1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian puolivalmiit tuotteet...

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja J.J-75, 17/6/03.

1. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Ostinpa kokeeksi 3510i ja harmikseni huomasin perjantain 13. päivän vaikuttavan jotenki asiaan :)

Usein käyttämäni piippaus tekstiviesteissä ei toimi, sama vika kaikissa 3510i:ssä. Eilen tullut tiedote Nokialta löytämäni pohjalta. Eli kun yrität pitää piippauksen puhelin "kurnuttelee" omiaan tekstiviestin saapuessa. Piippaus toimii sitä kokeiltaessa. Tarvii tehdä oma piippaava soittoääni sitten.

Herää kysymys että kuinka kauan Nokia tekee puolivalmiita tuotteita?
    Tämän kysyn siksi että nytkin on 6310 on kuluttajavalituslautakunnassa... niinkuin myös erä muitakin malleja. Käsittämätöntä on se. No mun eduksi olen saanut läpi jokaisen valituksen tähän mennessä ja niin käy jatkossakin.

2. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Herää kans kysymys kuinka kauan tietsikat/niiden ohjelmat on puolivalmiita..? Ikuisesti varmaan ja on asia jonka kanssa on elettävä.

Tuo sun mainitsema "vika" on todellakin ominaisuus, joitakin se harmittaa toisia ei mutta on nokialla varmaan oikeus siihen että se on tommonen. Jos itse valmistan jotain tuotetta ja joku ei sen ominaisuuksista tykkää niin ei voi mitään. Eikä tuo kovin pahalta "vialta" tunnu...

3. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    puoliksi huumorilla heitettyä... mut aion valittaa joka jumalan viasta ihan vaa kiusatakseni yritystä jonka olisi pitänyt keskittyä saappaisiin "venttikympin" jälkeen.

4. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Ehkä sitten kannattaisi keskittyä muihin merkkeihin jatkossa ;)

5. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    786
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    ja eipä juurikaan muut tee täl hetkel niin puolivalmiita tuotteita kuin nokia.
    nokailta alkoi värinäytöllisten jälkeen tulemaan erittäin paljon viallisia malleja ulos

6. krisse

Tykkäykset:
    0
    Mutta pitää ottaa huomioon että jos valikoissa on mahdollisuus asettaa se hälytysääneksi mutta eipä toimikkaan niin kyllä se on ihan vika. Muutenhan nokia vois laittaa vaikka mitä hienoja asetuksia/valintoja yms. valikoihinsa, mutta jos eivät satu toimimaan niin se onkin "ominaisuus".
    Mun omas 3510i:ssä oli mukana tukku näitä ns. ominaisuuksia ja sai lähteä kuin leppäkeihäs.
    Itse en ymmärrä miten ihmiset tuntuu antavan nokialle anteeksi melkein mitkä viat tahansa koska nehän ovat "ominaisuuksia"

7. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Vika vai ominaisuus? Toisille toinen ja toisille se toinen...

Se vaan on yksinkertaista faktaa et noissa kännyissä on kaikennäkösiä bugeja ja niiden kanssa on elettävä. Itse olen sitä mieltä et niin kauan kun kännykällä pystyy puhumaan se toimii mulle tarpeeks hyvin, siis korostan sanaa mulle joten tohon en tarvi kommenttia.

Kyllähän kaikki tietokoneet tietää ja tuntee ja ne ei toimi sit senkään vertaa ku kännyt mut niiden "viat" on annettu anteeksi jo ajat sitten eikä muuta kuin itsekseen kiroilla. Kai me kuluttajat vaaditaan liikaa ominaisuuksia jne. ja softapojat ei pysy perässä, liikaa vauhtia... Ainakin toi edellinen on ollu nokiallakin joskus ongelmana kun ei ammattitaitoisia ihmisiä tarpeeks löydy.

Puhelin on kumminkin puhelin suurimmaksi osaksi(ainaki noi halvat mallit) ja jos siinä on joku tommonen mun mielestä naurettavan pikku "bugi" en jaksa mä ainakaan siitä stressiä ottaa koska esim. tietsikan bugien takia mulla menee päivässä hermot/aikaa paljo useemmin.

8. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    jaa... mulla menee ohjelmista hermot yleensä... :)) mä en taas niistä viiti valittaa, niinkuin ei moni muukaan ja syytä ei tarvi edes sanoa.

Aukoton testaus ois yks tapa. Kännykkä nyt niin monimutkanen ole. Toiki tuli ihan norm. tutkinnalla esille. Ja päivässä. Riittäis kun antais meille foorumilaisille käteen muutamillekkin niin näkis onko niistä mihinkään. :)

noista muista puhelimista on turha puhuakkaan, tuli vaan mieleen se uusin ja pienin malli Samsungilta jonka veli osti. Se vain hajosi koko romu käsiin kahdessa kuukaudessa. Vaihtoon meni... uudessakaan nyt ei kehumista ole ollut. Hienohan se on ollut, näytöt ja äänet ja kaikki, mutta kun se edes pelais kunnolla.

Miksi Nokia ensimmäisenä muiden joukossa voi myöntää virheitään ja laittaa vaikka omille kotisivuilleen pienen osion jossa voi ilmoittaa vikoja eri malleista. Tuleeko viestejä niin tuhottomasti sitten? Samalla yritys näkisi mitä pitää kännykän sisältää jotta ihmiset olisi tyytyväisiä. Mulle riittää se että pelaa kunnolla. Uusi malli ei pelasta mitään. Mulla on mennyt maku ostaa enää yhtään yli 200 euron vekotinta. Se että myydään samaa paskaa eri paketissa ihmeellistä. esim. 8210:stä saadaan näyttöä ja softaa vaihtamalla helposti 2100. Siinäpä kehitystä... Haluttu vain saada kuluja leikattua tekemällä aina "uudella tekniikalla"... jooh jooh...

9. zeizei

Tykkäykset:
    0
    Tässähän on varsinainen eksPERTTI...

10. kanki

Tykkäykset:
    0
    Jos nyt puhutaan puolivalmiista tuotteesta, niin puhutaan t68(m)sta ;)

Mulla oli 9 kertaa vuoden aikana huollossa erinäisistä syistä. Ja se softa päivitty lähes joka kerta. Lopulta siitä softasta alko tulemaan jo ihan toimiva. Silti tekstiviestittely oli ihan naurettavan hidasta, kuten lähes koko puhelin. Kerran ulkomaan matkan takia keksi poistaa nimien näytön kokonaan, näyttäen vain numeron vaikka nimi oli tallennettu. Siitä vain tallentamaan kaikki numerot uudestaan. Niin ja siis alkusoftassa ei ollut edes mms tukea, joka tuli vasta puolen vuoden odottelun jälkeen.

Ja naurettavinta on se, että myytiin t300 kameran kanssa 300e, ja vieressä t68i ilman kameraa 500-600e..

Aika s**tanan kallis bt sanon ma.

11. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Juma mä olen oottanut kohtalotoveria reilusti yli vuoden, vihdoin on joku muukin joka on todennut sen olevan täysi pa*ka.
    Minulla oli T68m:iä 6 kpl joista kaikki pa*koja, huonoin kesti JOPA melkein vuorokauden ja paras huomattavat puolitoista kuukautta. Lopussa ynnäsin että 4000 mk maksanut puhelin (puhelimet) oli viettänyt enemmän aikaa huoltoreissuilla kuin minulla käytössä.

Nyt on taas samaa saissea liikkeellä kun T610:n kanssa on ollut vaikka mitä ongelmia (ja samalla on päätetty että minulle ei sitä tule vaikka näin vielä kuukausi sitten julistin, pa*kaa saa halvemmallakin), että miksi vain nokia tekee puolivalmiita tuotteita?

Mikähän muuten kun SE:n tuotteissa on ollut maailman sivu perkeleen hitaat softat (aluksi)? Eikö sveedut pysty näpyttelemään tarpeeksi nopeasti selvittääkseen softan hitauden?

12. kenopaeaenaali

kenopaeaenaali Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Nokiahan ei tunnetusti testaa tuotteitaan, eikä tee mielipidetutkimuksia. Ollila vaan keksii ulkomuodon puhelimelle ja sitten se tuleekin jo liukuhihnaa pitkin kauppoihin. Tekniikkakin on samalla tasolla Ringojen kanssa.
    --kpn

13. Vec

Tykkäykset:
    0
    Sun kannattais varmaan perustaa oma kännyfirma, kun on noi prosessitkin jo noin hienosti hallussa...

14. sm

Tykkäykset:
    0

Hahahaaa... Tää on kyllä ehdottomasti vuoden kommentti! :D
    Kiitos hyvistä nauruista näin heti aamusta.

Onks sulla mitään käsitystä siitä, kuinka paljon nykyaikainen älypuhelin sisältää hienoelektroniikkaa? Onks sulla mitään käsitystä siitä, kuinka paljon esim. verkko-ominaisuudet tänä päivänä vaatii softalta?
    Onks sulla mitään käsitystä kännyköistä yleensä?

Kännykän aukoton testaus on yksinkertaisesti TÄYSIN MAHDOTONTA!!!
    Muuttujia jo yksistään on niin paljon, että yksinkertaisemmallakin softalla tulee helposti ongelmia. Vain muutamia mainitakseni: operaattori, kenttä, käyttäjä, mahdolliset asennetut ohjelmat, x^100 asetusta jne...

Kännykän softassa on otettava huomioon ihan käsittämätön määrä mahdollisia poikkeustapauksia. Erilaisia data-yhteysmuotoja, viestejä, puheluita jne. Noista saa niin ison määrän erilaisia yhdistelmiä, että sitä on vaikea käsittää.

Tai, vedetään sen verran sanoja takaisin, että ei se aukoton testaus nyt ihan mahdotonta ole, mutta siihen kuluva aika olisi niin pitkä, etteivät puhelimet tulisi markkinoille enää järkevällä aikataululla.

Ei ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa se pieni riski, että kaikkia mahdollisia yhdistelmiä ei ole testattu.

Suurin osa myyntiversioista löytyvistä bugeista on kuitenkin luonteeltaan sellaisia, että harva käyttäjä niitä koskaan edes huomaa, tai niitä edes ilmenee.

En nyt jaksa tähän hätään vuodattaa enempää, mutta asiasta on täällä aikaisemminkin keskusteltu. Näköjään tasaisin väliajoin joku "asiantuntija" jaksaa muistuttaa, että kännykät on niin yksinkertaisia, että ne voitaisiin helposti testata täysin aukottomasti.

In your dreams...

15. bull Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kerrotkos et mitä kaikkea? :eek:) Itse tiedän vain tuon suhisevan kuulokeäänen...

Ja mielestäni tässä T610:ssa on riittävän nopea viestin kirjoitus.

Mitä tähän aiheeseen tulee niin eiköhän kaikilta valmistajilta tule enemmän tai vähemmän keskeneräisiä tuotteita ulos syystä että puhelinten pitää myydä paljon! Eli ne pitää saada markkinoille mahdollisimman aikaisin...

16. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Siinähän ne jo tulivat, hidas sofa ja surinat, myös huono kuuluvuus voidaan varauksin lukea samaan kastiin. (tuo softajuttu ja sen vakavuus johtuu omista tottumuksista, itse olen tottunut nokian nopeuteen joten SE on auttamatta liian hidas, ainakin näin aluksi)

17. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Ei se kenttätestaus loppuvaiheessa kovin laajaa voi olla, jos parin päivän normaalilla intensiivisellä käytöllä kuluttajien käsissä tulee bugeja esiin, kuten esim. erään johtavan matkapuhelinvalmistajan tuotteissa.

Oli reilumpaa vaan suoraan tunnustaa ettei testaukseen haluta panostaa rahallisesti kuin välttämättömin.

Olen eri mieltä. Moni huomaa bugit, mutta ei tajua niiden olevan korjattavissa vaan pitää niitä ominaisuuksina. Tämä on minusta väärin kuluttajaa kohtaan, joka ei ole perillä monimutkaisten elektronisten laitteinen sielunelämästä.

18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tilanne ei ole ehkä niin kuin näyttää, kyllä matkapuhelimia testaan valmistajilla sellaisessa määrin että muutaman kymmenen loppukäytäjän "testit" ovat pientä sen rinnalla.
    korjauksien myötä voi syntyä herkästi uusia bugeja.
    Softaa voi tehdä aina täydellisemmäksi, koskaan sitä kuitenkaan saavuttamatta. Usein bugit ovat ominaisuuksia, eivät välttämättä tavoiteltuja ja documentoituja, mutta johonkin on raja vedettävä.
    Mielestäni puhelin myyjän pitää kertoa uutta mallia myydessään että tämä laite kannattaa huoltaa vuoden sisällä, asia on sellainen perustotuus kuin autojen ensihuolto. Ei kuluttajat sen takia liikettä vaihtavat, päin vastoin.

On vaikea keksiä mihin tuttuun monimutkaisuudellaan voisi softaa verrata, ehkä Autoon, autossa on paljon asioita joitka eivät ole tavoiteltuja ja suunniteltuja, mutta ne hyävksytään.
    Autoja on tehty satavuotta ja nyt vasta niiden laatu on noussut ns. hyväksyttävälle tasolle.

Softien riväämäät ovat nousseet sellaiselle tasolle että niiden halitseminen on vaikeaa, Ohjelmointi työn tutkimiseen ja kehittämiseen panostetaan paljon ja siinä on vielä pitkä tie edessä.

Jos ajatellaan että jollain talolla on sata ohjelma "komponenttia" jotka kokonaisuutena toimivat 90% varmuudella halutusti.
    Jos tehdään uusituote, ja siihen otetaan toisesta projektistä satapalikka lisää jotka toimivat 90% varmuudella halutusti, mikä on toimivuus nämä yhditettynä? Mitä jos sekaan lisätään vielä sata uutta palaa?

Kun kaikki saadaan toimivaan riittävällä laadulla, sitten lisätään tuotokseen tuotanto rautapuoli, äkkiä ajatellen mitäs se vaikuttaa johonkin piipitykseen. Mutta muistinkäsittely tehdään softalla, laitteissa on paljon hardis ominaisuuksia, piirit eritäin integroituja, jos jossain tilaispiirissä onkin pieni virhe, saattaa tilanne muuttua yllättävästi. Verkko, SIM tyyppi , kielivalinta, tietty nimi osoitekirjassa jne. vaikuttaa kaikkeen, jossain tapahtuu bitin ylivuoto, voi jopa johtua raudasta.

PC puolella on käytännössä rajoittamaton muisti ja tehoreservi, koodi voidaan tehdä virhesietoisemmaksi, mutta mobiileissa laitteissa joudutaan tekeen mahdollisimman tehokasta koodia ja tällöin joudutaan turvautumaan oletuksiin.

Kun joku löytää jonkin bugin ajattelee hän että koodaaja on tehnyt virheen, siitä kuitenkaan on nykysin harvoin kyse. Kyse on usein tilanteesta johon koodatessa ei olisi voinut ohjelman ikinä joutua, ja tehorajoista johtuen kaikkiin odottomattomiin tilantesiin ei voi varautua.

Softalla on ertäin kovat vaatimukset, heti syytetään softaa jos tehdään jotain ei ohjeistettua, ja kaikki ei toimikkaan niin kuin pitää.
    Jos porakoneella tai autolla touhuaisia samalla tyylilla kuin softia käytetään, niin liian lujaa mutkaan ajettaessa lepikosta itsenä löytäneenä tuskin mennään autoa syyttään, vaikka rattia käänsin mutta ei se kääntynyt.
    Auto voidaan tehdä että mutkassa se kääntyy tai pysähtyy, mutta sellaista auto tuskin moni ostaisi.

19. sm

Tykkäykset:
    0
    Rohkenen olla hyvin paljon eri mieltä tästä.
    Ihan varmasti sitä kenttätestausta tehdään ja todella laajasti.
    Kaikkea ei yksinkertaisesti vain voi löytää tai ehditä korjaa.
    Täytyy kuitenkin muistaa, että jo parin viikon myöhästyminen voi
    olla pahaa hallaa valmistajalle. Harvemmin tulee kuitenkaan myynnissä
    olevassa tuotteessa esiin bugeja, jotka estävät tuotteen käytön.
    (poislukien 9210)

Juuri tästähän oikeastaan on kyse. Bugi, jota käyttäjä pitää enemmän
    ominaisuutena kuin varsinaisena virheenä ei todellakaan ole korjattavia
    bugeja valittaessa prioriteetilla 1. Mielestäni tässä ei ole mitään väärää,
    koska harvemmin noista johtuva haitta on kovinkaan suuri.

On eri asia, että virheen takia puhelinta ei pysty käyttämään kunnolla,
    kuin se, että puhelin toimii hieman eri tavalla kuin alunperin oli
    suunniteltu.

Soveliaalta jälleen kerran erittäin hyvä postaus aihetta koskien.
    Auto on itse asiassa nykyaikaiseen kännykkään verrattuna aika
    yksinkertainen laite oikeastaan, koska suurin osa toiminnasta on
    mekaanista. :)

20. Esa Vuolas

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Kyllä ainakin uusista autoista löytyy paljon monimutkaisempaa elektroniikkaa kuin matkapuhelimista. :p

Jaa tämä viestiketju