1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia musiikkikauppa & DRM

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja markom80, 12/3/10.

1. markom80

Tykkäykset:
    0
    Tämä tieto oli uutta minulla ja en huomannut sitä tällä aiemmin käsiteltykkään. Tiedustelin nokiacaresta, että miksi music storesta lataamani kappale ei enää toiminut vaan valitti puuttuvista käyttöoikeuksista sain seuraavanlaisen vastauksen.

"Jokaisessa ostamassasi kappaleessa /albumissa oli 3 juurilisenssiä. Nämä lisenssit kuluvat joka kerta kun kappale / albumi ladataan ostettu musiikki –osion kautta tietokoneelle tai puhelimelle, lisenssit kuluvat myös silloin kun tietokone vaihtuu, se formatoidaan tai DRM (Digital Rights Management) –kansio resetoidaan. Voit siis soittaa ja siirtää kappaleita rajattomasti tai joidenkin kappaleiden / albumien kohdalla rajallisesti, mutta kappaleen / albumin lataaminen kuluttaa juurilisenssejä. Kun lisenssit on kulutettu loppuun, tulee tuolloin kappale / albumi ostaa uudelleen."

Elikkä, koska olin tietämättä rajoituksesta ladannut kappaleen ensin puhelimeen tuolta music storesta (-1 lisenssi)
    Laiskuuttani en kehdannut siirtää kappaletta puhelimesta koneelle vaan latasin sen uudelleen (-1 lisenssi)
    Tietokone vaihtui ja en kehdannut ottaa kappaleita talteen, kun ajattelin että lataan ne uudelleen storesta (-1 lisenssi)
    Ja ilmeisesti olen vielä jossain välissä ladannut kappaleen kerran... varmaankin puhelimeen, kun olen alustanut muistikortin tjsp.

Mutta lopputulema on se, että nyt minulla on se kappale tallessa mutten voi sitä kuunnella, koska olen tuhlannut nuo kaikki juurilisenssit... :(

Ladatkaa siis kappaleet vain äärimmäisessä hätätilanteessa uudestaan nokian musiikkikaupasta jotta ette kuluta juurilisenssejä loppuun.

DRM vapautta odotellessa...

2. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    Muunna ne mp3-muotoon niin pääset eroon tuosta suojauksesta. Google kertoo lisää oikeilla hakusanoilla.

3. markom80

Tykkäykset:
    0
    Kyllä mä ton tiedän, mutta milläs muutat suojatun biisin mp3:ksi jota ei ole oikeutta kuunnella etc. Ja sehän on rikollista poistaa omistamistaan kappaleista kopiosuojaukset;)

4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Noo, asiakas ei niitä kappaleita suoranaisesti omista (ja tapauksessasi taisi puuttua filetkin), mutta harmaalla alueella siinä tietenkin ollaan, tosin purkaako nuo ohjelmat edes noista kopiosuojauksia. "tupladekki" kopiointi omaan käyttöön taitaa olla laillista, laatu siinä vähän kärsii jos vielä menee häviöllisesti pakkaamaan.

5. markom80

Tykkäykset:
    0
    No joo, omistin oikeuden kuunnella niitä kappaleita ja kyllä minulla on ne tiedostot ja voin edelleen ladata ne musiikkikaupasta ostamistani kappaleista. Ainoastaan lisenssi kuunnella noita kappaleita puuttuu, koska latasin ne sieltä liian usein.

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    DRM on ärsyttävä, on siinä etujakin, sen ansiosta asiakkaalle voidaan antaa oikeus tehdä teoksesta kopioita, joka nykyään on aika tärkeä asia, kun ei niitä kannettavia CD soittimia enään haluaisi kanniskella mukana.

Tosin voitaisiin se lupa antaa ilman DRM suojauksiakin ja luottaa siihen että asiakas ei teoksesta tee kopioita enenmpää kuin sovittu. Jälkimmäinen on Suomessa vähän vaikeampi, jos teoksessa ei ole vahvaa suojausta taitaa kuluttajalla olla oikeus tehdä omaan ja ystävien käyttöön kopioita antoi tekijä luvan tai ei. Tosin vastineeksi tästä oikeudesta kerätään mediamaksuja.

7. Dthamilaye

Tykkäykset:
    0
    Kun ostaa musaa Nokian musastoren normipuolelta (ei CWM), niin kannattaa ostaa ne musat PC:lle (jota ei ole päivittämässä hetkeen aikaan) ja sitten Windowsin mediaplayerilla tai Ovi playerilla synkata ne puhelimeen/puhelimiin.

Noissa ALC (alacarte) puolen DRM musissa on tosiaan juurilisenssit jotka kertoo moneenko kertaan ne saa sieltä music vaultista ladata eri laitteisiin (tai samaan jos on lisenssit hävinnyt jossain kohtaa).

Sitten esim windows media playerilla saa rightclick - properties - rights -tabista katsottua muut kyseisen biisin rightsit. Sieltä tärkein on se "Synchronization". Joissakin on unlimited (voi synkata kuin monta kertaa vaan mihin vaan puhelimiin), mutta joissakin saattaa olla 25, 15, 10 tai jopa 3. Tällöin sen biisin saa synkata pahimmassa tapauksessa vain kolme kertaa puhelimeen, vaikka olisi kuinka lisenssit kunnossa. Kun tuo kolme (tai 10/15/...) tulee täyteen, pitää käyttää yksi juurilisenssi jotta saa uudet 3 (tai 10...) synkkauskertaa.

Tuo synkkausten (ja muidenkin rightsien) määrät ja puuttumiset ovat varmaankin riippuvaisia kyseisen biisin jakelijasta/tekijästä/levy-yhtiöstä. Useasti vähän harvinaisemmat ja outommat biisit ovat unlimited ja sitten ne huippubiisit ja tunnetuimpien levy-yhtiöiden biisit on määrärajoitteisia.

Drm on sitä mitä se on. Toivokaamme että Nokiakin saisi siirryttyä Applen malliin ja saisi sopimukset joissa ei tarvitsisi käyttää DRM-suojauksia. Minun mielestä DRM ei saa mitään muuta aikaan kuin maksavien kunnon käyttäjien kiusaamisen. Jos haluaa warettaa niin ei drm sitä estä.

Jaa tämä viestiketju