1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian täydellinen selätys... taas kerran.

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja J.J-75, 21/6/03.

  1. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    ostin 16.10.2002 6310 puhelimen jossa Mäkitorppa Kouvolassa kertoi puhelimelle olevan takuuta 27.3.2003 asti. Näin sanoi myös Kouvolan Konepiste kun huoltaminen alkoi. No yllättäen kun sammuilu jatkui ja tuotetta korjailtiin ja aikaa kului... menin huhtikuun eka päivinä Kouvolan Konepisteeseen taas kerran ja sain kuulla ettei takuuta, ei huolleta. Ok. Ei sitte... Luin kämpillä kuluttaja-asiamieheltä laki tekstit ja yritin huollattaa uudelleen... oin kuukauden päästä, kun on kiireitä, huhtikuun lopulla. "Ei onnistu" sanottiin. Menin kuluttaja-asiamiehelle toukokuun lopulla ja hän pyysi soittamaan välittömästi mikäli eivät ota huoltoon puhelinta. Viimein ottivat... 2 viikkoa myöhemmin kun sain tietää että niin kauan menisi, kyselin asiaa... Nokia oli palauttanut puhelimen samantien kuulemma eikä liike edes ilmottanut asiakkaalle mitään. Niinkuin ei edellisellä kerrallakaan ilmoittanut kun huollettiin. Pyysin heitä lähettämään ja haukuin aivan asiasta liikettä ja kyselin etä miksi sitten kirjottelette paperiin "laskutus Nokia" tai jotai. Myyjä sanoi törkeästi kuittini olevan väärennetty! Mä sanoin että tuskin on! tossa se on perkele nenän edessä... He halusivat välttämättä sekottaa Mäkitorpan joka on täysin syytön koko sotkuun. Käsittämätön liike... "Se on sen puhelimen sulle myyny" plaa plaa plaa... En viitsinyt asiasta edes soittaa koko Mäkitorppaan koska kuitti oli samalle laitteelle jo ostettaessa. Ne ei kuseta. Ja tarkistan vanhasta tottumuksesta aina tollaset. Kaks kertaa kun olen saanut muuhun kuitin kun mitä olen ostaut. Katsokaas, yhdenkin numeron muutos vapauttaa myyjän vastuustaan. moniko tarkistaa... No asia ei jäänyt siihen, toimitín kuitin kuluttaja-asiamiehelle. Hän soitti Nokialle. Siinä ei ukoille kuulkaa paljon suunvuoroa jäänyt, ja anteeksi pyydellen kerrottiin kuinka puhelinta oli koko historiansa aikana huollettu samasta viasta jo 6 kertaa!!! Eikä joku älyä vaihtaa koko konetta. Konepiste Kouvolassa on ilmeisesti laskuttanut turhasta ja saas nähdä tuleeko muuta yllättävää postista. Muuten koko touhun korvaa Nokia, edellyttäen että puhelin on sama mikä kuitissa, ja jos ei ole niin järjestän liikkeen kuseen ( "jos se ois vaikka vaihtunu vahingossa tossa liikkeessä yllättäen") j Epäilys heräsi silloin kun kuluttaja-asiamies soitti ja pyysi tarkistamaan kuitin ja puhelimen. Uskon kuitenkin että kyseessä on sama laite. Ja toivon ettei ole hölmöilty enempää. Nokia kertoi lisäksi että puhelin on ostettu alunperin 2/2002... eli puhelimella voi olla sittenkin ollut kolmaskin omistaja ja liike joka möi edelleen, möi sen "uutena". Kun Mäkitorppa kertoi mulle takuuta olevan jäljellä noinkin kauan, tai sitten puhelimeen sovelletaan 15kk takuuta Nokialta. Oli miten oli, Nokia lupasi ihka uuden vastaavan mallin! Käsittääkseni 6310i... siistiä. :))

    Mutta sen kyllä sanon että tämä laki palvelee asiakasta erittäin hyvin... mutta tulee karsimaan vielä käytettyjen puhelimien myyntiä ja viemään kauppiailta pääasiassa "leipää suusta"... myös muissa tuotteissa.
     
  2. kuqiz

    Liittynyt:
    17/6/03
    Viestit:
    62
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N900 Sonera
    käytetty puhelin on ain käytetty :)
     
  3. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Tarinan opetuksena voisi olla vaikkapa, että jos hiemankin tunnet epäilyä, että joku taho yrittää huiputtaa, joko tarkoituksellisesti tai tietämättömyyttään, niin ota aina yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Sinun ei tarvitse itse tehdä asian eteen juuri mitään, vaan heille maksetaan siitä palkkaa että he auttavat sinua. Ja tämä on tietenkin sinulle maksutonta. Kyllähän tähänkin tulee vastakkaista palautetta tällä foorumilla, ihmettelen vaan, että joidenkin mielestä omien etujen ajaminen on aina "turhaa marisemista".
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En jutusta saanut oikein selvää.
    Mutta minkä ihmeen takia menee johonkin konepisteeseen valittaan, jos mäkitorpasta ostanut, eihän se kuulu konepisteelle mitenkään, Mäkitorppaa sulla olisi ollut vähintään puolivuotta aikaa ostohetkestä mennä valittaan virheestä.
     
  5. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    öh... joo... tietysti, ethän voinut tietää. Mäkitorpassa ei ole kunnon huoltopistettä. Jotai softausta ja kuorenvaihtoa vaan ja konepisteessä kunnon huoltopiste. aattelin alunperin et jos se on joku pikkuvika mitä en ite huomannu niin sais päivässä takasin. Puhelin pimahti viestiä kirjottaessa. ensin jumiutu softa ja sitten sammu koko rakkine. Lisäksi samasta viasta aikaisemmin on mennyt päivän korjatessa. Multa Lupaa kysymättä puhelinta heitettiin Nokialle ym. Asiakkaan oikeuksiin kuuluisi saada rikkinäisetkin osat takaisin jotta voidaan myöhemmin varmentaa oliko vika tosiaan mikä.
     
  6. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    Kyllähän kuluttajaneuvojan palveluja täytyy käyttää, jos tuntuu, ettei asiat mene oikein. Joillekin ihmisille kuluttaja-asiamiehellä uhkailu tuntuu olevan rakas harrastus. Itse olen mm. todistanut tilannetta, jossa asiakas vaati ulkoisesti hajalla olevaa (puuttui osia ja kuoret olivat halki) 1,5 vuotta vanhaa puhelinta korjattavaksi takuuseen, koska oli kuulemma keskustellut asiasta kuluttaja-asiamiehen kanssa ja tämä oli sanonut, että puhelimen täytyy toimia kaksi vuotta... Asiaan tietysti kuului myyjien haukkuminen ja kaikenlainen haistattelu tilanteeseen täysin syyttömälle myyjälle ja muutenkin erittäin vihamielinen ja vastenmielinen käytös. Puhelin oli kuitenkin niin pahasti hajalla, että huolto ei voinut enää tehdä sille mitään. Pääsin itse keskustelemaan puhelimen käyttäjän kanssa (eri henkilö, kun huoltoon tuoja) hänen tultua hakemaan korjauskelvotonta puhelintaan. Syy puhelimen todella surkeaan kuntoonkin selvisi. Puhelin oli pudonnut kymmenen metrin korkeudesta betonilattialle ja kuoret olivat hajonneet ja mm. infrapunan linssi irronnut.. Käyttäjä oli ollut heti sitä mieltä, että täytyy ostaa uusi puhelin, mutta tämä "kuluttaja-asiamiehen kaveri" oli kieltänyt uuden puhelimen hankinnan firman rahoilla ja sanonut "panevansa liikkeen ojennukseen" ja hommaavansa puhelimen kuntoon kuluttaja-asiamiehen avustuksella...
     
  7. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    pimeetä... mulla on puhelimet aina vimpanpäälle kunnossa ja naukuminen kuuluu kyllä harrastuksiini :)) sitä ei käy kiistäminen. selvästi hajonneet "nielen" itse. mua vaan huvittaa tuo kaikenlainen ihmisten ravauttaminen ja oma sarkastinen puhetapa. sitten kun huomaan kun olen aina muka "tyhmä" asiakas, huomaan myyjän, kuinka se yrittää kusettaa viimisen päälle ja huomaa erehtyneensä henkilöstä... kavereista on kuulemma hauskaa aina tyylikkäät uunotukset. Toki tällä tavalla olen tutustunutkin, mukaviin myyjiin, alalla kuin alalla.
     
  8. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    20/6/02
    Viestit:
    4932
    Tykkäykset:
    19
    En siis tarkoittanut kirjoitukseni "kuluttaja-asiamiehen kavereilla" tämän viestiketjun aloittajaa, vaan niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat "kuluttaja-asiamies"-sanan lausumisen johtavan suorastaan ihmeellisiin tuloksiin.. He olettavat myyjän joutuvan paniikkiin ja suostuvan kaikkiin vaatimuksiin, heti tämän sanan kuultuaan..
     
  9. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230

    hahhaa... jep. en koskaan muuten mainosta siitä etukäteen... mukavempi on yllättää. sellasia olen nähnyt monesti, siis tilanteita mitä kuvailit. myyjän kans ei kannata menettää hermojaan. sese vaan on hauskempi katsoa kun myyjällä menee hermot.
     
  10. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Niin, ja minäkin siis tarkoitin, että ottaa yhteyttä saadakseen varmuuden siitä, onko oikeutta esim. maksuttomaan huoltoon. Kokemuksesta voin sanoa, että myyjä/huoltopuoli ei juuri ikinä varmista asiaa, vaan heille se jostain syystä lähes aina selvä. "Ei kuulu takuuseen" on yleisin lause, joka sitten joudutaan perumaan naama punaisena ja asiakasta pidetään "ihme rutisijana".

    Tuo Ammattilaisen esimerkki on kyllä hyvä osoitus myös tästä asian toisesta puolesta.
    Meitä on moneen junaan, toiset vaan tulee resiinalla perässä ;)
     
  11. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    toi on totta... mä muutes lähetän sen tänään eteenpäin... Nokialle. Nokialla ja postilla on tietenkin palautus sopimus... ei maksa mitään :))
     
  12. John

    Liittynyt:
    7/4/03
    Viestit:
    197
    Tykkäykset:
    0
    Toinen huvittava on kans kiss-fm:än tyyliin "mä haastan sut oikeuteteen" ;)
     
  13. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    menkää giganttiin siellä on kuluttaja suojapäivät
     
  14. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Mulle tuli tästä hommasta seuraavanlainen juttu mieleen mitä on sattunut itsellekin: Puhelin tulee esim. 4/2003 huoltoon hyvien takuukuittien sun muiden kera mutta kun me tarkastetaan koneen "historia" niin sitäpä onkin jo esim. 1/2002 jossain jo korjattu. Eihän sillon nokian takuu ole enää voimassa..?

    Noita ton tyylisiä tulee vastaan aina sillon tällön ja "syyllisen" selvittäminen voi olla hankalaa. Tulee vaan mieleen usein et onko myyjäliike tekassut jossain vaiheessa vanhalle tai swapatulle koneelle uuden takuukuitin? Kyllä noinkin on tehty. Me huollot vaan ei saada maksua noista "vanhoista" koneista joten ymmärrettävästi ei tahdota omaan piikkiinkään korjata!

    Onhan ostajalla tuossa vaiheessa oikeutensakin ja olisin sitä mieltä et myyjä on vastuussa. Tätä tapaustahan en tiedä tarkemmin joten tää on vaan yks mahdollisuus.
     
  15. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    jep... aika paskahomma kuluttajalle seki... Jotku kun on vaihtanu koko koneiston asiakkaalta mitään kysymättäkin... Juttelin kuluttaja-asiamiehen kans siitäkin. Eniten tätä naista kiinnosti miksi Nokialla on niin kummalliseksi mennyt takuuhuoltoasiat, mitä kummallisempia asioita riitautetaan lautakunnalle saakka. Asiakkaat kun kaikki ei jaksa valittaa hänelle vaikka oikeus olisi tuhansilla ihmisillä. esim. 3510i piipauksen suhteen pelkästään josta aikaisemmin kirjotin... nyt oottelen innolla mitä posti tuo.
     
  16. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    No joo, luonnolliselle tilanne kuulostaisi esim. niin että puhelin tullut liikkeeseen ja vika havaittu esim. myyntitilanteessa jolloin asiakkalle myyty hyllystä ehjä puhelin ja viallinen ohjattu huollettavaksi - myymättä. No, luuri parhaassa tapauksessa tietysti odottaa huollossa vaikka uutta softaa tms. korjausta ja palaa liikkeeseen myyntiin. Hyllyssähän se kaikkein takimmainen puhelin saattaa seisoa vaikka kuinka pitkään, ennenkuin "osuu käteen" - ehkä mallin sisäänostohinta on laskenut eikä kukaan provikkapalkkaisista myyjistä halua myydä juuri tuota kovahintaista kalikkaa asiakkaalle - kunnes sitten eräänä päivänä löytää tiensä asiakkaan taskuun ja kuitin mukaan takuu alkaa pyörimään 12kk ostopäivästä - vaikka puhelin on itseasiassa jo kertaalleen huollettu eli historiassa "merkintöjä".
     
  17. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Mut jos uus kone on heti myyntitilanteessa rikki ei sitä saisi korjattavaksi lähettää vaan tukkurille vaihtoon. Jos puhelinta on korjattu ennen ostopäivää ei me voida huolloissa semmoisen takuukuittia kelpuuttaa.
     
  18. Jussi

    Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    12224
    Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Näin teoriassa, mutta käytännössä homma (ainakin joissain ketjuissa) toimii niin, että puhelin lähtee "normaalia huoltoreittiä pitkin" jossa se joko sitten vaihdetaan uuteen - tai joskus korjataan. Asiakashan tuossa on sitten ikävässä tilanteessa kun käy ilmi että hänen "uutta puhelintaan" onkin jo korjailtu.
     
  19. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Aivan, tiedän että noin tehdään mutta se ei ole oikea keino. Jos puhelin on heti uutena rikki pitäisi se vaihtaa tukkurin kautta jotta tommoisilta tilanteilta vältyttäisiin. Huoltoliikkeet ei enää ole pariin vuoteen tuota tehneet vaan käytäntö on muuttunut.

    Jos sitten "vanhoja" myydään uutena en keksi muuta syypäätä kuin puhelimen myynyt liike. Me myös myyme puhelimia ja jos kone on heti rikki lähtee se tukkurille emmekä yritäkkään sitä itse korjata. Nykyään nokian uusi kone tilanne käytäntöhän on että jos asiakas kerkee ovesta ulos niin uutta ei anneta vaan ensisijaisesti puhelin korjataan.
     
  20. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Myyjäliike on se joka vastaa kuluttujalle kuluttajan suojasta takuusta yms. Suurilla paljon myyvillä merkeillä on mahdollisuus asioida suoraan heidän huoltoorganisaation kanssa, joissakin merkeissä/malleissa ainoa mahdollisuus on asioida myyjänkanssa. Jos maahantuoja/valmistaja myntää laitteelle lyhyemmän/suppeamman takuun kuin kuluttujasuoja säädännön vähimmäis suoja on, Esim jos maahantuojan "takuuaika" on mennyt umpeen mutta kuluttajasuoja vielä mahdollisen ongelman kattaa, tällöin asoidaan myyjäliikkeen kanssa, joka sitten maksaa omasta kassasta korjaamisen tai riitelee maahantuojan kanssa.

    Pelkät huollot eivät ole kuluttajsuoja vastuussa kuin huoltotyöstään, ja niiltä osin mitä esim maahantuoja/myyjä on heille "ulkoistanut", Heille on aivan turha mennä lukemaan kuluttajasuojalakia, he toimivat laskunmaksajan ohjeiden mukaan, eivät kuluttuja viranomaiseten mukaan.

    Jos jostain mallista löytyy huolto historiaa enen myyntipäivämäärää, ei se tee kuitista väärennettyä tai harhaan johtavaa, mutta monen merkinosalta maahantuojan takuu saattaa loppua enenaikojaan, ja sen jälkeiset kuluttajasujaan kuuluvat huollot menee myyjän piikkiin.

    Käytetyisä kestokulutushyödykkeissä myyjäliike vastaa (jollei toisin pysty osoittaan) kuluttajan puolenvuoden sisään havaitsemista virheistä tuotteessa, virheistä on kuluttajan on kohtuullisessa ajassa ilmoitettava myyjälle (eli jos jouluna ostanu käytetyn ja juhannuksena havaitsi virheen pitäisä siitä reklamoida syksyyn menessä).
     

Jaa tämä viestiketju