1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia - mikä mättää?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja stadt, 23/9/05.

1. stadt

Tykkäykset:
    0
    Luuri on ollut hakusessa jo hyvän aikaa.
    Pidän itseäni ehdottomasti Nokia-merkkisten puhelinten käyttäjänä.

Nyt kuitenkin skägää etsiessäni olen pikkuhiljaa hautaamassa Nokia-uskollisuuden, sillä mielestäni merkin muotoilu on niiiin penkin alla että en enää pidä sitä niin ylivoimaisena osaajana kuin vielä 1½ vuotta sitten.

Nyt en puhu designista vaan Muotoilusta. Siis siitä miltä se tuntuu kädessä ja/tai taskussa. Design on sitten niitä kiiltäviä pikkuosia ja pikkunättejä koristekikkoja.

Oletteko kohdanneet samaa tosiseikkaa? Vai onko päässyt käymään niin, että Samsung on vain nostanut riman niin korkealle ettei "perinteinen" Nokian muotoilu enää riitä vakuuttamaan meikäläistä?

2. Wyclef

Tykkäykset:
    0
    Allekirjoitan kyllä saman. Esimerkiksi tuleva N91 on ehkä hirvittävimmän näköinen viritys vähään aikaan. En kylläkään pitäisi Samsungia tai edes Sony-Ericssonia paremman muotoilun mestarina. Samppa jauhaa sitä yhtä ja samannäköistä simpukkaa, ja SE:n muotoilu on jopa ehkä liian pelkistettyä "palikkaa" (esimerkkinä uusi K600). Mutta kyllä mielestäni Nokia on ottanut takapakkia jo pitkään, niin muotoilun kun puhelinten ominaisuuksien suhteen.

3. snb69

Tykkäykset:
    0
    Joo mäkin yhdyn kyllä molempiin yllämainittuihin...ominaisuuksia kyllä riittää mutta se fyysinen koko ja käytettävyys onkin sit jotain aivan muuta. Ainoa käteenkäypä nokialainen on 9300, mutta sekään ei ole taskussa kaikista mukavin luuri. Itselläkin on samsunki hakusessa, kakkosluuriksi tosin.

4. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kuten myös minäkin. 7610 oli yks karseimmista luureista :/ Mutta Samsung on kyllä X-sarjan simpukoissa (ja E330 myös) jauhanut sitä samaa mallia, ulkonäytöllä tai ilman.

5. mustis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy Ace II/Lumia 520, Elisa
    N70 on pitkästä aikaa tyylikkäimmän näköinen - kuvissa ainakin - ja uudet sliderit näyttävät ihan kivoilta. Saa nähdä sitten mitä luonnossa...

6. MaTiAz Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Onhan se N70 ja 6280 kivannäkösiä. 6270 on taas yks karmeimpia mitä noksulta on vähään aikaan tullut. Hirveä se ramppi siinä alhaalla.
    6680 taas oli liian lelumaisen näköinen, makuasia kuitenkin :/

7. -AHVEN- Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kuluttajathan tässä keskustelee. Mikä häiritsee?

8. wilzu

Tykkäykset:
    5
    Puhelinmalli:
    Nokia 5800XM
    Nokialla on kaksi mallia tyylikkyydessä yli muiden: 3230 ja N-gage QD. Ne erottuvat muiden nokioiden seasta edukseen. Painotan, että nuo ovat tyylikkäimmät, ei välttämättä muotoilultaan parhaat, taikka ominaisuuksiltaan hyviä. Ja innovatiivisin on varmaankin 7700. Muut ovat sellaista suht. tasapaksua muotoilua. Nokian pitäisi opetella disanoimaan mustia puhelimia. Melkein kaikki ovat hopeita. Ja läppäpuhelimien vä'rkkäystaitokin on mennyt. Nimittäin jos vertaa noita uusia vaikkapa 8850:aan, on ne jotain aivan kamalaa. 7650 on ehkäpä ainoa S60 liukuluuri, mutta sitäkin voisi modernisoida.

Mutta ei nokialla markkinoiden huonoin disain ole. Samsung saa kunnian olla sillä tittelillä

9. mustis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    6
    Puhelinmalli:
    Samsung Galaxy Ace II/Lumia 520, Elisa
    Klassikko 2110 viitoitti muotoilukieltä pitkään. Käyttölittymä on vielä nykyänkin sama Symbian-luureja lukuun ottamatta.

10. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Joo selkeä legenda. Nuorempi polvi ei siitä edes tiedä... Taisi peräti olla ensimmäinen puhelin, jonka kautta pääsi läppärillä nettiin (muistaakseni PCMIA-kortti ja kaapeli piti olla). Ja legendaarinen säkkijärven polkka soittoäänenä.

11. stadt

Tykkäykset:
    0
    Tuntuu että meikäläisen tarpeisiin ei Nokia tarjoa hyviä vaihtoehtoja.

Mielestäni kalliimman hintaluokan puhelimissa tuo muotoilu ei nouse hallitsevaan asemaan, koska hyvät ominaisuudet kompensoivat tätä seikkaa tehokkaasti. Halvimmissa malleissa taas ominaisuudet ovat mitä ovat, joten myynti lähtenee käyntiin ulkonäön, koon ja käytettävyyden perusteella.

Itse olen opiskelija ja rahan käyttö sen mukaista. En siis pidä vaihtoehtona kalliimman hintaluokan (lue: yli kolmen ja puolensadan euron) luureja.
    Toisaalta halvimpiin en kajoa, koska ne eivät tuo ominaisuuksiltaan mitään tarpeellista uutta pari vuotta käytössä olleeseen nyky-skägääni.
    Näin ollen olen kiinnostunut tuosta väliin jäävästä mallivalikoimasta, jossa olevat "kivat" ominaisuudet voisin perustella itselleni tarpeellisiksi. Siis näppärä kamera + jonkinlainen mp3-kuuntelu mahdollisuus, mutta ennenkaikkea tyylikäs muotoilu koska muotoilun tuloksia käytän aina kun luuriin tartun, kameraa joskus ja mp3-ominaisuutta sillointällöin.

12. sane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    13
    ite oon sitä mieltä, että nokian muotoilu oli pohjalukemissaan semmonen vuosi sitten, siitä on tultu pelkkää ylämäkeä. esim 6630 on luonnossa yllättävän siistin näköinen ja kädessä hyvän tuntuinen. ja ominaisuudetki kohallaan. ja hintakaan ei enää paha. mut toisaalta löytyy niitä hirveitäkin esim just n90.

13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    1011/2000ssa periaatteessa GSM data tuki, mutta taisi olla aika hiljaista vielä silloin, mainitsemaasi 2110:aa käytettiin modeemina jo enemmän.
    Tosin modeemi hommat eivät olleet vieraita NMT aikaankaan. ja eri malleihin myytiin adaptereita.

14. Blueroan

Tykkäykset:
    0
    muotoilusta...

Omista puhelimistani, jotka enimmäkseen ovat olleet Nokiaa, yksi oli muotoilultaan aivan ehdoton. Eli malli 6110. Sopi käteen todella hyvin, juuri sopivan kokoinen ja näppäimetkin tuntumaltaan hyvät.

Nyt tämä uusin on 6681 ja sen ostin ominaisuuksien, en muotoilun tai designin takia. Ei todellakaan ole paras mahdollinen kädessä ja näppäimetkin liian pieniä jopa tällaiselle pienisormiselle. Nuo uudet N-sarjan puhelimet ovat kyllä aika rumia.

15. -Roeyheloe-

Tykkäykset:
    0
    Re: muotoilusta...

Ei nokia n91 ole ruma...ainakaan mun mielest !

16. juzi Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    180
    Re: muotoilusta...

Kyllä jos joku sanoo N70 rumaksi niin....

Ja tähän alkuperäiseen kysymykseen. Aluksi näihin termeihin. Minä kyllä käsitän muotoilun ja designin samaksi asiaksi. Lähinnä se taskussa/ kädessä oleva tunne, mikä tulee painon, materiaalien, pyöreiden kulmien, jne. suhteen on sitä puhelimen tuntumaa, miltä puhelin "tuntuu".

Ja näin markkinataloudessa, on kyllä olemaasa selvät mittarit siitä onko joku yritys onnistunut tuotteiden muotoilussa vai ei. Ei siitä sen enenpää. Mutta näinhän se tietysti on, että toinen pitää äidistä ja toinen tyttärestä, ja näinhän se pitääkin olla.

Se mikä minua lähinnä risoo näiden puhelinvalmistajien toiminnassa on se että pyritään tekemään kaikki puhelimet mahdollisimman pieniksi. Ja tätä samaa asiaa kyllä kritisoidaan myös lehtien palstoilla. Kaikkien kädet kun ei ole saman kokoisia. Eli hei Nokia (ja muut pelurit), isompia näppäimistöjä ja näyttöjä. Kyllä mulla ne taskuun vielä mahtuu.

17. T P

Tykkäykset:
    0
    Samsungilla ei ole muotoilua lainkaan.

Olen käyttänyt Nokian, Ericssonin ja nyt Motorolan puhelinta. Ainoat näistä jotka ovat olleet muotoilultaan käytännöllisiä ovat olleet Nokiat. Hirvein on tämä Motorolan läppä: kunnon otetta ei saa millään. Ikävä tulee taas muutenkin kyllä Nokiaa. Mutta se on jo off-topic.

Nokian designia on helppo haukkua kun he tekevät eniten design työtä ja siten pukkaavat ulos hyvin erilaisia tuotoksia. Jos kuitenkin pitää laskea onnistuneiden tuotosten määrä, on se paljon korkeampi kuin muilla valmistajilla. Kaiken huippu ovat nämä kaikenmaailman Samsungit ja LG:t jotka tekevät vuodessa sen noin 50 identtistä hopeista muovista läppäpuhelinta. Nokialla on enemmän erilaisia läppä designeja kuin Samsungilla koko historiansa aikana, vaikka Nokia on noita tehnyt vasta muutaman: sen lisäksi jokainen noista Nokian tuotoksista näyttää paremmalta kuin yksikään Samsung läppä. Eiköhän se kerro jotain Nokian asemasta tällä tuotekehityksen osa-alueella.

Kuluttajathan tämän viimekädessä päättävät. Nokiaa näytetään haluavan kovasti ostaa. Jokaiselle löytyy jotakin. Ei kaikilla malleilla kaikkia yritetäkään miellyttää.

Samsungin markkinaosuus on mennyt Euroopassa alaspäin kuin lehmän häntä sitten tuon 2004 läppäpuhelinhypetyksen. Ei se sen pidemmälle kantanutkaan vaikka uusia malleja on tuotu jatkuvalla syötöllä. Nokia porskuttaa taas uudistettuna muotivirtauksesta toiseen ja uusii mallistoa jatkuvasti--ja markkinaosuus tykkää. No pitäähän pojat erottaa miehistä.

Esimerkiksi SE:llä on ollut tietynlainen tyyli, joka ei kyllä minua miellytä lainkaan, mutta ei se tarkoita että se silti huono olisi. Toiset siitä pitävät. Onhan se myös toiminut.

18. TRontti

Tykkäykset:
    0
    Minusta puhelimen pitää istua kädessä. Esim. 3230 on kaikin puolin hyvä puhelin ominaisuuksiltaan mutta kädessä tosi kapula, lähes yhtä huono kuin saippuakotelo 6600 joka ei tahdo pysyä kädessä ollenkaan. Leikö puhelimen fyysinen koko vai mikä mutta on menty takapakkia minun mielestä, muut saa olla vapaasti muuta mieltä.

19. puhuja

Tykkäykset:
    1
    Läppämallien muotoilussa olisi tekemistä. Esim.6260 on todella massiivisen kokoinen avattuna eikä vaan tunnu sopivan käteen. Eikä miellytä ainakaan mun silmää. Sama vika N90, vaikka ominaisuudet olisivatkin huippuluokkaa, niin ulkonäön vuoksi en tähän malliin koske.

20. tikox

Tykkäykset:
    0
    Olen samaa mieltä siinä että miksi kaikki pitää olla niin pientä ja korumaista. Kullä tuollainen n90 kokoinen luuri vielä taskuun mahtuu vaikka sitä on moitittu niin tolkuttoman suureksi. Mielestäni samoin kuin joku jo sanoi että paremmat näppikset ja suuremmat näytöt sitten vaikka koon ja painon kustannuksella. Erilaisia qwerty muunnoksia odottelen myös lisää ja vielä käyttökelpoisia kun olisivat, kun kerran puhelimesta ollan tekemässä enemmän tai vähemmän surffilautaa niin kyllä se kunnon näppiksenkin vaatii. Mielestäni ergonomian pitäisi jossain määrin mennä muotoilun edelle, aika harvassa nykyluurissa on näppis jolla ilokseen kirjoittelee. Olen ihmetellyt miksi näistä nokian luurien muotoiluista tulee aina niin mieletön hulapaloo, nämä uudet mallit ovat jakaneet mielipiteet todella raskaasti mutta kai se nokia sitä tavoitteleekin että jokaiselle jotakin toisin kuin esim sampan massaluurit. Makuasiat ovat makuasioita....

Oi oi kun taisi tulla pohjimmiltaan turha viesti :)

Jaa tämä viestiketju