1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nykyakkujen latauksessa pitäminen?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja mettaepoeyroeoe, 11/9/06.

1. mettaepoeyroeoe

Tykkäykset:
    0
    Tervehdys!

Osaisikohan kukaan minua viisaampi kertoa, mikä olisi nykyakkujen ( = uusien puhelimien akkujen) kannalta terveellisintä latausta, eli millaisella latauskella akun saa pitkäkestoisimmaksi? Itse en asioista mitään tiedä.

Onko akulle vaarallista esimerkiksi jatkuvasti laturiin kiinnittäminen, vaikka akku olisi suht täysikin? Tuleeko puhelin ottaa välittömästi laturista irti, kun akku näkyy olevan täysin latautunut? Kuinka alkulataus tulisi suorittaa?

Tänne saa selitellä kaikkea nykyakuista ja niiden kestävyydestä! (En nopella silmäyksellä löytänyt vastaavaa aihetta, mutta anteeksi, jos erehdyin.)

2. viude Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tämä on nyt oma kannanotto tästä asiasta. Itse ainakin lataisin täysin uuden puhelimen jonkin yön yli taikka vähän enemmän. En usko että akulle tekee mitään hyvää olla koko ajan laturin jatkeena. Odottaisin ainakin että akku alkaa olla aikalailla tyhjä ennenkun nakkaisin laturiin.

3. ROS

Tykkäykset:
    0
    Itse käytän sellaista ohjenuoraa, että akussa on noin 1000-2000 latuskertaa ja sillä ei ole väliä onko akku latauksessa 5 min vai 5 tuntia. Joten parhaimman hyödyn saa kun puhelimen laittaa laturiin kiinni mahdollisimman harvoin ja antaa ladata aina täyteen asti.

Alkulataukseks riittää ihan vaan yön yli.

4. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tästä nyt on useita threadejä tämäkin foorumi täynnä. www.batteryuniversity.com on hyvä paikka etsiä tietoja mutun sijaan. Mitään erityisiä pitkiä ensilatauksia ei tarvi, eikä myöskään pidä koittaa saada akkua tyhjäksi ennen uutta latausta.

Pari lainausta kappaleesta "Charging lithium-ion batteries":

5. hatyri

Tykkäykset:
    0
    Itse käytän litium-ion ja litium-polymer akkuja aivan toisella tavalla. Aina laturissa kun kotosalla olen. Näin akut ovat kestäneet koko puhelimen iän. Muunmuassa accoumplin 2001 vuoden akku väsähti vasta n. vuosi sitten siihen tilaan missä on nytkin eli kunnolla yhden päivän enää kestää käyttöä.
    Näkisin tässä sen että sen ajan mitä litiumakku on laturissa on se kuin olisi säilössä ja puhelin toimii valmiudessa osittain/kokonaan laturin virralla. Eli tällä saisi vähintään ainakin sen 8h unien ajan joka vuorokaudesta siirrettyä akun vanhenemista eteenpäin.

Pelkästään lataussykleihin tuijottaminen ei yksin kerro mitään, koska akun muukin kuormitus vaikuttaa sen ikään.

Näin aina ladaten ei tietenkään voi toimia Ni-Mh tai Ni-Cd akkujen kanssa.. Niissä syklinen käyttö on suositeltavempaa kuin litium akuilla.

6. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Näinhän tuo on.
    Kännykkä lopettaa lataamisen kyllä, kun akku on tarpeeksi täynnä eli ylimääräisestä laturissa pitämisestä ei ole haittaa joskaan ei kovin merkittävää hyötyäkään (valmiustilassa kuluttaa erittäin vähän virtaa).

Jaa tämä viestiketju