1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokialaisten "tikitys"

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Juzt, 9/1/08.

1. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Terve,

Onko tälläisestä asiasta kokemuksia: Äitini kertoi tänään että hän kuulee Nokian E65:stä jatkuvan tikityksen puhelimen ollessa, ja hänen mielenterveydensä kyseenalaistettuani huomasin nyt omassa E61:ssä saman ilmiön.
    Ääni on hyvin hiljainen ja säännöllinen, joka kahdeksas tik ääni on hieman korkeammalla nuotilla. E61:ssä kuulen sen vain jos taustavalo ei ole päällä (muuten peittyy sen ininään) ja joko painan näppäimisön korvaa vasten, tai hiljaisempana takakuori auki akku korvalla. E65:ssä kuuluu kuulemma ihan miltä kulmalta vain jos puhelin on korvaa vasten. Kysyin vielä E61:n omistavalta kaverilta ja hän kuulee saman äänen omastaa (joskin kuulemma huomaa sen vain näppäimistön puolta kuunneltaesa, taustavalo pois)
    Offline-tilassa ääntä ei kuulu.

Netistäkin löytyy muutama samaa ihmettelvä kirjoitus (Googlettakaa vaikka hakusanoilla Nokia ja Ticking), joten minun mielenterveyteeni ei ratkaisu liity. Pienikokoinen pommi joka räjähtää takuuajan päättyessä?

Eipä tuo nyt varsinaisesti häiritse, mutta sen sijaan ihmetyttää mistä ihmeestä moinen ääni tulee. E61:ssä pitäisi edes olla mitään muita liikkuvia osia kuin vibran moottori, joten mistä moinen ääni voi kuulua? Kaiuttiesta tai kuulokkeesta se ainakan ei selkeästi tule.

2. jake79 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active ja DNA
    pakko oli kuunnella omaa N82:sta ja tosiaan kyllä sekin tikittää. tämän kuulee kun pistää näppäimistön korvaa vasten. ehkä siellä puhelimen kello tikittää? :)

3. hookoo_

hookoo_ Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    31
    Kyllähän noita tikityksiä ja ininöitä kuuluu vähän kaikesta elektroniikasta. Kelat ja konkat taitaa aika usein vihellellä tai pitää muuta mekkalaa. Itse olen ainakin kuunnellut verkkoliikenteen tahtiin vikisevää verkkokorttia ja useampaakin vinkuvaa telkkaria :p

4. projector

projector Ole sinä tavis hiljaa, mää oon VIP

Tykkäykset:
    1865
    Puhelinmalli:
    Usein vaihtuva malli
    oli pakko kans kuunnella omaa n95 ja kyllähän sekin tikittää :D

5. handshake

handshake

Tykkäykset:
    1
    Juu, sama täällä N95:n kanssa. On kyllä niin hiljanen tikitys, että tarkkaan saa hiljaisuudessa kuunnella, et kuuluu. Eli eipä tuosta tosiaan häiriöksi ainakaan ole.

6. A R

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N81SD, hyllyssä myös 9300, 3220, 3510i, 6210 ja 3210
    voisko mitenkään liittyy johonkin kaiuttimeen, joka ottaa häiriötä gsm-signaalista (offline-tilassa ääntä ei kuulu). Itse huomasin vanhassa 3510i:ssä että kaiuttimesta kuuluu _todella_ hiljaista radio-kännykkä ääntä noin 5sec ennen saapuvaa puhelua.
    Näillä mitään yhteyttä?

7. jaakko

jaakko Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    21
    Puhelinmalli:
    Honor 8
    Omasta puhelimesta kuuluu korvassa kiinni aseteltuna vaimeasti sama päppärä-päppärä, kuin esimerkiksi puhelimen ollessa radion (tai itseasiassa vahvistimen ja kaiuttimen) läheisyydessä ja puhelimen verkossaoloa tarkistellaan. Tästä lienee kyse?

A R:n kuvaama tilanne on normaalia puhelimen toimintaa, kun puhelu tulossa, tekstiviesti tulossa tai lähdössä, kuittausviesti tulossa, jne.

Lisäys: Jos puhelimestanne "tikitystä" kuuluu, niin kuulostelkaa sitä esim. silloin, kun puhelimessa on GPRS -yhteys käytössä. Käy melkoinen rätinä... Ja edelleen, kyseessä on ominaisuus, ei vika. Jos häiriöääni kuuluu esim radion tai tv:n kaiuttimesta, kyseiset laitteet on huonosti suojattu ulkoiselta häiriöltä.

8. P3n4

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia N82 & DNA
    Höh, ei mun N82 vaan taida "tikittää". EHKÄ (en oo varma kuuluko puhelimesta, päästä, vai jostain muualta ;) välillä sellasta toosi korkeaa ja hiljasta "blidip" piipitystä.

9. Jarpa

Tykkäykset:
    0
    olin jo peloissani kun en omassa n95 kuullut tikitystä. pidin tunteja puhelinta korvalla. olin viemässä jo puhelinta huoltoon mutta sitten kuulin sen täydellisessä hiljaisuudessa. hienoa

10. Crockett Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    159
    Puhelinmalli:
    Nexus 6P
    Oma n95 pitää tasasta hiljaista tikitystä, äänen kuulee kun luurin laittaa korvalle. Tuo gsm häiriö ääni viestin tai puhelun tullessa katoaa ainakin 3g verkossa ollessa.

11. ef4j4t

Tykkäykset:
    0
    Tosissaan oma E65 pitää sellasta surinaa, kun ledit (taustavalo) palavat "täysillä".. Kun ledit himmenee niin äänikin katoo. Aika rasittava kun esim. sängyssä iltasella puhelinta näprää.. Onkos muilla vastaavia kokemuksia tälläisestä ja kannattaisko kiikuttaa huoltoon? :eek:

12. LaBlanca Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    47
    Yksi ratkaisu ongelmaan on se, että kuuntelette musiikkia tarpeeksi kovalla ja tarpeeksi pitkään. Eiköhän se kuulo pikkuhiljaa alene sille tasolle, ettei tuo tikitys ja muutkaan turhat sirinät enää kuulu!

13. csharp

Tykkäykset:
    0
    Oma 6230i humisee hiljaisuutta <3

14. Juzt Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    133
    Taustavalon ininähän on "wanha" ja asiaankuuluva juttu, tämä tikitys vaan kuuluu aina kun puhelin on päällä (jos ei ole offline tilassa).
    Tosin himmeästi palavistakin ledeistä itse kuulen sen äänen, eri taajuudella vain.

Itseasiassa asiasta keskultaessa kuulin nyt yhden puolitutun valittavan jopa E65 puhelimen yöllä pitämästä (vaikka taustavalot pois päältä) "surinasta/huminasta" , joka kuulemma pahimmillaan häiritsee nukahtamista niin että puhelin pitää viedä yöpöydältä toiseen huoneeseen.
    Onneksi en niin herkkäkuuloinen ole itse, ja juuri mietin että voiko puhelin moista oikeasti pittää (ja mistä vit**ta moinen ääni voi olla peräisin).

Edelleen vaan ihmettelen että mikä moisen ilmiön aiheuttaa, kun esim. E61:n kaltaisessa kamerattomassa (eli siten tarkennusjärjestelmää vailla olevassa) puhelimessa ei tosiaan vibran lisäksi pitäisi olla yhtäkään liikkuvaa osaa.

15. zimon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    johan sulle kerrottiin mistä se johtuu, huoh.

edit---
    No siis. Se hyvin todennäköisesti johtuu tuosta GSM/GRPS/UMTS-verkon käytöstä ja on samanlainen ilmiö kuin miksi kaiuttimet räpsää kun puhelin on lähellä. Samalla tavalla puhelin itsessään ei ole ihan täysin häiriösuojattu ja jokin värähtelee samalla kun radioverkkoon lähetetään bittejä esim "location update" infoa lähetettäessä matkapuhelinverkolle. (ja tämänhän joku jo lyhyesti yllä kertoi)

Sen sijaan Nokian hakkurilaturit jotkut inisee ihan huonouttaan ja sellainen kannattaa vaihtaa huoltoliikkeessä jos on takuuta jäljellä.

16. jake79 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    Galaxy S4 Active ja DNA
    jep, tikitystä on mutta on niin pientä että ei haittaa.

ps. projector, hyvä avatar sulla :)

17. landenasi

Tykkäykset:
    0
    Moi,
    Taustavalojen ollessa päällä ininä kuuluu asiaan, johtuu rakenteesta - ei pidä huolestua. SMPS se siellä hurisee.

18. dataaja

Tykkäykset:
    0
    Mulla kuuluu nokia n82 tikitys kanssa ja joka 8 tikitys on vähän kovempi ja joskus satunnaisesti se alkaa inisemään sillee iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii i i i i i i i iiiiii jotakuinkin noin ja sen jälkeen tulee tosi matalaa huminaa en tiiä onks humina oikein mut jotain matalaa ja sit alkaa tulla taas tikitys.. mielenkiintoista nyt tulee tekemistä tylsinä iltoina

edit, jaa-a mistähä johtuu et nyt kuulen ton ininän / tikityksen jos puhelin on vaik pöydällä. huh tää on MADNESSS

19. nolifer

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4 32GB | Sonera
    6310i on täysin äänetön :>

20. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Televisiossa aiheuttaa eräs käämi sen vinkumisen. Moni vittuuntui omaansa ja sitte soitti aikanaan mulle... Mä lakkasin hyvällä rahalla. Tehtaat on säästäneet vuosikymmeniä siinä rahaa sen lakan osuuden. Joskus ihmiset takoi nyrkillä televisiotaan. Erityisesti mua huvitti, kun pieksäminen koveni vinkumisenkin myötä. Vinkumisen taajuus voi muuttua vonkumiseksi tai esiintyä pätkittäin. Suunnaton huvitus oli kun sain sitte papan hermostumaan viimein vanhalle mustavalkoiselle aikanaan.

Vinkuminen oli kyllä mun itse aiheuttamaa... Saman tyyppinen vinkuminen johtuu muistakin syistä, ja joskus se voi olla huonosti maadotettu auton mankka. Se kerää kierroksia ja saa vinkumaan ne kaiuttimista, joka on todella ärsyttävää. Aina kun autokin kiihtyy, "tekoturbo" vinkuu mukana. Ja musiikki soi... musiikkia hiljentämällä kaverikin tuli siihen tulokseen sitten, että vinkuminen johtuu mankasta, koska se hiljeni samalla kertaa kun hiljensi ääntä. En olisi arvannut, että se vetää jotain johtoja uusiksi viikonlopun aikana ja sitte sitä harmitti vielä enemmän. Varsinkin kun paljastui, kuka sen aiheuttaa.

Rauhottukaas jo.. ei se ole kuin näyttöön liittyen, joka sen aiheuttaa. En ole kuullut, mutta villi veikkaus jos se ei kuulu kuin teittin hienoissa puhelimissä joissa "kallis" näyttö nyt sattuu olemaan. 6310i noliferin puhelimessa ei kuulu mitään. En nyt tietysti sen perusteella... mutta epäilen näin. Olkaa välittämättä siitä äänestä tai viekää huoltoon.

Jaa tämä viestiketju