1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian ohjelma päivitys

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Amppman, 15/8/02.

  1. Amppman

    Amppman

    Liittynyt:
    25/6/02
    Viestit:
    216
    Tykkäykset:
    0
    eli päivitetäänkö softa takuuajan ulkopuolella ilmaiseksi vai maksaako se paljonkin. 6210 nokiassani on 5.02 softa ja se jumittaa välillä viestinkirjoituksessa kun olen tarkistanut mitä on tullut kirjoitettua jumi on täydellinen eli täytyy käyttää akku irti.
     
  2. Harald73

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    568
    Tykkäykset:
    0
    Tod.näk. maksaa, mutta ei taida auttaa. Omassani tuli aina tukku uusia bugeja kaupan päälle softapäivityksen yhteydessä. Koita vaan kestää, onhan sulla "markkinajohtajan" tekemä "laatutuote".
     
  3. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Nokian puhelimeen ei ilman suhteita saa softapäivityksiä takuuajan jälkeen (takuuaikanakin oli jossain vaiheessa nihkeää), huollot vaan itkevät kun Nokia ei kuulemma maksa heille mitään siitä.

    Olis kiva tietää onko ainoa hiertämisen aihe huoltomiehen palkka ja tietokoneen viemä sähkö vai velottaako Nokia huolloilta jonkun kiinteän taksan per päivitys. Siis joku lisenssisopimus tmv. Jos ei veloita, niin täytyykin sanoa, et maksan vähän sähköstä ja päivitän itse, näyttäkääs missä koneet on... ;)

    On se älytöntä kun uusia softia on tullut ja voisin pienen kohtuullisen summan maksaakin vaikka päivityksestä, mutta en kyllä lähes puhelimen arvoa vastaavaa hintaa. Kyllä, ~26e yhdestä ohjelmapäivityksestä 1½ vuotta vanhaan luuriin on ryöstöhinta. Jaottelisivat vaikka mieluummin puhelinten mukaan taksat niin, että monimutkaisemman ohjelmiston sisältävän puhelimen päivitys olisi kalliimpaa, esim. kommu, ja taas esim. teinixien selvästi halvempaa.

    Olisi kiva tietää jotakin tilastoja maksaako joku oikeasti noista softapäivityksistä takuun ulkopuolella. Oma käsitykseni on ettei, joten huoltojen toiminta asiakaspalvelun näkökulmasta on tässä suhteessa mielestäni ala-arvoista, koska käytännössä kaikki tuotto softaukseen liittyen tulee kumminkin takuun alaisista laitteista.
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Käsittääkseni eivät saa.
    Huoltomiehen palkka,vastaan ottajan palkka, tilat, sosiaalikulut, työterveys huolto jne ja rautapuolella koneen varaaminen jne. "Vastuu" jos jotain menee pieleen, sähkö taitaa olla pienin menoerä. Ja asiakasta ei taideta päästää sisälle, ja jos päästettäis niin kouluttamiseen menis enemmän aikaa.... :)
    Commu taitaa olla kalliimpi monessa paikkaa, ainakin vanhat. Silti en ymmärrä miksi erihintaiset luuri pitäis olla eri hintainen päivitys, jos sama työ/ muut kulut, ei ne huollot mitään sosialitoimia ole.
    Tuolla perusteella sitten moni muukin asia pitäisi olla ilmaista. Sulle kyllä löytys töitä, saisit tehdä ilmaisiksi kaikki homat mistä ei tule rahaa.
     
  5. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    No ei se softan tunkeminen sinne koneeseen mitään yli-insinööritaitoja vaadi, sen verran monta kertaa olen toimenpidettä vierestä seurannut. Sama homma kun päivittäis tietokoneeseensa jonkun ohjelman.

    Sen takia ettei kukaan täysjärkinen yksityinen ihminen maksa puhelimensa softapäivityksestä mitään, jos softapäivityksen arvo nousee sanotaan vaikka 50% puhelimen arvosta. Jos hinnat olisi suhteutettu saisi huolto tuloja, jotka jäävät nyt kokonaan saamatta.

    Ja onkin paikoissa, joissa ymmärretään asiakaspalvelun päälle. Antamalla joskus periksi pikkuasioissa asiakkaan mieliksi saa asiakassuhteeseen näin panostamalla kulut useimmiten takaisin hetkisen jälkeen kun asiakas palaa seuraavan kerran liikkeeseen ja on valmis maksamaan mukisematta saatuaan aiemmin hyvää palvelua.

    Kovin monelta yritysnäkökulman puolustajalta on täällä näköjään unohtunut miltä tuntuu olla esim. opiskelija tai pienituloinen, jolla ei ole vapaita auto-, kännykkä- yms. etuja. Tai isoa perintöä odottamassa. Pienistä puroista syntyy helposti yllättävän iso virta. On tietysti ymmärrettävää, että korkeaa palkkaa ja/tai etuisuuksia nauttivalta henkilöltä tämä hämärtyy nopeasti. (Mitenkään korkeasti koulutettuja tai hyvin palkattuja väheksymättä, he varmasti ovat 'arvonsa' ansainneet.)
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Jotkut sen tajuaa (siis palvelua tarjoava osapuoli ja palvelua ottavaosapuoli)
    Siinä vaan on se tosiasia, että nämä mainitsemasi ryhmät eivät tuo rahaa (on liike ideoita mihinkä tuovat). Eikä edelleenkään yrittäjät ole mitään julkisen sektorin yksiköitä. En nä mitään perusteita että hinnat olisivat tulojen mukaan säädetty (niitä hintoja on ihan tarpeeksi jo muutenkin) Jos ei ole rahaa , niin sitten ei tarvi taikka käyttää halvempia palveluita.
    Jos tätäkin foruumia lukee niin en ihmettele yhtään että "ilmais" palvelut vähenee. Miten ketkuilen itselleni milloin minkäkin kylkiäisen, vien viallista vaihtoon, Missä halvin hinta ? jne.

    Tuon ilmaisen päivityksen kuluhinnan voi laskea ja sen jälkeen paljonko keskimäärin tämmöisen asiakkaan pitäisi ostaa palvelua , yllättävän paljon. Sekaan tulee hukka keikka, mitä taasen voidaan vähentää profiloimalla asiakaat --> jolloin voidaan samoilla kustannuksilla tarjota hyvää palvelua oikealle ryhmällä (mikä ei välttämättä aina ole hyvä tuloiset) Tuollaisessa toiminnassa tulee aina virhe arvionteja , mutta kokonaisuus pysyy hanskassa.
    Asiaa voi myös ajatella sillai
    Huolloilla on aika tiukka tahti että ne pysyis plussalla.
    Jos siellä joku tekee pari "ilmais" päivitystä päivässä vielä asiakkaan odottaessa (nämä opiskelia peelot niitä kiirellisempiä ovat) joutuu ko työntekijä periaatteessa tekeen puolituntia ylitöitä päivässä että pysyis tavoitteissa, annas olla kun ko huoltomies vetää kylmäks sun 18kk vanhan 3210:n , et varmaan tyydy hyvitykseen missä palautetaan koko päivityshinta 0e, nyt se joutuu tekeen vielä parin tuntia lisää, sen takia että joku peelo on saanut päähän että hänen elämä ja tulevaisuus on vaarassa jos hänellä ei ole uusinta softaa, mutta siitä hän ei ole valmis maksaan kun raha perseet sortaa...
     
  7. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Ei kukaan puhunut tulojen suhteuttamisesta mitään, vaan päivityksen arvon suhteuttamista puhelimen arvoon. Et sinäkään korjauta vaikkapa vanhaa autoa merkkihuollossa, jos/kun voit ostaa osat muualta ja tehdä sen itse. (Ellei satu olemaan reippaasti ylimääräistä rahaa.) No kännykän softapäivityksiä ei voi (yleensä) tehdä itse ilman kunnon hakkerointia.

    Kaipaisin perusteluja, nykyään näyttää vallalla olevan valitettava käsitys siitä, että asiakkaan pitää latoa tiskiin puhdasta tuloa useampi sata euroa per keikka ennen kuin sitä hyvää palvelua alkaa saamaan. Minusta hyvä palvelu on lähtökohta. Onneksi kilpailu karsii tällaiset yrittäjät suhteellisen nopeasti markkinoilta. Ongelma tosin pesiytyy suppeaan alaan keskittyneisiin yksiköihin, kuten huoltoihin. Moni toteaakin sitten huonoon palveluun tai sikakalliisiin hintoihin, että menenpäs ostamaan mieluummin uuden teinixin ja taas tulot pääasiassa takuun alaisista laitteista.

    Eikös se ole nykyään joka paikassa noin?

    En tiedä miten muut peeloilevat huoltokäynneillään, mutta itse olen käynyt vain todella tarpeen niin vaatiessa, ja useimmiten olen saanut huonoa palvelua. Jopa silloin kun kyseessä oli takuulaite. Ehkä suhteellisen nuori ulkonäkö hämää, mutta kyllä mun mielestä sitä palvelua pitäis löytyä ikään katsomatta.
     
  8. Alrighty then

    Liittynyt:
    1/7/02
    Viestit:
    109
    Tykkäykset:
    0
    Luulen että huollossa on nykyään tarkoituksena ettei tehdä juuri muuta kuin softa päivityksiä ja pikkupuhdistuksia, siksi myös veloitus sen mukaista. Näin puhelimensa tiputtanut / tequilat päälle kaatanut saa syyttää itseään jos ei toimi.. Esim. jälkimmäisessä tapauksessa huolto putsaa puhelimen, 2:n vk:n kuluttua asiakas tuo luurin takaisin sanoen "kentät häviää eikä akku kestä enää kuin 2 päivää.. " ja syyttää huoltoa ettei saanut puhelinta kuntoon. Eikä itsessään tietenkään ole mitään vikaa.. Yleensä softa on aika valmiiksi viilattu vuoden puhelimen ostosta jolloin siinä olevat bugit menee vielä takuun piiriin. Epäilen kovasti että huollot mitään kultakaivoksia ovat vaikka hinnat joistakin korkealta tuntuukin.. Ei varmaankaan kovin moni meistä siihen siihen lähtisi,osta kaikki tarvittava ja uusi kalustoa koko ajan. Pitää siitä saada rahaa. Ja ei kyllä siinäkään ole mitään järkeä että kalliimmista laitteista laskutetaan korkeampi hinta esim. ohjelman päivityksessä. Sinä maksat kalliimmassa laitteessa jo sitä ostaessasi sen laajemman ohjelmiston suunnitelutyöstä. Ei sillä enää huollossa pidä rahastaa kuin saman verran mitä muistakin puhelimista.
     
  9. Flyer Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/6/02
    Viestit:
    1180
    Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Ei huollon setäkään ilmaisilla/halvoilla päivityksillä elä. Päivitys saattaa olla todella ongelmaista vanhaan luuriin. Liittimet katkovat ja sisällä saattaa olla katkos/oikosulku sopivassa kohdassa, joka ei haittaa normaalia toimintaa, vaan juuri esim päivitystä. Puhelin "rypäsee" kesken softan latauksen ja koko luuri on sen jälkeen mykkä. Sitten teet tunnin tai pahimmassa tapauksessa kaksi tuntia töitä kun on luvannut päivityksen esim vitosella (mikä olisi tosin realistinen softaus hinta vanhaan teinixiin).
    Loppupäivä onkin sitten pilalla kun aikataulu sekosi.
    Ajatus asiakkaan teeseitse toiminnasta on taas LIEVÄSTI sanottuna naurettavaa.
     
  10. Amppman

    Amppman

    Liittynyt:
    25/6/02
    Viestit:
    216
    Tykkäykset:
    0
    No kitos vihjeistä
     

Jaa tämä viestiketju