1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokialla värisokeita töissä

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Esa Isopahkala, 6/9/08.

  1. Esa Isopahkala

    Esa Isopahkala Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    7631
    Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Tilasin asiakkaalle Nokia 3120 classic Mocka -puhelimen ja hän palautti sen koska väri oli väärä: puhelin on valkoinen etukuoreltaan, takakuori ruskehtava.

    Puhelinkioskin sivuilla oli kuva
    http://www.puhelinkioski.fi/kuvat/3120_mocka.jpg ja Nokia Kaupassa väri on samankaltainen:
    http://kauppa.nokia.fi/nokia-fi/product.aspx?sku=3876068&culture=fi-FI .

    Vertailin sitten muihin Nokian sivuihin ja löysin Tsekin sivuilta sellaisen 3120 Mockan joka muistuttaa paketissa ollutta:
    http://obchod.nokia.cz/nokia-3120-classic-mocca+dp46409/

    Nokia Suomen sivujen kuva on siis väärä tai sitten kuva on oikea ja tuote väärä. Nokia ei näytä itsekään tietävän minkävärisiä puhelimia toimittavat. Lisäksi usein käy niin, että uusi väriversio tulee myyntiin eikä siitä löydy minkäänlaista kuvaa.
     
  2. Peppokani Vieras

    Ja miten värisokeus liittyy siihen, että puhelin oli vääränvärinen? Samanlaista yleistämistä käyttämällä voisi toitottaa, että Nokialla on töissä vammaisia.

    Eli värisokeus voi jollekin olla elämää häiritsevä ja elämän yleislaatua laskeva vaiva. Aivan samanlailla, kuin vammaiselle ihmiselle voi olla omasta vammasta haittaa jokapäiväisessä elämässä. Sen takia ei mielestäni ole kovin korrektia, että näistä ihmisistä (jotka tahtomattaan tästä joutuvat kärsimään) lasketaan leikkiä.

    Sinällään otsikon olisi vissiin kuulunut olla humoristinen...?

    Hymähdin.
     
  3. JPW™ Vieras

    No niinhän ne melkein onkin...=)
     
  4. simma Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    9/7/06
    Viestit:
    1100
    Tykkäykset:
    34
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s 64Gt
    Pitäähään foorumin omistajalla olla oikeus päässä vähän sarkastiseen ääneen omalle foorumille purkamaan tunteitansa ilmeisen harmittavasta asiasta ;)

    Monesti kun tällaisia asioita lähtee selvittämään ja purkamaan niin meinaa olla kimurantteja asioita. Kuka oli väärässä ja miten saat esmes Nokian korjaamaan tuoteselostettaan ym. Ja vielä niin että asiakas on tyytyväinen.
     
  5. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    No johan on juttu... Ei muuta kuin palautukseen vaan kaikki. Älä huoli, Nokia maksaa törttöilyt? Miten on muuten todellisuudessa. Tuohan teettää yrittäjälle hemmetisti lisätyötä. Eix huollon kautta sais ne asiakkaat joilla ei ole oikeat kuoret, niin Nokian piikkiin?
     
  6. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Voi olla että saisikin, mutta jos asia vähänkin monimutkaisemmaksi menee (huolto kitisee vastaan tai saatavuudesta ei tietoa), niin palauttaisin itsekin (jos siis alkuperäinen väri ei kelpaisi).
    Miksi lähteä tappelemaan huollon kanssa puhelimesta, jonka voi palauttaa myyjän ongelmaksi?

    Sama pätee jos postimyynnistä tulee jollain muulla tapaa viallinen laite, vaikka takuuta onkin.
     
  7. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Se ois huoltojen kautta helppo hoitaa takuun piikkiin. Nokian pitäs antaa valtuutetuille huolloille tietyntyyppiset toimenpiteet mahdolliseksi asiakkaan niin vaatiessa..
     
  8. Esa Isopahkala

    Esa Isopahkala Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    7631
    Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Asiakkaalle tilauksen hinta takaisin ja ko. malliversio pois valikoimista. Tukku otti puhelimen takaisin, vaikka ei sen vika, hyvittää uudemman laskeneen hinnan mukaisesti. Nokiaan otan yhteyttä vain tämän viestiketjun kautta. Viimeksi kuin soitin Nokian vaihteeseen ja kerroin olevani kauppias ja haluavani takuuvastaavalle, en kuluttajatukeen - yhdisti kuitenkin kuluttajatukeen, jossa sanottiin "ota yhteys huoltoon".

    Ei viallisuus anna kaupanpurkuoikeutta, vaan kauppiaalla on oikeus pari-kolme kertaa takuuhuollattaa viallinen tuote.
     
  9. Xenonit Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    10014
    Tykkäykset:
    140
    Puhelinmalli:
    1520 &Totaalisen Saunalahti.
    Ihmettelen, että noin suurella puhelinvalmistajalla kuin NOKIA edustaa, ei jälkimarkkinointiin panosteta paskaakaan..

    Uusia koneita tuodaan huoltoon ja edes lainalaitetta ei firmalla ole "varaa" tarjota matkaan..
    Ostajanhan vika se on että heidän alihankkimansa tuotteet eivät vörki..

    NÄINKÖ, ARVOONSA PERJANTAINA IHAN OIKEUTETUSTI MENETTÄNYT NOKIA?
     
  10. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    Ei, mutta etämyynti antaa 14 päivän perumisoikeuden. Se, että myyjä toimittaa viallisen tuotteen ei tarkoita sitä, että ostajan edut siitä kärsisivät.

    Takuuhuolloista on välillä ollut sen verran mielenkiintoisia kokemuksia, että mieluummin palautan laitteen ja ostan toiselta myyjältä toimivan.
     
  11. Esa Isopahkala

    Esa Isopahkala Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    7631
    Tykkäykset:
    1329
    Puhelinmalli:
    Nexus 5x, Lumia 1020
    Viallisuus ei laajenna palautusoikeutta eli käyttöönotettua tuotetta ei voi palauttaa. Viallisuus tietysti voi olla myös sellainen ettei käyttöönotto ole mahdollistakaan.
     
  12. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    ...ja juuri tämän takia uuden puhelimen saatuani ensimmäisenä kokeillaan, että kaikki toimii. Verkko löytyy, näytössä ei ole kuolleita pikseleitä, kuuloke ja mikki ovat ok, ei ulkoisia virheitä jne.

    Näin välttyy siltä että valmiiksi viallisen puhelimen kanssa ei tarvitse odotella kolmea viikkoa kun Nokia arpoo takuuhuoltonsa kanssa tai päätyä saamaan kiertopommi swap, vaan sen voi suoraan palauttaa ja ostaa uuden toimivan, jonka saa heti ja takuuaika ei kulu.
    Tärkeää tietysti senkin takia, että jos vaikkapa tehtaalla tullutta naarmua ei heti huomaa, menee se helposti omaan piikkiin kaltoinkohteluna.

    Käyttöönottohan ei ole virtojen päälle lyöminen, se on vasta kokeilua.

    Myyjän kannalta voi toki olla ikävää viallisten laitteiden kanssa jälkipyykkejä hoitaa saamatta asiakkalta penniäkään ja maksaa postikulut, mutta kyllä silti asiakkaana katson olevani oikeutettu laitteeseen joka on uusi ja virheetön, jos uuden hinnan maksan.
     
  13. kimmo Vieras

    Paitti saunalahella, jossa jo postipaketin avaaminen tarkoittaa käyttöönottoa ja 2n vuoden palloa jalkaan.
    Tässä kivasti kiteytetty omakin mielipiteeni. Ei taatusti ole kliffaa olla myyjä, jos luurissa kympin kate ja asiakas palauttaa sen jostakin syystä. Asiakkaana kuitenkaan en jaksa kantaa murheita myyjän tilipussista, vaan oma napa tärkein.
     
  14. tahratonteraes

    tahratonteraes

    Liittynyt:
    22/2/08
    Viestit:
    665
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä se kieltämättä hieman häiritsee. Itse olen kärsinyt koko ikäni värisokeudesta ja se itseasiassa esti lähtemästä ammattiin joka eniten kiinnosti. Päävärit erotan kyllä hyvin mutta kaikki eri värien sävyt ovat mulle ihan hepreaa. Varsinkin nykyisten autojen värit tuottavat ongelmia. Tyttäreltäni yleensä kysyn minkä värinen mikäkin on. Olen kyllä asiaan tietenkin tottunut enkä sitä normaalissa elämässä edes mitenkään noteeraa.
     
  15. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Hetken miettien, voisi hyvinkin liittyä,

    Luulisin että on, ei kai se kuitenkaan ongelma tai paha asia ole?

    Totta.

    Mitä yrität kertoa.
    Jos kuvitellaan että värit olisi värisokea määritellyt ja ovat sitten pielessä, niin se pitäisi hyväksyä ja hyssytellä? Voi kyseessä olla joku lukihäiriöinen, sanoja ymmärtämätön, ehkä kuitenkin ongelmaa kuvaa paremmin ketjussa käytetty kuvaus. Voi kyseessä olla alihankinta virhe, kokoonpano virhe tai jokin muu, mutta edelleen ehkä otsikko sopii...


    ...
    Jos siinä linjalla tarkastelee tuotantoa ja sinisen luurin laatikkoon menee punaisia luureja ja kaikki mielestäni ok, jos pomo/asiakas sanoo minua värisokeaksi niin joko olen, tai sitten ongelmani on vielä pahempi.

    Jos tämä jatkuu ketjun luppuun, läpi tukkujen ja jälleenmyyijien aina asiakkeelle asti joka vasta huomaa "virheen", niin mielestäni voi käyttää monikko muotoa.
     
  16. Kikkopaeae Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    9/5/08
    Viestit:
    1940
    Tykkäykset:
    5
    Kyllähän se värisokeus hiukan liittyy jos värien kanssa joutuu olemaan tekemisissä. Mutta jos hommansa hoitaa niin mikäs siinä. Mielestäni ainakin "vajaakuntoisille" pitäisi antaa enemmän mahdollisuuksia. Jo esim työhakutilanteessa katsotaan vain ihmisen haittaan eikä yleisesti että millainen hakija on. Monesti koko vamma ei edes haittaisi kyseistä työtä mutta ei anneta edes mahdollisuutta.

    Tämä nyt oli tavallaan aiheen ulkopuolella, mutta oli pakko kommentoida kun omakohtaista kokemusta löytyy.

    Ihme juttu kyllä tämä alkuperäinen asia. Puhelimia vaan kauppoihin äkkiä myyntiin, muusta viis.
     
  17. Juzt Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    3135
    Tykkäykset:
    133
    OT:
    En tiedä miten lain ja omien ehtojensa vastaisesti käytännössä toimivat (lain vastainen ja täten mitätönhän tuollainen ehto on), mutta ainakin ehdoissa sanotaan ihan lain kirjainta mukaillen:
    "Liittymäsopimukseesi sisältyy 14 vrk:n peruuttamisoikeus, joka raukeaa ottaessasi palvelupakettiin sisältyvän liittymän tai puhelinmen käyttöön". Paketin avaaminenhan ei ole käyttöönotto.

    Sinänsä ei olisi mitää uutta että joku firma etämyyntisäännöksiä ehdoissaan syntyy.
    Saman huomasin esim taannoin. Serv-IT:in ehdoissa joissa lainvastaisesti yritetään siirtää vaaranvastuu postituksessa asiakkaalle ja evätä noudon yhteydessä etämyynnissä palautusoikeus.
     
  18. samumanu Vieras

    Ite oon ostellu kaverilta huollosta usein kuoria puhelimeen ja hän tuskailee koko ajan noiden värihommien kanssa. On kuulemma normaalia et kuoret on ihan ihme nimillä, ei muistuta värejä ollenkaan, ja siinä sit usein arvotaan mitä tulee. Kuulemma ku nokialta kysyy mitä tarkottaa joku "väri" ni ei vastausta saa ku eivät sitä itekkään varmaksi tiedä, ainakaan Suomessa.

    Ni ei oo ihme vaikka tomosia sotkuja/sekaannuksia tuleekin ku iteki niitä kohdannu useen kerran. Se kai vaan on hienoo keksii upeita nimiä väreille ja sotku on valmis..
     

Jaa tämä viestiketju