1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokian huollosta!

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Jukke, 1/4/05.

  1. Jukke

    Liittynyt:
    20/9/04
    Viestit:
    436
    Tykkäykset:
    0
    Pistän tämän erään kaverini puolesta...


    Edit; liikkeen henkilökunnan nimi pois t:Jussi
     
  2. arivi Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    13/7/02
    Viestit:
    7875
    Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Itse olen saanut kyseisestä huollosta aina moitteetonta palvelua, tosin valtaosin softauspalvelua käyttänyt. Kerran tosin joutunut viemään saman puhelimen takaisin samasta viasta seuraavana päivänä, koska vikaa ei ollut asianmukaisesti korjattu, eli ei ollut vaihdettu kulunutta osaa uuteen, vaan ainoastaan kiristetty. Asia tuli kuntoon, kun pienen suullisen reklamaation annoin toisella kerralla.

    Tuo sinun tapauksesi on jo luokkaa vakavampi, sillä lain antamaa takuuturvaa on yritetty kiertää. Itse toimisin niin, että ellei liike korvaa täysimääräisesti asiaa sinulle (Kulut + mielipaha ;), niin ota yhteyttä viranomaisiin, jotta he ottavat tarkempaan syyniin kyseisen huollon. Asiassa nimittäin saattaa olla muutakin kökköä, esim. laskuttavat takuuhuollot Nokialta vaikka eivät niitä suorita.
     
  3. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Ja kannattaa raportoida Nokialle tapauksesta, koska siellä viime kädessä päätetään missä ja kuka takuuhuollot suoritetaan. Jos tulee työn tilaajalta (siis ei asiakkaalta, vaan Nokialta) huoltoon palautetta, se vaikuttaa enemmän kuin yksinäisen asiakkaan sana.
     
  4. MagicMike

    Liittynyt:
    5/11/04
    Viestit:
    16
    Tykkäykset:
    0
    Samassa paikassahan oli aikaisemminkin puhelinhuolto, mutta olikos se silloin käytännössä samaa porukkaa vain eri firman nimissä? Joka tapauksessa silloin mielestäni paikka oli hyvässä maineessa ja taisi toimiakin hyvin (mutua, onneksi kovin vähän ollut tarvetta asioida aikaisemmin).

    Itse olen viime aikoina asioinut siellä muutamaan otteeseen, ja yhden kerran oli hiukan vastaava tilanne kuin ketjun aloitusviestissä, mutta silloin kapula oli tosiaan ottanut nestettä sisäänsä, ja komponentteja oli hapettunut. Toisella kerralla hain tuttavan puhelimen sieltä, muistaakseni kaikki ok. Juuri äskettäin meni softa sekaisin, enkä ole vielä hakenut mutta en uskoisi tuossa mitään ihmeellistä olevan.

    Tähän viimeiseen liittyisi kuitenkin yksi kysymys: puhelimesta loppui takuu n. kuukausi sitten. Softan päivitystä eivät siis takuuseen lupaa tehdä, mutta pitäisikö tuosta vuoden aikarajasta kuitenkin joustaa? Aikaisemmin mm. 7110 tekivät takuuhuoltoja (softa/läppä) vielä pari vuotta ostohetkestä. Mielestäni kuitenkin tuotteessa on virhe, jos se kuukausi takuun loppumisesta menee itsestään sekaisin. Kommentteja/kokemuksia?

    Ja mitä tulee tuohon avausviestin tilanteeseen, niin täytyypä kysyä yhdeltä tutulta jolla voisi olla asiasta hiukan taustatietoa mutta tässä voi hiukan aikaa mennä ..
     
  5. Jukke

    Liittynyt:
    20/9/04
    Viestit:
    436
    Tykkäykset:
    0
    Kaverini pisti heti viestiä myös Nokialle. Onkin mielenkiintoista kuulla, mitä Nokia on tästä mieltä.

    Kiitos kaikille vastanneille, lisää kokemuksia jäädään mielenkiinnolla oottelemaan.
    edit: Heti kun saamme tietoon Nokian tai Huollon vastauksen, niin välitän tiedon tännekkin.
     
  6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Valmistajat korjaavat ns. takuuajan jälkeen joitani mahdollisia vikoja sen enempää mukisematta yleensä silloin jos kyseinen vika on ilmeinen valmistusvika tai "hyvästä" tahdosta, tai näiden yhdistelmästä.
    Laitteen sekoaminen takuuajan jälkeen ei mitenkään välttämättä ole valmistusvika, toki se saattaa olla.
     
  7. MagicMike

    Liittynyt:
    5/11/04
    Viestit:
    16
    Tykkäykset:
    0
    Ei toki, mutta kun laissa on nykyään myös kahden kuukauden ilmoitusaika, niin riippumatta siitä milloin vika oikeasti ilmaantui, olisin voinut väittää sen ilmaantuneen esim. ennen takuuajan päättymistä. Sikälihän softa on tyypillisesti komponentti, josta on vaikea tapausta tutkimatta päätellä onko se vikaantunut mistä syystä.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Takuun osalta?
    En ole tuotestuu asioita hiljan lukenut, niin ei muistaakseni sielläkään sanota että on kaksikuukautta, vaan enemmänkin epämäärisesti. ja joka tapauksessa sen suhteen aika on mennyt kiistatta yli, eli näyttövelvollisuus kuluttajalla.
    Takuun osalta en mene sanomaan onko kaksikuukautta tai kuukausi takuuajan jälkeen viasta ilmoittaminen sellainen asia että kuuluu takuun "piiriin" riippumatta mitä takuuehdoissa sanotaan viasta ilmoittamisesta.

    No tämänasian kannalta sillä ei ole merkitystä koska sanoit että laite "sekosi" kuukausi takuuajan jälkeen.

    Arvailuksi menee tapahtuiku tämä 13kuukautta ostopäivästä vai kuukausi tuon ns. tehdastakuun jälkeen.
     
  9. MagicMike

    Liittynyt:
    5/11/04
    Viestit:
    16
    Tykkäykset:
    0
    Lakia en minäkään ole lukenut, mutta kuluttajavirasto toteaa:
    Sama koskee myös tavaralle annettua vapaaehtoista takuuta: ostaja voi vedota takuuseen takuuajan päätyttyäkin, jos hän on havainnut virheen takuuaikana ja ilmoittaa virheestä kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta.

    Kuten tuli todettua, en tuota mitenkään ole yrittänyt käyttää hyväksi (vaikka se joissakin tapauksissa voisi siis olla mahdollista), mutta olisi mielestäni ihan markkinointimielessäkin fiksua noudattaa jonkinlaista joustavuutta vaikkapa juuri tällaisessa esimerkissä.

    Tapaus on siis sinänsä takuuehdon kannalta selvä - asia sattui n 13 kk ostopäivästä, mutta toisaalta olisi voinut ihan hyvin tapahtua takuuaikanakin. Siinä mielessä "virhe" on ollut tuotteessa olemassa yhtä hyvin takuuaikana kuin nytkin. En nyt sitten vielä tiedä huollon lopullista kantaa asiaan mutta voisihan tuosta kuluttajaneuvojalta kysyäkin.
     
  10. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Kiitän lainauksesta, vaikka tuo virasto välillä laukoo omia tulkintoja pykälistä.
    Toki, ilman muuta, mutta johonkin se raja on vedettävä.
    Oleellista on se kuka on näyttövelvollinen, toki jos ongelma on tuotevirhe ei takuuaika tuotevastuuta poista.
     
  11. MagicMike

    Liittynyt:
    5/11/04
    Viestit:
    16
    Tykkäykset:
    0
    Näyttövelvollisuudesta ei liene pykälien mukaan epäselvyyttä, mutta näytön hankkiminen lienee sen verran vaikeata että hommahan kaatuu siihen.

    Mutta on jo mennyt oikeastaan sen verran OT-kamaksi, että palaan asiaan uudestaan vasta kun jotain uutta mahdollisesti on :)
     
  12. snb69

    Liittynyt:
    11/7/04
    Viestit:
    294
    Tykkäykset:
    0
    Semmonen homma on pakko sanoa tähän perään vaan että huolloissa ei oo mitään tee-se-itse miesten vehkeitä, joten laitteet pystytään avaamaan jälkiä jättämättä, mikä on on oleellinen osa ammattitaitoa huoltajalla. Ja vaikka itse vika, niinkuin tässä tapauksessa näppäimien toimimattomuus ei välttämättä ole seuraus kosteusvauriosta,vaan mikäli laitteessa missä tahansa on havaittavissa kosteusvaurioita niin silloinhan laitetta eivät huollossa korjaa. Ja käyttävät huolloissa myös suojakäsineitä joten sormenjälkia ei todennäköisesti löydykään, ja eivätpä ne niitä rupea pölyistäkään putsailemaan mikä laite ei takuun piiriin kuulu. Mutta kerro miten asia etenee...mielenkiinnolla odottelen lisätietoa... =)
     
  13. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Ensimmäiseen viestiin kommentoiden.

    Itse pystyn puh avaamaan niin ettei siihen jää avauksesta mitään jälkiä, ammattitaito ja kunnon välineet auttaa asiassa.

    Joskus puhelimesta näkee kastumisen jo ilman avausta, näitä paikkoja on mm. alaliitin, virtakontaktit, "flash-kontaktit" jne.

    Tohon tapaukseen en ota kantaa mutta todella ihmeellisesltä tuntuu eikä mulle oo ikänä tullu vastaan tapausta jossa puh on todettu huollossa kastuneeksi eikä sitten olisi ollutkaan.
     
  14. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    Digimanin huolto Tampereella palautti kerran oman puhelimeni huollosta sillä perusteella, että laite oli saanut kosteutta. Ko. tapauksessa ei ollut mahdollista, että laite olisi voinut saada kosteutta. Otin yhteyttä Nokiaan, joka pyysi lähettämään laitteen heille. Nokia lähetti swap-laitteen tilalle.

    Olisi kiva tietää huollon motiivit tällaiseen toimintaan...
     
  15. tonza19 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    6/9/03
    Viestit:
    2367
    Tykkäykset:
    1
    Minkälainen tapaus tämmöinen voi olla? Laite ostetaan kaupasta ja viedään suoraan huoltoon? Muuta en ainakaan keksi.
     
  16. muokkedee Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    5615
    Tykkäykset:
    1
    Laite voi saada kosteutta vaikka kuljetuksessa liikkeeseen (niin, en tiedä onko näin tapahtunut, mutta mahdollisuus tähänkin on).
     
  17. Tonppa

    Liittynyt:
    15/11/02
    Viestit:
    695
    Tykkäykset:
    0
    No se on oma lukunsa, jos sitä rahdissa heitellään vesilätäkköön, mutta en halunnut nyt ruveta sellaisella spekuloimaan. Ja jos laitteessa olisi ollut kosteutta, tuskin Nokia olisi sitä vaihtanut.
     
  18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Nokia on vaihtanut kiistatta kosteutta saaneita laitteitakin joskus, syystä tai toisesta. Esim. eivät ole sitä havainneet, tai joidenkin mallien yheydessä asiaa on katsuttu löysemmin.
     
  19. MagicMike

    Liittynyt:
    5/11/04
    Viestit:
    16
    Tykkäykset:
    0
    Omalta osaltani tämä tapaus eteni nyt sitten niin, että laitteen "korjaaminen taloudellisesti kannattamatonta". Ei mitään puhetta kosteudesta tms. Mihin yhteyttä seuraavaksi?
     
  20. vtormane

    vtormane Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    4439
    Tykkäykset:
    0
    Itse menisin puhelinkauppaan jos entisen korjaus olisi niin kallis ettei kannata. Kun kerta ei ollut kyse takuunalaisesta korjauksesta.
     

Jaa tämä viestiketju