1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nykyteknologia nyky-yhteiskunnassa nykyihmiselle.

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja snapsix, 25/11/02.

  1. snapsix

    Liittynyt:
    5/11/02
    Viestit:
    122
    Tykkäykset:
    0
    Tuli taas tuossa harrastettua pohdintaa (tekee hyvää välillä itsekullekin;) ja mietin tätä nykyistä markkinamaailmaa. Koska en osaa yleistää otan esimerkin läheltä, eli omasta puhelimestani. Tarkoituksenani ei ole kuitenkaan kyseenalaistaa tai syyllistää mitään tekstissä esiintyviä tuotemerkkejä.

    Olen ollut nokia -merkkisten puhelinten pitkäaikainen omistaja. Ensimmäinen puhelimeni oli 1611. Se toimi hyvin kaikin puolin. Seuraava puhelin oli 3110. Sekin toimi hyvin pieniä alkuongelmia lukuunottamatta. Sitten hankin 5110:n. Se toimi yleensä hyvin, tosin akun elinikä oli lyhyempi kuin omistussuhteeni puhelimeen. Looginen jatke oli 3210. Puhelin toimi aluksi hyvin, mutta sitten alkoi ilmestyä haamuvalikoita ja outoja katkoksia. Ohjelmistopäivitys auttoi. Puhelin alkoi "vanheta" kuitenkin nopeasti. Jo puolen vuoden jälkeen kuoret natisivat ja napit eivät aina reagoineet. Näppäinmaton vaihto auttoi jälkimmäiseen ongelmaan, mutta vain vähäksi aikaa. Kun akussa ei virta kestänyt enää päivää pidempään, aloin miettiä uuden puhelimen hankintaa.

    Koska tämä suomalainen puhelinvalmistaja tarjosi minulle kohtuurahalla aina vaan huonompaa ja huonompaa, päätin etsiä seuraavan budjettipuhelimeni jonkin toisen valmistajan mallivalikoimasta. Koska dna:n gprs-yhteys houkutteli, etsin puhelinta jossa olisi gprs-ominaisuus. Päädyin lopulta Siemens C55:een. Sain sen antamalla tuon 3210:n ja 170 euroa välirahaa paikalliselta myyjältä. En vain älynnyt tarkistaa tuolloin datakaapelin saatavuutta, ja sitä ei tietenkään silloin (lokakuun lopulla) ollut saatavilla.

    Nykyisessä puhelimessani on ollut vaikka millaisia vikoja, vakavimpana tuo tälläkin foorumilla esiin tullut vibran villiintyminen. Suurin korkeus, jolta puhelimeni tipahti laminaattilattialle oli kaksi metriä.

    Tuotapikaa minulle selvisi, että joutuisin päivittämään puhelimeni ohjelmiston. Sitä en ole vieläkään ehtinyt/muistanut/viitsinyt teettää.
    Datakaapelin sentään jo sain, tosin keplottelen sarjaporttiin kytkettävällä kaapelilla usb-kaapelin tuloon saakka.

    Aloin miettimään, kuinka nöyriä me kuluttajat olemme hyväksymään tällaiset keskeneräisenä myyntiin tuotavat tuotteet, kun kyseessä on jokin nykytekniikkaa tai -teknologiaa edustava tuote kuten kännykkä tai tietokone. Lisäksi tuotteet edustavat käytä ja heitä -ajattelutapaa, eikä vuoden vanhalle puhelimelle välttämättä löydy korjaajaa tai se käy kannattamattomaksi. Kuluttajia juoksutetaan milloin mihinkin ja mehän juoksemme muiden kiireidemme lomassa kuka mihinkin suuntaan päivittämään ja korjauttamaan.

    Mitäs jos asiat olisivat yhtä retuperällä jollakin perinteisemmällä saralla? Havainnollistavaksi esimerkiksi vaikkapa kahvila jossa ihmiset käyvät nauttimassa tuon pakonomaisen piristeen. Pyytäisit maitokahvin, mutta kahvilatäti antaakin kahvin mustana, ja kehottaa hakemaan maidon ruokakaupasta. Tai vaikkapa antaisi tyhjän kahvikupin ja pahoittelisi, että kahvi tulee markkinoille vähän myöhemmin. Vaikka se kahvilatäti olisi kuinka ystävällinen ja esittäisi asiansa kuinka maltillisesti tahansa, kääntyisin kyllä kannoillani ja poistuisin paikalta. Suosittelisin muillekin.

    Näin sanoo: Snapsix.
     
  2. Jukka-k

    Liittynyt:
    1/7/02
    Viestit:
    75
    Tykkäykset:
    0
    Olen miettinyt ja huomannutkin saman asian. Mitä uudempi kännykkä, sitä huonommin se toimii, sama pätee myös tietokoneissa ja softissa. Nykyään softa pitää päivittää lähes joka malliin, mutta miten asiat oli esimerkiksi 5 vuotta sitten? Silloin ei yleensä tarvinnut käyttää puhelinta huollossa takuuaikana, eikä vättämättä sen sen jälkeenkään. Puhelin saattoi toimia vuosia hyvin ilman huoltoa. Mikä nykyinen puhelin olisi täysin toimiva muutaman vuoden päästä ilman yhtään huoltoreissua? Softan päivitys kuuluu myös huoltoon, eli vika se on softavikakin.
    En olisi uskonut, että siemensilläkin menee noin huonosti, mutta kyllähän sen ymmärtää koska pakkohan niiden on saada nopeasti markkinoille uusia malleja kun kilpailu on kovaa. Nokiallahan tätä on ollu jo pitkään ja nyt sitä tapahtuu jo muillakin merkeillä. Olen sitä mieltä, että uusi puhelin kannattaa ostaa vasta sitten kun kaikki softat ja muut on saatu toimiviksi, eli yleensä seuraavan mallin tuloon asti. Nokialla asiat on toisin, uusia malleja alkaa tulla jo silloin kun edellistä puhelintakaan ei ole saatu vielä toimimaan kunnolla. On paljon ihmisiä, jotka pärjäisivät vanhemmallakin puhelimella täysin, riittää kun voi soittaa ja puhelin toimii... Jos vanhempaan puhelimeen tulee jotain vikaa, sitä ei yleensä kannata korjata, vaikka vika olisi helppo. Myyjät myy mieluummin uuden nokian ja entinen puhelin joutuu romutettavaksi. Nykyään puhelinvalmistajat eivät kiinnitä mitään huomiota siihen, miten akkukennot kestää pitempää käyttöä, eli toimiiko se vielä vuoden päästä? Kaikki pitää tehdä mahdollisimman halvalla. Onko oikein, että akku hajoaa puolessa vuodessa koska se on tehty halvimmista mahdollisista kennoista? Monien puhelimien käyttöikä pitenisi huomattavasti, jos niihin saisi kohtuu hinnalla uuden akun. Nykyään tarvikeakut maksaa niin paljon, ettei sellaista yleensä kannata ostaa ja myyjät tyrkyttää ihmisille uuden teinipuhelimen, joka ei toimi senkään vertaa mitä entinen olisi toiminut.

    Huh.. tulipas kirjoiteltua. Toivottavasti nokiakäyttäjät ei vedä hernettä nenäänsä tästä, ei ollut tarkoitus tehdä tästä nokia/ericsson väittelyä, vaan keskustella nykyisten puhelimien laadusta.
     
  3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Hinta taso on ainakin laskenut kovasta, eli sinä ostajana olet valinnut aina vaan halvemman ja teknisesti monipuolisemman ja pinemmän laitteen, ja olet ehkä tuotteet ostanut eri elinkaaran aikana. Ja mainitsemistasi tuotteista 1611 ja 3110 oli alussa viallisia yksilöitä, 5110:a oli alusta varsin hyvä jos näyttö ominaisuutta ei huomioida, 3210:n sekaan on mahtunut monenlaista yksilöä.
    Kunnollisina versiona 1611 ja 5110 olivat varsin laadukkaita. 3210 ja 3110 :aakin löytyy kovankäytön kestäneitä pitkäikäisiä.
    Totta varmaan että laitteiden elinikä on lyhentynyt, mutta nykyrahassa hinta per vuosi on kyllä laskenyt. ja samoin käytetytluonnovarat/vuosi.


    pitkään on matkapuhelimiin kuulunut ensimmäinen puolivuosihuolto ja se on ilmainen sitä ei joudu asiakas itse tekeen / teettään rahalla. Uusien mallien kyseessä ollessa pitäisi myyjän tämä kertoa --> asiakas olisi tyytyväisempi. (no sanamuotoa voi ehkä tarkistaa:))
    Moni haluaa sen siitä huolimatta.
    No vertauksesti vähän huono sillä kupissa olevan kahvin käyttöikiä on vartti, ja hyvin usein kahvilassa saa osan tilaamistaan tuotteista vasta jälkeen päin, ehkä vasta kahvin juotua. tai haluamistani tuotteista puuttuu osa juuri sillä hetkellä, silloin moni kyllä ottaa sitä mitä on tarjolla heti. mm. mainitsemasi maito saattaa olla tilaäisesti loppu. Joudut itse asentaan ne maidot pullat ym. Mitä kalliimi perus kahvila niin Itse joudut korjaan juomisen jälkeen kupit ja roskat halpa sivummalla oleva pikku kahvila niin palvelutoimii.
    Samaa sontaa alalla kuin alalla.

    Kaikesta höpinästäni huolimatta olen myös pitkalti samaa mieltä kanssasi.

    Akut kestää normaalisti 10kk-24kk jopa pitempäänkin, eli mielestäni akkujen käyttöikä on parantunut.
    Ja se akku kannattaa ostaa vanhaankin luuriin jos se on toimiva laite. Eihän kovin moni osta aina uutta mustesuihkutulostinta jos patruunat loppuu.
     
  4. Jukka-k

    Liittynyt:
    1/7/02
    Viestit:
    75
    Tykkäykset:
    0
    Sovelias: Kyllä laadukkaammilla valmistajilla akut voi kestää 12-24kk, mutta minä puhuinkin tästä "suomalaisesta" markkinointifirmasta, nokiasta. Aika paljon on sellaisia tapauksia, että akku on lähes käyttökelvoton alle vuodessa, ja akullahan takuuta on vain 3kk.
    Mustesuihkutulostimista: Jos tulostin maksaa 80e musteineen, mutta jos menet ostamaan pelkkää mustetta niin se maksaa 100e. 100e:llä saisit uuden tulostimen paremmilla ominaisuuksilla. Kumman ostat?
     
  5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No kyllä ko valmistajalla on malleja joissa akut kestää 12-36kk päivittäistä käyttöä, Oli myös malli jossa oli NiMh akku jonka saa tuhottua puolessa vuodessa, mutta kyllä nekin yleensä yli vuoden kesti.
    Riippuu tilanteesta, useimmiten mustetta. Paitsi jos ihan vanha rousku kyseessä, ja uusi sopisi tarkoitukseen.
     
  6. Otus

    Liittynyt:
    16/11/02
    Viestit:
    428
    Tykkäykset:
    0
    Ilmeisesti minulla on ollut aikamoista tuuria, sillä oma 3210 on melkein täysin hyvässä kunnossa. Se on kohta kaksi ja puoli vuotta vanha. Akku ei ole osoittanut paljoakaan väsymisen merkkejä (valmiusaika lyhentynyt alkuperäisestä 7-8 päivästä 6-7 päivään). Näppis ei aina meinaa toimia, mutta vika ei ole kovin häiritsevä. Akku on alkuperäinen, mitään huoltoja ei ole tehty. Softassa en ole huomannut paljon mitään vikaa. Ainoastaan kuoret on vaihdettu toisiin noin puoli vuotta ostamisen jälkeen, mutta ei kulumissyistä. Älytöntä tuuria, vai?
     
  7. Jukka-k

    Liittynyt:
    1/7/02
    Viestit:
    75
    Tykkäykset:
    0
    Otus: Onnittelut! Sinulla on se ainoa hyvä yksilö sadasta yksilöstä...
     
  8. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Kaverin ukko osti vuoden 1998 lopussa Nokialaisen 5110. Se oli sillä käytössä samalla alkuperäisellä akulla tämän kuun puoliväliin, eli siis 4 vuotta. Akku on edelleenkin "hyvässä" kunnossa ja puhelin toimii, mutta laitto käytöstä pois kun sai paremman.
     
  9. snapsix

    Liittynyt:
    5/11/02
    Viestit:
    122
    Tykkäykset:
    0
    Tiedän kyllä, että softan päivittämisestä ei tarvitse maksaa, se vain, että liikkeessä josta ostin puhelimen ei ole valmiuksia päivittämiseen, joten minun pitäisi käyttää puhelintani jossain toisaalla, tai odottaa, kun liike lähettäisi puhelimen huoltoon. Tähän maidonhakuesimerkkikin perustui. (huono esimerkki, myönnän)

    Yhtäkaikki, pointtini oli pääpiirteissään (jos nyt keskitytään matkapuhelimiin), että jos joku valmistaja älyäisi valmistaa puhelinmalleja joita olisi alpha- ja betatestattu kunnolla ja joissa siten ei olisi käyttöä hankaloittavia bugeja tai ne olisi karsittu ainakin minimiin, mutta muuten tarjoaisi vastaavia tuotteita kuin kilpailijoilla samassa hintaluokassa, niin suosisin ainakin itse tätä valmistajaa.

    Totta. Siksi valmistajilla onkin varaa tuoda tuotteensa markkinoille keskeneräisenä. Ei sen väliä toimiiko tarjotut ominaisuudet kunnolla, kunhan niillä voi kehuskella kavereille, näyttää olevan monen kuluttajan mottona. Tai sitten he ovat ostaneet tuotteen tietämättä niiden olleen keskeneräisiä. (Onko näinkin naiiveja olemassa? - On. Minä.)

    Kaipaisin enemmänkin keskustelua aiheesta, koska kilpailu näyttää vain kovenevan ja kuluttajien mahdollisuus ja oikeus ostaa täysin toimiva tuote näyttää olevan yhä enemmän uhanalaisena.

    Ehkä tilanne ei ole aivan näin mustavalkoinen, mutta tällaisena halusin sen ilmaista.
     
  10. Tuamas

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    623
    Tykkäykset:
    0
    Suurin syy akkujen väsymiseen ja lopulliseen loppumiseen on käyttäjien huolimaton toiminta, ei akkujen huono laatu. Nikkeliakun saa jo muutamassa kuukaudessa käytettyä loppuun, jos latailee puhelinta miten sattuu. Kyllä normaalia huomattavasti kalliimman B & O:n langaton puhelinkin, joka on varustettu Nimh-akulla, alkaa osoittaa jo akun heikkenemisen merkkejä, kun akkua ei ole muistettu tai viitsitty ladata aina tyhjästä täyteen.

    Tuossa huomaa, että käyttö on ratkaisevia tekijöitä, kun katselee että kenellä puhelimet kestävät useampia vuosia. Ei niinkään teineillä, vaan vanhemmalla polvella, joka tiukasti noudattaa ohjeita ja muutenkin kohtelee puhelinta paremmin. Teinit heittelevät puhelinta, kastelevat sitä, latailevat miten sattuu ja sitten ihmettelevät, että onpa huono puhelin kun ei kestä.
     
  11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Tuollaisia ovat lähes kaikki yli vuoden markkinoilla olleet luurit.
    Uusissa malleissa mahdoton yhdistelmä, mutta vanhoissa tarjontaa.
    Tosin tahti kiihtyy, ja vanhaa hyvää myydään entistä vähemmän aikaa...

    Täälläkin joskus toruttu kantani että ei se halvin ostopaikka ole tärkein, vaan nään että tuttukauppias ja syntynyt pidempiaikainen kauppa suhde on eduksi kuluttajalle vaikka ei se ehkä takoita ostohetkellä halvinta hintaa, mutta on ainakin mahdollisuudet saada kokonaisuutena edullinen ja sopiva puhelin.
     
  12. sm

    Liittynyt:
    9/7/02
    Viestit:
    303
    Tykkäykset:
    0
    Juuri näin. Kuinka moni voi käsi sydämellä sanoa, että latailee akkua täysin ohjeiden mukaan? Suurin osa lyö akun laturiin kun on kaksi palkkia jäljellä, eikä päästä sitä koskaan tyhjäksia asti. Varsinkin NiMH-akuilla tämä tuottaa aika ikäviä tuloksia hyvinkin nopeasti.

    Kuinka moni sitten muutenkaan käyttää puhelinta niiden ohjeiden mukaan, joita manuaalissa on varotoimenpiteiksi annettu? Aika harva veikkaisin. Ei se nyt ole niin tarkkaa jos vähän menee skeidaa sisään tai välillä putoilee... näin suurin osa ajattelee. Ja hei, kuinka moni on yleensäkin lukenut manuaalista nämä ohjeet? Häh, manuaali? Kuka niitäkin lukee?

    Siis, suurin osa mekaanisista vaurioista on tavalla tai toisella kuluttajien itsensä aiheuttamia. Ihan turha väittää vastaan. Ei mekaaniset osat itsekseen hajoile. Peruskännykkää ei valitettavasti ole valmistettu kestämään rajua käsittelyä. Mielestäni noinkin hienoksi elektroniikaksi nuo puhelimet ovat todella kestäviä... Pudotapa kannettava cd-soitin metristä, tai vaikka hifi-vahvistin. Ihmettele sen jälkeen mitä jälkeä tulee. Miten käy kannettavan tietokoneen jos se putoaa pöydältä?

    Monissa asioissa on välillä hyvä katsoa peiliin...
     
  13. snapsix

    Liittynyt:
    5/11/02
    Viestit:
    122
    Tykkäykset:
    0
    Olen samaa mieltä. Kyllähän sitä löytyy paljon postimyyntiliikkeitä jotka suurella myyntivolyymillaan saavat painettua hintaa edullisemmaksi, mutta annas ollakaan jos tuote hajoaa takuuaikana. Korjausajat voivat venyä pitkiksi ja asiointi myyjän kanssa on hankalaa puhelin- ja postiteitse. Toki postimyyntiyrityksetkin useimmiten hoitavat takuukorjaukset asiallisesti. Omakohtaisia kokemuksia löytyy kuitenkin lähinnä sieltä toisesta ääripäästä.

    Olenkin jo monen vuoden ajan ostanut kaikki elektroniikkalaitteet samasta paikallisesta liikkeestä, samalta myyjältä, mikäli mahdollista. Ei ole ollut vielä minkäänlaista valittamisen aihetta liikkeen toiminnasta.
     

Jaa tämä viestiketju