1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian puhelinten kameravertailua..

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja epossu, 1/6/07.

1. epossu

Tykkäykset:
    1
    Eli kiinnostaisi tietää miten nokian puhelinten kamerat vertautuvat toisiinsa.
    Itselläni ei ole paljoa asiasta tietoa, mitä nyt sen verran että N73 kameran kai pitäisi olla hyvä?

Toinen kiinnostava seikka on mitä eroa N71 ja N91 kameroilla on, N71 mukana on salama, N91 ei.
    Viekö N71 tässä suhteessa potin?

Jos jollakin on linkkejä vertailuihin tai perusteltuja mielipiteitä, olkaa hyvä, areena on teidän... :)

2. JPW™ Vieras

Tietääkseni tai ainakin mielestäni N95:sen kamera on tällä hetkellä markkinoiden paras(päivityksen jälkeen). Mä ainakin saan sillä otettua jopa isompia kuvia, kuin kaveri omalla digipokkarilla. Ja tuli just jokin aika sit hankittua parisenkymmentä 10x15 kuviakin otettu kyseisellä kameralla ja kyl siin ainakin on tosi kirkkaat värit,jopa kirkkaamat, kuin "live" maisemassa... toisin sanoen hienoja kuvia sillä saa!

3. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    En tiedä kuinka vakavasti kommentoita, pyydän anteeksi, ei mitään henkilökohtaista.
    Tuolla kai ei suurta väliä,tai siis kannattan ajatusta että luureilla otettaisiin pienempi resoisia kuvia kuin laite antaa myöten.

Hauska.

No joo asiaan, hyvä kommentti, eri käyttäjät hakevat eri asoita kännykamerasta, kuin digipokkarista, usein kännykkäkameren käyttötarkoitus on olla muistiinpanoväline, ei tarkka saatika pikkutarkka kyky toistaa sitä mitä silmä näkee.

Karkeasti, ne Nokian koneet joissa makro ja optinen tarkennus ovat varsin hyviä luokassaan. Pikseleitä ei kannatta tuijottaa, eli 2mpx luureissa on eri kennoja ja sitä myöten erilaatuisia kuvia, sama pätee ns. megapikseli malleihin.

N80 on hyvä esimerkki liian tarkasta kennosta -> kohinaisempi kuin valmistajan parhaat 1.mpx tai 2mpx kennot.

Kuvausvaloa "salamaa" kannattaa arvostaa, tosin siitä hyötyä tosin lähinnä vain tietyissä tilanteissa jos kuvataan pimeässä lähietäisyydeltä. (~2metriä)

4. myymaaja

Tykkäykset:
    0
    meillä on käytössä n73 ja n95 ero kuvanlaadussa on tosi pieni
    hinta puolella on se ainut kunnon ero :)

5. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Samaa mieltä, tärkein ja oleellisin ero on videossa, ja tietenkin laitteessa muutaeroa jos ja kun niitä kuvia hyödyntää, WLAN (kotiverkko), 2G/3gnopeus, paikkatieto, massamuistiasematoteutus, TV lähtö, nopeus, näytön koko jne. mutta se ei ehkä koske ketjun aloittajan tiedustelemaa kameranlaatua. (sori OT)

6. JPW™ Vieras

No joo, mä tarkoitin lähinnä, et ihan hyvännäköisiä, selkeitä, kirkkaita kuvia tällä tulee. Mun käyttöön ainakin ihan riittävä...toistaiseksi. Todennäköisesti tulen kyllä hankkimaan itselleni vielä kunnon digikameran, mut täs on se hyvä puoli, et tää on ainakin aina mukana...=)

7. joel

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    HTC Desire Saunalahti
    tosiaan, miten suuri ero on videolaadussa n95 ja e90 välillä? Olettaisin että e90:ssä on sama kamera kuin n73:ssa?

8. slayer666

slayer666

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Apple iPhone 4 ja Sonera
    tuota n71 kameraa en ole kauheasti kokeillut joten siitä en voi mitään sanoa mutta tuosta n91 kamerasta voin sanoa sen verran että sillä otetut kuvat näyttävät huonoilta kännykän näytöllä vaikka kuvausolosuhteet olisivatkin hyvät(johtuu varmaan siitä että puhelimessa "huono" näyttö(pieni resoluutio)). tietokoneella kuvat ovat selvästi parempi laatuisia.

9. deadhead

deadhead Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    26
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 930
    Ne joilla on N95 puolustelee tietysti sitä ja N73:n omistajat omaansa, kuten minäkin. En toistaiseksi ole nähnyt yhtään N95:llä otettua kuvaa, joka olisi oleellisesti parempi kuin N73:lla otettu. Etenkin foorumilaisten esittelemät N95:llä otetut kuvat ovat olleet aikamoista kuraa, toivotaan siis että softan parantaminen aikanaan kohentaa laatua ettei mene "megapikselit hukkaan" (ja tiedän kyllä että kuvan laatuun vaikuttavat muutkin kuin softa ja pikselien määrä). Mutta eikös N73:n alkuperäinen myyntivaltti ollut erinomaiset kuvausominaisuudet?

Videohan on sitten tosiaan aivan eri asia, N95:ssä se on huomattavasti parempi kuin N73:ssa. E90:n videoiden reso (640x480) on myös suurempi kuin N73:n (352x288) ja sama kuin N95:n.

10. Mikaw Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    148
    Uskon että kuvanlaadun parantaminen softaa säätämällä on hyvin rajallista.
    N95:n kuvat tuskin tulevat tuosta kummemmin paranemaan. Ihmettelen kuitenkin miksi N73:ssa on epäluonnolliset värit ja N95:ssa punasävytteiset värit.

11. PELLEfin Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    51
    eikä kannata unohtaa sitä että n73 kuvaa vain 15 framea sekunnissa kun taas n95 kuvaa 30 framea sekunnissa.

12. JPW™ Vieras

En ny menis sanomaan, et kuraa N95:sen kuvanlaatu, vai kuin herkkä taiteilijan silmä sul on? vaadit aivan täydellistä vai? Tiedän kyl, olen nähnyt joitakin todella suttuisia kuvia N95:lla otettuja, et ihmettelen itsekin, ku mä saan mielestäni otettu itse todella hyvännäköisiä kuvia ja kaikki muutkin, jotka niitä on nähnyt, myös osa jotka omaavat kunnon digikameran, ovat sanoneet, et ihan hyvännäköisiä kuvia, yllättävänkin hyvännäköisiä kuvia, ottaen huomioon, että kyseessä on puhelin. Osa jopa luullu et on otettu "oikealla digikameralla". Ennen päivitystä oli todella huononnäköisiä kuvia ja näkyi vielä häiritsevä violetti sävy kuvissa ja ajattelin:"tässäkö se hehkutettu huippu kamerapuhelin nyt oli?"... mut päivityksen jälkeen tosiaan muuttui kuvien laatu huomattavasti ja siinäkin on omansa: tällä kamerapuhelimella täytyy osata myös ottaa niitä kuvia, ei riitä, et painaa napista ja se on siinä..ei. Sitä pitää todellakin pitää aivan paikallaan, täytyy huomioida valo-olosuhteet jne.jne. Kuten jo tuli puheeksi;tämä on vain kamerapuhelin, ei ammattilais käyttöön tarkoitettu huippu kamera.
    Mä en todellakaan puolusta N95:sta vain sen takia, et mä omistan sen, koska täs on kyl muutama asia, jonka voin haukkua heti lyttyyn! Mut kamera täs todellakin on mun mielestä "huippu"-luokkaa ja perustelen sen sillä, et oon nähnyt huonompia kuvia otettuna tavallisella digipokkarilla.

p.s. ois ihan kiva muuten nähdä joitain kuvia otettuna N73:lla. En oo missään nähnyt vielä. =)

13. JPW™ Vieras

Nii... tohon en voi kommentoida, ku en oo nähny kuvia, mut pari sonyericssonin videokuvaa oon nähny ja ne on aika huonolaatuista ollut...

14. TimoJ

Tykkäykset:
    0
    Missä niitä hyvälaatuisia täysikokoisia N95:llä otettuja kuvia olisi nähtävissä? Netissä testien yhteydessä näkyvät ovat melkoisen huonolaatuisia. Vai onko se tosiaan noin surkea? Pikseleitä on paljon, mutta kaikki aito tarkkuus on mössötty ilmeisesti kohinanpoiston takia ja sen jälkeen on laitettu voimakas terävöinti.

15. JPW™ Vieras

Täs on muutama mun ottama kuva, en oo päivittäny sivua lähiaikoina.
    http://flickr.com/photos/8251292@N07/

16. simma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    34
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gt
    Ihan ok kuvia, mutta alkuperäisiä kaivattaisiin tällaisiin vertailuihin :)

17. JPW™ Vieras

Mitäköhän tarkoitat alkuperäisillä?
    Nää on alkuperäisiä N95:lla otettuja kuvia.(tietysti päivityksen jälkeen, mut ei sil oo mitään merkitystä, alkuperäsii ne silti on). Vanhoja, ennen päivitystä otettuja kuvia mulla ei enää ole.

Ja eikös se vertailukin tarkoita, et laitetaan se paras mahdollinen vertailu kohde esille?
    Ei kannata enää kaivaa "vanhoja" juttuja esiin. Tämä kuva laatu on tämän hetkinen, ni miksi pitäis laittaa jotain vanhoja kuvia edes esille?

18. simma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    34
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gt
    Tarkoitan niitä joita ei ole muokattu/kokoa muutettu kuvan oton jälkeen, eli täysi kokoisia kuvia.

19. JPW™ Vieras

Noh, voin kertoo, et mä en oo noit mitenkään muokannu tai kokoa muuttanu, sen verran uusavuton oon siin asias, etten varmaan osais edes... toi koko tuolla sivulla ei tietenkään ole se alkuperäinen, en tiedä, miks ei sitä saa isommaksi, mut ton kokosia ne kaikki tuolla sivulla on.Mun koneella ne tietty on norm.kokosia, eli isompia, kuin mun näytön res. ja näyttää kyl ihan hyviltä viel koneen taustakuvanakin, tosin parempia ne on sillon, ku tulostaa 10x15 kuvia, niinkuin minä esim.tarviin kuvia lähinnä vain sihen tarkoitukseen...

20. simma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    34
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gt
    Tämän arvasinkin :)

Flickr muuttaa automaattisesti ja ilmeisesti maksimikoko kuville sivulla on 1024x768 (korjatkaa jos olen väärässä).

Mutta joo, kunnolla voi vertailla eri laitteiden kuvia vasta kun niiden alkuperäiset kuvat on vertailussa. Silloin näkee että kuinka paljon kuvassa on häiriötä...

Jaa tämä viestiketju