1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian "messu" tänään

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja NusNus, 26/9/02.

1. NusNus Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active
    Kävin siellä Nokian ja Soneran teltassa katsomassa mikä on meininki. Heti sisääntultuani tuli Soneran hyvännäköinen tytteli näyttämään mitä 7650 ja Soneran uusilla palveluilla voi tehdä. Se oli niin tylsää ja vanhaa että jatkoin heti matkaani Nokian osastolle. Silmään iski hiplattavat uutuudet ja jalkani kävelivät itsestään sinne ;). Vaikka minä olen 16v tuli Nokian representantti ystävällisesti näyttämään uudet mallit minulle. Katsoin kaikkien valikot läpi ja tsekkasin lookin sun muut jutut. Hänellä oli kädessään 6650 jota sain hiplailla niin paljon kuin jaksoin. Se oli niin proto vaiheessa että valikko puuttui kokonaan. Nokian ukko näytti miten kamera toimii mutta tietenkin minä tyhmä unohdin kysyä jos hän voisi lähettää kuvan minun mailiini (jos sitä edes pystyi vielä sillä tekemään).

Katselin 3650 ja petyin aika pahasti. Siitä on vaikea pitää kiinni kun näppäimet ovat niin alhaalla, tekstareita on mahdoton kirjoittaa sillä näppiksellä ja sormeni menivät koko ajan kameran linssin päälle. 6610 sen sijaan on oikea hitti. Siitä on hyvä pitää kiinni, näppäimet ovat hyvät ja valikot kivat. 7210 on muuten hyvä paitsi että sen näppäimet ovat ihan kauheat. 3510i on sitä ihan perus kamaa. Ei mitään uutta.

Nyt jälkeenpäin v*****aa että jätin kamerani kotiin. Sieltä olisi saanut hienoja kuvia puhelimista ja muusta. Teltan ulkopuolella oli todella nätti mega 6650 jossa oli suuri värinäyttö jossa pyöri videota.

Minusta "messut" olivat onnistuneet. Sieltä riitti kaikille kiinostuneille puhelimia ja Soneran infoa. Nyt vain odottelen että minun 7650 jonka voitan arvonnassa saapuisi ;).

2. JanneR

Tykkäykset:
    0
    UMTS Nokia/SE

Olen tässä verrannut Ericssonin eilistä ja Nokian tämänpäivästä
    WCDMA demoa.
    Nokia Ericsson
    WCDMA data: 128 kbps 384 kbps
    Dual mode, UMTS/GSM Yes Yes
    Handover UMTS/GSM No Yes

Tuli vaan mieleen että pitäisiköhän Nokia(kin) ostaa
    Ericsson Mobile Platform tekniikkaa (kuten LG, Benefon jne).
    Jos puhelimessa olisi sopiva sekoitus Nokia/SE
    design/tekniikka/käyttöliittymä niin markkinaosuus olisi varmaan
    35%+5%=90%.
    Tämähän on suoraan Elon laskuopin mukaan.

3. putijussi

Tykkäykset:
    0
    Re: UMTS Nokia/SE

Nokia Ericsson
    Pelkkää puhetta No Yes
    Tekniikkaa Oikeasti esillä Yes No
    Kiinnostaa Markkinoita Yes No

että näin...

4. PPS

Tykkäykset:
    0

Vielä korjaus tuohon nopeuteen:
    WCDMA data: Nokia SE
    Paketti 64+384 384
    Piiri 64+64 ???

Tuo tieto 384:stä 6650:lla on niissä esitetyissä kalvoissa ja löytyy myös toisesta keskustelusta. Ei kannata tehdä nopeita johtopäätöksiä.

5. Velho

Tykkäykset:
    0
    Eipä puutu vaan et tajunnut painaa sitä "joystickia" pohjaan, kaikki toiminnot on sen alla. Siinä näppäimessä kun on yhteensä 5 toimintoa ja olen huomannut ettei kovin moni sitä ole heti tajunnut...

6. Dundee

Tykkäykset:
    0

Erittäin hyvin sanottu!

7. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0

Itse sain kuvan, etta Nokian 6650 tukee 3G/2G handoveria.

8. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0

Ihan vaan arvaus: Toivottavasti Nokia ei tule hetkeen (suhteellinen käsite) kopioimaan/yhdistämään designia SE:n kanssa. Takapakkia mentäisiin ja pahasti.

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363

Ko laite (tulee) tukee, mutta sitä ei kai tuola tilaisuudessa demottu?

10. JanneR

Tykkäykset:
    0

Sehän oli joko Koponen tai Vanjoki joka tilaisuudessa sanoi että koska
    sekä terminaali että WCDMA-verkko (myös Nokian) ovat vielä niin
    instabiileja (bugisia) niin koko demossa käytettiin vain GSM/GPRS.
    Herää kysymys, mikä pirun WCDMA-demo se sitten oikein oli???

11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363

Tietääkseni siellä kyllä demottiin WCDMA verkkoakin, takuuseen en lähde.

12. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i

Riippuu toki mitä designiä tässä ollaan kopioimassa. Ainakin T68i on mielestäni 10x paremman näköinen kuin ainutkaan Nokian markkinoilla oleva tai tuleva puhelin.
    SE Tx00 sarjasta ei viitsi alata puhumaan vaikka muijan mielestä T200 on todella hieno puhelin ja sellaisen on hommaamassa.

13. Aero

Tykkäykset:
    0

Totta, mutta mielestäni T100 on yksi cooleimmeista luureista mitä oon koskaan nähnyt, T300 on myös "tavallisen makee". P800 näyttää todella tyylikkäältä. Oikeastaan itse pidän enemmän SE:n desingista kun nokian.

14. 3.1415926 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Ahaa! eli ericssonilta plagioitu VALIKKO painike.

15. Matkamies

Tykkäykset:
    0
    Miten niin plagioitu?

16. Ahaa! Eli Ericssonille Panasonicilta plagioitu MENU-painike.

17. Ahaa! Eli Panasonicille Alcatelilta kopioitu One Touch -painike.

18. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Ahaa! Eiköhän tuo ole joissakin nintendo yms-härpäköissä ollut jo kauan ennen kun tullut puhelimiin.

19. scorpion

Tykkäykset:
    0

Kyllähän kaikkien "dual-mode" 2G-3G -puhelinten pitää tukea molempiin suuntiin (2G<->3G) sekä solun (uudelleen)valintaa että handovereita. Eivät ne muuten olisi "dual-mode" puhelimia, eivätkä menisi tyyppihyväksynnästä läpi, puhumattakaan siitä, että operaattorit hyväksyisivät ne verkkoonsa. R99-standardit vaativat puhelinta tukemaan myös handoveria systeemien välillä, mikäli puhelin ilmoittaa tukevansa 2G-3G interworking -ominaisuutta (ja tietysti jos verkkokin tukee ko. ominaisuutta).

Noista WCDMA-datanopeuksistakin voi todeta sen, että kyllä rajoittava tekijä käyttäjälle tarjolla olevassa nopeudessa lienee itse radiorajapinta (MS:n etäisyys tukiasemasta, liikenopeus, interferenssi, fading jne) sekä runkoverkon rajoitukset, ei välttämättä pelkästään puhelimen kyvykkyys. Tuo 128 kbit/s lienee realistinen luku useimmissa tapauksissa.

Samahan pätee GPRS:ssäkin, eli vaikka puhelin olisi vaikka GPRS multislot class 8, niin ei se silti tarkoita sitä, että käyttäjä välttämättä saisi DL-suuntaan 4*21.4 = 85.6 kbit/s. Eikä missään saakaan, koska CS4 (kuten myös CS3) ei ole missään GPRS-verkossa toistaiseksi käytössä.

Itse EMP:n (tai kenenkään muunkaan, ei missään ole todistettu että nimenomaan EMP olisi teknisesti paras) tekniikan käyttöön Nokian puhelimissa en ota kantaa.

20. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0

Mitäs se Joose Tammelin makuasioista puhuikaan...

Lähinnä väristä puhun. Babyblue ei ole sopiva väri esim. "bisnespuhelimiin".

Jaa tämä viestiketju