1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Ongelma Noksujen kanssa!

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Kaltsu, 3/6/05.

  1. Kaltsu

    Liittynyt:
    14/11/03
    Viestit:
    43
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Lumia 920 White
    Terve!

    Minulla on tuossa Nokia 6670, joka lähti juuri huoltoon. Puhelinta ei saanut käyntiin ja jos sai, niin se sammui itsekseen melko pian. Omituista on, että puhelin oli jo vähän aikaa sitten huollossa, mutta ongelma ei siitä korjaantunut. Lisäksi mikä omituisinta, liikkeestä saatu lainapuhelin (Nokia 3510i) tekee vähän samantapaista??? Eli välillä kun katson puhelinta, se saattaa olla sammunut tai PIN-koodin kysely on näytöllä.

    Ajattelin, että ongelma johtuu SIM-kortista, joten uusin sen. Vanha kortti olikin ilmeisesti jotenkin vioittunut, kun kuulemma kortinlukija luki korttia todella kauan. Nyt on kuitenkin jo uusi kortti käytössä, mutta ongelmat senkun jatkuvat. Voisiko tuo ongelma johtua SIM-kortista tai sen sisältämästä tiedosta (kenties siellä on jotai sekaisin mennyttä dataa, josta puhelin sekoaa tjsp)?
     
  2. samumanu Vieras

    Voi teoriassa johtua kortista mut kerta se on vaihdettu niin on todella epätodennäköistä. Voi johtua kyllä myös esim. muistikortista ja sen sisällöstä.
     
  3. Kaltsu

    Liittynyt:
    14/11/03
    Viestit:
    43
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Lumia 920 White
    Unohtui mainita, että alkuperäinen puhelimen mukana tullut kortti (64Mb) on ongelmallinen. Puhelin ei esim. onnistu alustamaan ko. korttia. Verkkokaupasta tilasin uuden Transcendin 512 Mb kortin, joka tuntuu toimivan paremmin. Korteille oli asennettuna mm. F-Secure Mobile Anti-Virus, AgileMessenger, Leisure Suit Larry ja Splinter Cell: Chaos Theory. Lisäksi olen hakenut puhelimelle muutamia lisäteemoja.

    Uudesta kortista huolimatta, ongelmat eivät poistuneet, muutakuin tuo alustusongelma. Eli alkuperäisessä kortista varmaan sekin johtui.
     
  4. masu

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    164
    Tykkäykset:
    0
    Tämä tuntuukin olevan äkkiseltään aika yleinen ongelma monissa näissä Nokian Symbian luureissa. Tälläkin sivulla on jo 3 topicia, joissa tätä samaista ongelmaa pähkäillään ja varmasti on ollut samoja juttuja aikaisemminkin. Oma N-Gage QD on nyt toisella huoltokierroksella kyseisen vian takia, lähetetty ikuisiksi ajoiksi jonnekin keskushuoltoon, josta sitten laitetaan kuitenkin tilalle joku toinen laite joka ei toimi :). Omituista, että näinkin yleiseltä kuulostava vika ja sitä ei saada korjattua huollossa. Luulevat tietysti, että se on pelkkä softavika ja aina pelkästään päivittävät ohjelman.

    Mun laite toimi huollon jälkeen useita tunteja, mutta sitten sammui itsestään ja sen jälkeen sitä ei saa tuntiin päälle ollenkaan. Ennen huoltoa se sammuili monta kertaa tunnissa. Jos se makaa virrat pois tarpeeksi kauan niin heti käynnistyy taas joksikin aikaa.

    Jotenkin tuntuisi, että ei muistikortti tai sen sisältö ainakaan PITÄISI tuollaista käytöstä aiheuttaa... no, ainakaan minun tapauksessa ei, koska se buuttaili ihan keskenään ilman muistikorttiakin.

    Edit: tarkennuksia
     
  5. Kaltsu

    Liittynyt:
    14/11/03
    Viestit:
    43
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Lumia 920 White
    Vähän sama juttu mullakin, tuntui toimivan hyvin, kun tuli huollosta, mutta päivän parin päästä alkoi esiintymään ongelmaa ja siitä lähtien vain yltynyt ja tuloksena tämä, että puhelin on täysin käyttökelvoton.

    Itsekin olen useaan otteeseen ilman muistikorttia koittanut, eikä tunnu olevan sillä mitään vaikutusta.

    Itselläni kävi mielessä, että voisiko ongelma johtua vaikka akusta tai laturista? Jos laturi vaikka olisi viallinen, ja lataisi väärää jännitettä akkuun, seurauksena että puhelin sekoaa :D. Kuulostaa aika kaukaa haetulta, mutta voisiko tällainen edes olla mahdollista?
     
  6. masu

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    164
    Tykkäykset:
    0
    Minäkin epäilin tuota, mutta kokeilin akulla, jota ei ole tuon laitteen laturilla ladattu eikä vaikuta mitään. Huollon tyypiltäkin kysyin, että voisiko liittyä akkuun, mutta se sano, että jos se ois akusta niin se menis yhtäkkiä mustaks se näyttö. Mulla ainakin käy niin että se vaalenee kokonaan valkoiseksi ja sitten sammuu.
     
  7. Kaltsu

    Liittynyt:
    14/11/03
    Viestit:
    43
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Lumia 920 White
    Mulla se ei niinkään haalene. Mulla yleensä vaa jähmettyy koko puhelin sekunniksi tai pariksi ja sitte ruutu pimenee. Tässä lainapuhelimessa ongelma ei ole niin vakava, koska tätä nyt pystyy jotenkuten käyttämäänkin. Pitänee vielä kokeilla jotain toista SIM-korttia. Tän lainapuhelimen softaversio on 05.35 (17.08.2004). Onkos 3510i:llä koskaan ollut tuommoista yleistä sammuiluongelmaa?
     
  8. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Näyttää Nokialla olevan isoja ongelmia myös henkilöstöpolitiikassakin Iltalehden mukaan.

    Päivän uutiset

    Nokian Luottamusmies raportoi wc-käyntinsäkin
    3.6.2005 7:25
    Nokian ja luottamusmiesten pitkään jatkunut kiista on saanut jo naurettavia piirteitä.
    Nokian luottamusmiehet raportoivat jopa vessakäynneistä.
    Nokian toimitiloissa Säterinportissa väännetään tosissaan kättä. (EERO LIESIMAA)
    Nokia: Suhteet kunnossa
    - Esimiesten mielestä työaikaan jäi joitakin aukkoja. Meni kuulemma liian kauan siirtyä työpisteestä kahvipisteeseen, jos vaikka pysähdyin tulostimen luo ottamaan papereita, Nokian luottamusmies Tomi Seppä kertoo.

    Kontrollia kiristettiin entisestään. Tekemiset piti merkitä kymmenen minuutin tarkkuudella. Sepän mukaan hän joutui käytännössä merkitsemään ylös vessassa asioimisensakin.

    Varoituksia satelee

    Luottamusmies Kari Pekkosen palkanmaksu keskeytettiin, kun hän kertoi Insinööriliiton Uudenmaan aluelehdelle luottamusmiesten ajankäyttöongelmista ja varoituksista. Pekkonen sai myös postitse varoituksen, vaikka oli vielä sairaslomalla.

    Palkanmaksun keskeytys on menossa työtuomioistuimeen asti.

    Työnantajan kanssa ei ollut ongelmia ennen luottamusmiestehtäviä.

    - Varoituksia annettiin luottamusmiestoimien vuoksi, vaikka on väitetty toista, Seppä sanoo.

    Varoitukset ovat menossa yhdenvertaisuuslain rikkomisena Espoon käräjäoikeuteen.

    - Edustettaville annettiin varoituksia, jotka oli lavastettu niin, että vika oli työsuorituksissa. Kehityskeskusteluissa kommentit annettiin mututuntumalla, eikä niitä tarvinnut näyttää toteen, Seppä kertoo.

    "Työryhmät pelkkä julkisuuskikka"

    Kiistaa on pyritty ratkomaan työryhmien avulla.

    - Työryhmät eivät ole saaneet mitään aikaan. Ne olivat lähinnä Nokian julkisuuskikka MOT-ohjelman esittämisen jälkeen. Mitään puutteita ei ole korjattu. Varoitukset ovat yleistyneet ja henkilöstöä kohdellaan muutenkin huonosti, luottamusmies Kari Ritvasalo kertoo.

    Luottamusmiehet kertovat, että heidän toimintaansa rajoittaa se, että käytettävissä on vain 50 prosenttia työajasta. Ajankäyttöongelmia tulee Sepän mukaan siitä, että luottamusmiehillä on liian paljon työtehtäviä.

    - Työehtosopimuksessa lukee, että luottamusmiestehtäviin voidaan käyttää kohtuullinen aika. Nokia haluaa tehdä virallisen sopimuksen 50 prosentista, luottamusmies Tomi Seppä kertoo.

    - Emme suostu siihen. Jos ihminen on laittomasti sanottu irti, emme ole hyväksyneet sitä, vaan olemme vieneet asiaa eteenpäin, Ritvasalo toteaa.

    MOT-ohjelma käsitteli alkutalvella Nokian henkilöstöpolitiikan ongelmia. Ohjelmassa haastateltiin kolmea Nokiasta irtisanottua ja kuutta luottamusmiestä.
     
  9. pinpal

    Liittynyt:
    10/2/04
    Viestit:
    224
    Tykkäykset:
    9
    Suosittelen siis myös Motorolaa, Samsungia, LG:tä ja S&E:tä ottaman saman käytännön että pärjäisivät vähän paremmin kilpailussa Nokialle. Turhalla lepsuilulla ei näköjään saa hyviä tuloksia aikaan:)

    Ihan vakavasti kuulostaa siltä että on kyse kahden henkilön välisistä tulehtuneista väleistä.

    Tuolle "Iltalehden mukaan" aloitukselle voi vielä antaa ison kiitoksen, koska se on niin hauska. Ainakin tietää mitä odottaa jutulta. vrt. esim. Kirka tunnustaa jonkun haastattelun sivulauseessa olleensa sängyssä teininä tyttöystävänsä kanssa. Iltalehden otsikko onkin sitten "Kirka kannattaa esiaviollisia suhteita!":)
     
  10. Kaltsu

    Liittynyt:
    14/11/03
    Viestit:
    43
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Lumia 920 White
    Nyt katsoin SCF Huollon web-seurannan kautta puhelimen tilaa ja näyttää seuraavia:

    Tila : Valmis, ei noudettavissa.
    Laite : NOKIA RA-2
    Varusteet : PWS, Kuoret, Akku, Muistikortti
    Vika :
    Ei lähde kunnolla käyntiin. Jos käynnistyy, sammuu miltein välittömästi. Mukana oleva (kotelossa) muistikortti ei suostu alustumaan puhelimella. ks. liite
    Työt ja osat :

    Huoltotiedot :
    MUISTIPIIRI UUSITTU, OHJELMAPÄIVITYS, TESTATTU. MUISTIKORTTI ALUSTETTU JA ALKUPERÄISET TIEDOSTOT PALAUTETTU.

    Nyt vaan odottelemaan, että saapuu liikkeeseen ja eikun testailemaan. Toivottavasti toimii tällä kertaa :p. Oliko muuten jotain vinkkejä testaamiseen, kun ainakin jossain mainittiin, että backuppeja ei kannata palauttaa??? Minulla on backupattuna vain puhelimen osoitekirja.
     
  11. MaTiAz Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    26/11/04
    Viestit:
    2924
    Tykkäykset:
    0
    Joo, mulla oli ihan uus 3510i ja sammuili koko ajan taskussa. Vanhemmat ihmetteli miks ne ei saa mua kiinni ku ne oli sen känykän sitä arten hommannu. Se lähti sitte huoltoon, mut ku se tuli huollosta ikuisuuden päästä, ei sillä pystyny ees tekstaria lähettää ku se jo sammu. Uudestaan huoltoon ja sit vihdoinki toimi. Osaavaa toi nokian huolto.
     
  12. samumanu Vieras

    Jos ite kerta osaat ni mee korjaa.

    Kaikille sattuu virheitäkin eikä noissa hommissa tulot oo niin isot et pystyy koneita päiviä testaa ja eihän asiakkaatkaan sitä hyväksy ni 100% ei tuu kuntoon ikänä.
     
  13. masu

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    164
    Tykkäykset:
    0
    Jos kerta olet tuota mieltä niin selitäpä miksi tälläinen takuu käytäntö on "hyväksyttyä" puhelinten parissa? Jos kyseessä on esim. auto, niin onko ok, että viet XC90 Volvosi huoltoon, saat sieltä vaihtoon -85 Talbot Horizonin ja huolto kestää kolme viikkoa? Kun saat autosi takaisin niin sama vika on tallella. Moniko on tyytyväinen ja kuittaa että no, eihän sitä aina voi saada 100% kuntoon. Kuluttujasuojalain mukaan tuotteen takuukäytäntö ei ole mitenkään riippuvainen tuotteen hinnasta. Samat ehdot kaikille... laaduttomat ja huonot firmat eivät vain pysty näihin lakien määräämiin ehtoihin vastaamaan ja silloin kuluttaja on oikeutettu korvauksiin (esim. liian pitkät huolto ajat, 2vko on kohtuullinen, kolme ehdoton maksimi, lopuista voi vaatia korvauksia).
     
  14. stack

    Liittynyt:
    26/8/03
    Viestit:
    436
    Tykkäykset:
    13
    Joo-o, valitettava kertaluontoinen tapaus joka nyt on ikävästi saanut turhaan huomiota. Se MOT:n juttukin oli ihan ymmärrettävä lipsahdus kun media yritti saada Nokiaa jostain kiinni. Se Hopan juttukin oli ihan fuulaa, senkin pitäisi katsoa vain peiliin. Yleisestikin ihan turhaa panettelua. Kilpailukyvyn ylläpitämiseksi turha höpöhöpö ja henkilöstön paapominen tuleekin minimoida.
     
  15. samumanu Vieras

    Huollot on eri asia kuin myyjä, huomio se. Ei huollon tarvitse antaa lainakoneita varsinki ku suurin osa koneista tulee yleensä muilta paikkakunnilta. Ei auton korjauksetkaan oo 100% varmoja(kokemusta on) vaan ihmiset ne niitäki tekee.

    Tottakai on kaikille parasta et kone tulee kerralla kuntoon mut on paljo asiakkaita jotka "vaatii" koneen saman tien takaisin. Sit jos koneessa on vika joka esiintyy satunnaisesti ni mitenkä sen sit käytännössä testaat ku pitää antaa puh samantien takas?

    2 viikkoo tai yle jos menee oon sitä mieltä että aika on liian pitkä ja itse en semmosta huoltoa käytäkkään. Kukas ne korvaukset sit maksaa? Myyjä, huolto, valmistaja? Kun kerta tiedät ni toivon vastausta.
     
  16. masu

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    164
    Tykkäykset:
    0
    Tässä tullaankin siihen, että puhelin kannattaisi toimittaa huoltoon sen liikkeen kautta, josta sen on ostanut, koska myös myyjällä on oma vastuu tuotteesta. Vastuu kuitenkin loppujen lopuksi on aina valmistajalla. Esimerkiksi tapaus 8210 näyttövika, josta eräs tietoinen asiakas valitti kuluttujavirastoon, koska hän halusi huollon korjaavan puhelimen näytön takuuajan ulkopuolella ilmaiseksi. Seurauksena Nokia joutui korjaamaan kaikki 8210:ien näyttöviat ilmaiseksi takuuaikojen ulkopuolellakin. Eli tuotteiden valmistajathan nuo takuuhuollot mahdollistavat/ylläpitävät ja laskut maksavat.

    Jo pelkästään esim. puhelinvalmistajien DOA takuut, jotka ovat muutaman päivän ovat täyttä kukkua. Kuluttajasuojalain mukaan tuotteessa ensimmäisen 6 kk:n aikana esiintyvä vika voidaan tulkita olleen tuotteessa jo myyntihetkellä. Oikeastaan voisi sanoa, että jollain tuotteella oleva esim. 12kk takuukin on vain valmistajan ilmoittama vapaaehtoinen takuu, mutta virhevastuu ei siihen lopu. Virheen toteennäyttäminen vain siirtyy asiakkaan vastuulle.

    Ja oikeassa olet, ei autotkaan aina kuntoon tule... tai edes uudet autot ole ostettaessa kunnossa.

    Enpä ole ikinä saanu luuria huollosta heti takas... mun puhelin, joka nyt on keskushuollossa, seiso paikallisessa huollossa melkein kaksi viikkoa ja siihen oli vain päivitetty softa ja "testattu".

    "Virhe oikaistaan ensisijaisesti joko korjaamalla tai vaihtamalla tavara kohtuullisessa ajassa. Oikaisusta ei saa aiheutua ostajalla kustannuksia eikä olennaista haittaa. Kohtuullista aikaa ja ostajalle aiheutuvaa haittaa arvioitaessa otetaan huomioon mm. tavaran laatu ja tarkoitus, jota varten ostaja on tavaran hankkinut. Esimerkiksi lapsiperheessä käytettävän pesukoneen kohtuullinen korjausaika voi olla vain muutamia päiviä. Sohvapöydän korjausaika saattaa vastaavasti olla selvästi pidempi.
    Kohtuullista korjausaikaa on arvioitava tapauskohtaisesti.

    Jos korjausaika venyy, voi ostaja vaatia tavaran vaihtamista virheettömään, hinnanalennusta tai kaupan purkamista."

    Varmasti eri firmat ja valmistajien jälleenmyyjät omaavat erilaisia käytänteitä korvausten suhteen, mutta valmistaja on vastuussa tuotteistaan myös jälleenmyyjille, ei vain kuluttajille. Käytännössä uskoisin, että korvauksiin ajaudutaan hyvin harvoin ja vaikeissa tapauksissa, mutta valmistaja ne korvaa. Jos tuotteesta valitetaan jälleenmyyjän kautta neuvottelee jälleenmyyjä valmistajan kanssa, mutta kyllä kuluttaja voi ottaa yhteyttä suoraan valmistajaan/maahantuojaan ja hoitaa asian itse. Harmillista kyllä yhä useampi yritys on kasvoton ja niihin ei löydy edes sähköpostiosoitetta. Tällöin on otettava yhteyttä kuluttaja-asiamieheen tai alueelliseen kuluttajaneuvontaan.

    Esimerkiksi Kesko täällä on siirtynyt takuupolitiikkaan, jossa alle 250 euron kodinkoneiden takuuhuolto menee seuraavasti: asiakas viallisen tuotteen liikkeeseen, josta on sen ostanut. Liikkeessä tuotteesta katkaistaan virtajohto, annetaan uusi tilalle ja täytettään lomake, jolla sitten Kesko lähettää uuden tuotteen jälleenmyyjälle. Ihmettelen suuresti miksi matkapuhelimissa ei ole lähdetty samalle linjalle. Kannattaako nuo huollot todellisuudessa? Huoltoketjun ylläpitäminen täytyy olla todella, todella kallista.
     
  17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Nokia tosiaan korjasi tuon ja eräiden muiden mallien näyttövikoja takuuajan jälkeen, jos kyseessä oli tuotevirhe. Kyseinen osa vaihdettiin erinlaiseen ja tuotanto malleissa tehtiin myös muutoksia.
    Tosin asiaan liittyy myös eräs koominen piirre, eli saman tyyppisen vian osalta tulkittiin että kyseessä kuluva osa.
    Valmistaja on korjannut eräitä muitakin malleja tiettyjen ongelmien osalta ns. takuuajan jälkeen.

    DOA "takuulla" ja 6kk kovennetullla tuotevastuulla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa ja niiden yhteeniputtaminen on harhaanjohtavaa.
    ns. DOA vaihtjen ajatus on siinä että jos vika havaitaan myyntihetkellä voidaan laite vaihtaa toiseen ilman korjaamo käyntiä. Muuten normaali käytäntö on korjata virhe, esim huollossa.

    Totta, tämä on kuitenkin huomattavan suuri ero.

    Jokin kahvinkeitin tai hiustenkuivaaja on aivan yrityyppinen tuote kuin matkapuhelin.

    Kahvinkeitin yleensä toimii tai on rikki (ei toimi, ja jonka pystyy myyjäkin arvioimaan).

    Matkapuhelin yleensä toimii, mutta ei välttämättä aivan niin kuin käyttäjä ehkä odottaa hänen käyttöolosuhteissaan.
     
  18. masu

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    164
    Tykkäykset:
    0
    En sanoisi, että niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa... kuten sanoit, tuo DOA tarkoittaa, että laite vaihdetaan mukisematta uuteen. Nyt kuitenkin tuon 6kk säännön mukaan kuluttaja voi vedota siihen, että laitteessa oli vikaa jo ostettaessa ja että jos kuluttajan mukaan tuotteen huollattamisesta koituu liiallista haittaa niin hän voi vaatia tuotteen vaihtamista uuteen. Käytännössä siis kuluttajalla on oikeus vaihtaa tuote tai ainakin vaatia korvaava tilalle. Tämä korvaava tarkoittaa siis tuotetta, jossa on samat ominaisuudet kuin huoltoon lähetettävässä.
     
  19. masu

    Liittynyt:
    26/6/02
    Viestit:
    164
    Tykkäykset:
    0
    Mikä tässä on mielestäsi se suurin ero? Jos pakastin ei kylmene, se on helppo osoittaa toteen. Jos ilmanpuhdistin pyöriessään pitää kovaa ääntä tai imuri ei enää ime tai televisio hukkaa kanavat... tai matkapuhelin sammuilee itsestään. Jos tuotteessa on vikaa niin miten on vaikea osoittaa sitä todeksi? Toinen juttu on että alkaako valmistaja valittamaan, että vika johtuu esim. vääränlaisesta kohtelusta tai käytöstä, johon tuotetta ei ole suunniteltu. Näissäkin kuluttaja on aina vahvoilla.
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No ei aivan noinkaan.
    Höpö höpö.
    Miksi ihmeessä?
    Tuote virhe korjataan yleensä, korjaamalla virhe, vaihtamalla tuote virheettömään, hyvittämällä esim. hinanalennuksella, tai jopa purkamalla kauppa.
    Kaupanpurku ei välttämättä tarkoita täyden kauppahinan palauttamista, mutta myös joissain tilanteissa kaupan purku voi tarkoittaa että kuluttajalle maksetaan jopa enemmän kuin mitä hän on tuotteesta/palvelusta maksanut.
    Toki myös tuote virheen korjaaminen voidaan tehdä vaihtamalla tuote, mikään toiminepide ei ole itsestään selvä tapa, vaan siinä on pitkälti kauppiaalla sananvalta ja tilanteet ovat toki tapauskohtaisia.
     

Jaa tämä viestiketju