1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nopeaa ynnäystä saunalahden liittymistä.

Keskustelu osiossa 'Operaattorit', aloittaja ravalt, 17/12/03.

  1. ravalt

    Liittynyt:
    15/7/03
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Näkyi olevan lukittu tuo edellinen topici asiasta, niin tehdään sitten uusi (en varmaan vaan osannu käyttää). Toivottaavasti tästä ei kukaan vedä herneitä nenään. Ynnäsin kolme lukua (ok, yksi negatiivinen), luvut alla. Numeron siirrettävyys tuli mahdollisesti 25.7., joten luku voi olla vähän alakantissa (varmasti saunalahti saanu uusi liittymiäkin ajalla 1.7 - 24.7, kuin myös ajalla jolloin siirrettävyys on ollut mahdollista.). Toisaalta ei voi sanoa määrä kuinka monta liittymään on puhtaasti irtisanottu, ei siis siirretty muualle.

    Eli asiaan. Kesäkuun lopussa siis oli liittymiä 48 373 kpl. Numeroja siirretty saunalahdelle yli 100 000 kpl ja samaan aikaa vaan 3 700 siirtynyt pois. Summa summaarum 144 673 liittymää. Laskelma ei siis ota huomioon uusia liittymiä, vain siis nämät 100 000 siirrettyä. Uskoisinkin, että todellinen määrä jo yli 150 000 liittymän rajan.

    --- clip clip www.saunalahtigroup.fi ---
    - kesäkuun lopussa 48 373.
    - yli 100 000 asiakasta, jotka ovat halunneet säilyttää vanhan GSM-numeronsa operaattorin vaihtumisesta huolimatta.
    - ainoastaan 3 700 asiakasta on halunnut viedä vanhan numeronsa Saunalahdelta jollekin toiselle operaattorille.
     
  2. Henna78

    Liittynyt:
    25/7/03
    Viestit:
    335
    Tykkäykset:
    0
    Tämä on pelkästään tällainen 'minusta tuntuu juttu' mutta kuitenkin..

    Jos vertaa keskenään esimerkiksi Soneran ja Saunalahden asiakasta, niin tavallaan Soneran asiakas on arvokkaampi kuin Saunalahden..

    Ja perustelut..

    Sonera on vanha operaattori jota käyttävät esimerkiksi vanhemman polven ihmiset, nyt ja tulevaisuudessa koska ovat ns. operaattoriuskollista porukkaa. Muutaman sentin hintaero ei paina vaakakupissa niin paljon kuin asiat: tuttu ja turvallinen, luotettava, toimiva ja hyvä palvelu. Siis vuosien saatossa syntyneitä käsityksiä, päinvastaisiakin on varmasti paljon.

    Saunalahdelle menevät pääasiassa ne jotka haluavat halvinta hintaa. Jos joku tarjoaa halvemmalla, nostetaan kytkintä surutta ajattelematta että 'mitenhän se saunalahti pärjää ilman minua?' Kun numeronkin saa pitää on lähtö helppoa. Ja suurimmalla osalla saunalahden asiakkaista on jo kokemusta numeronsiirrosta jolloin kynnys lähteä numero mukanaan on matalampi.

    Tämä on vain tällainen mutu kun näitä asioita numeron siirrettävyyden tultua on välillä ajatellut.
     
  3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Varmasti on tullaista porukkaa, mutta se touhu mikä saunalahdella nyt on ja esim asioiden suhteellisen nopea parantuminen (toimitus viiveet, asiakaspalvelu) ja jos pystyvät pitämään hintatasonsa suhteessa kilpailijoihin, niin saattaa nämä "lypsäjät" jo olla vähän kyllästyneitä pipoihin ja muuhun krääsään ja jäävät Saunan taakse, kunnes työnantaja lyö RL/Soneran kortin kouraan.

    On myös muistettava että pääsäntöisesti Saunalahden liittymän saamiseen joutuu asiakas tekemään valinnan ja tilaamaan sen ja vielä hakemaan postista SIMin.

    No joilla on mennyt jotain pieleen Saunalahden kanssa ovat varmaan herkkiä jatkamaan operaattorikiertoaan ja "lypsämistä"
     
  4. Joplek

    Liittynyt:
    7/11/03
    Viestit:
    61
    Tykkäykset:
    0
    Mutta toisaalta: Saunalahden asiakkaat ovat ehkäpä niitä jotka käyttävät paljon puhelinta. Soneralla ja Radiolinjalla voi olla aika paljon näitä,jotka käyttävät kännykkää hyvin vähän ja nämä käyttäjät eivät kyllä ole siirtyneet Saunalahteen, veikkaan. Siksipä veikkaan, että Saunalahden asiakkaat ovat aika tuottoisia operaattorille, vaikka puheluhinnat ovatkin edullisia ja on ilmaisia tekstiviestejä 5 kaverille ym...
    Itselläni on Saunalahden liittymä. Ennen oli Sonera. Voin sanoa, että Saunalahden asiakaspalvelu ei ole vieläkään kovin lähellä sitä tasoa mitä se on Soneralla, mutta silti olen tyytyväinen suhteellisen tyytyväinen Saunalahteen. Miksikö? No, Laskuni ovat pienentyneet n.40-50% kuukaudessa ja tuo on kuitenkin sen verran rahaa etten sitä summaa näe järkeväksi maksaa sen takia että soitan asiakaspalveluun n. 3-5 kertaa vuodessa ja jotta silloin saisin parempaa palvelua.
     
  5. Espoon kunkku

    Liittynyt:
    26/11/03
    Viestit:
    31
    Tykkäykset:
    0
    Joskus kesällä luin Saunalahden tiedotteesta että asiakkaat puhuvat keskimäärin 140 minuuttia/kk ja lähettävät 120 tekstiviestiä/kk (Varmaan TivKorin ansiosta). Enpä nyt maallikkona sitten tiedä onko tuo paljon vai vähän... Mitkäköhän ovat muiden operaattoreiden lukemat?
     
  6. yellow Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/8/02
    Viestit:
    2919
    Tykkäykset:
    0
    Eurooppalaisilla operaattoreille keskimaaraiset puheajat ovat yleensa 200-300 minuutin valissa. Luku koskaa lahinna maan suurimpia operaattoreita. Eras selittava tekija voi olla, etta Saunalahdella ei ole paljon yritysasiakkaita (mutu).

    Tekstiviestimaaraa en osaa kommentoida.
     
  7. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Poimittu osavuotiskatsauksista aikoinaan:
    ->-cut->-
    Radiolinjan ARPU: 42,5e, puhelut 151 min ja sms 28.
    TeliaSoneran ARPU: 37,7e, puhelut 163 min ja sms 27.
    ->-cut->-

    Eli Saunalahden asiakkaat puhuisivat vähemmän mutta lähettäisivät aika paljon enemmän tekstiviestejä. Ensi vuonna varmaan saa tuon Sauniksenkin ARPU:n, niin näkee tekeekö ne voittoa vai ei matkapuhelimilla.

    Aika pitkä matka muuten Keski-Eurooppalaisten puheaikoihin, jos kerran puhuvat 200-300 min. Ja jos Viestintäviranomaisten tutkimukset että Suomessa on halvimmat hinnat pitäisivat yhtään paikkansa niin aika huonosti menisi paikallisilla operaattoreilla verrattuna keski-euroopan operaattoreihin.
     
  8. Mr. M

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    47
    Tykkäykset:
    0
    Miksi sen saisi? Ja kuinkahan sen voiton tai katteen näkee arpusta? Arpu kuvaa liikevaihtoa asiakasta kohden EI voittoa asiakasta kohden.

    Ja lisäksi jos haluaa tutkia kannattavuutta, niin Saunalahden luvuissa on tiettyjä erityispiirteitä (mm. matkaviestinpuolen lukuja ei eritellä muusta telebisneksestä, markkinointikulujen aktivoiminen taseeseen tänä vuonna), joten muihin kännyfirmoihin vertaaminen ja kannattavuuden tutkiminen on aika hankalaa.
     
  9. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    No miksi ei saisi? Yleensä operaattori ilmoittaa tuon luvun. Niin tekeekin, eli ARPU:han on Average Revenue Per User, eikö? Tuosta luvusta imho näkisi jos käyttäjät, jotka ovat siirtyneet saunalahdelle, käyttävät palveluita enemmän kuin muilla operaattoreilla - hinnat on halvemmat kuin muilla ja jos ARPU on sama tai parempi kuin muilla niin sehän tarkoittaa sitä että käyttäisivät eikö?

    Mutta ei siis sovellu kannattavuuden tutkimiseen, ihan kuten sanot ->

    Viimeksi kun tarkistin niin Saunalahti oli rekisteröity pörssiin, www.hex.com. Pörssiyhtiöillä on tietyt säännöt jonka mukaan tulos pitää ilmoittaa, ja uskon kyllä että siitä selviää kuinka saunalahti menestyy.
     
  10. Mr. M

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    47
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä se Saunan raportointi kertoo suuntaa tuloksellisuudesta, mutta ei _matkaviestinnän_ osalta (siitä kai tässä topicissa oli puhe) ja lisäksi kirjanpidossa on mahdollista tehdä jos jonkinlaisia kikkailuja, joten oikea kannattavuus ja raportoitu tulos ovat enemmän tai vähemmän eri asioita.

    Katso vaikkapa saunan osareita tältä vuodelta ja sieltä markkinointikulujen aktivointi taseeseen ja vastaavasti niiden poistot tälle vuodelle. Mieti sitten tämän operaation tulosvaikutusta. Tämä olkoon esimerkkinä tuloksen hienosäädöstä ja vertailujen vaikeudesta.
     
  11. jope01

    Liittynyt:
    29/10/03
    Viestit:
    155
    Tykkäykset:
    0
    [quote="ravalt]

    --- clip clip www.saunalahtigroup.fi ---
    - kesäkuun lopussa 48 373.
    - yli 100 000 asiakasta, jotka ovat halunneet säilyttää vanhan GSM-numeronsa operaattorin vaihtumisesta huolimatta.
    - ainoastaan 3 700 asiakasta on halunnut viedä vanhan numeronsa Saunalahdelta jollekin toiselle operaattorille.[/quote]

    En ihan tarkkaan ymmärtänyt, et oliko tarkoitus siis kehua Saunalahtea, mut jos oli niin:

    3700 asiakasta vajaasta 50 000sta on noin 7,5 %. Tuntuu aika suurelta osuudelta; ja nämä ovat vielä niitä, joilla on jo kokemusta ko. firman palvelusta...

    Joku joka muistaa/tietää muiden operaattoreiden vastaavat luvut, vois kertoa, niin voidaan ynnätä niidenkin "asiakastyytyväisyys" tältä pohjalta...
     
  12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    ARPU on tärkeä mittari, mutta ei se takaa homman kannattavuutta.
    Mutta jos Saunalhdella iso arpu niin varmaan se tarkoittaa että homma menee hyvin.
    Erityisen tärkeää on myös kuinka paljon noihin liittymiin soitellaan vieraista verkoista.
     
  13. Espoon kunkku

    Liittynyt:
    26/11/03
    Viestit:
    31
    Tykkäykset:
    0
    http://marketinfo.eqonline.fi/eq/stock/announces.html?symbol=SAG1V.HSE&ts=1068109271&offset=0&path={2+finland}

    Osavuosikatsauksen mukaan Saunis on tehnyt 2 miljoonan eken tuloksen! Aika hyvä kun ajattelee miten miinuskella se on ollut ennen. Saapi kuitenkin nähdä miten runsas markkinointi vuoden loppupuoliskolla vaikuttaa rahantekoon.
    Myydäänkö Saunalahden liittymiä kivijalkakaupoissa? Tulipa mieleen vain semmoista että Saunalahti saattaa säästää aika paljon kun se ei maksa kaiken maailman provikoita liittymien jälleenmyyjille (ainakaan yhtä suurissa määrin kuin Sonera, DNA ja RL, näin mutu-tuntumalta).
     
  14. Mika84

    Liittynyt:
    27/10/03
    Viestit:
    107
    Tykkäykset:
    0
    Aivan... Tuossa laskettiin että säästetään 7200 euroa vuodessa kun vaihdettiin Soneralta Saunalahteen... No eipä se tietenkään ole toisille raha eikä mikään, mutta jotkut haluaa säästää tuhansia euroja.
     
  15. Kotkis Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    14/7/02
    Viestit:
    11124
    Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    IPhone 5S
    No siltä tosiaan tuntuu: pikaisesti laskettuna esim. "teillä" (en tiedä puhutko yrityksestä, perheestä, itsestäsi) on kuukausilaskutus Saunalahdellakin n. 1800 euroa eli n. 10700 mk.
    Laskentaperuste: puhelujen hintaero 4snt/min (Tasahinta+/One)
     
  16. paul_a Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    8/8/03
    Viestit:
    1310
    Tykkäykset:
    0
    Kaippa tarkoitat yritystä? Jos "meidän perheessä" olisi edes 7200 euron edestä puhelinlaskuja vuoden aikana niin kyllä tulisi sanomisia, ja teillä tulee niin paljon säästöä...
     
  17. Erkkimerkki

    Liittynyt:
    22/1/03
    Viestit:
    223
    Tykkäykset:
    0
    Uskonpa hyvin pitkälle samaan teoriaan. Saunalahti kilpailee pelkästään hinnalla. Hintakilpailussa on riskinsä: entä jos tulee haastaja, joka romuttaa hintatason. Kun hinnat ovat viidessä sentissä minuutti, mitä Saunalahti sitten keksii, vai tiputetaanko vielä neljään senttiin.

    Saunalahti on mainonnassaan keskittynyt suurilta osin paukuttamaan hinnoilla, mitään muuta ideaa/syytä Saunalahden valintaan ei mainita.
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Aivan, toinen asia mitä ainakin aijemmin korostettiin oli käytettävä verkko ja verkko palvelut.
    On siis aivan totta että heidän asiakkaansa ovat hintakriittisiä, mutta uskon että Saunalhdelta pois siirtymistä ei tapahtu niin helposti kuin yleensä hintaseuraajilla varsinkaan puheaikatarjousten perässä juoksijoihin verrattuna, koska ei tule sitä vaihetta että puhekamppania loppuisi ja taasen täytyisi hakea uutta tarjousta.

    Myös ymmärtääkseni homma on kohtuullisesti toiminut ko. firmalla ja jos hinnat pysyy kilpailu kykyisenä täytyisi kilpailijan heittää merkittävästi kovempi tarjous.

    Ne tapukset joilla on syntynyt ongelmia avaamisen jälkeen ovat ilman muuta herkkiä vaihtaan.
     
  19. Killerwhale

    Liittynyt:
    18/7/03
    Viestit:
    801
    Tykkäykset:
    0
    Ensinnäkin vastaus toiseen kysymykseesi: liittymiä myydään myös kivijalkamyymälöissä, tosin vain parissa pääkaupunkiseudun liikkeessä täyspainoisesti. Muut myymälät ovat ns. muun alan ( kuten esim. atk) myymälöitä.

    Sitten tuosta ensimmäisestä osiosta: Mielestäni on hienoa, että Saunalahti on pienenä operaattorina saanut vihdoin homman kannattamaan, jollain tavalla SL kuitenkin vaikuttaa alan Suomen kilpailutilanteeseen. Se mitä runsaaseen markkinointiin tulee, niin muilla operaattoreilla huimat markkinointikustannukset koostuvat suurilta osin mainostoimistoille maksetuista rahoista. Saunalahdellahan Panu, Vanninen? ja joku kolmas suunnittelevat ja tekevät mainoksensa itse, ainoastaan TV ym. ajasta maksetaan. Tämä ei absoluuttista faktaa, muistelen vain näin kuulleeni.
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Onko näin? jos et tarkoita mahdollisesti mainostoimiston hommaamaa mainostilaa/aikaa/materiaalia.
     

Jaa tämä viestiketju