1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian käyttömukavuus [OLI Nokia Vs. muut]

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja jukra, 27/2/03.

1. jukra Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    W995i
    Tässä pieni kirjoitus aiheesta Nokia ja erityisesti sen käyttömukavuus verrattuna muiden valmistajien puhelimiin. Näitä asioita olen pistänyt merkille tuosta 8910:sta kun sitä nyt olen aikani käyttänyt. Pohjaa vertailuun on, aiemmin olen käyttänyt mm. Panasonic:n, Ericssonin, Sony Ericssonin ja Benefonin puhelimia.

Taipaleeni Nokian kanssa alkoi hiukan kivisesti, läppä rikki puhelimesta ja korjaus jonka olisi pitänyt kestää muutaman päivän vei kaksi viikkoa.
    Eipä tuo nyt mitään, seuraava havaintoni on huono ellei peräti surkea akunkesto. Nokiahan lupaa 300h valmiusaikaa puhelimelle, samaa luokkaa on Sony Ericsson T68i:n luvattu valmiusaika. Kuvittelin että Nokia kukkuu kauemman sillä siinä ei ole virtaa vievää värinäyttöä mutta erehdyin pahemman kerran: Akku kestää juuri ja juuri kaksi päivää. Nyt joku viisastelija ajattelee että voihan sen ladata mutta kun lähtee reissuunkin niin ei todellakaan huvita aina kantaa mukana laturia ja elämän tyyli kun on melko aktiivinen 15min lataus ei paljon auta kun taas pitää puhelimen olla liikkeessä.
    Seuraava havaintoni on Nokian surkea käyttölogiikka. Valikkosysteemi on suorastaan syvältä, kun olen pari kertaa selannut valikon läpi toisesta päästä toiseen päähän (joka ei aivan mukavaa ole, naputus on käsittämätön koska malli jolla valikot on tehty on suorastaan aataminaikainen) muistan että herätyskellon saa päälle Asetuksista. Täh, mistä lähtien herätyskello on ollut Asetus samaan tapaan kuin verkon valinta tai vaikka solun lähetyksen vastaanotto.
    Seuraava havaintoni kohdistuu tekstiviestin kirjoitukseen, viestejä lähtee päivässä toista kymmentä joten ominaisuuden on syytä toimia hyvin. T9 toimii ihan hyvin, ei siinä mitään - mitä nyt sanavarasto hiukan suppea. Se sijaan Pyyhi toiminto on jälleen kerran järjen riemuvoitto. Jos tahdon pyyhkiä pidemmän pätkän jo kirjoittamaani saan pitää nappia pohjassa kunnes parta alkaa jos kasvaa, toiminto poistaa kirjaimen kerrallaan vaikka se olisikin pohjassa. Esim T68i:ssä, on mahdollista poistaa sana kerrallaan viestistä tekstiä jolloin homma sujuu joutuisammin.
    Toinen suorastaan ääliömäinen ominaisuus on se että koko viestiä ei saa pois kuin valikkoja selaamalla. Ajatellaanpa tilanne: Lähetän viestin ja olen pistämässä puhelinta taskuun. 'Pyyhi' toimintoa en voi käyttää sen hitauden takia(ks. selitys yllä) joten painan punaista luuria, isken näppäimet lukkoon ja luurin taskuun. Seuraavan kerran kun lähetän viestin vanha viestini on "Kirjoita Viesti" valikossa eli joudun ensin poistamaan sen selaamalla valikosta "Pyyhi teksti". Turhia painalluksia tulee minkä ehtii.
    Vielä lisää ääliömäisyyksiä viesteistä: Välitystiedot, minkä hiton takia ensin välähtää ruudussa samaan tapaan kuin erkeissä "viesti toimitettu XXX" jossa XXX on vastaanottajan nimi olettaen että se on puhelinluettelossa mutta sitten Saapuneet valikkoon ilmestyy vielä toinen viesti koskien samaa asiaa ja joudun avaamaan saapuneet valikon jos tahdon perusnäytöstä viestin kuvakkeen pois ja poistamaan sieltä tuon aivan turhan viestin. Taas on käyttömukavuus kaukana kun joudun ensin selaamaan saapuneet valikkoon, odottamaan sen avautumista ja sitten poistamaan viestin ja odottamaan että pääsen vielä joskus takaisin perusnäyttöön saadakseni näppäimet lukkoon ja puhelimen taskuun.
    Vielä lisää mukavuuksia: Kalenteri, vaikka kyseessä on ns. business-luuri ei tästä mahtavuudesta löydy kuukausinäytöllistä tai edes viikko näytöllistä kalenteria. Käyttämukavuus huitelee menemään taas jossain kuusessa kun saa päivä kerrallaan selata menemään tapaamisiaan.
    Nyt sekin on virallista: Nokia on ainut luuri jonka avulla en ole voinut soittaa. Minulla oli HF kiinni koneessa, kun otin sen pois ei puhelin tajunnut tätä vaan sen mielestä HF oli edelleen kiinni puhelimessa. Akkua revin irti ja kaikkeni tein. Mikään ei auttanut, kun soitin jonnekin tai minulle soitettiin en kuullut yhtään mitään. Huollossa ensin aikovat pistää luuriin uudelle parin vko reissulle mutta hetken protestoituani avasivat koneen odottaessani ja vika korjaantui. Onneksi edes tällä kertaa huolto pelasi :p

Tällaisia ajatuksia minulla on Nokian puhelimesta/puhelimista muotoutunut. Monille Nokialainen on se ainut oikea mutta kun ajattelee ja kokeilee muitakin merkkejä huomaa ettei se oma olekaan niin ehdoton kuin saattaa kuvitella.

2. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Joko on T68i:tä ikävä? Voitko sanoa, että onko 8910:llä ja T68i:llä käytännön eroa puheominaisuuksissa, kuuluvuus ja kuulokeääni?

3. bentseeni

Tykkäykset:
    0
    Eihän niitä välitystietoja ole pakko pitää päällä. Viestiasetuksista välärit pois jos ne noin häiritsee!

4. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    Nekin voivat olla fiksummin järjestetty. T68i -> Välähtää näytöllä ja lähetetyt-kansiossa olevaan viestiin muuttuu etumerkki. Saapuneet-kansioon ei tule ilmoitusta. Jos vielä haluaa olla varma, niin lähetetystä viestistä voi katsoa viestin tilan.

5. Conda Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    "Hf-jumituksen" saa pois kun törkkii hf-liitintä sisään ja ulos niin kauan että laite "tajuaa" asian.

6. HMK

Tykkäykset:
    12
    Puhelinmalli:
    Lumia 640 LTE
    Se on kyllä kieltämättä hankalaa Nokiallla viestiä kirjoittaessa, kun #-näppäimellä on liikaa toimintoja. Ja sitten kun se on automaattisesti aina tunkemassa isoa alkukirjainta sellaisiin kohtiin mihin sitä ei kuulu.

Kalenteri on kyllä joissakin malleissa ihan kunnollinen. esim. 6510:ssa on kuukausinäyttö.

Eikös joku joskus kirjoittanut täällä, että jos puhelin luulee HF:n olevan paikallaan, niin sitä liitintä kun nykii edestakaisin muutamia kertoja, vika poistuu. Sinänsä kiusallinen pikku juttu. Itse en tiedä, kun en HF:ää omista.

7. sm

Tykkäykset:
    0
    Hienoa, että jaksoit vääntää noinkin pitkän tekstin aiheesta.
    Otsikko on tosin mielestäni rajusti harhaanjohtava.
    Yhden puhelimen perusteella on täysin turha mielestäni
    tehdä johtopäätöksiä valmistajan puhelimista.

Valikkosysteemissähän toimivat myös pikavalinnat, jos
    et tätä ole tiennyt. Kannattaa lukea manuaali.

Valmiusaika riippuu monista asioista, itse en ole 8910:aa
    kokeillut / käyttänyt, joten siihen en voi ottaa kantaa.

Samanlaisen kirjoituksen voisi kirjoittaa minkä tahansa
    valmistajan tiimoilta, koska logiikan toimivuus on loppujen lopuksi
    ihan käyttöliittymästä ja omista tottumuksista kiinni.

Onko tuo pyyhkiminen tosiaan noin ylivoimainen tehtävä?
    Muistaakseni: valikko -> yksi pykälä ylöspäin - valitse
    T9:lle voit opettaa sanoja ja ainakin 6510:ssa sanavarasto
    on jo vakiona yllättävän laaja. Muistin määrä rajoittaa
    sanavaraston kokoa, koska sanakirja on luurissa useammalla
    eri kielellä. Välitystiedot ilmestyvät saapuneisiin viesteihin, koska
    jos viesti jää odottamaan teksitiviestikeskukseen, näet
    välitystietoviestistä tuon lähettämäsi viestin tilan. (esim. odottaa).
    Muutenhan et viestin tilaa voisi tietää.

Tuo HF-juttu on selvä bugi. Päivitä softa...

Noilla huoltojutuilla ei taasen ole mitään tekemistä puhelimen
    softan toimivuuden kannalta. Riippuu paljon myös liikkeestä,
    johon luurin kiikutit. Mielestäni siis tässä kirjoituksessa irrelevanttia.

Punaisen luurin painaminen on ominaisuus, jolla voit jättää
    viestin kirjoittamisen siihen tilaan, missä olit. Oletetaan vaikkapa,
    että viestin kirjoitus jäi sinulta kesken.

Herätyskello on asetukset valikossa varmaankin sen takia, että
    sieltä löytyvät myös kellonajan asetukset. Mielestäni parempi
    näin, sillä olisi turhaa laittaa vielä yksi valikko lisää valikko-
    rakenteeseen vain tuon ominaisuuden takia. Ja kyllähän
    herätyskello on tavallaan kellon asetus. Ja onko se niin übervaikeaa
    käydä laittamassa se sieltä asetuksista päälle nyt kun tietää, että
    siellä se sijaitsee. Herätyskellon asetukset saa esiin näinkin nopeasti:
    Valikko -> 4 (siis paina nelosta) -> Valitse - Voila, herätyskellon
    asetus on siinä. Ja tuota asetustahan ei ole rinnastettu mainitsemiisi
    solun asetuksiin jne, koska nuo löytyvä asetukset-valikon
    alavalikoiden "puhelimen asetukset" jne. alta. Herätyskello on
    kokonaan omansa.

Jos totta puhutaan, niin eri merkkien puhelimista löytyy loputtomiin
    vastaavanlaisia juttuja. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.
    Niin se vain menee. Nokian käyttöliittymät ovat todennäköisesti
    koko ajan menossa enemmän samaan suuntaan kuin Series60-
    puhelimien käyttöliittymä. Kokeiles joskus tuollaista Series60-
    puhelinta, niin tulet huomaamaan kuinka kaikkien muiden puhelimien
    käyttöliittymät tuntuvat tuon jälkeen kankeilta ja vanhanaikaisilta.

Ja sitten omaa mielipidettä. Mielestäni Nokia on puhelinvalmistajista
    about ainoa, jonka käyttöliittymät ovat lähes alusta asti olleet
    hyvin selkeitä ja nopeita oppia. Monet muut merkit ovat viime
    vuosina tätä yrittäneet jonkin verran apinoidakin, ellet ole
    sattunut huomaamaan. Jaa, miksikö? Koska ovat huomanneet,
    että suurin osa ihmisistä pitää noista Nokian käyttöliittymistä.

Tuli vähintäänkin selväksi, että et käyttöliittymästä pidä, mutta
    et ilmeisesti ole siihen manuaalin avulla täysin perehtynytkään?
    Oletko huomannut, että valinta-menut loopppaavat?

Lähinnä itseäni tässä kirjoituksessa ärsytti se, että pitkän kirjoituksen
    perusteella aluksi odotin mielenkiintoista analyysiä aiheesta, mutta
    kyseessä olikin yksittäisen ihmisen oman turhautumisen aiheuttama
    avautuminen. Mielestäni suoraan sanoen aika turha kirjoitus ja
    ennen kaikkea huono otsikointi.

Vinkki: Yritä ensi kerralla analysoida hommaa vähän enemmän ja
    koita löytää jonkinlainen objektiivisempi lähestymistapa kannan
    ottamiseen. Tuolla flame-meiningillä saat todennäköisesti vian
    Nokia-fanien avautumiset niskoillesi.

Summasummarum... Käyttöliittymät ovat yksilöllisiä. On mahdotonta
    tehdä käyttöliittymää, joka miellyttäisi kaikkia. Toinen tykkää
    DOS-promptista, toinen kuorrutetusta WIN XP:n GUI:sta, kolmas
    Mac OS:n ulkonäöstä ja joku väittää että Linuxiin tehty KDE on ainoa
    oikea käyttöliittymä. Muuta otsikoksi vaikka: "8910 pettymys" tai
    jotain vastaavaa. Kuvaisi paremmin viestisi sisältöä...

Ja ei, Nokia ei mielestäni ole ainoa oikea puhelinmerkki. Olen
    käyttänyt usean merkkisiä luureja ja jokaisessa on ollut omat
    hyvät ja huonot puolensa. Näin myös Nokian puhelimissa.

:)

ps. Pilkunviilaus: koita jakaa noin pitkä viesti jotenkin
    järkeviin kappaleisiin äläkä kirjoita noin leveällä.
    Todella raskasta lukea tuollaisena...

8. HMK

Tykkäykset:
    12
    Puhelinmalli:
    Lumia 640 LTE
    Joku näköjään kerkesi naputella tuon HF-jutun tänne sillä välin kun kirjoitin viestiä...

9. Aero

Tykkäykset:
    0
    Välitystiedot on erittäin tarpeellinen apuväline, Nokian insinöörit ovat toteuttaneet sen tosiaan aataminaikaisesti, kuten koko valikon. Hyvä teksti jukralta, itsellä samanlaisia kokemuksia ja viimeinen nokialaiseni, 6610, lähti kolmen päivän jälkeen myyntiin takaisin.

10. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    8910:n käyttäjänä tiedän paljon noista "vioista" mitä jukra kirjoittelit. Monet mitkä on sulle "vikoja" niin on mulle kyllä ominaisuuksia. Katotaanpa nyt vaikka tuosta ihan alusta alkaen.

Läppä vikaa ei oo koskaan ollu. Toiminu kun junan vessa. En kyllä ihmettele noita korjaus aikoja. 8910 on sen verran harvinainen että tuntuu täällä päin sen korjaus/päivittäminen olevan vaikeaa... Mulla akku kestää tosi kauan omasta mielestä ainakin. 5päivää menee mun käytös ja tuntuu että se ei koskaan lopu vaikka valittaa että akku melkein tyhjä... Käyttölogiikka on ihan järkevä mun mielestä. Tosin tuo näpyttely on aluksi ärsyttävää ja vaatii aikansa että niihin pieniin nappuloihin tottuu... Lähetän kans paljon tekstareita ja T9:iä käytän. Sanasto on tosiaan suppea, itse en jaksa opettaa sitä enää vaan kirjoitan sitten ilman sanakirjaa sanan jos sitä ei löydy (yleensä se kyllä löytyy). Tuo pyyhi juttu on kuin mulle tehty, olin iloinen kun se toimiikin noin eikä pyyhi koko näyttöä tyhjäks kun pitää sitä nappia pohjas. Itse tyhjennän näytön valikosta, se on kyllä softa bugi että ei pääse pikaisesti menemään painamalla valikko ja 4 vaan pitää näpytellä sinne... Välitystietoja en pidä päällä kun ne on aivan turhia mulle koska tiedän että se viesti menee perille ennemmin tai myöhemmin. Niinpä en ota kantaa siihen... Kalenteri on kyllä aika huono, mutta en itse sitä myöskään tarvitse. Ja 8910 ei ole business-luuri vaan design-luuri kuten 8310... HF ongelmia ei oo vielä tähän mennes ilmestyny eikä toivottavasti tuleva BT HF tuota myöskään ongelmia...

Ainoat haitat mitä oon tuos itse huomannu on 1. tekstari bugi 2. kirjoitetun viestin pyyhkiminen ei onnistu painamalla valikko ja 4. Muut kuten huono kalenteri ja välitystiedot ei haittaa koska en käytä. Mutta nuo kaksi haittaa nyt vähäsen. Ainakin toinen poistuis päivityksellä mutta en tiedä vielä missä sen vois täällä päivittää...

Kännykkä on mielestäni käytettävyydeltään hyvä ja ulkonäöltään parasta luokkaa (samassa kategoriassa kuin 8850/8890, 8910i). Ei mitään valittamista itsellä tuosta. Tuntuu vaan siltä jukra että Nokia ei sulle sovi. Vaihda merkkiä heti suosiosta äläkä hermojas turhaan käräytä pitämällä Nokiaa...

11. Whig

Whig Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    54
    Täällä on kyllä ollut ihan normaalia haukkua esim. SE:t paskoiksi, kun jollakulla on ollut ongelmia yhden T68i:n kanssa. Välillä vain näinkin päin.

12. sm

Tykkäykset:
    0
    Puhut ihan totta. Eniten karvojani nosti pystyyn tuo
    otsikko. Sisältö ei vastannut otsikkoa juuri lainkaan...

13. Aero

Tykkäykset:
    0
    Niin, sinulle ne on ominaisuuksia, kun taas muita merkkejä käyttäneelle ne on täydellisiä tuotevirheitä/bugeja, sillä samat ratkaisut on hoidettu muissa koneissa ehkä viisaammin ja laadukkaammin.

E: siis ainakin singussasi lukee, ettet muita puhelimia ole käyttänyt. Kokeile jotain muuta, niin saatat yllättyä positiivisesti. Itse olin vielä vuosi sitten vannoutunut Nokia-käyttäjä... no onneksi ko. lafkan tuotteen on jääneet taka-alalle ja ns. "lapsimaisuus ja sinisilämäisyys" matkapuhelimien ja muiden valmistajien suhteen on hävinnyt.

14. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Ne on puhelimet jotka mä oon omistanu ja omistan. Oon kyllä Siemensiä ja Samsungia räplänny. Nokia ja Samsung on tähän asti ainoat mulle käyvät ratkaisut mutta Samsungien simpukka keskeisyys ajaa aina käyttämään Nokiaa joka on paremman näköinen...

Niin ja tuo sun eka lausees on täyttä skeidaa näin suoraan sanoen...

15. Aero

Tykkäykset:
    0
    Miten niin, itsehän sanoit, että ne ovat sinulle ominaisuuksia. Minulle (kun en Nokian käyttäjä ole) ne ovat bugeja, joita ei tapaa muiden valmistajien puhelimista ja samat ratkaisut on mietietty järkevämmin. Esim. juuri tuo välitystieto-ongelma.

16. HMK

Tykkäykset:
    12
    Puhelinmalli:
    Lumia 640 LTE
    Pientä pilkunrakastelua tähän: minun käsittääkseni sana bugi tarkoittaa tietokonetyyppien kielessä ohjelmointivirhettä, eli koodissa olevaa virhettä, joka aiheuttaa sen, että ohjelma ei toimi kuten sen on ajateltu tekevän.

Täällä jotkut nimittävät bugeiksi kaikkea mahdollista komponenttivioista suunnitteluvirheisiin. Nuo edellä mainitut siis ovat suunnitteluvirheitä, eivät bugeja.

17. sm

Tykkäykset:
    0
    Tai jopa, vaihtoehtoisia toteutustapoja, jotka eivät välttämättä
    ole parhaita mahdollisia. Suunnitteluvirheellä käsitetään
    virhe suunnittelussa, joka aiheuttaa ongelmia muilla
    osa-alueilla. Esim. arkkitehtuurisuunnitelman virhe saattaa
    johtaa tilanteeseen, jossa joudutaan palaamaan lähtöruutuun. :)

18. hulabaloo

Tykkäykset:
    0
    Muissa koneissa? Siis vieläkö täällä tulkitaan yksi malli koko
    merkiksi. On series30, series40, series60 ja series80 käyttiksellä
    varustettuja kännyjä. Kaikki toisistaan erilaisia. Silti sama merkki.

No, kandeis ehkä kokeilla taas Nokiaa, saatat yllättyä.
    Makuasioitahan nää tietysti on, tai pitäisi olla.

19. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Koska mielestäni ei voi sanoa että muita merkkejä käyttäneille ne on tuotevirheitä/bugeja kun se ei pidä paikkansa. Kuinka voi sitten mun Siemensiä käyttävä kaveri kertoa että tuo on 8910:ssä tehty paremmin kun mun Siemensissä? Tuo logiikka ei toimi...

P.S. Tein pitkän tekstin äskeen mutta pyyhin sen pois kun menin ittekkin jo vähän siinä sekaisin...

20. Aero

Tykkäykset:
    0
    No siis varmasti ymmärsit mitä tarkoitin. Toisella koneella tarkoitin kilpailevan valmistajan tuotetta.

En missään nimessä. Päivittäin myyn Nokian puhelimia ja kuuntelen samaa tahtia valituksia kun joku ei toimi tai kun puhelin on laatikosta otettu, niin ei mene lataukseen tai näppäimet on jumissa ja paljon paljon muuta (ei siis asiakkaiden tekemiä virheitä). Ja uusimmat nokialaiset tulee aina testattua heti kun niitä hyllyyn saapuu, aina ne kaikki ovat lähes samanlaisia, eikä koskaan mitään uutta tai mielenkiintoista. Toivon, että ko. valmistaja saa softavirheet sekä rautaongelmat kuriin, niin jopa ehkä minäkin voisin siirtyä takaisin Nokian puhelimien käyttäjäksi. Ja tosiaan 6610 lensi postissa Ruotsiin kolmen päivän käytön jälkeen, koska puhelin ei vastannut läheskään käyttömukavuudellaan tai vakaudellaan nykyistä puhelintani. Mutta kuten sanoit, niin nämäkin ovat makuasioita :) Kannattaa kyllä tosiaan kokeilla myös muita vaihtoehtoja, eikä aina sitä "kotimaista", onhan ne muijatkin ruottin puolella parempia :p (no ei, vitsi vitsinä :)

Jaa tämä viestiketju