1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian "takuu" korjaukset pettää pahasti

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Ei enää nokiaa, 5/9/07.

1. Moro

Olen Nokialta ymmärtänyt että kaltaisiani "takuu-petettyjä" on vähintäänkin tuhansia. Laitanpa nyt korteni kekoon ja avaan tämän ketjun ja kuulen mielelläni muilta käyttäjiltä takuun pettämisestä ja että onko tietoa siitä olisiko koskaan Nokiaa haastettu Käräjille katteettomista lupauksista ja kohtuuttomista sopimusehdoista...

Nokialaisia on minulla ja ystävilläni ollut lukemattomia ja aina samat murheet, juokset jatkuvasti (kyllästymiseen saakka) korjaamolla ja silti puhelinta ei saada kuntoon...

Nyt sitten vein hiljattain uusimman nokialaiseni (6270) Aleksin (Helsinki) Nokian merkkihuoltoon kun alkoi v---ttaa puhelimen virtojen toistuvat katoamiset. Taustalla oli yleinen tieto siitä, että nokia menee huollossa siitä mistä aita on matalin, eli jos löydetään "syy" olla korjaamatta niin niin myös kylmästi tehdään...

Noin puoli vuotta 6270 puhelimeni oston jälkeen oli puhelin sateella taskussa ja hieman kastui takin läpi, sitä kuivattelin hetken ja kaikki toimi moitteetta vuoden ajan. Sitten alkoi puhelimesta kadota virrat vaikka akku oli täysi ja sim uusi. Huollossa puhelin oli viikon ja ilmoitettiin puhelinta hakiessani, että sori- puhelinta ei korjata. Kysyin perusteluita ja kertoivat että puhelimesta oli löydetty merkkejä kosteudesta.

Sanoi huollolle, että ko. kosteuden merkit on yli vuoden vanhoja ja puhelin on toiminut siitä saakka moitteetta ja vasta äsken alkanut virrat temppuilla. Vastaukseksi sain, että en voi todistaa illoin puhelimeni on kostunut ja näin ollen puhelinta ei korjata ja takuu raukeaa samalla. Kerroin minulla olevan 3 todistajaa ja olevani valmis pyytämään heidän kirjallisen lausunnon kostumisen ajankohdasta. Tämä ei käynyt Nokialle vaan sanottiin, etteivät he puhelinta korjaa eivätkä kaipaa todistajia näkemykselleni.

Jätin huoltopäällikölle soittopyynnön ja sain yhteydenoton reilun viikon päästä x:lta. Aloin kertomaan asiaani ja hän keskeytti useasti ja kertoi väliin, että puhelinta ei korjata ja hänellä on parempaakin tekemistä kuin puhua kanssani. Kysyin eikö Aleksin vastaavana hänen pitäisi kyetä ottaa vastaan myös kritiikkiä, vastaukseksi sain, että puhelinta ei korjata ja sillä siisti. Kerroin tämän jälkeen, että minusta tälläinen takuu-asioiden vastuunpakoilu on moraalitonta ja se, ettei asiakasta edes kuunnella. Sanoin oman käsitykseni, että minusta X ei sovi asiakaspalveluun ja haluan jutella hänen esimiehen kanssa.

Kysyin X:n esimiehen nimeä ja hän sanoi, ettei kerro esimiehen nimeä koska olin arvostellut juuri X:ä itseään. Kysyin nimeä useasti ja nimeä ei tullut. Tämän jälkeen puhelu yllättäen "katkesi". Soitin X:lle takaisin ja tälläkertaa hän oli miettinyt asiaa pidemmälle ja suostui antamaan kollegansa nimen mutta ei ketään suoraa esimiestä. Kerroin tällöin, että kirjoitan kokemukseni nimillä tänne nettiin johon hän sanoi, ettei hyväksy sitä. X antoi ymmärtää ettei minulla olisi oikeutta siihen. Kerroin minun saavani palkan oikeusministeriöltä ja minulla olevan paljon kokemusta käräjäoikeuden päätöksenteosta / toiminnasta sekä näinollen tuntevani oikeuden kertoa faktoista aina nimien kanssa. Lisäksi kerroin Xlle minulla olevan keskustelulle todistajia ja täten hänen vastustuksestaan huolimatta kertovani kielteisitä kokemuksista täällä avoimesti.

Tähän Nokia ko. huoltopäällikkö X ei kommentoinut vaan sanoi tokaisten että tee sitten mitä tahdot.

Että näin Nokialla, mites muiden kritiikki Nokiasta, onko yritetty vaientaa julkinen palaute vai onko avoin tiedonvälitys sallittu? Minulle tässä valkeni ainakin se, että Nokia kuvittelee olevansa sen verran suuri tekijä alalla, ettei heitä koske kohtuuttomat sopimusehdot eikä asiallinen asiakaspalvelu. Ei siis enää koskaan Nokiaa vaan puhelin jonka huolto toimii asiallisesti ja vastuullisesti, olisiko siis vinkkejä muista puhelimista että mikä toisi myös jälkipyykissä asiallisen tuloksen?

Olen asiasta yhteydessä myös Nokian media-päällikköön ja kysyn onko avoin keskustelu kielletty ja kusetetuksi koettujen asiakkaiden vähättely yleinen linja... Siispä keskustelu jatkukoon... (Toivottavasti ilman sensuuria)!

2. Sera

Sera Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    56
    Puhelinmalli:
    Nokia E90
    Aika pahalta kuulostaa. Herra X vaikuttaa olevan erittäin mukava ja asiakkaan kaikin tavoin huomioon ottava persoona.

Mulla ei niinkään ole mitään tuollaista vaientamisjuttua tullut, mutta Nokian korjausjutut on mennyt aika mönkään.

Ensimmäinen korjauskeikkani sattui ensimmäiselle Nokia 9210:lleni. Puhelin oli siis firmwareltaan suomalainen, mutta siihen oli asennettu englanninkielistä ohjelmistoa ja vein sen sitten huoltoon. No, huollossa ottivat sen käsittelyyn ja sanoivat etteivät pysty ajamaan softaa sinne. En saanut sitä takaisin, vaan huolto lähetti sen Nokian tehdashuoltoon (en olisi saanut edes SIM-korttiani ellen olisi pyytänyt erikseen). Parin viikon päästä se tuli mulle ja ongelmana oli tehdashuollon mukaan kosteusvaurio, vaikka puhelin ei koskaan ole kosteutta nähnykään tietääkseni (otin yhteyden entiseen omistajaan, eikä hänellä ollut hajuakaan, mistä Nokian huolto oikein puhuu)!?

Puhelin oli kuitenkin toimintakunnossa ja sillä pystyi soittamaan. Toisessa päässä puhuva ihminen ei kuitenkaan pystynyt kuulemaan mun ääntä. Mistäköhän tämä sitten johtuisi? No, kiikutettiin puhelin toiseen huoltopaikkaan ja ne katsastivat tuon puhelimen ja ajoivat firmiksen ja ohjelmiston ilman ongelmia sisälle ja huomasivat, että mikrofoni oli viety puhelimesta. Vielä ennen tehdashuoltoreissua puhelimella pystyi soittamaan ja vastaanottaja kuuli ääneni. Lisäksi tehdashuollossa oli oikein nätit avaamisjäljet jätetty kanteen.

Tämä toinen paikka oli rutkasti reilumpi, sillä ei antanut laskua vaan sanoi viileästi että siivosivat edellisen huoltopisteen ja tehdashuollon sotkut ja siitä hyvästä ei veloitettu.

Mä vältän Nokian huoltoa nykyään parhaani mukaan ja ostan mieluummin vaikka uuden puhelimen kuin vien sen moukaroitavaksi. Ja takaisin tulee 75 % puhelimesta, jos sitäkään.

- Sami Vuori

3. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kosteusvaurio voi ilmaantua hyvin vuodenkin päästä riippuen ihan mitä vauhtia hapattumat etenevät. Ei siinä mitään ihmeellistä ole enkä myöskään itse ymmärrä miten tapahtumahetken todistaminen auttaisi vianselvitystä mitenkään.

Nokia Oyj:llä ei ole Helsingissä myöskään yhtään huoltoakaan. Valtuutettuja huoltoja toki löytyy hyvinkin monta ympäri maata ja maailmaa.

4. Esa Isopahkala

Esa Isopahkala Ylläpitäjä

Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Hyökkäät nimimerkin takaa nimeltä mainittua Nokian edustajaa vastaan. Jos kerrot myös oman nimesi, saatan jättää tämän viestiketjun esille.

5. Olen täyttänyt rekisteröinnin oikealla nimelläni ja siihen saa ottaa yhteyttä ylläpito (sitähän tällä foorumilla edustat) jos siltä tuntuu. Jos sinusta faktojen kertominen on hyökkäys niin voi voi... Keneltä muulta kritiikin jättäjältä täällä foorumissa vaadit oikeaa nimeä julkaistavaksi, jotta olisi oikeus kertoa myös kielteisiä kokemuksia?

Jotta päiväsi olisi pelastettu niin nimeni on X, ole hyvä ja lue rekisteröitymisestäni muut tiedot.. Laita pikaviestä tai mailia niin kerron sinulle puhelinnumeronkin ja toimistoni osoitteen niin voimme sopia tapaamisesta niin näet minun olevan oikea ihminen, otan tapaamiseen mukaan myös "hyvin" valohoitoa Nokialla saaneen kännykkäni ja käräjäoikeuden henkilökorttini jos ei kritiikiini muuten uskota...

Jos ehdollistat kritiikin oikeutuksen julkisesti oikean nimen ilmasseidenkin osalta niin olen syvästi huolissani... Eikö täälläkin pitäisi sallia myös kieleteisten kokemusten julkaisu vai pitääkö auina olla Jees-mies jotta voi tuoda asiaansa julki kaikki hyvä korostaen ja paha salaten...

6. nico...

nico... Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    Tosta hirveestä itkusta ei nyt oikeen saa selville onko toi X töissä Nokialla vai jossain huoltoliikkeessä?

En yhtään ihmettele ettei tollasta kastunutta puhelinta korjata takuuseen, eihän sitä pidäkään takuun kattaa. Eikä tollaset todistajat taida paljoo painaa, kyllä saat ihan varmasti kavereita puhumaan sun puolesta p*skaa jos säästät rahaa siinä.

7. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Miten merkitystä kuvittelet tuolla olevan?
    Sen toki uskon että kolme henkilöä voi todistaa yksittäisen kostumistapauksen ja sehän todistaa sen että luuri on kostunut.

8. Moi Nico, ai sinä lähdet aina siitä että kaikki todistajat valehtelee... mielenkiintoista elämänkatsomusta...

Kerroppa viekö puhelin kostuminen kaikki oikeudet ja velvollisuudet tai meneekö vastaavasti autosi takuu jos ajat jarrulevyt urille ja sitten vuoden päästä autosi sähköt reistailee ja sähköjä ei korjata kun oli se jarrulevyjen ongelma... Voi tietysti olla, että tunnet lain ja juridiset vastuut minua paremmin, vai miten se olikaan...

Haloo haloo, mietippä ihan ite vai onko Nokia niin kovassa huudossa ettei muuta voi edes ajatella... Eikö Nokialta voi vaatia sellaista suunnittelua, että puhelin kestää normaalin käytön johon sisältyy myös pintakosteuden sieto normaalissa rajoissa (vai puhutaanko nokialla vain sateettomaan aikaan Afrikassa?)

9. Bustis

Tykkäykset:
    0
    Mitäpä jos korjautat sen puhelimen omaan piikkiin kun kerran olet sen itse todistetusti kastellut ja tästä on sekä huollon että todistajien lausunto? Aivan turhaa valitusta selvästä asiasta.

10. Hienoa Bustis, kertoisitko myös sen, että maksatko itse myös autosi korjaukset takuu-aikana? Onko varma ettei sinun puhelimesi ole koskaan kastunut vaikka saunan jälkeen siihen vastatessasi, siis missä on normaalin ja vastuuttomuuden raja... En enää jatka väittelyä, faktat olen kertonut ja siitähän ei foorumin Nokia osiolla näytetä suvaittavan, hankkikaa elämä pliis... Asia on minun osaltani loppuun käsitelty ja Nokialaiset siirtyy sinne minne kuuluu, eli roskakoriin...

11. Esa Isopahkala

Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Ei foorumille rekisteröidyttäessä kysytä nimeä.

12. Siellä on ainakin mailiosoitteeni syntymäaikaani myöten, laita sinne viestiä niin saat kaikki tietoni aina puhelinnumeroa myöten...

13. olpo

Tykkäykset:
    0
    Mä en nyt ymmärrä mistä tää jätkän itku johtuu. Aika selkeästi myönnät että puhelin on kastunut omaa tyhmyyttä ja Nokian takuuhan ei kata kosteusvauriota.
    Tosiaan nyt huomaat senkin että puhelin saattaa toimia pitkääkin ongelmitta ja alkaa myöhemmin reistailemaan, mutta samasta omasta tyhmyydestä se toimimattomuus johtuu.

14. OK, mitä jos lukisit vaihteeksi mitä jo aiemmin kirjoitin. Hauskaa jatkoa kaikille fanaatikoille Nokialaisten keskuudessa, minä poistun tärkeämpien asioiden pariin... Mielenkiintoista, että osa viesteistäni poistettiin tänään muualta foorumista, laitan asiasta infoa aivan toisiin foorumeihin josta nämä merkkisokeat fanaatikot puuttuu... Kaikki viestini voi jättää näkyville mutta pyydän, että ylläpito poistaa profiilini tästä foorumista... Kiitos.

15. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ei kai teidän käräjäoikeudessakin tälläiset keinot kelpaa henkilöllisyyden todentamiseen...? Tai enpä edes ihmettelisi vaikka kelpaisikin...

16. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4682
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Pitkät pätkät tekstiä mitä en nyt jaksa lukea, mutta. Mikäli itsekkin (ketjun aloittaja) toteat että puhelimesi on ollut alttiina kosteudelle ja luuriin tulee vika mitä Nokia ei korjaa takuun piikkiin niin missä nyt sitten vika on? Kosteusvauriot eivät kuulu takuun piikkiin millään valmistajalla joten näin ollen marinasi on aiheeton. Huomenissa jos jaksan/muistan voin lukaista koko ketjun läpi, mutta muutama rivi aloitusviestistä kertoi jo mistä on kyse.

17. TCall Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ymmärrän kyllä miksi olet näreissäsi. Itselläni kävi myös puhelimen "kostuminen". Taskussa oli 3510i ja imaisi ilmeisesti sadepäivänä farkkujen läpi kosteutta itseensä kun ei virrat enää pysynyt päällä. Puhelin huoltoon ja se tuli päivitettynä takaisin. Myyjä sitä testaili eikä se toiminut joten sain swap puhelimen tilalle. Huoltoraporteissa ei tosin lukenut kostumisesta mitään. Mutta itse kerroin puhelimen olleen taskussani kovalla sateella. Swap puhelin tuli ja toimi ihan hyvin. Tiedä sitten oliko laitteessa kosteusvaurio vai ei.

Mutta karu juttu on se, että jos puhelimessa on kosteusvaurio tullut niin se ei kuulu takuun piiriin. Tuo syöpyminen voi alkaa näkymään vuosienkin päästä kun on kosteuta saanut.

Sinuna veisin vielä laitteen johonkin toiseen liikkeeseen ja kysyisin heidän mielipiteen asiasta.

Laitevalmistajat voisivat kyllä tehdä laitteistaan hieman paremmin kosteutta kestäviä. Omat Siemensin luurini ovat monissa vesissä kasteltu ja ne toimivat vieläkin hyvin.

18. Esa Isopahkala

Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Tuplapostaukset poistetaan aina, siis saman viestin lähettäminen foorumin eri alaosioihin. Tässä tapauksessa tuplapostaus oli "Mikä puhelin kannattaa ostaa?"-alueella, jonne tällainen aihe ei kuulu.

19. Jansku

Tykkäykset:
    0
    Minusta koko aihe on nyt ohjautunut väärille urille. Voi olla, että puhelin on kastunut ja takuu rauennut... ok, asia selvä. Mutta tapa jolla Nokian kaltainen yritys käsittelee asiakkaitaan; puhuu päälle, sanoo että on tärkeämpääkin tekemistä, vähättelee asiakkaan ongelmaa, kieltäytyy kertomasta esimiehensä nimeä ja lopuksi vielä lyö luurin korvaan. Onkohan tämä tosiaan kuva, jonka Nokia haluaa viestittää asiakkailleen? "Connecting people, disconnecting customer phone calls". Vai onkohan vain niin, että Nokialla pitäisi tietää tämän huoltopäällikkö X:n asiakaspalvelutaidoista vähän laajemminkin?

20. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kyseinen huoltoyhtiö ei ole Nokia eikä ko. henkilö myöskään siten Nokian työntekijä. Ketjun aloittajan erinomaisilla juridiikan taidoilla tulisi osata lukea mitä liikkeen ovessa lukee yrityksen nimenä. Huoltojen asiakaspalvelussa - kuten kaikessa muussakin kaupan alan palvelussa - on eroja. Silti en uskoisi ihan kaikkea mitä Internetissä kirjoitetaan vaikka se uskottavalta kuulostaisikin.

Jaa tämä viestiketju