1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian huolto

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja pikkulisko, 26/6/09.

1. pikkulisko

pikkulisko

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    iPhone 7 128GB rosegold
    Veinpä tuossa eilen Nokian 6600 Foldini huoltoon kun se alkoi parin päivän käytön jälkeen temppuilla taas heti. Saunalahden kytkypuhelin, eli Elisan liikkeeseen sen vein (kokemuksesta tiedän ettei Sonerapiste suostu edes ottamaan sitä vastaan kun on eri firman kytkystä kyse). Onko tosiaan niin että Nokian huolto ei suostu huoltamaan jos takuukuitti ei ole mukana? Eihän tota mallia ole edes myyty kuin viime syksystä asti ja mä en kyllä voi suositella tota enää kenellekään... Myyjä nyt kuitenkin lähetti sen huoltoon vaikka epäili että "varmaan tulee bumerangina takas kun Nokia ei huolla ilman kuittia". Sitten taas esim. huuto.netissä löytyy paljon myynnissä uusia puhelimia ilman takuukuittia mutta valmistajan takuun luvataan kyllä olevan voimassa. Kysyin muuten siltä Elisan pisteen myyjältä näkeekö hän mun Sauniksen kytkykaupan tiedot siitä että voisko se printata sen sopparin siitä koneelta. Näkee kyllä mutta maksaa 10 euroa. Juu teremoro, ei sitten printattu vaan puhelin lähti ilman paperia sinne huoltoon....

Onkohan sama homma sitten myös muiden merkkisten puhelinten kanssa ettei takuuhuoltoon pääse ilman takuukuittia vaikka mallikaan ei olis ollut myynnissä niin kauaa että puhelimen takuu olis voinut mennä umpeen?

Ainiin, kysäisenpä tässä samalla että onko kaikilla Noksuilla nykyään 24kk takuu? Mulla on Sauniksen takuukuitti kyllä olemassa mutta siinä ei edes lue miten pitkä takuu puhelimella on eikä myöskään päättymispäivää.

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Eri maahantuojat välillä vaatii kuittia kovastikkin välillä menee ihan sarjanumerolla riippuu tuotteesta merkista ja maahantuojasta. Nokialla on valmistajan rajoitettu 24kk takuu, ei siis koske kaikkia osia, jos sinulla on Sauniksen takuu todistus, pitää siinä lukea takuu ehdot ja tietenkin sen kesto, muutenhan se on rajaton. Kannattaa lueka uudestaan ajatuksella mitä siinä Saunalhen lapussa oikein lukee, puhutaanko mitää takuusta ja jos puhutaan niin mitä, luulen että Saunalahti ei myönnä mitään takuuta ja mahdollisesti vain mainitsee että tuotteessa on valmistajan myöntämä takuu, jos edes sitäkään. Vamistajaa taasen kiinnostaa tuotteen ostopaikka ja ajankohta laitteen yksilöivästä, eli esim kuitti jossa nuo asiat selviää. Jos tuotteen hankinnasta on kulunut alle 6kk, niin voit ilman takuutakin reklamoida myyjälle ilman suurempia selvitksia (no aika ja paikka) ja se on myyjän ongelma sitten korjata virhe.

SCF ketjussa asiaa sivuavaa juttua, tosin ei selviä miten kävi

3. nico...

nico... Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    Mä oon aina saanu uudet puhelimet (alle 24kk myynnissä olleet) kuntoon ilman lappuja kun oon asioinu suoraan huollossa. Varmaan ihan paikasta riippuu haluaako ne sen paperin vai ei.

4. kimmo Vieras

Siis en nyt ihan oikeasti ymmärrä mikä tässä on ongelmana? Sinulla on takuukuitti, mutta sitten ei olekaan..tai takuukuitissa ei lue takuusta mitään?
    Kuitissa lukee kytkypaketin toimituspäivä, takuu on siitä sitten 24kk. Jos ei sinulla kuittia kuitenkaan ole, niin sen voit itse tulostaa oma.saunalahti.fi:n kautta.
    Jos et itse halua tulostaa kuittia, vaan teettää työn myyjällä, niin toki hän siitä saa laskuttaa..
    Huollot ovat käsitykseni mukaan viime aikoina alkaneet vaatia asiakkailtakin pientä vastuullisuutta ja olettaneet että asiakas säilyttää omat kuittinsa ja liittää sen laitteen mukaan, ettei huollon aika mene takuutietojen selvittelyyn. Asiasta keskustelua tuolla soveliaan linkkaamassa ketjussa, minne tämänkin voinee siirtää.

5. pikkulisko

pikkulisko

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    iPhone 7 128GB rosegold
    Siis mulla on kuitti joo, se on arkistoituna tonne kansioihin. Mutta ei sattunut olemaan mukana sitä kuittia just sillä hetkellä kun vein puhelimen liikkeeseen huoltoon kun en tiennyt että se pitää olla mukana, niin kovasti mainostetaan joka paikassa miten kätevästi sen saa puhelimen imeistä tietoon kauanko takuu on. Ja tosiaan tuossa mun sauniksen lapussa lukee ylhäällä "takuutodistus" ja siinä ei sitten lue muuta kuin sopimuksenteon päivämäärä. Ei edes sitä kauanko valmistajan oma takuu kyseisen paskan kohdalla on. Mulla ei ole oma.saunis-palveluun tunnareita, koska ne jäi silloin uupumaan paketista ja niistäkin olen tapellut mutta aspa totesi että ei suostu laittamaan tekstaria toiseen liittymään kuin mitä kytkysim on ja mun sim on kadonnut, siitäkin olen aspaan ilmoittanut mutta uutta ei ole siitä huolimatta näkynyt (enkä tätä ole osannut kaivatakaan kun en sitä liittymää käytä). Mutta todella hauskaa että myyjä kuitenkin kaivoi siitä ne tiedot ja kysyin voiko painaa sitä printtaa-nappia niin se sitten maksaisi sen 10 euroa. Kallista paperia. On muuten viimeinen noksu minkä mä ostin, siirryin suosiolla Samsungiin. Jokainen nokialainen on käynyt huollossa 2-6 kertaa ja yhden Elisa lunasti takaisin kun uusi vaihdettu puhelin teki samaa mitä edellinenkin.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    No sinulla on sitten hyvä takuu saunikselta, ei edes kestoa rajattu. Valmistajan takuu ehdot ja kesto löytyy valmistajansivuilta ja ilmeisesti jostain prujuista myyntipaketista.

7. kimmo Vieras

Ne "mainostajat" ovat yleensä eri ihmisiä kuin varsinaisen työn tekijät. Eli kuten tuolla aiemmin totesin, niin jokainen yrittää tänä päivänä pienentää kuluja ja suurentaa tuloja..huollot eivät ole siitä poikkeus. Ei tunnu isolta hommalta, jos huollon kaveri naputtelee imein ruudulle ja katsoo jostain tietokannasta takuun voimassaolon ym. tarvittavat, mutta kun teet sen kymmenen kertaa päivässä ja sen kerrot kymmenellä asentajalla. Sama koskee sitä myyjää, joka painaa "print screen"-nappulaa. Iso homma ole, kun pikkulisko tulee sitä pyytämään, mutta seuraavaksi keskikokoinen ja sitten isolisko, jonka jälkeen jättilis..jnejnejnejne. :)
    Valmistajan takuu/takuuehdot selviää paketistasi, tahi nokian nettisivuilta. Huollossa myös sen tietävät, joten sinun tarvitsee vaan huolehtia se takuukuitti luurin mukaan.
    Tää lienee ihan sun oman turvallisuutesi vuoksi, ettei kukaan toinen hanki tunnuksiasi..en nyt kuitenkaan ole ihan valmis allekirjoittamaan tuota etteikö jonkunlainen ratkaisu tuohon voisi löytyä, jos Saunalahdelta hyvää tahtoa löytyisi. Itse koittaisin ehkä kaivaa ko yrityksen edustajan jostain käsiini ja laittaisin sille yvn/spostia tjms.
    Toivottavasti olet kuitenkin muistanut kuolettaa tuon simmisi, ettei kukaan sitä löydä ja ota käyttöön.

No, myyjän hinnoittelu ei ole Nokian vika, eikä se vielä yrityksen luureista huonoja tee..jokaisessa varmaan omat ongelmansa..kun miljoonia valmistetaan/myydään, niin väkisinhän sitä mahtuu kaikenlaista sekaan.
    Toivotaan kuitenkin että luurisi tulee takaisin ehjänä, eikä kukaan koita takuukorjauksesta laskuttaa.

8. ilaril Vieras

Kyllähän nyt luulisi järkenkin jo sanovan että kuitti otetaan mukaan kun tuotetta huoltoon viedään. Voi ajatella myös niitä liikkeessä olevia asiakaspalvelijoita ja helpottaa heidän työtään.

Siinä lapussa lukee juurikin tarvittava tieto. "Laitteella on valmistajan takuu 12 tai 24kk ostopäivästä. Takuuehdot löytyvät laitteen myyntipakkauksesta." Siinä lapussa ainoat merkittävät tiedot ovat toimituspäivä, ostaja sekä tuote IMEI:n kera.

Eli siis vika on puhelimessa koska Elisan liikkeessä on tietyt ohjeet miten _kaikkien_ huoltopuhelimien kanssa toimitaan ja koska et itse ollut ottanut takuukuittia mukaan? Se on ihan järkevää että laskuttavat jos joutuvat työskentelemään asiakkaan ajattelemattomuuden takia. Koita ajatella asiat vähän laajemmin: jos jokainen asiakas tuo puhelimen huoltoon ilman kuittia, niin kuinka kauan työaikaa uhrattaisiin siihen että ne tiedot etsitään sitten sieltä jostain? Toisiakin voi ajatella. Eivät ne Elisallakaan kuin työtään tee.

9. kimmo Vieras

Laitetaan tähän esimerkki Sauniksen takuutodistuksesta, niin näet sellaisen jos ei ole tuttu.

Liitetyt tiedostot:

• takuu.jpg
      takuu.jpg
      Tiedostokoko:
      86,9 KB
      Katseltu:
      109
  10. Noma

Noma Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    25
    Puhelinmalli:
    Nexus 5
    Ainakin SCF Huolto Tampereella hoitaa takuukyselyt edelleen ihan veloituksetta. Ja homma näyttäisi menevän niin, että asiakaspalvelija lukee viivakoodin tuotteesta ja takuutieto ilmestyy ruudulle. Eipä siinä kauheasti vaivaa tarvitse nähdä.

11. ilaril Vieras

Itse olen saanut samanlaista palvelua myös Elisan myymälässä. Ei se ikinä haitaksi ole jos käyttäytyy kohteliaasti ja "tyytyy" siihen mitä liikkeessä sanovat. Saunalahden palvelupakettin kohdalla homma ei tosiaan mene ihan niin suoraan, että katsoisivat vain imein ja sillä eteenpäin. En tiedä miksei, mutta ei se liiemmin minua ole haitannut ja sen kuitin ottaa mukaan jos huoltoon suuntaa.

12. pikkulisko

pikkulisko

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    iPhone 7 128GB rosegold
    Olen ilmoittanut saunikselle että sim on kadonnut, oletan että ne tekivät tarvittavat toimenpiteet tai sitten eivät. Tein ilmoituksen samalla kun suljin kuusi muuta liittymää jotka "kaveri" avasi saadakseen niistä myyntiprovikat. Jännä juttu ettei tuon puhelimenkaan tilaamiseen tarvittu mun sotua ollenkaan, samoin kuin noihin muihin liittymiin. Uutta sim-korttia en ole saanut vieläkään ja nyt vasta tuo itseasiassa tuli mieleen. Tarttis varmaan soitella niille jossain vaiheessa jahka jaksan taas alkaa asiasta vääntämään kättä niiden kanssa. Kattelin äsken tuolta nettiseurannasta sitä mun huoltolähetettä ja kuitissa lukee "maksaja: uusinta" mutta netissä sitten taas "uusinta" -kohdassa on rastitettu "ei".

13. kimmo Vieras

LIenee jo joku aika tuosta kulunut, mutta itse kuitenkin koittaisin varmistua asiasta, ettei mitään yllätyksiä pääsisi käymään.
    Näitä kuulee aina välillä..yleensä operaattorin edustajat toteavat asian mahdottomaksi, eivätkä ole valmiita myöntämään että mikään tilaaminen/kauppa onnistuisi ilman sotua.
    Jos et jo ole, niin suosittelen rekisteröitymistä SLn Palstalle. Toki hieman vaihtelee, mutta olen kuullut että sieltä olisi joku joskus apua saanut.
    Tästä ei sitten olekaan itselläni mitään käsitystä mitä meinaa ja kuka maksaa.

14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Kiitän, tuossa ainakin viitataan valmistajan takuuseen (ja sen mukaisiin aikoihin) eikä Saunalahti myönnä omaa takuuta. vaan enemminkin yirttää irtisanouta omasta takuu vastuustaan.

15. kimmo Vieras

Jeps..omaa takuuta Sauniksella ei ole, se vaan "myy". Ei myöskään noudata lakipykäliä etäkaupan suhteen, eikä ymmärtääkseni takuutodistuksessa oleva teksti; "Asiakas vastaa matkapuhelimesta, kunnes Saunalahti on saanut sen haltuunsa Postista" vastaa kulutusvirkailijoiden näkemyksiä.

16. Cirrus

Tykkäykset:
    0
  17. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ei, ostopaikka ja ajankohta pitää kuitenkin pystyä osoittaan riittävän hyvin. jos reklamoi muulle kuin myyjälle documenttien tarpeellisuus korostuu entisestään. ko, linkissä jopa suositeltiin kolmevuotta säilyttämään, matkapuhelin osalta tosin laitteen eliniäksi katsotaan sellainen parivuotta.

Huolto ei ole myyjä, eikä maahantuoja saatika valmistaja, joten heille ei sinänsä estettä vaati kirjallista documenttia jos he sellaista tarvitsevat.

Jos kuluttaja asioi suoraan huoltoon ja tuollaista vaativat, eikä sellaista löydy, niin sitten on käännyttävät myyjän tai valmistajan puoleen, tapauksesta riippuen, ja jotenkin osoitettava ostopaikka ja aika.

Foorumilla kukaan ei ole vuosiin kertonut että huollossa Nokian eu mallista jossa IMEIN perustaa tehdastakuu ei olisi luurin takuu juttuja saanut hoidettua ilman kuittia.

Jos luurin on vienut ei ostoliikkeeseen niin vuosia on vaadittu enemmän tai vähemmän aktiivisesti jotain kuittia/muuta todistetta, jos ovat edes suostuneet asian hoitaakseen ottaan.

18. kimmo Vieras

Toisaalta taas tuolla ei sanota etteikö esim. huoltoliike voisi laskuttaa selvitystyöstä, jos joutuu selvittämään onko kyse takuunalaisesta työstä. Siitä kait tässäkin ketjussa pääasiassa kyse, eikä niinkään etteikö luuria huoltoon ilman kuittia saisi.

19. KaKe

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Glaxy S2, Saunalahti
    Kyllä se voi ja saa olla pakollinen jos viasta reklamoidaan ns. kolmannelle osapuolella eli tässä tapauksessa huoltoliikkeelle (joka toimii valmistajan ohjeiden mukaan ja joka ei ole vastuussa laitteesta).

Jos puhutaan tuotteista jotka voidaan yksilöidä esim. imei-koodi perusteella ja se viedään huoltoon samaan fyysiseen paikkaan josta se on ostettu, silloin liike ei voi vaatia kuittia koska myyjältä tulee löytyä kuitti ja kaikki myyjät joka tapauksessa sen säilyttävät.

Jos ostat rikkinäiset Niken lenkkarit kirpputorilta, et voi viedä niitä mihinkään Anttilan tiskille ja vaatia sieltä rahoja takaisin tai korjausta ilman kuittia.

20. Qwertyi

Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

Tykkäykset:
    4683
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    Kuittiahan ei ole pakko antaa. Se on hyvän tavan mukaista antaa ostajalle kuitti mutta mikään säädös / laki ei tuota kuittia velvoita antamaan. Kuitittomuus ei ole syy evätä takuuhuoltoa. Mikäli tuotteessa huomaa vian voisilti reklamoida. Mikäli kauppa / myyjä ei reklamaatiota noteeraa, niin silloin kannattaa ottaa suoraan yhteys maahantuojaan / valmistajaan.

Jaa tämä viestiketju