon myötä ongelmat ovat siinä suhteessa vähentyneet.

Onko huomattavissa mistä verkosta puhelut eivät tule perille, onko verkolla väliä soittajan kannalta, että mimmosen vastauksen saa?

Numeronsiirtojärjestelmä saattaa touhuta omiaan.

Mä nyt lähtisin purkamaan asiaa näin, ota puhelinlasku mukaan ja mene vaihtamaan operaattori normaalisti liikkeeseen ja sano että selvittävät asian. Se on myyjän tehtävä selvittää siinä tapauksessa operaattorien kesken, kun tilauksen olet tehnyt. Eihän tuo asia edes sulle kuulu selvittää,, että "kuka korjais jonku numeronsiiirtojärjestelmän". Nyt järki käteen.

3. lemon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Oletko katsonut www.siirretytnumerot.fi osoiteesta mikä on sen mukaan operaattorisi? Jos tuo palvelu ei tiedä operaattoriasi, niin käsittääkseni puhelun reititys lienee hankalaa. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin vanha operaattori hoitaa reitityksen jonkin aikaa, jonka jälkeen sitä ei tehdä.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Vaikuttaa oudolta, jos ongelma ilmenisi, erilailla riippuen soitetaanko langasta, saman operaattorin verkosta, tai vieraan operaattorin matkapuhelin verkosta, niin kuvi olisi paljon selkeämpi. jos sillä ei ole väliä ja kaikista joskus toimii...

Kannattaa tietenkin varmistaa ettei ole soitonsiirtoja/puhelun ohjauksia

? ? ?

Onko numerosi siiretty vai ei, minkä operaattorin numeroita ja ka nyt siis DNAlla ?, mistä yhteydet ei onnistu, (lanka, jokin matkapuhelin operaattori, ulkomailta)

Tuo ilmoitus ei riipu onko luurisi päällä, paitsi jos sinulla soiton siirtoja sellaiseen numeroon mistä tuo ilmoitus tulee..

5. Bartolozzi

Tykkäykset:
    0
    Kävin katsomassa: "Numeron 041 3xx xxxx operaattori on tuntematon."

Numeroni on ollut alun alkaen Telialla, jonka jälkeen DNA:lla ja nyt olen asiakaspalvelun saamattomuuden takia yrittänyt siirtoa Saunalahdelle.

6. Bartolozzi

Tykkäykset:
    0
    Oleskelupaikallani ei näyttäisi olevan merkitystä, ongelmaa on ilmennyt Kuopion keskustan läheisyydessä Etelä-Suomessa ja Italiassakin asti.

Tiedän tähän mennessä kolme numeroa, joista soitto ei ole onnistunut. Näistä numeroista kaksi on ollut varmuudella DNA:n liittymää, soitot lähteneet Kuopion alueelta ja Etelä-Suomesta. Yksi liittymä oli työhaastattelija Varkaudesta. Voi olla tietty muitakin numeroita, jotka eivät ole päässeet läpi ja ovat lakanneet yrittämästä...

Operaattoria olen mennyt vaihtamaan normaalisti liikkeeseen. Pari päivää meni ja tuli tekstiviesti että numeronsiirto on päätynyt virheeseen. Soitin asiakaspalveluun, joka selvitti etteivät he voi tehdä asialle mitään ennen kuin tämä "operaattori on tuntematon" -asia on selvitetty alkuperäisen palveluntarjoajan kanssa. Voin tietty yrittää neuvoasi ja marssia laskun kanssa liikkeeseen uudelleen.

Soveliaalle: Ei ole soitonsiirtoja/puhelunohjauksia.

7. bhoys

Tykkäykset:
    0
    Voisin melkein arvata että kyseinen ongelma, kuten itsekkin olet päätellyt johtuu juurikin kummankin ongelmasi yhteis-sopasta. Todennäköisesti ongelma aiheutuu nyt siitä, että olet ollut siirtämässä numeroasi S-lahdelle jolloin reititykset ovat menneet pieleen DNA:lla. Samanlaista ongelmaa esiintyy toisinaan, mutta tapauksessasi poikkeuksellisen siinä koska yleensä kyseinen ilmoitus tulee Saunalahden liittymistä soitettaessa (ihan perus reititysongelma jonka korjaus operaattorista riippuen kestää päivästä viikkoon).

Kyllä kyseinen ongelma pitäisi pysty ainakin kokeilemaan ja varmentamaan teknisessä tuessa jos ongelmana on siis se että 3G verkossa ei puhelut tulisi läpi (kuullostaa kyllä enemmän kuin omituiselta jos verkkoa on)? Oletko kokeillu simiäsi toiseen puhelimeen? Kokeillut kummankin verkon?

8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tämä siis on varma tieto ?

Kuvaus oli vähän sekeva, toimii ei toimi, ei kun ei toimikkaa joistain koskaa, ja jostain joskus vai aina ?

Mitä tapahtuu ja tapahtuuku aina :

- Jos numeroosi soitetaan DNAn numerosta
    - Jos numeroosi soitetaan toisen operaattorin matkapuhelin liittymästä
    - Jos numeroosi soitetaan lankaverkosta
    - Jos numeroosi soitetaan ulkomailta

ota sen jälkeen yhteyttä operaattorisi ja vaadi korjausta.

9. Fossil

Fossil

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia E90 - Elisa
    Mulla ilmeni samaa ongelmaa tiettävästi eilisestä lähtien. Operaattorina on Saunalahti.
    Ongelma ilmenee siten, että minulle soitettaessa tulee ilmoitus "Valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä." Ja kuitenkin soittaessani takaisin äsken soittaneeseen numeroon, puhelu yhdistyy normaalisti.
    Toinen ongelma koskee toista numeroa, joka antaa minulle soitettaessa saman "Valitsemaanne..." ilmoituksen, mutta minäkään en pysty soittamaan ko. numeroon vaan saan saman ilmoituksen.
    Toisella puhelimella kokeiltaessa toimii ensimmäisen kerran ok, mutta sen jälkeen ongelma jatkuu samana.
    Huomenna infoon räyhäämään, ei jaksais talvilomaa viettää operaattorin kanssa neuvotellessa...

10. Bartolozzi

Tykkäykset:
    0
    Muokkasin ylläolevaa viestiäasi sen verran, että kirjoitin vastaukset kysymyksiisi.

Yritin olla mahdollisimman selvä kirjoittaessani, mutta puurot ja vellit menevät ehkä helposti sekaisin, kun olen alkupostauksessani kertonut viasta, jota ilmeni kaksi vuotta sitten (3G-verkon ohjausvirhe) ja viasta joka aiheuttaa ongelmia nykyhetkessä.

11. Bartolozzi

Tykkäykset:
    0
    Reititysongelma ei tietääkseni voi aiheutua tekemästäni siirtopyynnöstä Saunalahdelle, koska he eivät voineet tehdä siirron eteen mitään, koska "operaattori on tuntematon" aiemmin kuvaamallani tavalla.

Kyseistä ongelmaa (mahdollisesti 3G-verkossa) lienee hankala kokeilla ja varmentaa, koska tämä ongelma ei ole koko ajan "päällä". Toisin sanoen välillä puhelut tulevat monta tuntia putkeen normaalisti kun taas välillä voi olla monta tuntia ettei puhelu yhdistykään. Tekninen tuki tätä tietääkseni yhden kerran testasi, jolloin puhelu onnistui, minkä jälkeen heidän johtopäätös oli ettei verkossa voi olla mitään vikaa.

SIM-korttiani on kokeiltu toisessa puhelimessa, ei vaikutusta. Mutta jos SIM-korttini laitetaan 3G-puhelimeen, niin puhelut toimivat aina. Oma puhelimeni ei siis ole 3G-puhelin (Nokia 3500 Classic). Epäonnistuneessa soitossa soittajalla on tietääkseni aina ollut 3G-puhelin. Yhden soittajan SIM-korttia on kokeiltu vanhemmassa puhelinmallissa (Nokia 5140), jolloin ongelmaa ei esiinny.

Viimeisin havaintoni ongelmasta on viime yöltä, jolloin vaimoni yritti soittaa päästyään töistä. Ongelman kestoaika oli vähintään tunnin pituinen.

12. leon

Tykkäykset:
    1
    Itselläni oli myös edellä kuvatun kaltaisia ongelmia. Operaattorina saunalahti, puhelimena 6220 Classic. Hyvin satunnaisesti puhelimella ei voinut soittaa tai siihen ei pystynyt soittamaan, en enää muista tarkasti minkä virheilmoituksen antoi. Todennäköisesti : ei verkkoa. Kun puhelimen aseuksista valitsi pakotetun GSM:n kaksitoimisuuden sijaan (jossa puhelin automaattisesti liikkuu 3G:n ja gsm:n välillä) puhelut onnistuivat normaalisti. Nykyään operaattorina Sonera ja ei ongelmia. Vika johtuu ilmeisesti siitä, että saunalahden verkko ei oikein osaa sujuvasti siirtyä 3G:n ja GSM:n välillä. En tehnyt asiasta ikinä vikailmoitusta, koska en silloin tarvinnut 3G:tä, pakotin vain puhelimen GSM-tilaan ja sitten pelitti.

Huvittava yksityiskohta. Miten jouduin saunalahden asiakkaaksi. Minulla oli Elisan liittymä ja olin aikeissa vaihtaaa operaattoria, kun asiakaspalvelusta soitettiin ja kerrotiin uusista halvemmista hinnoista ja ilmaisesta puheajasta. No, nielaisin koukun ja vasta pitkän ajan kuluttua tajusin, että minulle on vaihdettu Saunalahden liitymä, kertomatta siitä minulle sanaakaan. Laskustakaan asiaa ei ainakaan noin vain huomaa, kun siinähän on sekä elisan että saunalahden logot.

edit: Liittymä olikin Kolumbus, ei saunalahti.

13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Vaihtuku sinulla APN, SMS keskus jne ? vai pysykö liittymä Elisan liittymänä joka nimetty Saunalahden nimellä ?

14. leon

Tykkäykset:
    1
    Selasin laskuja ja aiemman jutun kirjoitin muistista. Muistin tietysti väärin, eli juttu pitää muuten kutinsa, mutta minulla oli Elisan liittymä, joka muuttui Kolumbuksen liitymäksi. Ja mitään asetuksia en muuttanut, en tehnyt mitään. Huomasin sitten vain laskusta, että minulla oli Kolumbuksen liittymä.

15. LateX Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    51
    Tänään ja eilen tullut paljon "valitsemanne numero ei ole käytössä" ilmoituksia Saunalahden numeroihin soitettaessa. Kun soittaa uudelleen niin pelaa normaalisti. Kaikki numerot olleet Saunalahdella ja muiden operaattoreiden kanssa ei ole moista tullut vastaan. Itse olen soittanut Telen liittymästä.

16. tonttu

tonttu Supermoderaattori

Tykkäykset:
    3462
    Puhelinmalli:
    iPhone 6S
    Saman huomasin eilen, ja puhelut katkeilivat myös äkisti.

17. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Myös täällä huomattu sama asia tänään aamusta.

Jaa tämä viestiketju