1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nykyinen kilpailutilanne miellyttävä, kenelle?

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja Celleri, 29/11/04.

  1. Celleri

    Liittynyt:
    13/8/04
    Viestit:
    903
    Tykkäykset:
    5
    1. Operaattorit tuskin nauttii edestakas etujen perässä pomppivista asiakkaista.
    2. Asiakkaat tuskin nauttii operaattorien epäselvistä ja monimutkaisista ehdoista ja hinnoitteluista.

    Mistä kaikki lähti? Oma mielipiteeni on että kun numeronsiirrettävyys tuli niin homma lähti käsistä ja kukaan silloin tuskin ajatteli mihin se johtaa. Eihän lanka-aikana Oulusta Helsinkiin muuttavallakaan numeron suunta pysynyt samana. Tämä numeron siirto nimenomaan poisti kuluttajilta kikkailua haitanneet esteet. Numeron siirto pikaisesti maksulliseksi, niin loppuu tämä pelleily.

    Kommentteja aiheeseen kiitos. Erilaiset näkökulmat ehkä avartaisi myös omaa näkemystäni joka tällä hetkellä ei ole ehkä se ainoa oikea tai sinne päinkään.

    t. >10v Elisan asiakkaan yhtäjaksoisesti.
     
  2. deri

    Liittynyt:
    8/10/04
    Viestit:
    218
    Tykkäykset:
    0
    Siinä taas on se ongelma, että jos valitsemassaan operaattorissa on oikeasti jotain, mikä ei mielytä ja joudut maksamaan siirrosta toiselle, not good.
     
  3. larsmo

    Liittynyt:
    12/4/03
    Viestit:
    60
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä operaattorit nauttivat asiakkaista, aina kun ne viipyvät heillä hetkisen verran.

    Samoin uskoisin että asiakkaatkin nauttivat näistä hinnanalennuksista. Tuskin kukaan haluaisi paluuta vanhaan, vaikka "monimutkaiset ehdot ja monimutkaiset hinnoittelut" poistuisivat?

    ps. vaihda sinäkin halvempaan, sitten ehkä ymmärrät mitä järkeä tässä on.
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    No hetkellisistä asiakkaista tuskin on iloa, päinvastoin.
     
  5. Zei

    Liittynyt:
    11/8/03
    Viestit:
    138
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    htcone
    Markkinataloudessa kaikki kilpailua rajoittavat tekijät heikentävät arbitraasiprosessin (ylisuurien tuottojen pois leikkaamista) tehokkuutta. Ilman numeron siirrettävyyttä todellista kilpailua ei ole, koska asiakkaiden siirtymäkustannukset ylittävät kilpailuttamisen edun Luonnollisessa kilpailussa siirtymäkustannukset lähestyvät nollaa, ja silloin markkinat ovat tehokkaimmillaan, ja kuluttajat hyötyvät.

    Minun puheluhintani ovat pudonneet sitten numeron siirrettävyyden n. 17,0 cent/min ja 3,9eur/kk -lukemista 0,69cent/min ja 0,68eur/kk. Koska puhun keskimäärin 500 min/kk, olen tämän kilpailun ansiosta saanut vähennettyä operaattorin monopolihyötyä 55 euroa kuukaudessa, 660 euroa vuodessa. Toivoisitko mieluummin, että operaattorit käärisivät jatkossakin tuollaiset ylituotot taskuihinsa?

    Järkevä kuluttaja osaa kuulla mainosmehiläisten hyrinän yli sen oikean viestin. Ainahan hintakikkailua on ollut, mutta ei siihen tarvitse langeta. Mielestäni hinnoitteluni on nyt paljon selkeämpi kuin mitä se oli ennen numeron siirrettävyyttä. Aina sama hinta soitettaessa mihin tahansa, ja pieni kuukausimaksu.
     
  6. Zei

    Liittynyt:
    11/8/03
    Viestit:
    138
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    htcone
    Juuri sen takia, että numeroa ei ole voinut siirtää, lankaliittymien puhelut maksavat edelleen aivan helvetisti, ja esimerkiksi lankaliittymään kännykästä soitettaessa hinnat ovat poskettomat. Lisäksi monilla alueilla on edelleen monopoli lankaliittymissä.

    Onneksi kohta lankaliittymien numeron siirrettävyys toteutuu. Amerikoissa tämä on ollut totta jo vuosia.
     
  7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Eikö ne mene yleensä samalla hinnalla kuin kännykkäänkin?
     
  8. janism

    Liittynyt:
    30/10/04
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    Ei varmasti nauti. Siirtokustannuksiahan on alunperin katettu avausmaksuilla, mutta nykyisessä markkinatilanteessa niiden periminen asiakkaalta tuskin onnistuu.

    Mielestäni asiakas on nykyisessä tilanteessa kuningas, koska markkinat toimii vapaasti ilman keinotekoisia kilpailunrajoituksia. Jos asiakkaalle koituu kohtuuttomasti haittaa nykyisistä hinnoittelumalleista, täytyy markkinoilla olla kysyntää selkeästi hinnoitelluille liittymille. Ja sitähän nämä 0,69 liittymät juuri on.

    Sitä kuitenkin ihmettelen, miksei pitkäaikaisille asiakkaille anneta minkäänlaisia alennuksia ja näin saataisi vaihtuvuutta pienennettyä, esimerkiksi jonkinlaisilla kanta-asiakas bonuksilla tyyliin yli 2 vuotta asiakkaana olleille puheluista 5-10% alennus. Tästä varmasti hyötyisi sekä asiakkaat että operaattori. Jatkuva liittymän vaihtaminen ei ole markkinoiden kannalta kenenkään edun mukaista, sillä se aiheuttaa vain turhaa vaivaa ja kustannuksia.
     
  9. deri

    Liittynyt:
    8/10/04
    Viestit:
    218
    Tykkäykset:
    0
    Olen itsekkin noiden asiakasbonusten kannalla, mutta jonkinlaista etua pitäisi alkaa kertymään jo 6kk asiakassuuhteella, muuten aika tulee liian pitkäksi ja operaattorilta pomppiminen toiselle jatkuu.
     
  10. RR

    Liittynyt:
    12/11/04
    Viestit:
    16
    Tykkäykset:
    0
    - Kilpailuviranomaiset ovat tyytyväisiä kun puheluhinnat laskevat
    - Asiakkailla on enemmän valinnanvaraa, sekä hinnoittelussa että palveluissa. Esimerkkinä Saunalahti, joka on tuomassa tupla sim-kortin mahdollisuuden ensimmäisenä operaattorina Suomessa.
    - Kilpailu pakottaa kehittämään asiakaspalvelua, esimerkkinä Elisan palvelunumeron muuttuminen maksuttomaksi (henkilöasiakkaat).

    Vanhoja asiakkaita kannattaisi palkita enemmän, ehkä liittymän edullisemmalla kuukausimaksulla tai vastaavaa jos puheluhinnoista ei voi tinkiä.

    Lieveilmiöitä on, mutta hyödyt ovat suuremmat.
     
  11. liekki

    Liittynyt:
    31/7/03
    Viestit:
    517
    Tykkäykset:
    0
    Mielenkiintoinen näkemys näin kuluttajan kannalta.
     
  12. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Nykyinen kehityssuunta ei kuitenkaan ole kovin pitkäkestoinen, sillä raja hintakilpailussa alkaa olla selvästi käsillä hintanokittelujen keskittyessä pahimmillaan 0,01 € eron hakemiseen kilpailijoista. Hintakehitys kutakuinkin nykytasolle on varmasti ollut selvää jo siitä lähtien kun on tiedetty mille hintatasolle verkonvuokramaksut ovat asettuneet mm. viestintä- ja kilpailuviraston alettua tarkemmin tutustua bisnekseen pinnan alta (mm. verkko- ja palveluoperaattoreiden selkeämpi eriyttäminen toisistaan). On varmasti ollut lähinnä ajan kysymys, millä aikataululla nykytasolle kilpaillaan (jos ajatellaan nyt vain 2G -tason kehitystä - 3G on sitten tietenkin jälleen oma juttunsa ja siellä kilpailuvaltit todennäköisesti alkuun esim. datasiirron hinnassa, ei niinkään puhe- ja viestintämaksuissa).

    Itse toivoisin asiakkaana operaattoreiden kautta linjan kuitenkin säilyttävän sellaisen hintatason joka on kohtuullinen asiakasta kohtaan mutta tarjoaa myös operaattorille kasvun ja kehityksen mahdollisuutta. Kehityksen aikkautena asiakas kuitenkin haluaa olla myös ajan tasalla, ei vain käyttää mahdollisesti vanhentuvia palveluita halvalla.

    Se kaivelee edelleen, että HSCSD ei ole perus-ominaisuutena isommilla operaattoreilla, vaan pelkästä palvelusta joutuu maksamaan ylimääräistä kk-maksua - vaikka perus-gsm-data ja GPRS ovat jo arkipäivää liittymän peruspalveluissa. Kilpailisivat nyt sillä hinnalla tuossakin epäkohdassa... Tainnut kuitenkin jäädä liian marginaaliseksi käyttäjäryhmäksi GPRS:n ja nopeampien datayhteyksien kehityttyä nopeasti ohi.
     
  13. Zei

    Liittynyt:
    11/8/03
    Viestit:
    138
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    htcone
    Sorry. :( Ajatusvirhe: Tarkoitin toisinpäin. Lankaliittymästä kännykkään soitettaessa hinnat ovat kilpailun puutteen takia kalliit.
     
  14. -jimi-

    Liittynyt:
    18/2/04
    Viestit:
    317
    Tykkäykset:
    0
    Säästäisit vielä n. 10,- /kk enemmän jos vaihtaisit 450 min pakettiliittymään.
     
  15. -jimi-

    Liittynyt:
    18/2/04
    Viestit:
    317
    Tykkäykset:
    0
    Tarkoitit vartmaan 0,001 € eroa. 0,01€ ero olisi jo 10%-20% alennus nykyisissä puheluhinnoissa.
     
  16. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Kyllä uudet asiakkaat saivat etuja ennen numeronsiirtoakin ja vielä enemmän kuin nyt. Numeronsiirto nimenomaan on tuonut reilusti kilpailua myös hinnoilla. Noin kaksi vuotta sitten halvin tasahintaliittymä oli 3,20/0,16/0,12. Nyt hinta on 0,68/0,069/0,069. Eli 150/25 käytöllä lasku on pudonnut 30,20 eurosta 12,75 euroon eli 58 %.

    Jokainen operaattori saa panna numeronsiirtämisen niille maksulliseksi jos näin haluaa.
     
  17. Killerwhale

    Liittynyt:
    18/7/03
    Viestit:
    801
    Tykkäykset:
    0
    0,01 EUR nokitus esim. kuukausimaksuissa on hyvinkin ajankohtainen. :) (vrt dna Onni - Saunalahti Ykkönen)
     
  18. smrk Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/4/03
    Viestit:
    1436
    Tykkäykset:
    42
    Soitettaessa kännykästä lankaan hinnan määrää täysin kännykkäoperaattori. Lankapuhelimen terminointimaksu on mitätön. Känny->Lanka soitot on ne, joilla tehdään katetta. Samoin soitettaessa Lanka->Känny hinnan määrää kännyoperaattori.
     
  19. pistepirkko

    Liittynyt:
    17/11/04
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Pelkkä hintakilpailu ei voi jatkua ikuisuuksiin. Uudemman tekniikan ja sen mahdollistamien palveluiden tullessa massakäyttöön, tulee nykyista ratkaisevaksi tekijäksi palveluiden laatu ja toimivuus. Kuitenkin operaattoreiden tarjoamat peruspalvelut puhe ja sms ovat melko vakaasti toimiva palveluita. Eroja on eniten wap- ja mms-palveluiden luotettavuudessa. UMTSin massakauden lähestyessä vaatimukset tulevat varmasti kasvamaan.

    T:pirkko
     
  20. Pappa-Smurffi

    Liittynyt:
    14/1/04
    Viestit:
    338
    Tykkäykset:
    0
    Niin on, ja sekös se naurattaa minuakin!

    Olen nimittäin jo viime kesästä lähtien soitellut & tekstitellyt (Saunalahti GSM -liittymällä Sisärenkaalla varustettuna) hintaan 3,9 cnt/min ja 4 cnt/kpl, 0 €/kk. Nämä hinnat ovat voimassa noin 80%:lle laskuani, ja pikainen vertailu Onniin / Ykköseen on paljastanut, ettei vaihto kannata, koska laskuni kasvaisivat suuremmiksi.

    Tyhmä asiakas tuijottaa vain mainoksia, ja juoksee niiden perässä, fiksu ottaa selvää mikä on oikeasti se halvempi vaihtoehto.
     

Jaa tämä viestiketju