1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nuorison merkkiuskollisuus kännyköissä

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja ebo, 7/2/03.

1. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tämän päivän Hesarissa on artikkeli suomalaisista nuorista ja merkkiuskollisuudesta Nokialle:

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20030207TA7

"Useampi kuin joka toinen teini on valmis vaihtamaan matkapuhelinmerkkiä, selviää Helsingin Sanomien kyselystä."

"Kaikki kunnioitus tutkimustanne kohtaan, mutta otos on varmasti liian pieni, uskollisuusluvun pitäisi nimittäin olla isompi", Nokia Mobile Phonesin markkinointijohtaja Pekka Rantala kommentoi HS:n selvitystä."

Hesarin kyselyn 85 vastaajan otos on aika pieni, joissa niissäkin saattaa korostua se, että vähiten merkkiusikolliset saattoivat olla innokkaimmat vastaamaan.

Omassa pääasiassa 20-30-vuotiaiden tuttavapiirissäni Nokia-uskollisuus on aika paljon suurempi, ehkä 60-80 prosentin luokkaa. Osittain tämä johtuu siitä, että suomalaiset työnantajat ovat työsuhdepuhelimissa aika Nokia-uskollisia.

Jos haluan puhelimen vain puheluita ja tekstiviestejä varten, on melkein sama minkä ostaa. Tässä tilanteessa tyylikäs ja imagoltaan nykyaikainen nokialainen voittaa yleensä minun valinnoissa. Jos taas etsin jotain tiettyjä erityisominaisuuksia, ei Nokialla välttämättä ole tällaista mallia.

* * *

Tämä foorumi ei tietystikään ole edustava otos kännykän käyttäjistä, kun monien elämä näyttää pyörivän viiden puhelimen ja liittymän ympärillä. ;)

t. tero

2. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Tässä yksi merkkiuskollisen henkilön mietteitä Motorolasta:
    Mä: Mulla on motorola T720
    Toinen: Moto on ihan paska!
    Mä: Miksi?
    Toinen: No koska se vaan on!
    Kyseinen henkilö ei ole koskaan nähnyt motorolaa eikä kokeillut

3. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Kyllähän tommosia ihmisiä on mut olkoon. Mäkään en tykkää Ruotsalaisista ihan vaan periaatteesta...

4. hulabaloo

Tykkäykset:
    0
    Jos haluan puhelimen vain puheluita ja tekstiviestejä varten, on melkein sama minkä ostaa. Tässä tilanteessa tyylikäs ja imagoltaan nykyaikainen nokialainen voittaa yleensä minun valinnoissa. Jos taas etsin jotain tiettyjä erityisominaisuuksia, ei Nokialla välttämättä ole tällaista mallia.

Mikä ihmeen "erityispuhelin" se sitten mahtaa olla? Itselläni on 7650 ja
    en ole ainakaan vielä "parempaa" nähnyt ominaisuuksiltaan.
    Jokainen tietysti hakee kännystä niitä omia juttuja.

5. ebo Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kännykän ominaisuuksia ovat myös massa ja koko. 7650 ei ole niitä kevyimpiä ja pienimpiä. Käytän itse kahdenlaista kännykkää:

1) Puheluihin ja tekstiviesteihin, painoa mieluusti alle 80g ja kokoluokka pieni (tyyliin Nokia 6510/8310). Oltava myös GPRS ja Bluetooth läppärin kanssa käyttöä varten.

2) Älypuhelin kalenteria, sähköpostia, www-selainta (HTML!), osoitekirjaa ja niin edelleen varten. Oltava tietysti Bluetooth, GPRS ja mieluusti radiopuoli saatava pois päältä, jotta voi käyttää lentokoneessa.

Nämä ovat minun rajauksiani eivätkä ne ole sen ihmeellisempiä kuin muidenkaan. Pointti on edelleen, että tiettyjen ominaisuuksien yhdistelmiä kaivatessa ei Nokialtakaan löydy kaikkea.

t. tero

6. hulabaloo

Tykkäykset:
    0
    Kännykän ominaisuuksia ovat myös massa ja koko. 7650 ei ole niitä kevyimpiä ja pienimpiä. Käytän itse kahdenlaista kännykkää:

Niin kuin sanoin jokainen haluaa puhelimelta eri asioita. On kuitenkin
    kiva kun känny "tuntuu" kädessä ja näytöltä näkee jotain. Kaikkea
    ei voi saada jos känny on todella pieni. Itse taas haluan kaikki samaan.
    En jaksa näprätä "tuplakännyllä".

1) Puheluihin ja tekstiviesteihin, painoa mieluusti alle 80g ja kokoluokka pieni (tyyliin Nokia 6510/8310). Oltava myös GPRS ja Bluetooth läppärin kanssa käyttöä varten.

Tuohon löytyy luuuukematon määrä puhelimia. Itse ärsyynnyin
    6510 pienuudesta kun veli pyysi sillä tunnin päivystämään. Ja näyttöä
    piti oikein tihrustella.

2) Älypuhelin kalenteria, sähköpostia, www-selainta (HTML!), osoitekirjaa ja niin edelleen varten. Oltava tietysti Bluetooth, GPRS ja mieluusti radiopuoli saatava pois päältä, jotta voi käyttää lentokoneessa.

Tää on sitä mitä olen naureskellut, läppärin ominaisuudet, mutta
    kokoa ei saa olla. Mihin ne kaikki laitetaan???? Vaimo käyttää
    9210 ja pitää sitä erinomaisena. Kokoa on, siis verrattuna.

Nämä ovat minun rajauksiani eivätkä ne ole sen ihmeellisempiä kuin muidenkaan. Pointti on edelleen, että tiettyjen ominaisuuksien yhdistelmiä kaivatessa ei Nokialtakaan löydy kaikkea.

Juu, tää kännyn koko juttu on aika erikoinen ilmiö ja lähentelee
    joissain tapauksissa hysteriaa, korjaan trendiä. Pienempää,
    korkeammalle ja nopeammin. Käytöllä ja mukavuudella ei niin
    väliä. Makuasioita tietysti.

Mielestäni ei kyllä löydy vastaavaa muiltakaan. P800 yrittää sitä, mutta ilman näppistä, ei onnaa. Tökkiminen tökkii mulla. Tökkiminen lisänä
    ihan jees kuten Psionissa oli.

[/i]

7. blade Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Motorola Milestone
    Tervetuloa joukkoon.Noita ihmisiä on muuten paljon.Haukkuu toisen valmistajan puhelimia, vaikka ei ole ikinä käyttäneetkään niitä!Tai sitten ne vertaa siihen, kuinka vaikeita ne on käyttää!!!Oli ehkä vaikeita käyttää "5200":sen aikoihin.

8. Aero

Tykkäykset:
    0
    Joka on minun mielestä älyttömän tyhmää (olla siis tykkäämättä niistä, tuottalaiset muijat on ainakin paljon kauniimpia kun suomalaiset! =P [ok, ei puhuta tästä enää] :)

Mitä tutkimukseen tulee, niin yhä useampi henkilö omassa tuttavapiirissä vaihtaa nokian johonkin muuhun (esim. viikon aikana kaksi henkilöä on ostanut 3310:n tilalle T720 ja yksi 6310:n tilalle T68i jne. pitkin vuotta olen tilannetta kiinnostuneena hieman seuraillut, mutta kyllä se Nokia vie kirkkaasti voiton vielä näissä merkkiasioissa). Kukaan merkkiä vaihtanut ei ole valittanut, osa on vain sanonut, ettei vaihda enään takaisin "suomalaiseen". Itse taas en periaatteesta (on tietysti muitankin syitä) osta Nokiaa.

9. Ewert Oktan

Ewert Oktan Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    113
    Esimerkki kahdesta kaveristani:
    suomalainen on aina omistanut nokialaisen ja tulee aina ostamaan Nokian
    ruotsalainen on aina omistanut eri merkkisen puhelimen ja ei tule ikinä ostamaan Nokiaa
    Mitä tästä voimme päätellä? -Emme mitään.

10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Juu vähän puuhasteluilta vaikuttaa, onhan matemaattisia malleja millä voi laskea virheprosentin, jota en kuitenkaan huomannut ko netti jutussa, enkä paljon muutakaan kyselyn toteutuksesta. Toki määrää enemmän vaikuttaa millä lailla haastateltavat on valittu.
    Ja onhan mahdollista että kyselyyn on osallistunut kesimääräistä enemmän vaihtohalukkaita :)

11. tonde

Tykkäykset:
    0
    Mitä olen muutaman ruotsalaisen kanssa keskustellut netissä, heiltäkin löytyi Nokian puhelin.

Myös sellaista juttua olen kuullut heiltä että porukka ei kehtaa käyttää Ericssonin puhelimia, ja itsekin käyttävät Nokiaa..

12. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Vai ni ;) Tuulipuvun takin taskusta ei kehdata kaivaa Ercciä mutta Nokia kyllä ;)

13. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tuo on kyllä se perin ihmeellinen asia, mitä joutuu miltei joka toisessa kohdassa ihmettelemään. Miksi ihmiset hankkii laitteita jotka kulkevat massan mukana, eikä sellaisia laitteita joita itse todella tarvitsisivat? En sano sillä, että Nokialaista pitäisi laittaa boikottiin, koska jos tarvitset Nokian ominaisuuksia - silloin ostat Nokian. Jos taas tarvitset vaikka kasan pa*kaa, niin silloin ostat sen kasan, etkä mieti mitä naapuri on siitä mieltä...

Tai näin minä sen näen... Enkä ala ostamaan sellaista minkä naapurin pennut näkee hyväksi. ;)

14. bmw

Tykkäykset:
    0
    känny

omassa tuttavapiirissäni kaikilla on Nokia.

olen ensimmäinen kaveripiiristäni, joka kulkee "omia polkujaan":)
    ainakin tähän mennessä olen ollut enemmän kuin tyytyväinen valintaani!

15. AndK0

Tykkäykset:
    0
    Kaikilla minunkin kavereilla on Nokia. Olen ihan tyytyväinen siihen. Saavathan muut maksaa Nokiasta ja minulle käyvät paremmin nuo muut valmistajat halvemmilla kännyköillään. Kaikista huvittavinta tässä suomalaisten Nokia-fanaattisuudessa on se kun he luulevat Nokian olevan joka osa-alueella paras. Esim. Kun minulla oli lainassa Panasonic gd87 kaveriltani ja koulussa sitten esittelin sitä parille kaverilleni niin keskustelu meni suunnilleen näin:
    -Jaa, katos sulla on värinäytöllinen puhelin..?(Innostuneena) Mikä malli se on?(Olettavat että on Nokia)
    -Juu, sain lainaan kaverilta. Tää on Panasonicin..
    -Jaa se on joku Panasonic. Tuolla yhdellä toisellä jätkällä on se Nokian uus värinäytöllinen puhelin se 3510i, missä on 4096 värin näyttö..
    Tietysti olen tämän jälkeen kertonut pojille vähän faktoja Panan ja Nokian eroista, mutta silti he ottaisivat mieluummin Nokian 3510I:n kuin Panasonicin GD87:n..
    (Toki 3510i voi olla jollain osa-alueella(paitsi hinta) parempi kuin se Pansu, mutta minä en ainakaan ole vielä siitä kuullut..)

16. Thelmi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Hetkinen. Noin 90% frendeistäni on Nokia. Itselläni Sonyerkki ja sitä ennen oli Siemens. Pitää kai sitä nyt seuraavaksi taas palata siihen nuukiaan. Tarvitseeko olla merkkiuskollinen? siinä on hyvä kysymys, johon on vaikea vastata.

17. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Joo. Tuttavapiiri on Nokiaa kanssa. Jos Nokia pistäis 2110i:n uudelleen tuotantoon niin kaikki varmaan ostais sen ja kehuis sitä paremmaks ku mikä muu tahansa. Faijan pitäisi saada uusi hyvä ja halpa puhelin. Mutta vain Nokia kelpaa. Vaikeaks menee.

Itse kyllästyin Nokiaan ja ostin Siimenssin(huomatkaa tahallinen väärinkirjoitus, tavoitteena on saada teität kiehumaan). Jännää tämä Nokiauskollisuus kyllä on. Edes se ei vakuuta että Siimenssissä on 2v takuu ja Nokiassa yksi. No, minä olen tyytyväinen ja saan nauraa muille ;)

(Nauraa siksi että ihmisten Nokiapuolustuspuheet ovat oikeasti niin hellyyttäviä, "Tähän saa buumista logoja, tässä on meloodiset soittoäänet!!!" Siimenssissäkin on, ja paremmat sellaiset kuin vaikka 3510ssa mutta Nokian polyfoonit ovat tietysti ne ainoat oikeat ;)

E: Jollain foorumilaisella luki aikanaan sigussa että "Kaikki on turhaa ennenkuin Nokia sen julkaisee" tms. Aika hemmetin hyvin sanottu.

18. Thelmi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Nokia kyllä on ihan mopo noitten polyfoonisten soittareitten kanssa. Jos kuuntelee esim. C55:n ääniä niin huomaa, että kyllä ne hakkaavat noksun äänet 6-0. Muut valmistajat kyllä tekevät juuri sopivia malleja, mutta noksu jättää aina jonkun tärkeän ominaisuuden poissa, jonka joku ihminen tarvitsee ja näin hänen on katsottava uusi malli ja siinä sitten ei tietystikään ole jotain toista tärkeää ominaisuutta, mutta se tärkein kyllä löytyy.

19. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    No, Nokia kun on saatu taottua ihmisten päähän suurena ja mahtavana, niin minkäs sille voi jos ei osaa itse ajatella... Mennään kuin oltaisi karjaa aitauksessa.. ;)

20. --- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Niimpä, mutta kaverin mielestä mun C55:Den paremmat äänet ei merkkaa mitään koska ne on Siemensissä. *LOL*

Jaa tämä viestiketju