1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian puhelin ei ota vastaan puheluja

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Japsu1, 14/10/11.

1. Japsu1

Tykkäykset:
    10
    Netistä löytyy sieltä täältä juttua tuosta "Nokian ominaisuudesta" että puhelin näyttää muuten toimivan normaalisti, sillä voi soittaa, käyttää nettiä, sähköpostia, navigointia ja kaikkea muuta, mutta sinuun ei vaan saada yhetyttä koska se ei ota vastaan puheluita eikä mihinkään jää merkkiä että joku olisi soittanut. Itselleni on 2 kertaa sattunut kiusallinen tilanne jossa olen jättänyt soittopyynnön tai jollain on muuten ollut tärkeää asiaa eikä puhelimeni ole moneen päivään vastannut.

Eka kerta oli viime vuonna vanhalla E66 puhelimella ja toinen kerta tällä viikolla C6-01 puhelimella. Vika ei taida olla puhelinkohtainen koska googlella löytyy samanlaisista oireista kertovia viestejä eri Nokian puhelimistä jopa vuodelta 2005.
    Mainitsin asiasta tänään eräälle henkilölle kun soitin kysyäkseni onko hän yrittänyt minua tavoitella ja hän kertoi vaihtaneensa juuri Nokiansa pois juuri tästä syystä. Eli hänen mukaan Nokian älypuhelimet pitäisi sammuttaa kokonaan esim. yöksi tai kuitenkin joka päivä jotta voisi olla varma että sinut voidaan varmasti tavoittaa. Onkohan tuo hieman liiottelua vai minkälaisia kokemuksia teillä on asiasta? Itse en ole kovin ahkerasti sammutellut puhelinta ja vasta 2 kertaa törmännyt tuohon ominaisuuteen.

2. Nicce Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    84
    Puhelinmalli:
    iPhone 5S
    Ihan samalla tavalla esim mun Nexus S tekee ihan samaa. Ja entinen HTC:kin teki samaa, on enemmänki verkon ominaisuus kun puhelimen vika suoraan.

3. jaskavaan Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    119
    Ellen ihan väärin muista, niin myös iPhone 4:lla on jotain pientä ongelmaa puheluiden kanssa. Google löytää sille 486 miljoonaa hittiä..
    Vika voi olla myös operaattorissa, esim. jos verkko on ruuhkainen, niin silloin ei tule puhelut läpi.

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Tän on pakko olla trolli. Kuullostaa sitlä että kaikki toiminut sinulla erinomaisesti. moni olisi valmis maksaa, taattuna, tuollaisesta palvelutasosta tuhansia.

Tuollaista ei tahdo edes saada kiinteänä yhteytenä.

On ihan realimailman tapauksia joissa päivittän jää paljon puheluita tulematta, ja viikko tasolla määrät sen mukaisia, ihan niillä merkeillä mitä tässä maassa yleisesti myydään. Se alkaa jo ärsyttää, vaikeissa paikoissa silti ymmärettävää, mutta ns muka hyvillä alueilla silloin pitää jo valittaa operaattorille.

Esim tänävuonna erityisesti eräässä 3G verkossa oli ongelmia joissa tuoreilla puhelinmalleilla monilla käyttäjillä ongelma oli todellisuutta päivittän ja alkoi ylittään ärsytysrajoja, siis verkon alueilla joilla aijemmin toiminta on ollut varsin hyvää.

Jätä se Nokia sana pois, niin voit löytää vastaavia kokemuksia koko siltä internetin ja mobiilin tele toiminnalta ajalta. Jos haluat kuempaa juttuja niin voit haastatella vanhoja partoja analogilaitteiden ajalta, ihan autoraidopuhelimien käyttäjistä lähtien.

Jos tavoitettavuus tärkeä niin sitä verten pitää toteuttaa erityisjärjestelyjä, hinta, käytettävyys pistää usein tinkimään kuinka korkealla voi vaatimuksen nostaa.

5. kaiha77

Tykkäykset:
    1
    Mulla n8 on tehnyt tuota muutaman kerran ja ainakin siinä on syynä vaikuttanut olevan nimenomaan puhelin. Puhelin kun menee tuohon tilaan niin se sillä ei voi soittaakaan. Kaikki muu toimii normaalisti ja kentät ok. Kun yrittää soittaa mitään ei kuulu ja hetken päästä puhelin palaa norminäkymään. Buuttauksen jälkeen kaikki taas toimii ja minulle lähetetyt tekstarit esim. napsahtavat puhelimeen. Pakko olla puhelimen vika. Tosi rasittavaa kun nyt pitää puhelinta buuttailla varmuuden vuoksi, jos vaikka juuri nyt puhelin on taas jossain ihme jumissa jota ei tiedä muuten kuin yrittämällä soittaa jolekin.

6. kartami

kartami Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    415
    Puhelinmalli:
    Nexus 6p
    pakko kysyä onko sauniksen liittymä?

7. kaiha77

Tykkäykset:
    1
    Kyllä on.

8. kartami

kartami Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    415
    Puhelinmalli:
    Nexus 6p
    Samojen ongelmien kanssa painineena tiedän että ongelma on operaattorissa. Ongelmaa on Androidilla ja Symbianilla ainakin... Käyppäs vilkaisemassa sauniksen palstaa.. tän kanssa on tapeltu jo jonkin aikaa. Itsellä meni hermo tuohon ja tein omat ratkaisuni..

9. kimmo

kimmo Punainen matto, kiitos.

Tykkäykset:
    907
    Puhelinmalli:
    Huawei P8 Lite
    Tai sitten kilpailijan agitaattori. Ei kukaan voi ihan oikeasti lukea netistä jonkun tuntemattoman kirjoitusta siitä että puhelut ei ole joskus jossain jollain vekottimella toiminut ja vetää siitä jotain johtopäätöksiä omaan tilanteeseensa. Ketjun aloittajalle toteaisin vaan, että maailmassa lienee kohta 6miljardia liittymää ja käyttäjiäkin jokunen, joten melko iso ihme olisi jos ei jollain olisi joskus ollut joku ongelmakin.
    Kuten tässäkin ketjussa jo mainitaan, niin melkein ensimmäiseksi katsoisin missä verkossa puhelin on..jos saunalahti(elisa), niin hakisin vikaa sieltä. Foorumilla lienee satoja viestejä liittyen ko operaattoriin ja toimimattomiin yhteyksiin.
    Lisää tällasia..itse sitä mieltä että kuitenkin väärässä osiossa, kuuluisi tonne AV-puolelle ja vitsiketjuun.

10. bsod

bsod Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    285
    Puhelinmalli:
    SGS7
    Ota automaattinen verkonvalinta pois ja valitse operaattori käsin, niin tavoitettavuus paranee. Symbian Annassa se löytyy valikosta:
    Valikko -> Asetukset -> Yhteydet -> Verkko -> Operaattorin valinta

Elisa teki jotain päivityksiä verkkoonsa alkuviikosta ja muutama käyttä on raportoinut ainakin datayhteyden toiminnan parantumisesta. Viestejä en jaksa kaivaa esiin, mutta jostain tuoreesta ketjusta ne löytyvät.

11. Japsu1

Tykkäykset:
    10
    Ok, Ok, uskotaan ettei kyse ole Nokiasta. Tuota siis minulle kerrottiin "totuutena" ja kun sitten tietysti googleen löin Nokia sanan mukaan hakusanoiksi niin tulos on tietty väärä jos kerran vika on noinkin yleinen kun nyt täällä kerrotaan. Siksihän tuossa kyselin että voiko tuossa olla perää ja olenkin varsin tyytyväinen vastauksiin.
    En todellakaaan trollaa ja olen kaiken lisäksi edelleen Nokian asiakas ainakin niin kauan kun sillä toimii tämä mainio ilmainen navigointi ja varsinkin tuo kävelymoodi jota käytän ulkomaillakin monta kertaa vuodessa erittäin tyytyväisenä.

Totta on kuitenkin että en ole aikaisemmin törmännyt ilmiöön, puhelimen käyttö puhumiseen on minulla varsin vähäistä ja C6-01 on minulla vasta toinen "älypuhelimeksi" laskettava härveli. Ennen edullisten matkanettien ja navigointisovellusten aikakautta en viitsinyt puhelintakaan kovin usein vaihtaa, eikä puhelin ole minulle vieläkään mikään harrastus kuten se tuntuu monelle olevan. E66 minulla oli 2,5 vuotta mutta sitä edeltävät mallit olivat ihan peruspuhelimia joista pari mallia sellaisia joita taisin pitää jopa 5 vuotta putkeen.

Vähän tuntuu olevan sisäänlämpiävää porukkaa täällä jos heti trolliksi epäillään jos kyselee sisäpiirin mielestä liian helppoja. ;)
    Olen tottunut muilla foorumeilla siihen ettei tyhmiä kysymyksiä oikeastaan ole mutta että vastauksia on aina tarkasteltava hieman kriittisesti. =)

Niin, verkko on ollut DNA molempien puhelimien kanssa. Sitä ennen ehkä 15 vuotta (?) Sonera, en muista tarkkaan. Kokeilen BSOD:n kikkaa, mutta nyt uskon myös että puhelin pitää buutata tarpeeksi usein, voihan olla että minua on ennenkin turhaan yritetty tavoittaa mutta vaiva on parantunut itsestään kun joskus vahingossa olen sammuttanut puhelimen (tai tahallaan mennessäni lentokoneeseen...)

12. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4672
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
  13. Japsu1

Tykkäykset:
    10
    No tuossahan se olisi ollut. Yleensä yritän kyllä käyttää hakua mutta en keksinyt hakusanoiksi tuota "operaattori jolla ei kaikki puhelut tule läpi" vaan löin päätä seinään merkkijonolla "ei ota vastaan puheluja" ja siihen vielä Nokia niin soppa oli valmis. Ja foorumin oma haku löysi kyllä "ei ota vastaan puheluja" mutta kun yritin avata hakutulokset niin aina tuli "valkoinen lakana" ja kyllästyin. Taisi johtua palvelimen vaihdosta tai jostain ettei noita enää löytynyt...?

Mutta kiitos kaikille, myös vinoilijoille. Asia tuli harvinaisen selväksi...;)

14. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4672
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Viahdosta on kyllä johtunut jos jonkinmoista ongelmaa toisilla käyttäjillä.

15. NHi

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Ykkösluuri Nokia E90, Kakkosluuri E71, kolmoskapula Samsung Omnia7
    2G käyttöön, niin ongelmat vähenevät dramaattisesti. Puhelut tulevat läpi ja eivät myöskään katkeile (silloin kun puhelimeen pukkaa sähköpostia). Datanopeus saattaa tosin aiheuttaa haasteita :(

Verkon puolelle nämä ongelmat ovat oman kokemukseni mukaan jääneet tai paremminkin voimakkuudeltaan vaihtelevan verkon ja puhelimen yhteispelin puutteeseen. Viisaammat voivat ottaa kantaa koskeeko tämä vain erään valmistajan verkkolaitteita vai kaikkien.

16. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Voisi kuvitella että sinulle on tullut paljo,paljon enemmän kuin kaksi tavoittamatonta soittoa joista ei näy merkintää luurissa, vaikka olisit aina ollut hyvässä kentässä.

Jopa kohteissa joissa "kiinteä" puhelin liikenne on hoidettu GSM pohjalla ei päästä tuollaiseen tasoon että kerran vuodessa epäonnistumiseen.

Tasku/autopuhelin käytössä ongelmat on tosiaan tuttuja analogiajoista, esim NMT aikaan luuri saattoi olla ihan eri tontilla missä verkkoluuli ja kutsut meni kuuroille korville vaikka luuri oli tukevasti verkon kuuluvuus alueella. Jos laitteella soittelee vähän ja tulevaakin on vähän , ja sopivasti (huonosti) liikuen tai ongelma paikassa, niin tuota voi tapahtua aika paljonkin ja ajallisesti pimento voi olla pitkä. (virransäästö tekniikat pahentaa asiaa)

Vuosituhannen vaihteessa GSM oli niin laadukas että monilta alkoi unohtua ettei kyse ole kiinteistä valvotuista kahdenentuista kupariyhteyksistä, ongelmat alkoi yleistyyn kun pakettidata tuli ja sitä alettiin käyttää puhelaitteissa ja 3Gn tultua niin palattiin rytisten maanpinnalla jo ihan pelkässä puhekäytössäkin.

Luonnollisesti mikään kotimainen verkko ei takaa puheluluiden läpitulemista, alueellisia eroja voi olla ja sitten tietenkin nuo laajemmat ongelmat mitä aina välillä esiintyy.

Kahdella operaattorilla taitaa olla moneneritoimittajan kamoja verkossa, yhdellä pitkälti yhden johtavan toimittajan.

Jaa tämä viestiketju