1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nykyisten (Nokioiden) koko, näppäimet & käytettävyys

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Degree, 17/10/02.

1. Degree

Tykkäykset:
    0
    Viikonloppuna itseni lisäksi äiti ja pikkusisko pistivät kännynsä uusiksi. Mamma valitsi 6510:n ja sisko 8310:n. Olen niitä vähän testaillut ja pakko sanoa, että ei ole tainnut suunnittelijoilla olla käytettävyys ihan päällimmäisenä asiana mielessä kun ovat noita suunnitelleet. Varmaan tämä koskee monia muitakin Nokian (ja miksei muidenkin valmistajien) malleja. Liian pieni on liian pieni.

6510 (mitä se muuten edes tekee koko 6000-sarjassa?!) ja 8310 on käytännössä sama puhelin, mutta jos 8310:n napit ovat häiritsevän pienet niin 6510:ssä ne ovat suorastaan ahdistavat käyttää. 6510:ssä luurinäppäimet ovat ehkä 2 milliä paksut, pitää kynnellä painaa jos ei halua osua samalla Valitse/Poistu-nappiin. Joo-o. Koita siinä nyt sitten 20 asteen pakkasessa suojakotelon kanssa jotain nopeasti tehdä. Eikä mulla tosiaankaan ole pottusormia.

Ja en ole 7210:ä livenä käyttänyt, mutta kuvista päätellen käytettävyys näyttää ainakin näppäimien sijoituksen osalta kamalalta. Ja miksi hemmetissä luurinäppäimet ovat isommat kuin Valitse/Poistu-näppäimet? Ne kun vielä ovat luurinäppäimissä "kiinni" yläpuolella, ettei vaan olisi liian helppoa painaa niitä. Vai miten on, 7210:n omistajat?

Noh, tulipas whinetettyä taas. Onneksi itselläni on 6310i, jossa näppäimet ovat ainakin käytön kannalta hyvät (vaikkakin aluksi napit tuntuivat jotenkin huonoilta, mutta taisi vain olla alkukankeutta). Jos Nokia jatkaa tuollaisena käytettävyys-linjaansa niin pitää kyllä seuraavalla kerralla miettiä samalla valmistajan vaihtamista.

2. Hakki

Hakki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    10
    Puhelinmalli:
    iPhone 6
    No joo. Onhan 6310 hyvät nappulat mutta muuten se on liian iso, tarvitsee melkein repun. :)

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Niin luuri tarpeen mukaan, 6310x on mielestäni oivallinen näppis, mutta moni haukkuu sitä isoksi, mikä ei varmaan loppujen lopuksi ole kuitenkaan oikea ongelma, ja onhan seiltä muitankin "isoja" koneita tulossa.

4. Degree

Tykkäykset:
    0
    Niin, en siis tarkoittanut tuota negatiivisesti. Vaan tarkoitin sitä, että 6310i on parin muun mallin kanssa tällä hetkellä ainoa joissa napit ovat sopivat. Ja ilmeisesti tulevaisuudessa pienuus näyttää olevan pop.

Jos tuosta 6310(i):sta saisi leikattua tuota "otsaa" 1-2 cm pois, niin koko olisi täydellinen.

PS. Ja satuin muuten editoimaann tuota viestiäni juuri samaan aikaan kun sinä vastasti tähän, eli enää se kohta ei ole tuossa muodossa kuin tuossa quotessa on.

5. Miller

Tykkäykset:
    0
    Eikä tarvi, mahtuuhan 2110:kin rintataskuun :D

6. -juzuxel-

Tykkäykset:
    0

Sitä on vaikea käyttää minun mielestä. kun kokeilin 7210 painoin lähes aina kahta nappia kerralla!

7. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tämä taas kannattaa ignoorata koska omistan ko. puhelimen, mutta minulla ei ole ollut mitään ongelmia 6510:n kanssa. Kyllä ne luurinäppäimet skulaa, kun sillä tavalla "rullaa" sormen siihen päälle, tästä nyt ei ota mitään selvää mutta kuitenkin.

Aluksi epäililn näppäimistöä 6510:n akilleenkantapääksi, mutta puhelimessa ei ole mitään suurempaa vikaa, toki näitä pikkujuttuja on niinkuin kaikissa puhelimissa. Esim.tämä paljon puhuttu kuorien natina, ei ole minulla ainakaan 3vk alkanut. Ja ainoa häiritsevä tekijä on se jäykkä on/off nappi.

8. NusNus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active
    En minä ymmärrä mitä sinä meinaat noiden huonojen näppäinten kanssa. Minusta 8310 ja 6510 on erinomaiset näppäimet. Ne tuntuvat kivalta painaa eikä ole liian lähellä toisiaan. 5210 taas on ihan skeida näppis. Siinä painaa koko ajan kahta nappia.

9. Mika73

Tykkäykset:
    0
    Kaikkeen tottuu... N7210ssa häiritsee lähinnä, se että näppäin jolla vaihdetaan pienien ja suurien kirjainten välillä kytkee päälle sanakirja toiminnon, jota en ole tottunut käyttämään. Aikaisemmin tuli tuota näppäintä käytettyä välipainalluksena, jos seuraava kirjan oli samassa näppäimessä, kun edellinen.. Ei tarvinnut odottaa kursorin siirtymistä eteenpäin. Alarivi on näppäimistä ehkäpä vaikein. Ei tuo oikein tekstiviesteihin ole hyvä. Näppärän pieni viestin silti.

10. Conda Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kieltämättä 6510:ssä luuri- ja navi- (vai mitkä ne nyt onkaan) näppäimet ovat liian lähekkäin, mutta muuten juuri sopivan kokoiset näppäimet sopivin etäisyyksin ja sopivan kokonen luuri. Kuten olen monta kertaa todennut niin Nokialla ei ole tietääkseni kuin 4-5 mallia jotka eivät ole halkoja. 6310i ei valitettavasti niihin kuulu.

11. Degree

Tykkäykset:
    0
    En nyt välttämättä tarkoita näppäimiä, vaan enemmänkin oikeastaan niiden sijoittelua ja kokoa (8310:ssa muuten oudosti natisee näppäimet, ainakin siskolla). Yhdellä kädellä on niin hidasta kirjottaa vaikkapa tekstaria ja kahdella kädellä liian ahdasta esim. 6510:ssä ja 8310:ssä. Tarkoitan sitä, etteivät ne vain tunnu hyviltä. No ehkä sekin on tottumus kysymys.

Tarkoitat varmaan 7210?

Navi-näppäin on esim. 3210:ssä, 3310:ssä ja 3330:ssä. Menu-näppäimiksi kait noita Valitse/Poistu-näppäimiä sanotaan. Hyvä muuten kun tuo Navi-systeemi näköjään ollaan unohtamassa, mutta toisaalta se voisi toimia näissä minipuhelimissa paremmin kun on pari nappia vähemmän syömässä tilaa.

Mitkä nämä 4-5 mallia ovat? 6510, 7210, 8210, 8310 ja 8850/8890? Niin ja en ole väittänyt että 6310i olisi pieni, kun ei se tarvikaan olla niin pieni. Jos siitä "otsasta" saisi vielä ne pari senttiä pois, niin koko olisi IMO täydellinen.

12. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Minulla on tuoreessa muistissa kokemuksia (viikosta puoleen vuoteen) Nokian malleista 5210, 6210, 6310, 6510, 7210, 7650, 8310 ja Ericssoneista T68i:stä. En osaisi lonkalta heittää, että yksikään on absoluuttisesti parempi kuin muut.

Omat mieltymykseni ovat, että 7650:n näppäimistö on oikein sujuva "mini-pda:ksi", mutta laite sinänsä on liian iso ja raskas pelkäksi kännykäksi ja aina mukana kannettavaksi. Raahaan sitä yleensä repussa. Pelkkää 7650:aa en ostaisi, pikkuluuri on oltava erikseen.

6510:aa olen käyttänyt pidempään. Sen näppäimet eivät ole olleet minulle ongelma, mutta koko on muuten turhan pieni. Pidän usein luuria leukaa vasten esmes kirjoittaessani samalla ja 6510 on tähän liian pieni ja puhelin tippuu minulta usein. 7210:aa olen käyttänyt viimeisimpänä ja se on minusta koon puolesta kivassa välimaastossa 6210/6310-sarjojen "halkojen" ja 6510/8310:n pikkuluurien välissä.

7210:n uudesta näppäinjärjestyksestä en haluaisi vielä antaa lopullista tuomiotani. Kolmessa päivässä totuin siihen ja osaan käyttää aika sujuvasti, mutta vielä en osaa sanoa onko tuo parempi kuin se perinteinen järjestys.

Noita isompia 3xxx- tai 5xxx-sarjan luureja en edes miettisi, jos rahan kanssa ei ole tiukkaa. Ovat ainakin minun makuuni liian "halkoja", kun on näihin pienempiin jo ehtinyt tottua.

Rohkenen väittää, että tottumus on joka tapauksessa käytettävyysasioissa yksi tärkeimmistä tekijöistä. Jokainen tietää mikä on itselleen paras vaihtoehto eikä tätä jeesuspettereiden muka yleispätevät julistukset muuta.

Nokialle on tietysti eduksi se, että käyttöliittymä on suurimmalle osalle matkapuhelimien käyttäjistä ennestään tuttu, joten uuden luurin hankkiessa oppimiskynnys on alhainen uusista ominaisuuksista huolimatta.

t. tero

13. stume

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Apple
    Kyllähän 6510 näppäimet on kivat,kunhan tottuu niihin ensin,ja minullakin oli ennen 6510 oli 6210,elikkä lievää eroa napeissa

14. bull Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Itse totuin 7210:n järjestykseen parissa tunnissa ja aina osuu vaan yhteen näppäimeen... Minä tykkää! :eek:)

15. PPS

Tykkäykset:
    0
    Siis eihän niitä kaikkia malleja ole tarkoitettu kaikkien käyttöön.
    Mikäli 8310:n, 6510:n tai 7210:n näppäimet tuntuu pieniltä tai huonosti suunnitelluilta voi valita sen 6310i:n omaksi puhelimekseen. Tämä on mielestäni hyvä Nokian puhelinmallistossa, kun voi valita sopivan kokoisen, käytettävän, näköisen tai ominaissuksilla varustetun puhelimen, ilman että täytyy maksaa extra hintaa tai puhelin on suuri, huono käyttää, sisältää liikaa turhia ominaisuuksia. Mallistosta löytyy melkein kaikille jokin sopiva laite.
    Joillakin valmistajilla kun on vain pari mallia niin ei voi kauheasti valita, mikäli välttämättä haluaa tämän merkin ostaa. Silloin ymmärrän tämän viestiketjun idean, mutta Nokian kohdalla tämä on mielestäni aika turha ketju. Joku vain haluaa marista, vaikka on itse huomannut saman asian kuin edellä kuvasin.
    On vain tainnut olla tiedostamaton huomio ;)

16. niskalaukaus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Olet asian ytimessä. Ei kannata teilata mitään puhelinta - voi olla että se ei vain sovi joillekkin. Jos joku löytää sen oman luurinsa, varsinkin jos se on vähän vanhempaa mallia, heti on joku aukomassa päätään että "mitä sä tollasen menit ostamaan, samalla hintaa sais vaikka mitä!". Mutta kuten todettu, kaikilla on omat mieltymyksensä.

lyhyesti: toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta

17. LaBlanca Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    47
    Sama juttu, totuin tuohon heti ja pidän niin järjestystä kuin näppäimistöä yleensäkin ehdottomasti parempana kuin esimerkiksi entisen 7110:ni näppäimistöä. Mielipideasioitahan nämä ovat.

18. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    8910:n näppäimet oli aluks kummalliset kun nehän on sellaiset pienet ja litteän muotoiset. Mutta kyllä niihin tottuu. Osaan jo nykyään kirjoittaa tekstareita säkki pimeäs huonees kun aluks oli ongelmana tuon näppäinten muodon lisäks niiden valaistuskin...

19. kallup

Tykkäykset:
    0
    Eipä puhelimia tarvi enää kutistaa, näytön kokoa vois kyllä kasvattaa. Meikällä on on nykyään 6310i ja se on jo riittävän pieni, mahtuu hyvin taskuun ja kämmenelle. Kesällä oli käytössä 6510 ja se oli jo turhan pieni, hyvä ettei käteen hävinnyt ja oli hankala saada otetta.

20. Kalsari-Keijo

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Lumia 640
    Ei niin. Koko on tarpeeksi pieni, painoa voi kyllä pudottaa aivan vapaasti. Voisi sitten kuljettaa paidan etutaskussakin helposti.

Jaa tämä viestiketju