1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian tulevaisuus vaakalaudalla?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja P3Ghetto, 15/8/03.

1. P3Ghetto

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N82 + Ykkönen
    Viime vuosina matkapuhelin markkinoille on tullut paljon uusia yrittäjiä, ja kilpailu on kiristynyt entisestään. Vielä viitisen vuotta sitten markkinoilla oli ainoastaan erkkejä, noksuja ja ehkä pari motorolaa ja siemenssiä. Nyt vuonna 2003 kilpailukykysiä kännykkämaakareita on jo reilusti toistakymmentä...

Olen viimepäivinä selaillut tiukasti eri valmistajien mallistoja. Järkytyksekseni olen huomannut, että markkinajohtajan mallisto on aika köyhää ja karua verrattuna esim. Samsungin mallistoon. Nokialta näyttää löytyvän ainoastaan niitä 'iänikuisia' kapuloita huonoilla värinäytöillä ja 4 raitasilla soittiksilla. Nokialla ei myoskään ole yhtään kilpailukykyistä "simpukkaa". Tämä on sikäli kummallista, kun ajattelee esim. aasian alueita, eikös siellä simpukat ole erittäin suosittuja ja mielestäni euroopassakin simpukat nostavat hurjasti "päätään"? Minä ennustan, jos tämä tahti jatkuu, Nokia tulee kyllä KARVAASTI menettämään markkinajohtajuutensa lähivuosien aikana!

2. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Samsung on paha vastus. Nokia ratsastaa samalla tutulla käyttölogiikallaan ja nimellään/imagollaan... Kyllä Nokialla simpukoita on Aasiassa.

Hieman OT mutta sun avatar on vähän liian suuri.

Update: niin ja lupailivathan ne ekaa simpukkaa Eurooppaan vielä täksi vuodeksi. Saa nähä kuinka käy.

3. gozzi

Tykkäykset:
    0
    Itse yritän kiertää nokiaa viimeiseen saakka, mutta tuollaista intressiä on kyllä vaikea nähdä tulevaisuudessa. En näe, että nokia olisi jäljessä millään osa-alueella, vaan pikemminkin päinvastoin. Lisäksi nokiaa tukevat lisäpalvelut (soittoäänet, logot yms.), synkkaukset ym. pikemminkin vain pitävät nokiaa pinnalla. En kerta kaikkiaan keksi yhtään tekijää mikä suistaisi nokiaa.

Loppukaneettina voisin sanoa, että markkinajohtajuus on äärimmäisen vaikea hankkia - mutta niin on siitä eroon pääsykin. Mutullahan tässä päästellään, mutta muutama kaveri työskentelee eri matkapuhelin -yritysten tuotekehityksissä, joten jotain refererenssiä kuitenkin mielipiteilläni on.

Hinta -taso verrattuna puhelimen ominaisuuksiin on sitten eri asia. Nokia on brändinä mielestäni kovasti ylihinnoiteltu, suhteutettuna ominaisuuksiin.

Kommentoikaa vapaasti, nämä ovat tällaisia "after bar" -mietteitä :)

E:yhdyssanat yms. tuottaa vaikeutksia tämmöisessä mielentilassa - koittakaa ymmärtää.

4. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    786
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    ei nokia ihan lähivuosina menetä "nimeään" sillä ihmiset pitää aikakauan siitä kiinni minkä ostavat mutta sen olen myös ite huomannu että nokia ei kauheesti tuo erilaisia puhelimia markkinoille ja kun noita bugeja tuntuu olevan riittämiin niin voe voe. Sasung on tosiaan nyt ruvennut tulemaan pahaksi vastustajaksi kuten uskon jatkossakin tulevan myös moton ja siemenssin sun muiden mallien kun taas se:lle en lupaa hyvää jatkoa kuten en nokiallekkaan. mutta jos ja kun nokia joskushamaassa tulevaisuudessa suomesta häviää niin kyllä se on suomen kansalle erittäin valitettavaa.

5. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Ilmeisesti et ole ottanut huomioon kaikkia Nokialaisia. Nokialta löytyy malleja, joissa on 16 ja 24 raitaisia soittoääniä ja malleja, joissa on Ture Tones -soittoäänet. Jos pidät 4096 väristä näyttöä huonona, niin useilla valmistajat käyttävät vielä huonompia näyttöjä. Nokialle on tulossa malli, jossa on enemmän värejä näytössä.

Nokialla on simpukoita Aasiassa, eli tämänkin tietäisit, jos olisit tutkinut Nokian Aasian sivuja. Lisäksi Nokia on ilmoittanut tuovansa Euroopan markkinoille tämän vuoden aikana simpukan.

Jos olisit tiennyt että Nokialla on simpukoita tai että sillä on puhelimissa parempia soittoääniä kuin 4-raitaisia, niin olisitko edelleen samaa mieltä?

6. mikkvi

Tykkäykset:
    0
    Kyllä mä uskon Nokiaan. Mielestäni on kuitenkin tällä hetkellä parhaita puhelimia.
    Samsungeja en oo kyllä käyttänyt. Mutta melkeen kaikkia muita suomes yleisesti myynnissä olevia puhelimia.

Harva suomalainen matkapuhelin myymälä voi jättää nokian pois, tai edes kakkos merkiksi. Ja varmasti ainkin euroopassa mekillä on erittäin vahva asema.
    Toki kilpailu varmasti kiristyy.

Ja Nokialla on mun mielestä useita hyviä malleja.
    Esim.
    3650 on kova tuote. Paljon ominaisuuksia, kohtuu hintaan. Hyvä kamera. Ja saanut hyvät arvostelut. Itse käyttäisin sitä mielummin kuin esim. P800. (vaikka miinuksena näppäimet)

3510i, värinäyttöpuhelin halvalla. Hyvä perusluuri.

7250i, hyvä kamerapuhelin ja jos sitä saa nykyään alle 450e, niin se on halpa. Ja i:ssä toi kamerakin on hyvä.

6800, on mun mielestä tosi kova rauta. Vaikka ihmiset ei oo sitä oikeen löytänyt. Ja alle 400€ hintakaan ei oo enää paha.

N-gage, tuo myös uutta markkinoille. Ja uskon sen saavan ainakni kohtuullisen suosion.

Ja ylippätänsä nokialla on hyviä tuotteita. Ja ihmiset vaan tykkää käyttää niitä. Tuskin se hetkessä mihinkään häviää.
    Ja nokia tuotemerkkinä on todella kova.

7. Nemesis-88 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 1020
    Nokialla taitaa olla eniten sisäänrakennetulla kameralla olevi malleja, kun millään muulla valmistajalla.

8. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Kilpailu kiristyy kyllä koko ajan. Mutta Nokialla on niin kova brändi ja markkinointiosasto tekee ahkerasti "voitelutyötä", joten en usko mitään radikaalia taphtuvan markkinoilla. Nokia tulee pysymään ykkösenä vielä tovin.

Jos joku meinaa Nokian jyrätä, niin se vaatisi todellisen killerituotteen massatoimituksina (siten ettei Nokia ehdi kelkkaan mukaan vastaavalla tuotteella) ja operaattorien sitouttamisen mukaan.

Hidas muutos sen sijaan on mahdollinen, esimerkiksi Samsung on käyttänyt paljon Nokian omia aseitaan ja menestynyt hyvin Aasiassa, eikä Amerikan valloituskaan ihan pieleen ole mennyt.

Tuskin Nokia mihinkään häviää, ovat laittaneet munat niin moneen eri koriin, että jostain löytyy aina helpotusta ensi hätään.

9. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Täysin maallikkona voisin heittää mutun, että Nokia ei häviä mihinkään. Markkinajohtaja ja tekee koko ajan +merkkistä tulosta. Toivottavasti firman pääkonttori säilyy Suomessa.

Mutu: Puhelimien toimintavarmuus suhteessa muihin valmistajiin on tainnut parantua muutaman vuoden aikana. Ei ole enää näyttövikaisia niin paljoa liikkeellä ja niistä "hölskyvistä" akuistakin on taittu päästä eroon.

10. juhilus

juhilus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    SE K750i ja SE P800
    Itse olen sitä mieltä ettei Nokian suurin uhka ole niinkään muut kännykänvalmistajat, vaan suuret operaattorit kuten Vodaphone, Orange ja T-Mobile. Eli tarkoitan sitä, että nämä operaattorit päättävät myydä vain brändäämiään puhelimia, jotka sitten on tehnyt vaikka joku kiinalainen firma, sopimusvalmistaja tai vaikka Moto tai Siemens. Tällöin Nokialta häviää yksi sen suurimmista kilpailuvalteista eli pirun vahva brändi. Kun toinen vahvoista kilpailuvalteista, käyttöliittymä, on jo jouduttu M$:n pelossa lisenssoimaan series-60 muodossa kilpailijoille ei Nokialla tällöin juurikaan ole mitään etua kilpailijoihinsa verrattuna. Nokiasta tulisi tällöin kännykkämaailaman Dell, eli yritys jonka ainoana valttina olisi tehokas tuotanto ja logistiikka. Tällöin Nokian 20% marginaalit tulisivat jyrisemällä alas ja Suomessa Nokialla tuskin olisi muuta toimintaa kuin tuotekehitystä.

11. Zache

Tykkäykset:
    0
    Näkisin itse mieluumminkin tuon käyttöliittymän lisenssoinnin pyrkimyksenä päästä kännykkämaailman microsoftiksi.. Ja samalla kun se saa verottettua muilta valmistajilta rahaa niin symbianin levitessä se syö tilaa muilta pikkulaite käyttöjärjestelmiltä. Kuten windows Ce:tä, palmilta tai linuxilta. Ilman nokian tuhotonta runnomista symbianin kohdalta niin se olisi varmaan jääny marginaali käyttikseksi ja SE:n kiitokseksi pitää myöntää toisaalta että se julkaisi sen ainokaisen it-huuma älypuhelimen joka tuli tänne asti. (Communicator on toinen tietty)

12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Nyt historian kotiläksyt luettu huonosti.
    Matkapuhelin historian aikana itsenäisten toimijoiden määrä on vähentynyt voimakkaasti, ja kolmen - neljän suurimman osuus markkinoista kasvanut.

Nokian johtoa aseman on kasvannut tasaisesti, ja kausivaihtelut ovat olleet pieniä markkinaosuuksissa.

Menestyneet kilpailijat ovat vieneet markkinaosuuksia Nokian kilpailijoilta vai miten voit selittää että Nokian asema on vahvistunut jatkuvasti?

Kilpailijoinden markkinaosuudet ovat heittelleet jonkin verran enemmän kuin kahdella suurimalla.

Kaukoidän (kiinalaiset ja korealaiset) ovat globaalin markkinaosuuden kasvun tehneet suojatuilla markkinoilla.

MS tuota valmistajia alalle lisää, ja kiinassa on syntynyt paikallista valmistusta, mutta kuitenkin.
    _Nopeaan_ muutokseen vaadittaisiin killeri tuote moneen tuote ryhmään ja sellaiseen hintaan että muilla ei olisi mahkuja.
    Pari ongelmaa.
    1. Matkapuhelin mailman eniten valmistettu laite joka on mutteria monipuolisempi ja niistä vajaa 40% valmistaa yksi tekijä, eli mistä tuotanto kaapasiteetti ja rahoitus
    2. Miten tehdä killeri tuote tarpeeksi nopeasti markkinoille, jolla valloittaa perus ja ammatti käyttäjät. ja järjestää myynti kanava ja olla uskottava.

Helpoiten onnistuu liittoutuen kaikkien muiden kanssa tai Nokian kanssa.

Nokian brandi ei tuosta vähene vaan kasvaa (jos tuote ok) Muutehan se tekis nyt ilomielin operaattorien nimellä luureja. Nyt se taiteilee sen kanssa kuinka paljon operaattoreille annetaan periksi ja Nokialle on tärkeää että nimi näkyy, myös operaattori brandätyissä luureissa.
    Vuosia sitten Nokian luureja myytiin paljon operaattorin nimella ja muiden mm. kaukoidan jättiläisten nimellä.
    No ei ehkä ihan tuosta kyse. Symbianin piti olla Matkapuhelinvalmistajien varmistus MSää vastaan. Mukaan lähti isoja toimijoita alusta asti, tosin muiden rohkeus tai into ei näyttänyt olevan sitä mitä ehkä toivottiin ja Käytännössä N on ainoa kuka on tosissaan tuonut tuotteita ko alustalle. MS alkoi omaa alustaan tyrkyttään tosissaan niin ei siinä Nokialle paljoa vaihtoehtoja jäänyt
    Jos olen oikein ymmärtänyt niin rahasta ei ole sopimuksissa ollut kyse, ehkä vähän halusta taata yhteinen alusta, mutta nokian markkinaosuus on nyt jo niin iso että sitä tukea se ei tarvitse. Epäilen että suurin pelkko on MS ja tällä tavalla pyritään sen valta-asema tukkiin antammalla pienemmillekkin helpotusta tuotekehitykseen ilman että niiden tarvitsee turvautua MSn alustaan.

"Monopolin" kaltaiseen rahastukseen tuolla alustalla ei nokialla oikein ole mahdollisuutta kun kerran itse käyttöjärjestelmä on kuitenkin 3. osapuolen.

Koodin jakamisella Nokian kuitenkin helpottaa omien tavoitteiden ajamista.

13. P3Ghetto

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N82 + Ykkönen
    Tähän väliin (kun liha alkaa tummua) pitää sanoa kyseessä oli ainoastaa spekulointi/trollaus ketjun aloitus, olin osittain huumori mielellä. Mutta vastataan nyt kuitenkin seuraamuksista...

Mielestäni nokian laatu oli ennen värinäyttöjen läpilyöntiä paljon varmempaa ja parempaa. Se on suorastaan rapissut alas. Varsinkin s40 luurit eivät mitään kovin erikoisia ole... Ja sanoisin, että 3510i on täysi floppi(näytöltään, soittoääniltään) ,vaikka halpa onkin, ja siksi suosittu. Tähän kastiin en laske s60 malleja 3650/7650. N S60 malleissa isot värinäytöt 4k väreillä ja silti vetävät vertoja helposti samppojen 65k väreihin. Samoin jos 3650 laittaa soittoääneksi Wavin 11.025khz ; 8 bittiä Mono 10kt/s (OT: tiedoksi kaikille jotka wavi soittoääntä käyttävät. Sopivan kokoinen, uskomattoman laatuinen, huom ihmisääni mukana!)

Minä sinä minua pidät, en tietäisi muka 6600:sta. "Kuuluisasta" "muna" luurista 65k väreillä ...

Tällä hetkellä nokia-asian sivuilla eiii hiiirveän montaa simpukkaa ainakaan ensi silmäyksellä näy...

Muistan kyllä taannoin katsoneeni nokiausan sivuilla ainakin yhtä nokian simpukkaa(joka ei kyllä kovin erikoiselta näyttänyt/ominaisuuksiltaan(säälittävä se oli!) verratuna nokia muuhun kalustoon.

Soittoäänet ovat vain esimerkkejä eivät kaikkikaikessa... Mutta tämä muokkedee taitaakin kuulua kastiin "hupimiehet"...=)

EDIT1.
    OT: Mistä muuten tiesit, että en tiedä mitään...=)? Ihan vain ohimmennen vilahti silmään tämä sun kirjotus tyyli...

14. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    http://www.nokia-asia.com/nokia/0,,27120,00.html

Sinähän tämän hupiketjun aloitit ja vastasin samalla mitalla, joten eiköhän olla tasoissa nyt =)

15. P3Ghetto

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N82 + Ykkönen
    Joo, eiköhän lopeteta pelleily..=)

HEI OP POLTTAISITKO TÄMÄ KETJUN!?

16. Jupex Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    17
    Puhelinmalli:
    Joku nokia
    Nokia on runnonut itsensä läpi kaikkien tietoisuuteen. Tuotteita kehitellään yhteistyössä operaattoireiden kanssa ja "uudistukset", tai ainakin osa niistä ovat sellaisia joilla operaattorit voivat rahastaa vrt. logot ja soittoäänet. Malleja on paljon, mutta ne ovat aika tylsiä omasta mielestäni.

itse olen huomannut että muutkin osaavat tehdä puhelimia, etenkin samsung.Hinta on vaan aika suolainen. Pitäisi vaan tuoda se ~150 eskoa maksava peruspalikka, riittävillä ominaisuuksilla että tuulipukukansa ostaa. Ja pitää sen laatu sellaisena ettei huoltoa juuri tarvita. C100 on lähellä tätä.

Näin tossa yks päivä kun isä osti tyttärelle puhelinta. Ei edes suostunut katsomaan samsungia kun:"Sen pitää olla nokia" eli imagon eteen on vielä paljon tehtävää.

17. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita

Jaa tämä viestiketju