1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia Maps vs Navicore

Keskustelu osiossa 'GPS-paikannus', aloittaja ah83, 28/3/07.

  1. ah83

    ah83

    Liittynyt:
    14/2/07
    Viestit:
    73
    Tykkäykset:
    0
    Nokia toimittaa uusiin puhelimiin ilmaiset kartat.

    http://www.gate5.de/press/news/nbsp...bspnbspnbspnbspnbspnbspnbspnbsp/index_en.html

    http://www.nokia.com/A4353384

    Navigointi on kuitenkin maksullinen lisäpalvelu, mutta silti houkuttelevaan hintaan.

    Nokia Navigation service –what does it cost?
    Example prices from Germany
    Navigation subscription for German maps
    • One week 6,49 Euro
    • One moth 7,99 Euro
    • One year 59,99 Euro
    • Three years 69,99 Euro
    Navigation subscription for W-European maps
    • One week 8,99 Euro
    • One moth 9,99 Euro
    • One year 89,99 Euro
    • Three years 99,99 Euro


    Onko kenelläkään käyttökokemuksia näistä molemmista karttaohjelmista? Navicoressa navigointi sisältyy hintaan ja sen saa ostettua omaksi kertamaksulla. Silti Navicorea voi käytännössä joutua päivittämään 1-2 vuoden välein.

    Nokia N95 ostajat ovat ainakin tämän valinnan edessä: Nokia maps vai joku muu toimittaja.
     
  2. bsod

    bsod Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    20/4/05
    Viestit:
    2521
    Tykkäykset:
    285
    Puhelinmalli:
    SGS7
    Henk. koht. en oikein lämpiä näille client/server-tyyppisille ohjelmille, joissa kaikki kartat, osoitetiedot yms. haetaan datayhteyden yli. Navicore, TomTom ja muistaakseni myös Route 66 käyttävät muistikortille tallennettua karttaa ja osoitetietokantaa, jolloin koko kartan peittoalue kaikkine sisältöineen on aina mukana ja saman tien käytettävissä.
     
  3. Kaaso

    Liittynyt:
    12/6/06
    Viestit:
    213
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 800
    Siis kyllä myös Nokia maps säilyttää kaikki ladatut kartat muistikortilla. Kartat saa lisäksi ladattua mainitulle muistikortille PC:llä, jossa on nettiyhteys.

    Varsinaisen navigoinnin aikana ei tarvitse datasiirron olla ollenkaan käytössä, Olettaen, että olet ladannut kaikki sen alueen kartat, jossa vierailet. Ja, että maksoit navigointilisenssin luottokortilla.

    Bonuksena karttojen vaihto/päivitys on ilmaista. Etkä ole pakotettu kantamaan koko euroopan karttoja muistikortillasi tarpeettomasti, vaan tilaa vapautuu muille tiedostoille. Ja tarvittaessa kartat on nopea ladata takaisin kortille.

    Lisäksi voit ostaa lisenssin vain todella tarvitessasi sitä. Vaikka viikoksi kerrallan. Sinulla voi olla (ainakin minulla on) Skandinaavian lisenssi kolmeksi vuodeksi (69€), mutta kun kävin Saksassa, ostin Saksan lisenssin viikoksi (6,49€). Enkä taaskaan maksanut kuin käyttämistäni ominaisuuksista. Vai kuinka monta kertaa olet käynyt Lichtensteinissä tai Andorrassa? Ostamalla koko Euroopan kattavan TOMTOMin maksat silti niistäkin...
     
  4. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ottamatta kantaa esitettyyn pariin, niin mielipiteenä mihin voi kiinnittää huomiota.

    Kaikilla ohjelmilla yleensä sujuu reittien suunnittelu ja opastus kohtuullisesti, kokoonpano ja softaversio erot voivat vaikuttaa melkein enemmän pieniin asioihin.

    Käyttöliittymä eroja on huomattavasti, eli jos on johonkin tottunut tuntuu toinen alussa kankealta.

    Karttojen selailussa tuntuu olevan eroja, joissain sovelluksissa opastavan navigoinnin aikana on erittäin työlästä selailla karttaa muualta, onko sitten kyse siitä ettei ajonaikana niin saisi tehdä vai mistä, eikä selailu ja paikkahaku muutoinkaan ole samalla tasolla.

    Nörtit tietenkin haluaisivat yksityiskohtaista GPS singnaali infoa, sen tarjoilu vaihtelee, lokitus ominaisuuksissa on eroja jne.

    Jos tiedät määrän pään tarkasti, niin kaikki natiivit symbian navigaattorit tarjoavat riittävän hyvän reitityksen, jos osoite on suurpiirteinen niin käytettävyys eroja alkaa löytymään.


    Mielipide:

    smart2go on hintansa värtti, mutta ei ole aina paras, se on edullinen, mutta jos haluaa kunnon autonavigaattoria niin kannattaa myös miettiä muita vaihtoehtoja ja niitä oikeita erillisiä autonavigaattoreita, toki isoa näyttöä haluava voi kytkeä kännykän auton LCD monitoriin.
     
  5. bsod

    bsod Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    20/4/05
    Viestit:
    2521
    Tykkäykset:
    285
    Puhelinmalli:
    SGS7
    Sijoitin 8 euroa ja otin Nokia Maps skandinavian ("Kartat") kuukauden koekäyttöön. Ensitunnelmat ovat tuotteen hinta huomioon ottaen ihan ok. Karttapohjat sai esiladattua kortille suoraan kortinlukijan avulla, mutta ääniopasteet piti hakea puhelimella ensimmäisen navigoinnin yhteydessä. Onneksi oli wlan käytössä, gprs:llä se olisi kestänyt ikuisuuden.

    Käyttöliittymä on vähän turhan valikkopainotteinen, eli autokäyttöön ehkä hankala, mutta kyllä sen kanssa tulee toimeen. Osoitteen haku vaatii aina vähintään kolme kirjainta kaupungin nimen alusta, mikä on Navicoren vapaaseen kadunnimihakuun tottuneelle vähän outoa. Alku- ja loppupisteen voi antaa kartalta, mikä taas on paremmin kuin Navicoressa. WGS-84-koordinaattien käyttö on vähän hankalaa, sillä niitä ei voi syöttää suoraan Kartat-ohjelmaan, vaan ne pitää ensin naputella puhelimesta valmiina löytyvään Maamerkit-ohjelmaan, minkä jälkeen ne ovat käytettävissä navigoinnin puolella. Reitin suunnitemisen jälkeen karttaa ei pääse selaamaan vapaasti, mikä on iso miinus. Reitin demoaminen onnistuu, mutta demon nopeutta ei voi muuttaa. Suosikit voi tallentaa maamerkeiksi, jolloin ne löytyvät myös Maamerkit-ohjelmasta. POI-pisteisiin en ole vielä tutustunut sen tarkemmin. Läheiset huoltoasemat löytyivät, mutta ei ketjukohtaisesti lajiteltuna.

    Ohjelman valitsemat reitit eivät pikaisten testien perusteella ole nopeimpia eivätkä missään nimessä lyhyimpiä. Navicore löysi nopein-valinta päällä kotoa mökille noin 270 kilometrin reitin, kun Nokialainen olisi ajattanut yli 40(!) kilometriä pidempää reittiä. Kaupungin sisällä pyörittäessä kilometrin-parin heitot eivät tunnu missään, mutta pitkällä matkalla tuollainen 15% luokkaa oleva ero on jo huomattava.

    E70:n ruudulla karttakuva on mielestäni liian pieni. Ruudun pinta-alaa tuhlataan tarpeettomiin valikkoriveihin ja navigoinnin aikana karttanäkymä on zoomattu liian ulos, jolloin tiet ovan liian pieniä. Autossa puhelin on yleensä telineessä, jolloin se on kauempana, kun normaalisti kädessä pidettäessä. Zoomausta ei voi myöskään muuttaa.

    Ääniopasteet lukee naisääni, jota ei voi vaihtaa. Ainoastaan opasteiden kielen voi valita, mutta silloin äänipaketti pitänee ladata uudestaan. En kokeillut. Opasteet ovat samankaltaisia yksittäisistä sanoista ja lauseista koottuja palapelejä, kuin muissakin navigaattoreissa, mutta jostain syystä ne eivät tunnu aina sopivan kunnolla yhteen. Äänet siis tökkivät ihan kirjaimellisesti, kun kaksi toisiinsa sopimatonta ääniklippiä lätkäistään peräkkäin. Ajan myötä se saattaa alkaa ärsyttää, sillä niitä joutuu kuuntelemaan jatkuvasti. Ei ole vielä tullut vastaan Matti Kyllösen voittanutta kartanlukijaa (löytyy Navicoren download centeristä).

    Tällaisia mielipiteitä yhden illan leikkimisen jälkeen. Kysykää jos tulee jotain mieleen.
     
  6. ah83

    ah83

    Liittynyt:
    14/2/07
    Viestit:
    73
    Tykkäykset:
    0
    Miten Nokia Maps suoriutuu navigoinnista kävelyvauhdissa? On meinaan vauhdit niin hitaita että tommonen ääniohjaus ei varmaankaan toimi niinkuin pitäisi ja tuskin sitä kävellessä edes tarvitsee. Näin ollen pärjäisi varmaan vallan hyvin ilman sitä lisenssiä. Se voi olla että ydinkeskustassa myös isot talot häiritsee GPS-signaalia niin paljon että käyttö on hankalaa.

    Olisi toisaalta hyvä jos kävellessäkin ruutua skaalattais dynaamisesti, eikä että kartan kompassi osoittaa aina pohjoiseen.

    Kuinkahan nuo City guidet suoriutuu..? Esim löytyykö Stadissa WLAN Hot Spotsit sen avulla?
     
  7. Kaaso

    Liittynyt:
    12/6/06
    Viestit:
    213
    Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 800
    Saman huomasin, mutta toki kosketusnäyttö helpottaa asiaa TyTN:n kohdalla

    Jälleen kerran samalla kannalla.
    Ainakin Tampereelta Leville ajettu matka olisi kestänyt Smart2Go:n mukaan noin kolme tuntia kauemmin kuin toisella laitteella olevan Route66 Nav7:n kanssa :)
    Myös laitteen reittivalinnat aiheuttivat hymyilyä matkan aikana...
    Tampereella laite laskee kummallisia reittejä ja sisällyttää ihmellisiä U-käännöksiä laskemiinsa reitteihin.


    Lisäksi naikkonen puhuu selvästi venäläisellä aksentilla :)

    Kannattaa kuitenkin vielä muistaa Nokia Mapsin olevan BETA-asteella vielä.
    En lähtisi kauhean rankasti tuomitsemaan ennen lopullista versiota.
     
  8. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    Tuon simuloinnin perusteella itse navigointi tapahtuisi aina vain autolla ja vain reittisuunnittelu olisi mahdollista myös kävelyreiteille. Tuntuu kyllä luonnollisemmalta juuri noin, kun ääniopastukselle kävellen ei kovin monelle käyttöä olisikaan sokeita lukuunottamatta.
     
  9. bsod

    bsod Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    20/4/05
    Viestit:
    2521
    Tykkäykset:
    285
    Puhelinmalli:
    SGS7
    Kävellen navigoitaessa isompi merkitys on sillä onko GPS-vastaanottimessa static navigation päällä vai. Se nimittäin tulkitsee kävelyvauhdin pelkäksi häiriöksi eikä liikkeeksi, josta pitäisi kertoa eteenpäin. LD-3W:n omistajien kannattaa ottaa tämä huomioon, sillä siinä static navigation on oletuksena päällä.

    Toinen kävelykäyttöön vaikuttava tekijä on se osaako ohjelma reitittää kevyen liikenteen väyliä pitkin. Jos ei, niin silloin ainoa ero kävely- ja autoilu-moodeilla on, että kävellessä ei tarvitse välittää yksisuuntaisten katujen ajosuunnasta. Tietääkseni ainoa ohjema, joka osaa tehdä kevyen liikenteen reitityksen on Hannu Säles Oy:n kehittämä Loisto-sarja. Se tosin suuniteltu veneilykäyttöön, vaikka sisältääkin Suomen tiestön DigiRoad-muodoss.a

    Ei välttämättä. Kävellessä, siis silloin kun liikutetaan jalkoja eestaas eikä vain seitä risteyksessä ihmettelemässä paikallista liikennekulttuurua, karttaa tulee monesti luettua niin että kulkusuunta on ylhäällä.


    Oppaat ovat maksullisia, joten Joku Muu saa vinguttaa luottokorttia yhteisen hyvän nimissä jos tähän halutaan vastaus
     
  10. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    Smart2Go osaa myös. Olen testannut, että kävelymoodissa se osaa hyvin reitittää kävelyteiden ja kävelysiltojen kautta määränpäähän.
     
  11. ah83

    ah83

    Liittynyt:
    14/2/07
    Viestit:
    73
    Tykkäykset:
    0
    [​IMG]

    Ilman lisenssiä tuon käännoksen jälkeen:

    A: Kartta pyörähtää automaattisesti "selän taakse" ja kulkusuunta on ylöspäin.

    vai

    B: Kartta ei pyörähdä ja kulkusuunta jatkuu oikealle. Kartta pitää kääntää itse.
     
  12. sepik1

    Liittynyt:
    1/3/06
    Viestit:
    279
    Tykkäykset:
    6
    Yritin asentaa Suomen karttoja N73:een Maploaderilla - onnistumatta. Kytkin USB:n kautta PC:hen. USB yhteys toimi kyllä, mutta antoi vaan uudelleen ja uudelleen ilmoituksen:

    Connect your device to computer via USB using mass storage mode or insert the memory card in a card reader.

    Ei antanut mahdollisuutta edes kovalevylle imuroida niitä karttoja. Olisi sieltä raahannut sitten muistikortille???

    Pitääkö tuo laittaa johonkin erilliseen "mass storage modeen" tuo puhelin? Jos niin miten?
     
  13. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    USB-kaapelin kytkettyäsi puhelimeen valitse Tiedonsiirto PC-Suiten sijasta.
     
  14. bsod

    bsod Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    20/4/05
    Viestit:
    2521
    Tykkäykset:
    285
    Puhelinmalli:
    SGS7
    Ne muutamat itse tekemäni kokeilut kulkivat aina autoteitä pitkin, mutta se saattaa olla myös karttapohjan ongelma.
     
  15. bsod

    bsod Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    20/4/05
    Viestit:
    2521
    Tykkäykset:
    285
    Puhelinmalli:
    SGS7
    Yksi paha puute löytyi. Osoitetta syötettäessä/etsittäessä talon numeroa ei oteta huomioon eikä sitä voi käyttää apuna navigoinnissa. Jos osoitteksi laittaa esimerkiksi Mannerheimintie, niin siitä tarjotaan vain kolmea pistettä eri kohdista tietä, vaikka tiellä on pituutta 5,5 kilometriä ja talon numeroita riittä 1:stä aina 172:n asti. Ei hyvä.
     
  16. hiphei Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/1/04
    Viestit:
    1994
    Tykkäykset:
    0
    Se numerohan syötetään siihen katua edeltävään kenttään ja ainakin minulla siirtyi Mannerheimintiellä eri kohtiin sen mukaan mitä siihen oli numeroksi laittanut.
     
  17. Metroplex

    Liittynyt:
    24/7/06
    Viestit:
    130
    Tykkäykset:
    0
    Seinäjoelta Turkuun matka kesti Mapsin mukaan 6 h. Mutta aika muuttui liikkumisen myötä, eli lopussa aika oli nolla kun olimme perillä (noin 4h)
    Ongelma on kuulema siinä, että ohjelma laskee kaikki tiet saman arvoisiksi. Eli moottori tien nopeuksia ei ole otettu huomioon...näin kuulin.
    Itsellä tuli kuukauden aikana kerran: "Tee U-käännös", Eli ihan kiltisti Maps laski uuden reitin.
    Mutta nuo reitti valinnat välillä kyllä huvitti! Esim. SJK-Turku. Maps yritti aluksi Tampereen kautta, vaikka Vammalan kautta on lyhyempi.(n.50km)
    Ja lähempänä Turkua se yritti jollekkin hiekkatielle, vaikka edessä oli kyltti Turku (vaikka) 50km. Mutta kyllä se 3.lla kerralla laski haluamani reitin.




    Näin...Toinen juttu on sanan valinnat, "aja 1km ja aja pois moottoritieltä" ????? Tarkoittaa että moottoritie päättyy...
    Sitten on ihme "aja suoraan ja käänny loivasti vasemmalle", kun ei muuallekkaan pääse. Meneehän tuohon hiukan aikaa, että ymmärtää mitä eukko sanoo ja mitä mikin merkitsee. Toisaalta Navigointi on itselleni uusi tuttavuus..


    ->B<-

    Itsellä ei tätä ongelmaa... tai no pari kertaa on jättänyt parin risteyksen päähän osoitteesta. Mutta 95%.sti on kohdalle ohjannut...
     
  18. redrabbit

    Liittynyt:
    11/7/07
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    Vertailin hiljattain pkseutu-Kilpisjärvi-pkseutu reitillä sekä Navicorea että Nokia Mapsia. Navicore oli Nokian N73:ssa, Nokia Maps taas E65:ssä. Navicore oli käsittääkseni (uskoin sanaan, en muistanut tarkistaa) tuorein versio, Maps taas uunituore 1.0. Molemmissa kapuloissa oli gps-vastaanottimena Nokian LD-3W tehdasasetuksilla. Molempia puhelimia testattiin varmuuden vuoksi kummankin vastaanottimen kanssa, johtuen havaituista kummallisista ongelmista.

    Havaintoja:
    • Navicoren puheopastus on jotenkin selkeämpää (käänny kadun päästä vasemmalle, ota ramppi oikealle), myös puheäänet ovat kokonaisuudessaan miellyttävämpiä eivätkä Maps:n tapaan voimakkaalla itänaapurin aksentilla varustettua.
    • Maps neuvoo alle 10km suorilla mukavasti esim "jatka tätä tietä 7 kilometrin ajan", Navicore ei moista tee.
    • Maps:lla oli isoja ongelmia yli 400 kilometrin reittisuunnitelman tekemisessä. Yleensä softa kaatui reittiä laskettaessa. Tässä ei tuntunut olevan eroa onko verkkoyhteys sallittu vai ei. Navicorelle ei edes päästä-päähän reitin laskeminen tuottanut mitään ongelmia.
    • Rajan tuntumassa Maps:n navigointi kaatuili reittisuunnitelmissa lyhyelläkin matkalla, jos verkkoyhteys ei ollut sallittu. Johtunee siitä että kapulassa oli ladattuna vain Suomen kartat ja mahdolliset vaihtoehtoiset reitit olisivat käyneet naapurin puolella? Verkkoyhteyden salliminen tuntui poistavan ongelman.
    • Maps:n kyvyttömyys tajuta teiden nopeusrajoituksia on todella iso ongelma pitkillä matkoilla. Tästä syystä Maps ehdottaa asetuksista riippumatta lähes aina lyhyintä reittiä, eikä tajua kaupunkien ohitusteitä ja moottoriteiden käyttöä. Myös arvioidut ajoajat ovat aivan metsässä ja näyttävät perustuvan noin 40 km/h tienopeuteen.
    • Maps hukkasin gps-signaalin satunnaisesti ajon aikana, riippumatta kumpaa vastaanotinta käytti. Katkot olivat pituudeltaan alle 30sek. Yhteyden taas löytyessä laskeskeltiin reittiä uudelleen ja toistettiin viimeisin äänikomento. Ärsyttävää toistuessaan pahimmillaan muutaman minuutin välein. Tämä ongelma tuntui vaivaavan vain pohjoisemmassa, eikä missään nimessä ollut jatkuva ongelma.
    • Maps oli satunnaisesti ongelmissa kaupungeissa, ja saattoi heittää liikennevaloissa seisoskelevan matkaajan sijainnin aivan väärälle kadulle pahimmillaan keula 90 astetta väärään suuntaan. Tästä seurasi vääriä navigointiohjeita. Tämä toistui reilut 5 kertaa, Navicorella ei kertaakaan. Helsingissä ajaessa vanhemman Mapsin version kanssa tätä ei ollut tapahtunut koskaan, nyt esim Tampereen ja Oulun läpi ajaessa olisi varmaankin joutunut ikiluuppiin jos olisi vain noudattanut navigoinnin ohjeita. Onko kukaan törmännyt samaan ongelmaan?
    • Maps tuntuu yleiseltä käytettävyydeltään ainakin minulle mukavammalta. Navicore on selkeästi toteutettu vain navigointia varten, Maps:lla taas pystyy helpommin hyödyntämään karttoja muutenkin, myös ilman gps-vastaanotinta.
    • Mapsissa erottuu Navicorea paremmin reitin seuraava käännös ja kuinka kaukana se on. Selkeä plussa.
    • Mapsissa erottuu helpommin risteävien teiden nimet tms pikkudata.
    • Navicoressa tuntui olevan vakiona enemmän hyödyllistä paikkatietoa kartalla, esim liikennekamerat (äänimerkillä varoitus paria sataa metriä ennen, piti yllättävän hyvin paikkaansa), pankkiautomaattien sijainnit jne.
     
  19. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Ymmärtääkseni 1.1 on ollut enemmän tai vähemmän jaossa, eroja on, mutta käsittääkseni samat ongelmat hivenen uudemassa kuoressa...

    Kirjoitus ei kertonut käytettiinkö Navicorella käyttöjärjestelmän paikannus API vai suoraa BT yhteyttä, oletan että jälkimmäistä ja jolla yleensä toimii paremmin, tosin silloin menetetään mahdollisuus käyttää useampaa paikkatietoa hyödyntävää sovellusta samanaikaisesti.

    En tiedä, mutta ongelma saattaa liittyä käyttöjärjestelmän paikkatieto palveluihin, Mapsilla ei taida voida käyttää suoraan BT yhteyden yli GPSää, kuten navicore perinteisesti tekee.
    Ongelma voi tietenkin johtua myös itse Maps ohjelmasta.
     
  20. redrabbit

    Liittynyt:
    11/7/07
    Viestit:
    9
    Tykkäykset:
    0
    Muistelin aivan varmana että asennustiedoston nimessä oli versionumero 1.0, mutta sovelluksen "Tietoja" kertoo kyllä versioksi 1.1. Eli uusimmalla oltiin liikkeellä.

    Tuohon en osaa vastata, oletusasetuksilla mentiin.
     

Jaa tämä viestiketju