1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ongelmia Nokia/Elisan takuun kanssa!

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja -PP_, 22/12/08.

  1. -PP_

    Liittynyt:
    22/12/08
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    Eli kännykkäni N93 meni rikki muutama viikko sitten. No takuuta oli vielä noin 2kk jäljellä, joten vein sen Koskikeskuksen Elisa Shopitin kautta takuu huoltoon. Mitään en tässä allekirjoittanut tai myyjä ei puhunut mistään maksuista.

    No, viikon päästä soitetaan että kännykkä on tullut ja siinä on huomattu kosteusvaurioita, noh tästä minulla ei ole tietoa, mutta no mietin että on voinut esim. taskussa kastua sateella. Aika herkästä hajoaa nämä kalliitkin kännykät.

    Tänään sitten menin tuonne liikkeeseen aikomuksena hakea se kännykkä, vaikka ei sillä varmaan mitään tee jos se rikki on. Noh, myyjä rupeaa sitten kysymään 10 euroa, jotain korjausmaksua. Tästä ei siis lue missään, kukaan myyjistä ei puhunu tästä, eikä missään nokia/elisan sopimuksessa lue mitään. Joten en ole tätä maksamassa, myyjä väittää että pitää maksaa. Mutta eihän tämmöisiä piilomaksuja saa periä, vai? Sanooko joku laki että tämä on ihan sallittua?

    Sen tottakai ymmärän, jos vaikka vien tietokoneenkomponentin korjaukseen ja siitä ei löydy vikaan niin maksan tottakai aiheituneet kulut. Näin siis olen joskus toiminut, ja tästä maksusta ilmoitettiin ihan selvästi kun vein emolevyn liikkeeseen.

    Ja tässä ei ole summasta kyse vaan ihan periaatteesta, vaikka summa olisi 5 senttiä en maksaisi.

    Joten onko täällä vinkkejä miten lähteä asiaa viemään eteenpäin? Onko tämä siis laillista

    Varmaankin soitan Kuluttajaoikeusneuvojalle seuraavaksi, saa nähdä mitä siellä sanotaan.

    Jokatapauksessa boikottiin lähtee Nokia ja Elisa.

    Ja oli muuten todella veemäinen myyjä, ei mitään yhteistyöhalukkuutta.
     
  2. tahratonteraes

    tahratonteraes

    Liittynyt:
    22/2/08
    Viestit:
    665
    Tykkäykset:
    0
    Huoltoliikkeet yleensä veloittaa tällaisissa tapauksissa jotain puhelimen avaamisesta kun ei mene takuuseen. Myyjän olisi kyllä pitänyt siitä sinulle ilman muuta informoida. Oletko varma ettei liikkeen tiskillä tai missään ollut lappua tästä?
     
  3. -PP_

    Liittynyt:
    22/12/08
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    Olen, ellei siiten jossain takahuoneen seinällä pienellä fontilla :D

    Mutta, siis myyjä väittä että ei siitä täydykkään hänen ilmoittaa, moneen kertaan kysyin että miten tämmöisiä piilomaksuja voidaan periä, väitti vastaan vaan että kyllä pitää maksaa. Ja tuon 10 euroa olisi maksanut ihan ilman valituksia, jos olisi ilmoittettu että jos ei mene takuuseen tulee maksettavaksi tietty summa.

    Ja kyllä varmaan tuon kännykän haenkin, meinaan kuitenkin luuri toimii, lähtee päälle. Ongelma oli siis latauksessa ja kännykän kentässä.
     
  4. tahratonteraes

    tahratonteraes

    Liittynyt:
    22/2/08
    Viestit:
    665
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä ainakin olisi ihan fiksua ja hyvää asiakaspalvelua tällaisita kertoa etukäteen. Toisaalta melko halpaa oli kun monet liikkeet veloittaa tuosta avauksesta 20€.
     
  5. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25702
    Tykkäykset:
    4729
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Halpaahan tuokin. Dynatronilta kun kysyin kustannusarvion hintaa mikäli laite on kastunut, niin 40€ maksaisi. Aika suolaista.
     
  6. tahratonteraes

    tahratonteraes

    Liittynyt:
    22/2/08
    Viestit:
    665
    Tykkäykset:
    0
    Jussille vaan! :)
     
  7. -PP_

    Liittynyt:
    22/12/08
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    No joo, halpahan tuo on, mutta pointtina on kyllä se että otetaan maksuja ilmoittamatta, sama juttu kun esim. menet ruokakauppaan ja myyjä laskuttaa palvelustaan vaikkapa 20 euroa, jos et maksa et saa maksamia tuotteita. Vähän huono esimerkki kyllä.

    Mutta huomenna haen tuon kännykän, on kyllä rikkinäisenäkin yli 10 euron arvoinen, ja pitää kyllä huomauttaa että vastaisuudessa ilmoittavat tuosta että maksuaa saattaa tulla.

    Reklamaationkin voisin tietty Nokialle, tai oikeastaan Elisalle tehdä, mutta en taida jaksaa koska ei varmaakaan auta.

    Oikeuteen asti lähtisin kyllä tässä asiassa jos rahaa löytyisi, ihan periaatteesta.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Totta.
    Mutta jos kauppiaasi ilmoittaa sinulle leivän olevan veloitukseton, mutta otatkin kermakun, niin ei leivän hinta kermakakun hintaan vaikuta.

    Takuuhuolto menee myyjän/maahantuojan/valmistajan piikkiin
    Normaali huolto ei mene. kastuneiden koneiden huollot harvemmin menee takuuseen. tapauksessasi veloitus oli kohtuullinen (en ota kantaa oliko juuri sinun tapaus asiallisesti hoidettu)

    Eli aina se ei ole kuitenkaan aivan itsestään selvää voiko noin tehdä. mutta yleistän aivan normaali ja käypä käytäntö.
     
  9. -PP_

    Liittynyt:
    22/12/08
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    En tiedä onko normalli tapa vai ei, mutta kuluttajansuojaneuvojan mukaan tämmöisiä maksuja ei saisi ilmeisesti ottaa.

    Mutta, en jaksa enempää tässä selvitellä, huomenna haen kännykän ja suljen elisan nettiliittymät, ja kännykkä liittymät.

    Ihmeellistä asiakaspalvelua, mutta eipä ole ensimmäinen kerta.
     
  10. samumanu Vieras

    Maksun saa ottaa jos se on etukäteen asiakkaalle kerrottu, jos ei niin silloin ei. Sen ihmeellisempää tuossa ei ole.
     
  11. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/11/05
    Viestit:
    1917
    Tykkäykset:
    5
    Liikkeen tehtävähän se on ilmoittaa noista maksuista. Varmasti kaikilla liikkeillä tiedoissa nuo käytännöt huoltojen kanssa. Joten se maksu jää asiakkaan ja liikkeen väliseksi. Ja liikehän saa hinnoitella sen maksun miten itse tahtoo. Voi veloittaa sen mitä huolto veloittaa tai sitten liike voi itse maksaa osan siitä jolloin ei jää niin paljoa maksettavaa.
    Ja yleensä se lukee jo siinä lähetteessä minkä huoltoon jättäessä allekirjoitat, että hyväksyt ne ja ne ehdot. Tai sitten siellä jossain on ne ehdot esillä erikseen. Ei se tietenkään välttämättä aina noin mene.

    Ja jos itse omistaisit huollon niin kuvittelisitko tekeväsi ilmaiseksi töitä. Täytyyhän huollon siitä korvaus saada, kun kyseessä on kastunut laite mistä ei nokialta voi veloittaa mitään korvausta tehdystä työstä.
    Laite täytyy purkaa palasiksi. Logistiikkakulut maksavat liikkeestä huoltoon ja huollosta takaisin liikkeeseen jne. Joten pitäisikö huollon mielestäsi tehdä tuo kaikki ilmaiseksi omaan laskuunsa?

    Opetus olkoon se, että älkää kastelko niitä puhelimianne niin ette mitään ylimääräistä joudu maksamaan.
    Tullut kyllä todettua se, että osa ihmisistä kohtelee puhelimiaan todella huonosti ja näyttävät siltä, kuin olisivat pommin jäljiltä. Jopa ihan uudetkin mallit.
     
  12. -PP_

    Liittynyt:
    22/12/08
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    Kyllähän minä tämän tajuan, mutta edelleen kyllä tuosta pitään joten informoida tai kuuluisin vähintään hyvään asikaspalveluun ilmoittaa.

    Ja jos ei mitään ilmoiteta maksusta niin oleta että nämä kulut maksaa liike, vaikka todettaisiinkin jokin kosteusvaurion. Ja vasta jos asiakas päättää korjauttaa kännykänhän maksaa. Ja näin onkin joissakin paikoissa, eli jos todentaan kosteusvaurioita niin asiakas ei mitään maksa, siis siitä kännykän avauksesta.

    Ja itse kännykkä itselläkin on kuin uusi, lukuun ottamatta että akku ei lataudu ja kentässä on pieniä häiröitä.

    Mutta jooh, pitää itsekin avata tuo kännykkä, kyllä ne kosteusvauriot siitä näkee jos niitä on.
     
  13. pahkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    17/8/02
    Viestit:
    1329
    Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    iPhone5
    Tähän sen verran kommenttia että ei Nokialainen kyllä tuota "kosteutta" välttämättä kestä minkään vertaa; itsellä on puhelin turkishaalareiden rintataskussa ja joskus sieltä pois otettaessa näyttö on suoraan sanoen märkä. Jotkut merkit vuodesta ja mallista toiseen tuollaista kohtelua kestävät, nokialainen ei. Jopa Handera, HP ja Compaq kestävät paremmin. Ja jos pommeista puhutaan niin antakaa meitin emännälle puhelin, jos haluatte kokeilla puhelimen kestoa ääriolosuhteissa >;P
     
  14. MGM

    MGM Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    17/11/08
    Viestit:
    14287
    Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Sillä hinnalla ole mitään tekemistä sen puhelimen kestävyyden kanssa. Mun mielestä se menee jopa niin, että mitä kalliimpi puhelin, sen herkempi kaikille vaurioille. Roiskeen ja iskunkestävät työpuhelimet sitten erikseen.
     
  15. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/11/05
    Viestit:
    1917
    Tykkäykset:
    5
    Itse olen samaa mieltä asian kanssa. Mitä yksinkertaisempi puhelin niin sitä paremmat mahdollisuudet selviytyä noista vaurioista.
     
  16. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Törkeää periä ylipäätään maksua todeten vesivaurio jos se ei ole täysin selkeästä asiasta kyse. Eihän asiakas voi tietää semmosesta mitä ei voisi päätellä mistään. Myyjähän on vastuussa myymästään tuotteesta. Jos myyjä kiistää tapahtuneen virheeksi, pitää saada puolueeton lausunto. Mua on näinä muutamana vuotena näinkin laaja kosteusvaurioiden sarja puhelimissa ihmetyttänyt. Huolloista toiseen kerrotaan asiakkaille samaa, yleensä Nokian huolloista. Pitäs oikeasti tutkia nyt, johtuuko asia sellasista osista jotka hapettuvat helposti. Niillehän asiaskas ei voi mitään, vai onko tosiaan niin, että puhelin saa selvästi kosteutta. Ainoa tapa miten puhelin saa kosteutta tahattomasti, on kondensoituminen, ihan fysiikan ilmiöstä johtuen, ei kannata puhelinta kylmässä pitää ja edestakaisin rampata sisään ja ulos. No tää ei ole mahdollista siksikin, että matkapuhelinta pidetään tyypillisesti matkassa ja on ikävää mikäli tuote ei kestä tämmöstä.

    Nyt jos puhelin on oikeasti saanut sisäänsä vettä, jolloin se ei mene takuuseen varmastikaan... Koska veden tai aineen laadusta riippuen jäljet näkee.... Pitäs toimittaa kuluttaja-asiamiehelle ja tutkia seuraavasti.

    Onko tuote liian heikkolaatuinen? Onko tuotetta tarkoitettu Suomen olosuhteisiin? Onko tuotetta tarkoitettu matkapuhelimeksi ylipäätään?

    Myöskin todellisuus kosteudesta pystytään selvittämään hyvinkin tarkkaan. Pitää muistaa, että mulla on useita kymmeniä puhelimia parin vuoden sisään ollut, jotka ovat 10-15 vuotta vanhoja. Yhdessäkään ei ole ollut kosteusvaurio hapettumia. Materiaalien laatu komponenteissa on huonontunut nykypuhelimissa tai tilat liian pienet jonka vuoksi erilaiset hapettumista johtuvat häiriöt voivat johtua.
     
  17. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25702
    Tykkäykset:
    4729
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Millaista tilastolaskentaa olet tehnyt. Itse olen monen monta Nokiaa ja Samsungia huoltoon toimittanut ja kyllä useammin (prosentuaalisesti) noita kosteustuomioita tuli sampan laiteista. Tietty tästä nyt on muutama vuosi aikaa joten muutosta on voinut tapahtua moneenkin suuntaan.
     
  18. -PP_

    Liittynyt:
    22/12/08
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    Njooh, uuden kännykän osto ilmeisesti, sain selville tuossa muuten että akku ilmeisesti paskana, toiselle akulla toimi kännykkä hyvin, ainoa ongelma on että kentän ja yhteyksien kanssa.

    Akun hajoaminen kyllä puoltaa kastumista, tosin akku on sekoillut jo varmaan pari kuukautta, nyt sitten simahti kokonaan, olisikohan mahdollista että jos akku hajoaa niin se rikkoo kännykästä samalla jotain? Näin on aineskin tietokoneissa, eli jos poweri hajoaan, niin samalla hajoaa yleensä esim. kovo tai pahimmassa tapauksessa koko kone. Tietty poweri ja akku vähän eri asia. :)


    Mutta, mikähän kännykkä kannattaisi hankkia, saisi kestävyyttää löytyä, kännykkä itsellä meinaan menee lähes joka puolella mukana taskussa. Olisiko jotain vinkkejä kestävistä/luotettavista puhelin malleista? Mielummin joku muu merkki kuin Nokia.

    Ja niin muuten, mitä luulette että olisiko tuosta ultaäänipesusta apua? Hinta olisi siis 25 euroa jos ei sen jälkeen toimi ja jos toimii niin 70 euroa. Meinaan vaan että vaikka lähtisikin toimimaan niin se olisi 70€+uusi akku eli yhteishinnaksi tulisi päälle 100 euroa varmaankin, onko tuota hintaa periaatteessa enää järkeä maksaa n93? Kumminkaan ei varmaan uuden veroinen tulisi.

    Niin, ilmeisesti kännykän avaamiseen noihin ruuveihin tarttisin jonkun erikoistyökalun? Olisi kiva avata ja katsoa näkyykö niitä hapettumia, meinaan kyllä kosteusvauriot näkee suht helposti jos niitä on.


    EDIT: jooh, nyt tuli selviteltyä, että kännykkä toimii muuten täydellisesti, mutta jos laittaa 3g käyttöön niin silloin se katkeilee muutaman minuutin välein, eli GSM tilassa toimii kännykkä täydellisesti.
     
  19. Keinonen

    Liittynyt:
    24/3/09
    Viestit:
    1
    Tykkäykset:
    0
    Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Ei kukaan tosiaan työtä ilmaiseksi tee.

    Kylläpä se siellä Nokian ohjekirjassa on mainuttu, että veloitusta tulee jos ei ole takuunalainen työ. Kohdassa rajoitettu takuu, kohta 6. Siellä on mainittu, että huoltoliike on oikeutettu veloittamaan käsittelymaksun jos huoltoon tuotu laite ei ole takuunalainen.

    Puhelin kastunut -> ei ole valmistusvirhe, ei takuuta.

    Kannattais vaan lukea ne ohjeet ja takuuehdot, ennenkuin vie kastunutta puhelinta huoltoon. Tuo 10€ ei tosiaan ole paha hinta.
     
  20. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Tuo just ihmetyttääkin... Mistäs asiakas voi olla varma, että näin on käynyt. Vai onko jokasella joku tuttu joka on puhelimen kastellut, mut jättänyt kertomatta puhelimen omistajalle törttöilystään... mene ja tiedä. Kummalliset hapettumat ihmetyttää edelleen jos niistä käydään naputtamaan et vesivaurio olis. Syy pitää aina olla, mut ihmetyttää toi syy, harmi ettei mp3 soittimia ym. huollettavia laitteita syytetä kastelusta yhtä usein, ainoastaa puhelimista tuntuu kokoajan naukuvan kaikki. Palautuksen syy "kastunut", ei takuuta.
     

Jaa tämä viestiketju