1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Olkaa tarkkaavaisia ratikkalipun tilaamisessa numerosta 16355

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja jyka, 30/10/09.

  1. jyka

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    25
    Tykkäykset:
    0
    Hei Foorumilaiset,

    Itselläni kävi seuraavasti. Ajattelin, että muistan ulkomuistista HKL:n palvelunumeron, josta ratikkalipun saa tilattua viestillä "A1". Oikea numerohan on 16355, jolle on hintaa 2euroa (sisältäen verot).

    Tässä pääsi käymään niin, että muisti petti ja viesti lähti numeroon 16335, josta puheluerittelyn mukaan peritään 5euroa (sis alv) per viesti. Vielä kun kaksi kertaa koitin tilata ratikkalippua väärästä numerosta, niin 10euron kokeiluhan tästä tuli.

    Onkohan tässä joku keksinyt hyvän bisneksen tehä tienestiä ottamalla mahdollisimman HKL:n numeroa vastaavan palvelunumeron ja "ylilaskuttaa" sillä näitä joille näppäilyvirhe sattuu? Miten tätä 10euron maksua kannattaisi alkaa kiistämään?

    Tosiaan, en ole vielä yhtään vastausta tekstiviestillä saanut tästä numerosta 16335, joten tuntuu että maksan tässä 10euroa aivan tyhjästä.

    Kiittäen jo etukäteen avusta ;)
     
  2. Nikolasr

    Liittynyt:
    20/2/08
    Viestit:
    176
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy S3
    Näköjään oot pikavippiä yrittänyt ottaa; europankki , tuolla tosin mainitaan, että viestin hinta olisi vain 2 euroa viesti.
     
  3. MGM

    MGM Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    17/11/08
    Viestit:
    14287
    Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Oliskohan se laskutus sit mennyt ton mukaan:
    http://www.europankki.fi/index.php?page=ukk
    Vastaisuudessa ei kannata näppäillä väärin. ;)
     
  4. Panda Vieras

    Melkoinen salaliittoteoria... Päivän naurut jos tosiaan uskot olevan kyse ratikkalipun tilaajien tahallisesta rahastamisesta...
     
  5. MGM

    MGM Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    17/11/08
    Viestit:
    14287
    Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    No niinpä. Eiköhän ole vain sattumaa. Itse tarkastan aina tarkasti lyhyt numerot, jotka ei ole muistissa, ennen tilausta. Lyhyt numeroita ei tuu kyllä käytettyä, kuin ehkä silloin tällöin turun busseissa.

    Noita lyhyt numeroita on muuten aika paljon ja monet niistä samanlaisia, joissa yksi numero muuttuu eri paikkaan. Eli kannattaa katsoa, mihin tekstaa.
     
  6. Panda Vieras

    Niin kun tekisi mieli väittää että vaikka minun puhelinnumeroni +1 saattaa olla vaikka nahkahomojen senssilinja. Yrittävätkö nahkahomot tällöin käännyttää nimenomaan minulle soittajia nahkahomoiksi? :D

    Nyt laitetaan virolaisten syyksi ettei itse muistanut oikeaa numeroa... Noh, ainahan kaikki on muiden syytä.
     
  7. trok

    trok

    Liittynyt:
    4/10/08
    Viestit:
    15
    Tykkäykset:
    0
    Miksi tämä ei voisi olla mahdollista?

    En nyt äkkiseltään löytänyt ajantasaisia kännykkälippujen myyntimääriä netistä, mutta jo 2000-2003 myynti on ollut puolen miljoonan lipun vuosiluokkaa.

    Jos siis perustaa palvelun, joka perustuu tekstiviestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen, eikö tuon palvelun numero kannata valita lähelle tällaista todella paljon käytettyä numeroa?

    Ei tässä ole kyse mistään salaliitoista, ainoastaan järjen käytöstä.
     
  8. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Sitten sinä voisi olla jotain perää, jos virolainen lafka pystyi valitsemaan numeronsa...
     
  9. Noma

    Noma Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    10/8/03
    Viestit:
    5502
    Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Näitä tämän sarjan maksullisia tekstiviestinumeroita (16xxx) ei ole jaossa kuin tuhat kappaletta, ja varmasti lähes jokainen noista numeroista on jollekin varattu. En itsekään kyllä usko tuohon tahalliseen rahastamiseen virhenumeroilla. Ei kuitenkaan kovin isoksi bisnekseksi voi tuollainen nousta.
     
  10. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    En tiedä onko numerovalinnalla mitään tekoa kusetusksen kanssa, mutta enemmän kysymyksiä herättää se, jos "A1" viestit on asetettu veloittamaan tuo kalliimpi 5€ hinta, mitään vastaamatta ja mitään palvelua aktivoimatta.

    Monet "oikeat" maksulliset palvelutkin varmistavat jopa täysin oikeamuotoisen viestin tullessa että "halutsithan varmasti tilata tämän ja tämän tähän ja tähän hintaan", ja tuokin numero todistettavasti käyttää eri hintoja eri viesteille. Lisäksi kun olen vahingossa lähettänyt vääränmuoroisen viestin johonkin maksulliseen numeroon niin on sieltä usein tulut ihan selkokielinen ilmoitus takaisin puhelimeen. Miksi ei tässä tapauksessa?

    Minusta olisi ihan kohtuullista, että maksullisten palvelunumeroiden ylläpitäjät velvoitettaisiin siihen, että viesteistä jotka eivät minkään palvelun tilaamiseen johda (ts. itse viesti ei kunnossa) ei veloitettaisi normaalia tekstaria enempää.

    (Tosin tämän varmasti joku täälläkin lynkkaa ja voivottelee kuinka nykyään ei ole yksilönvastuuta ja ihmisiä taas holhotaan kun ei saa edes vahingossa rahojaan heittää kaivoon.)
     

Jaa tämä viestiketju