1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ongelmat Telian gprs-wap-laskun kanssa

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja VaiNiin, 17/10/02.

1. VaiNiin

Tykkäykset:
    0
    Nyt tulee pitkä sepustus, anteeksi...

Huomasin heinäkuussa, että Telialla on wap-gprs-tarjous 5£/kk. Ajattelin, että nyt pääsee wappia testailemaan halvalla. Mietitytti kuitenkin, onko niin, että vain yhteysmaksut ovat tuon 5 €/kk ja wap-palveluista joutuu maksamaan. Minulle tämä olisi ollut yhtä tyhjän kanssa, koska en käytä kannettavaa, vaan tarkoitus oli nimenomaan kokeilla wap-palveluita kännykällä. Varmuuden vuoksi soitin asiakaspalveluun, jossa ystävällinen nainen vakuutti, että näin se on, wappia voi käyttää rajattomasti kampanja-aikana tuolla 5 €:lla. Kaiken varmuuden välttämiseksi varmistin vielä, että wap-palveluista ei muita maksuja mene. Ei kuulemma mene. Tämä koskee tietenkin vain Telian wap-palveluja. En tietenkään olettanut ulkopuolisten palvelujen olevan ilmaisia (tosin niitä en käsittääkseni ole käyttänyt).

Teinpä sitten tuon sopimuksen ja aina silloin tällöin huvikseni kävin Telian wap-palveluja kokeilemassa. Lähinnä vitsejä lueskelin ja aika vähänpä niistä hupia oli mutta kun oletin, että maksu on sama luen niitä tai en, niin luinpa sitten.

Tulipa sitten lasku ja yllätys yllätys, wap-palveluista oli veloitettu noin 20€ tuon 5€:n lisäksi. Soitin aspaan ja ihmettelin. Olin kyllä itsekin jo arvannut, että maksu johtuu noista palveluista (tai "palveluista") joiden ei asiakaspalvelun mukaan pitänyt maksaa mitään. Ja niinhän se olikin, tällä kertaa aspassa tuli ihan erilaista tietoa kuin ensimmäisellä kerralla. 5€:n tarjous koskee vain yhteysmaksua. Valitin asiasta ja käskettiin tehdä kirjallinen reklamaatio minkä teinkin. Tämä tapahtui 12.9. Kun 18.9. mennessä ei ollut kuulunut mitään, kysyin onko viesti edes mennyt perille.

20.9. tuli uusi lasku, jossa oli laskutettu lisää wap-palveluja (gprs-palvelun olin lopettanut jo ensimmäisen laskun jälkeen mutta seuraavaankin palveluja vielä tuli). Soitin taas aspaan, jossa luvattiin kiirehtiä asian selvittämistä. Soiton jälkeen tuli vielä vastaus alkuperäiseen sähköpostiini, jossa luvattiin vastata kun asia on käsitelty.

Kun 9.10. mennessä ei ollut kuulunut mitään, soitin taas aspaan. Lupasivat viikon sisällä käsitellä asian ja sanoivat myös, että auki olevaa laskua ei kannata maksaa ennen kuin vastaus tulee. Eräpäivän ylitys ei aiheuttaisi ongelmia. 13.10. tuli sitten postia, jossa käskettiin maksaa lasku sellaisenaan, koska wap-palvelumaksut olivat "aiheellisia". Siis aspan virheellisillä neuvoilla ei ollut mitään merkitystä.

Lähetin tähän melko kärkevän vastauksen, jossa haukuin firman pystyyn. Ihmettelin myös asian käsittelyyn kulunutta pitkää aikaa, jos vastaus sitten kuitenkin on tuollainen "turpa kiinni ja maksa". Tuskinpa asiaa on "käsitelty" ollenkaan.

Tänään tuli taas lasku, tällä kertaa karhusellainen. Sisältää viivästyskorkoa ja maksukehotusmaksun, joita ei siis pitänyt mennä asian käsittelyn ollessa kesken. Tuosta en ole vielä soittanut Teliaan mutta onhan se tehtävä. Saa nähdä mitä nyt sanotaan...

Ilmeisesti tästä lopetettavasta systeemistä on tarkoitus repiä vielä mitä saadaan ennen kuin myydään muille.

2. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Tota kaverilla on toiminut tuo 5 e/kk hyvin. Siis oletko varmasti käyttänyt WAP:ia GPRS:n kautta etkä datapuhelun?

3. VaiNiin

Tykkäykset:
    0
    Puhelimessa (6310i) oli siirtotieksi valittu gprs ja jatkuva.
    Gprs-datalaskuri kertoo, että kaikki vastaanotettu data on n. 385 kt ja lähetetty data 82 kt. Tuntuu ehkä vähältä mutta niin kuin sanoin, olen käyttänyt vain puhelinta ja tekstipalveluja.

Sitä paitsi Telia ilmoitti vastauksessaan, että wap-palvelut maksavat. Ehkä ne maksavat vain minulle...

Ja näytössä oli g-kirjain mikä kai tarkoittaa, että gprs:ää käytetään.

4. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Telia=heihei.

5. VaiNiin

Tykkäykset:
    0
    No nyt soitin tuosta muistutuslaskusta Teliaan. Sanoin, etten aio sitä maksaa, johon asiakaspalvelun (laskuasiat) mies ei ottanut mitään kantaa, vaikka jankutin asiaa monta kertaa. Eipähän hänellä varmaan olisi valtuuksia sitä tehdäkään. Sanoi kuitenkin, että tuo korko juoksee koko ajan. Ja että asia on edelleen käsittelyssä. Saa nähdä kauanko käsittelyyn menee nyt.

No, firman aspan puheilla ei ole tähänkään mennessä ollut mitään tekemistä laskutuksen kanssa, joten ehkäpä ei nytkään...

6. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    No tässähän on nyt kyse maksullisista palveluista tulleista maksuista, ei yhteysmaksusta.
    Mielenkiintoinen tilanne, sinänsä: miten operaattori ottaa vastuuta "aspan tyttöjen" antamista neuvoista? Menee myös vähän näyttökysymykseksi: hankala on varmaan jälkikäteen sanoa, kuka on neuvonut toimimaan noin ja milloin... en minä ainakaan pistä niiden vastaajien nimiä muistiin. Jälkiviisaana tietysti vois sanoa, että tuollaisessa tilanteessa, kun jotain tiettyä asiaa (jota ehkä itsekin epäilee) aspasta varmistaa, kannattais vielä lopuksi kysyä että "Mikäs se oli sun nimes?".
    Kyllä mä epäilen, että joudut itse nuolemaan haavasi, koska se "tuoteseloste" että mitä siihen kiinteään hintaan kuuluu, on varmaan ollu jossain esillä. Mutta voisit sä tietysti kysyä jonkin kuluttajaneuvojan kantaa tuohon asiaan... joka tapauksessa kannattaa nyt olla pirun varovainen niiden karhujen kanssa: jos niitä ei oo virallisesti riitautettu, ne napsahtaa helposti luottotietoihin ja se ei ole mukavaa. Siinä ei paljon "En maksa, koska mua on neuvottu väärin!" -uhoomiset auta... :(

7. VaiNiin

Tykkäykset:
    0
    Sen nimen kun muistais. Muistan vain päivän, jona soitin ja sen, että nainen sanoi juuri tulleensa lomalta. Tämän kirjoitin sähköpostiinkin mutta ei kai sillä niin väliä. Ja onhan se sopimus kirjallisenakin kotiin tullut mutta missä lienee... Siinä kai typykän nimi näkyisi.

8. VaiNiin

Tykkäykset:
    0
    Nyt tuli uusi päätös Telialta. Ei tarvitse maksaa wap-palveluista. Perjantaina vihdoin sain langan päähän naishenkilön, joka tuntui tietävän mitä tehdä. Tuntui heti jotenkin asiantuntevalta ja selvästi paneutui asiaan. Ja päätöskin oli sitten hyvä minun kannaltani. Kiitos vaan hänelle, vaikkei täältä tätä näekään.

Kyllä tästä lähin varmistan ja taas varmistan, jos on jokin asia epäselvä.

9. Kotkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    OHO! No olipas hyviä uutisia sinulle! Ilmeisesti ovat sitten jotenkin asiaa selvittäneet ja huomanneet virheitä/puutteita omissa ohjeistuksissaan/henkilökuntansa tiedoissa, kun virheensä myöntävät. Tai toisaalta: tällaisissa ehkä hieman epäselvissä tapauksissa, hyvän yrityskulttuurin mukaan pätee usein sanonta "asiakas on aina oikeassa" ja firma myöntyy asiakkaan tyytyväisenä pitämiseksi... saattaapa tällä foorumilla kirjoittelullakin olla osuutta asiaan... ;)
    Mutta kaikenkaikkiaan positiivinen lopputulos, vaikka pahempaa aluksi epäilinkin!

Jaa tämä viestiketju