1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

''oikea'' gps vs kännykkä gps

Keskustelu osiossa 'GPS-paikannus', aloittaja helppo67, 5/4/07.

1. helppo67

Tykkäykset:
    31
    Nyt olisin tässä hankkimassa gps paikannita.
    Tarkoitus olisi käytää gps:sää maaastossa enimmäkseen ja ehkä jonkun verran auto käytössä.

Näistä maasto gps laitteista olen katellut Garminin 60Cx laitetta ja topo suomi plus karttoja sen kanssa.
    Kännykäksi ajattekin n73:sta ja siihen sit insmat Sirif III gps palikkaa ja kartta ohjelmistoksi easygo juttua.

Hinta eroa noilla kahdellä eri vaihtoehdolla ei ole hirveästi.
    N73 kännykän ajattelin siks ostaa kun siinä olis aika iso näyttö ja iso kapasiteettinen akku.

Pärjääkös tuo kännykkä gps viritelmä alkuunkaan tuolle garminin vehkeelle?

Ja onko tuossa easygo ohjelmassa miten nopeaa nitten karttojen liikuttelu ja zoomaus.
    Entäs voiko niitä maastokarttoja ja peruskarttoja ladata etukäteen puhelimeen valmiiksi ja meneekö paljon dataa niitten karttojen lataukseen?
    Mites noitten easygo ohjelman karttojen laatu et onko niissä paljon virheitä tai jotain muuta vikaa?
    Onko tuon garminin ja tuon insmatin gps-palikan tarkkuudessa paljonkin eroa?
    Voiko tuota gps palikkaa pitää taskussa tarkuuden kuitenkaan paljon kärsimättä?
    Paljonkas luulette että akku kestää tuossa n73:ssa gps koko ajan köytössä?

Siinä olis iso liuta kysymyksiä johon kaipaisin vastauksia. Kokemuksia voi kertoa tuosta easygo ohjelmasta tai garminin laittesta.

En tiedä tuliko oikealle alueele tämä aihe, mut modet voi sit siirtä jos on väärä alue.

2. helppo67

Tykkäykset:
    31
    Eipä näyttäny kukaan jaksavan kirjoittaa mitään viikon aikana! Lukkoa vaan kun ei ollut tästä foorumista apua!

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Joitakin kysymyksisäsi on pohdittu vanhoissa ketjuissa, niistä kannattaa kysellä lisää.
    Oikeisa GPS laitteista voi lueskella vaikka sfnetistä paikannus ryhmästä.

4. Miika

Miika

Tykkäykset:
    0
    Itse olen käyttänyt sekä kännyä että käsi gpsiä maastossa ja henk. koht. mielipiteeni on, että käsi gps elektronisella kompassilla on kyllä aika must (eteenkin jos miettii Geocacheilua). EasyGo:sta ei ole havaintoa, mutta kännyyn olen ladannut OziExplorerin ja sitten kalibroinut halutut maastokartat siihen.

Molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Jos kännyä tulee raahattua kuitenkin mukana, niin yksi pieni bluetooth mokkula ei hirveästi tuo lisää painoa luonnossa käyskentelyyn. Käsi gps:t on tosin kestävimmiksi rakennettu, eli jos pudotat maahan/veteen, niin mitään katastrofia tuskin syntyy. Känny on vähän herkempi tuollaiselle kohtelulle.

Myöskin vesi/räntäsateisissa olosuhteissa käsigps on turvallisempi vaihtoehto.

Jaa tämä viestiketju