1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian mp3-soitinten todellinen äänenlaatu

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja sampp, 19/9/05.

1. sampp

Tykkäykset:
    0
    Olen pitkään ihmetellyt, että onko 6630:n mp3-soitin hieman huonosaundinen, vai kuvittelenko vain omiani. Nyt sitten tein mielenkiintoisen testin. Kuuntelin samoja mp3:sia oikein keskittyneesti vuorotellen kännykän Realplayerillä ja laadukkaalla tietokoneäänikortilla (m-audio audiophile 2496) ohjelmistona Windows Media Player. Kuunteluvälineinä toimivat mainetta niittäneet Sony MDR-7506 ja Koss Porta Pro -kuulokkeet. Ääni otettiin kännykästä Nokian oman AD-15 adapterin kautta ja äänikortista käyttäen kuulokevahvistimena Yamahan perushifivahvistinta. Kaikki äänensävysäädöt luonnollisesti poissa.

Heti alusta alkaen kävi selväksi, että ääni Nokian ja äänikortin välillä oli varsin erilainen. Vaikka Nokiassa riittää sekä bassoa että diskanttia riittävästi, on varsinkin keskiäänialue aivan eri luonteinen kuin vertailulaitteistossa. Ikään kuin alempia keskiääniä puuttuisi, ja ylempiä olisi liikaa. Kaiken kaikkiaan ohuempi ja raaempi ääni - "purkkimainen". Erot olivat niin suuret, että ne kuuluivat todella räikeästi Sonyn kuulokkeilla, ja selkeän havaittavasti pehmeämpisaundisilla Kosseillakin.

Kehotankin täten kaikkia muita äänenlaadusta kiinnostuneita suorittamaan vastaavia testejä ja raportoimaan mielipiteitään asiasta. Itse ihmettelen, mistä Nokian soittimen kieroutunut vaste voi johtua, voisiko se olla pelkkä softan puute? Silloinhan sitä voisi yrittää korjata jotenkin, esim käyttämällä vaihtoehtoista mp3-dekoodausohjelmistoa? Ihmettelen suuresti jos kyseessä on rautavika, sillä en oikein ymmärrä millainen da-muunnin saisi aikaan tällaisia virheitä... Voisiko olla, että Nokia on yrittänyt säätää taajuusvastetta omille vakiokuulokkeilleen sopivammaksi?

Heittäkääpä kommentteja!

2. jannyman Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    0
    Itse olin positiivisesti yllättynyt 6230/i:n mp3 soittimen laadukkuudesta.En minä huomaa mitään eroa CD-soittimeen tai oikeaan mp3 soittimeen verrattuna.Kuulokkeina käytössä Kossin Porta Pro.

6630:ssa saisi olla taajuuskorjain 6230/i:n tapaan niin saisi operoitua keskiääniä ja diskanttia.Jotkut valitelleet että korkeat äänet korostuvat hiukan liikaa.

3. BooT69

Tykkäykset:
    0
    Kehotankin täten kaikkia muita äänenlaadusta kiinnostuneita suorittamaan vastaavia testejä ja raportoimaan mielipiteitään asiasta. Itse ihmettelen, mistä Nokian soittimen kieroutunut vaste voi johtua, voisiko se olla pelkkä softan puute? Silloinhan sitä voisi yrittää korjata jotenkin, esim käyttämällä vaihtoehtoista mp3-dekoodausohjelmistoa? Ihmettelen suuresti jos kyseessä on rautavika, sillä en oikein ymmärrä millainen da-muunnin saisi aikaan tällaisia virheitä... Voisiko olla, että Nokia on yrittänyt säätää taajuusvastetta omille vakiokuulokkeilleen sopivammaksi?

Heittäkääpä kommentteja![/quote]

Minulla pelittää 6630 ihan mainiosti. Käytän tosin Oggplay soitinta, enkä siis Realin ohjelmaa. Mp3:ssa käytän 192 koodausta. Minulla on Ad-15:sta jatkeena Senheiserin Px100.:t.

Olen ollut tyytyväinen. En ole jaksanut näillä Mp3:lla enempää alkamaan säätämään...Mediahan on varsin rajoittunut jo lähtökohtaisesti..:)

4. Weeros

Tykkäykset:
    0
    Onneksi olen itse sen verta puukorva etten juurikaan huomaa eroa juurikaan minkään välillä. Ignorance is a bliss!

5. sampp

Tykkäykset:
    0
    Testailin tänään hieman lisää... Äänenlaatuun ei tullut parannusta ainakaan Oggplay-ohjelmalla, soitin tosin vain mp3sia kun ei ollut koneella yhtään hyviä oggeja. Tässä Nokian äänessä ärsyttää kyllä tuo päällekäyvä yläkeskiäänen ja osittain myös diskantin raakuus, korvia rupeaa särkemään paljon hiljaisemmilla kuunteluvoimakuuksilla kuin yleensä. Kyse ei siis ole mistään mp3-pakkauksen ongelmista, vaan selvästi suuremmista vääristymistä kuin esim. 192kbps hyvin pakatun äänen pakkausartifaktit.

Löytyisikö Symbianille mp3-soitinta, jossa olisi jonkinlainen taajuuskorjain? Luulisi että 220mhz prosessorista riittäisi paukkuja lievään korjailuunkin pelkän mp3 purkamisen lisäksi... kovasti nimittäin tekisi mieli käyttää tätä kännykkää ainoana mp3-soittimena, on muuten niin hyvä ja kätevä peli!

6. BooT69

Tykkäykset:
    0
    Mitä musiikkia kuuntelet?

Nokia julkisti eilen oman ROKRnsa..:)

http://press.nokia.com/PR/200509/1012276_5.html

Henrikki

7. sampp

Tykkäykset:
    0
    Vaikka mitä - jazzia, funkia, soulia, housea, teknoa, rumpubassoa... Parhaiten 6630:n puutteet keskiäänissä kuuluvat tummasävyisiä ja hyvin äänitettyjä vokaaleja sisältävillä biiseillä. Esimerkiksi vahvasointiset jazzlaulajat menettävät roimasti äänensä tukevuutta.

Otinpa vielä tuon 6630 music editionin soittimen testattavaksi, mutta sekin kuulosti ihan samalta kuin kaikki aikaisemmatkin soittimet...

Kertokaapa, jos joku asiasta tietää, voisiko olla niin että kaikki mp3-soittimet ovat vain käyttöliittymiä samaan (symbianin omaan) purkukirjastoon? Tällaiseen johtopäätökseen olisin itse tulossa... varsinkin kun ohjelmat tuppaavat olemaan kooltaankin niin pieniä...

8. mustis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy Ace II/Lumia 520, Elisa
    Series 60-luureissa lienee MP3-purkupiiri kun taas series60-luuureissa gages lukuun ottamatta homma hoidetaan softalla. Luulisin dedikoidussa purkupiirissä olevan vielä nykyän enemmän potkua, ensi vuonna voi kyllä olla jo toisin.

9. BooT69

Tykkäykset:
    0
    ME:n soittimessa ja Oggplayssä on kyllä aika iso ero. Tykkään ME.n soittimesta enemmän ja olenkn vaihtanut sen käyttööni. Jotain eroja soittimissa siis on.

Oggplay on tummempisävyisempi kuin ME:n soitin ja siten helpompi. ME:ssä jopa rytmitys muuttuu erilaiseksi ja ainakin omien Sennheiserien kanssa ME.n soitin tuntuu juuri paremmalta. Bassot ovat selkeät eivätkä puuroudu kuten Oggplayellä.

Tähän liittyi kyllä pieni totutteluvaihe: koska olin tottunut Oggolayn tummaan sävyyn (helppo ja hillitty), kuullosti ME:n soitin ensiksi hiukan räikeältä. Kohta hetken kuuntelun jälkeen ME:n soitin alkoi kuullostaamaan paremmalta ja takaisin en enään vaihda.

Näin siis kuuntelemisen psykologia toimii siis allekirkoittaneen korvien kanssa..:)

Omilla Sennheisereillani ME toimii siis ehdottomasti paremmin ja nimenomaan vokaaleissa on enemmän sävyjä ja voimaa.

Käytitkö PC:llä (tai muilla äänilähteilllä) kuunnellessasi mitään äänensävysäätöjä? Aika paljonhan on kyse myös soittimen ja kuulokkeiden yhteispelistä..

Henrikki

Jaa tämä viestiketju