1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Oikeinkirjoitus

Keskustelu osiossa 'Ylläpito', aloittaja rbrbrb, 27/5/06.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.
  1. rbrbrb

Tykkäykset:
    0
    Miten on mahdollista, että "vuoden foorumilaiseksi "on valittu henkilö joka ei osaa kirjoittaa?

edit

2. Tumppu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    6110
    Re: Oikeinkirjoitus("sovelias")

Titteli on yliarvostettu ja hetken mielijohteessa keksitty.

3. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Äänestyksen perusteella annetaan kyseinen titteli.

Kyseinen henkilö kärsii lukuhäiriöstä jolle ei voi itse mitään. "Valituksesi" on hieman sama kuin syyttäisi kuuroa siitä ettei kuule mitään. Kukaan ei ole täydellinen, vaikka sovelias on kyllä melkein täydellinen tietopankki. Ja propsit siitä että yrittää parhaansa ja teksti on erittäin selvää pääosin ja allekirjoittaneella ei ole vielä ollut ongelmia sen lukemisessa.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363

Olen pahoillani siitä, oikoluen ja korjaan ja lisäksi hyvin usein postauksen jälkeen teen korjauksia, virheitä jää silti, määrät vaihtelee ja toki aina pystyisi parempaan.
    Oikeinkirjoitus vaikutti toki äidinkielen numeroihin ja heijastelee myös muihin kieliin. Yleisesti väitetään että sillä olisi vaikutusta myös laajemin koulumenestykseen, toki numeroiden osalta jos tenttejä lukee oikeinkirjoitusta kovasti arvostava tai muuten väsynyt henkilö, mutta se ei ollut ylitsepääsemätön ongelma. Toki joissain asioissa oikeinkirjoitus on ehdoton, silloin käytettävä toisten apa.

5. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Hyvä nyt tämä asia on huomioitu saman kirjoittajan toimesta jo kolmessa ketjussa. Eiköhän tuonne asian vierestä-alueelle yksi avautuminen aiheesta mahtuisi, jos joku ei ole tässä vuosien mittaan huomannut.

Esim. lukihäiriö voi tehdä lähes sokeaksi omalle tekstille ja sen ulkoasulle (en väitä, että sovelias siitä kärsisi, vaan noin esimerkkinä ettei kyse välttämättä ole tahallaan hankalalukuisen tekstin tuottamisesta). Sovelias ei suinkaan ole ainoa, jonka tekstistä ei aina saa ihan selvää.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    On hyvä että ainavälillä asiaan puututaan.

Olen peruskoulussa erittäin paljon panostanut asiaan, onnekseni kotikunnassani sai apua ja allekirjoittanut teki erittäin paljon harjoituksia muiden kolutehtävien liskäsi, nykyään ehkä systeemit ovat parempia.

Peruskoulun jälkeen asia oli monille vieraampi ja jouduin läheskaikille opettajille jne. selvittään tilannetta, osa ymmärsi osa vähemmän.

Tiedän että aina pystyisin parempaan, ja joskus kun lukee edellisenä päivänä tekemääni postausta, niin en siitä meinaa saada selvää, vaikka muistan että postauksen jälkeen olin kyseistä viestiä kolmekertaa korjannut.

Olen oppinut että työteksteissä virheet voivat olla erittäin haitallisia tietyissä tilanteissa (siis muutenkin kuin että näyttävät huonolta) , no onneksi on olemassa ihmisiä jotka osaavat korjata.

Joillain lukihäiriö häiritsee lukemista, minua on sen suhteen onnistanut että en ole kokenut lukemista ongelmaksi ja ilmeisesti sen takia asia ei mielestäni häirinnyt opiskelua oppimisen kannalta vaa lähinnä tilanteissa milloin piti todistella että jotain on opittu. No omat muistiinpanot olivat sellaisia ettei niistä paljoa hyötyö myöhemmin...

7. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    mjaa mjoo... sori jos olen heittänyt pahasti joskus, noo lähinnä huumorimielessä, mut huumori on siitä kaukana jos asiasta aina vaunataan samalla asialla.

Taisin joskus muistaaksini kerran laittaa jotain viestimääriin ja näppiksen pattereiden loppumiseen jotain herjaa. Yleensä en herjaa ketään, koska eipä ole syytä samaa paskaa saada joskus niskoilleen itse. Siksi muistankin ketä olen herjannut.

8. sane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    13
    Olipa taas oikein antoisa avautuminen "rbrbrb":ltä. Eiköhän se asia ole tärkeämpää kun onko pilkku juuri oikealla kohalla?

9. rbrbrb

Tykkäykset:
    0

Sitten minä pyydän anteeksi sinulta(ja muilta), koska en ole ollut tietoinen asiasta.

10. Panda Vieras

Joo. Kaikki on tahallista kiusaamista kunnes toisin todistetaan. Hyvä periaate, vie sinut vielä pitkälle.

11. juppelis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Kyllä ilman lukihäiriötäkin voi tulla sokeaksi omalle tekstille, jos paljon kirjoittaa.. Itse en ainakaan löytänyt päättötyöstäni mitään virheitä/epäloogisuuksia, mutta kun annoin tekstin äidille niin johan alkoi punakynä viuhumaan.

12. jannyman Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Ei minuakaan koskaan ole häirinnyt soveliaan kirjoitusvirheet.Kyllä hänen viesteistään aina selvän saa.

Enemmänkin minua häiritsee hänen tapansa kirjoittaa sanoja yhteen tyyliin: Onko varmatieto? Tai vaikkapa tästä ketjusta:
    Tai eihän tuokaan periaatteessa häiritse mutta olenpahan vaan pannut merkille.Liittynee kuitenkin tuohon lukihäiriöön.

13. jacce

jacce Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung
    Joo ei oo. eipä munkaan viesteistä aina selvii tarkotusta tai muutakaan mitä kirjottaa, ite kirjotan muka omasta mielestä asiaa, muttei jaksa ajatella niin hitaasti ku näppis kirjaimet lyö. kaikki samasta veneestä ollaan.

14. Hedgehog

Hedgehog Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    38
    Puhelinmalli:
    S7 Edge, iPhone6

? Onko tuossa Pandan vastauksessa sarkasmia vai ei? En ihan rehellisesti osaa päätellä. :)

Musta on iha hyvä että rbrbrb pyytää anteeksi kun ei tuommoista voinut tietää, tottakai virheitä pitää luonnollisesti laiskuutena/huolimattomuutena jos ei paremmin tiedä. En minäkään tiennyt Soveliaan lukihäiriöstä, ja olen itsekkin pahoillani että kerran avauduin Soveliaan oudoista yhdyssanoista.

15. rbrbrb

Tykkäykset:
    0

Minua ei kiinnosta "Pandan" vastaus, hän kirjoittakoon mitä haluaa.

Totesin vain, että en tiennyt kirjoitusongelmasta, ja pyysin vilpittömästi anteeksi sekä "soveliaalta" että muilta jotka kokevat tulleensa loukatuksi.

Minua kuitenkin välillä häiritsee "epäselvän" tekstin lukeminen. Lisäksi minulla oli käsitys että tässä tapauksessa tekstiä vain kirjoitetaan niin nopeasti että virheitä tulee, eikä viitsitä asiaa edes tarkastaa.

Tuskin olen ensimmäinen ja etenkään viimeinen joka asiaa ihmettelee.

16. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230

Mä joskus sorrun tuohon samaan... kirjoitan mielummin puhekieltä, hauskempi lukea varmaan. Selvittää samalla sellasia asioita kuin mielenlaadun sillä hetkellä. Teksteistä on joskus vaikea monenkin osalta ymmärtää sarkastisuus ym. Osa kun ei ymmärrä, ne sortuu "kiusantekoon" ja/tai vastaa "väärin". Eli helposti tulee vettä myllyyn lisää. Hommaa periaatteessa helpottaisi vain toisen ihmisen tunteminen esim. että olisi tavannut. Tai sitten vain sulkeisiin jotain ja hymiöt. Eipä kai tässä muuta kommentoitavaa.

17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Julkisesti kirjoittaessa pitäisi ilman muuta pyrkiä mahdollisimman hyvään oikeinkirjoitukseen, kirjoitusvirheet ovat lukijaa kohtaan loukkaavia, melkein kuin loukkaavat sanat. Eli kirjoittajan velvollisuus on anteeksipyydellä, eikä lukijan.

Epämusikaaliset ihmiset eivät yleensä ole julkisesti laulamassa/soittamassa, se on ihan hyvä asia, jostain syystä ihmiset jotka eivät osaa kirjoittaa ovat kylläkin kirjoittelemassa mielipiteitään, no onneksi toimittajiksi niitä harvoin eksyy...

Ehkä nämä foorumit ovat sitten eräänlaista karaokee.

Oikeinkirjoituksesta on aina hyvä huomauttaa, se voi olla turhauttavaa, mutta kuitenkin auttaa huomaamaan ja yrittämään tarkemmin, edes vähäksiaikaan.

Monien sanojen kohdalla olen yrittänyt opetella ulkoa oikein kirjoitusta, ulkoaoppiminen ei ole vahvuuksiani, joten siitä ei ole toivottua apua ollut.

Normaalisti kun postaan, kirjoitan viestin mahdollisimman huolellellisesti, luen sen muokkaus ruudussa, luen sen esikatselua hyväksikäyttäen, korjaan, esiketselen, korjaan -> postaan. luen postatun viestin, korjaan, jolloin foorumiherjaa ettei saa vielä korjata :)

Yhdyssanoihin yritän kiinittää huomioita, käytän joitain opetettuja keinoja joilla päätellä onko yhteen, valitettavasti usein se ei paljoa auta. Myönnän että joskus kirjoitain epäselviä tapauksia erilleen pitkälti sen takia että ehkä lukijan ehkä helpompi tulkita tekstiäni.

Koulussa normaalin koulupäivien lisäksi sain ohjausta (tukipetusta) jne. Tein paljon (kirjoitus) harjoitustehtäviä, myös kesälomat. tätä jatkui peruskolun jälkeenkin.

Olen hämilläni että asi kuitenkin nykyään saa näinpaljon myötätuntua. Kiitän ymmäryksestä.

18. Nist Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    E90 ja Elisa, retroiluun 3310
    Ei kai tässä auta muu kuin kirjottaa teksti ensin wordissa - oikoluku päällä, ja kopipastaa se sitten tänne. ;)

Leikki leikkinä - eiköhän se tekstin sisältö ole kuitenkin tärkeämpää kuin Täydellinen Oikeinkirjoitus. :D

19. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Ketjun aloittajan pyynnöstä pistän lukon ketjulle.

Viestiketjun tila:
Ei auki vastauksille.

Jaa tämä viestiketju