1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia - Made in Finland?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja DaKyy, 10/11/03.

1. DaKyy

Tykkäykset:
    0
    Tässä taannoin rupesin miettimään asiaa, kuinkahan suuri nykyään on Nokian puhelimien ns. kotimaisuusaste? S60 puhelimilla lienee korkeampi, mutta esimerkiksi S40 puhelimissa taitaa olla aika pieni. Itse puhelin valmistetaan joko virossa tai puolassa, akku tsekeissä, pakkaus tanskassa, näppäimistö ja kuoret kiinassa, laturien valmistus siirtyy kiinaan. :) Mitä jää jäljelle... Saako nykyään siis lyödä "made in finland" merkin tyyppikilpeen koska se tulostetaan suomessa? Näin sitä suomalaista laatua sitten tehdään.

-Suosi suomalaista- "nojoo"

2. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    Kaikkien mallien valmistus ajetaan sisään Salossa! ;)

3. Saukki Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Nykyään aika monessa Nokialaisessa ei lue Made in Finland

4. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    Mulla lukee aika monessa.

Mutta esim. 3310, 3510i, 3100 on Hungary ja esim. 6310i Germany.

5. DaKyy

Tykkäykset:
    0
    Hmmh, ainakin 3310, 3300, 3650, 3660, 5210, 6600, 6610, 6650, 6800, 7210, 7600 luulisi tuon merkinnän löytyvän. Tai ainakin noita lähtee Suomesta liikkeelle, tokihan niitä muuallakin tehdään.

6. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Nokialla taitaa olla 7-8 kannykkatehdasta. Vain yksi on Suomessa joten ei ole ihme, ettei kaikkien mallien pohjassa lue Made in Finland.

Missa tehtaat muuten ovat? Itse tieda oheiset. Joku viisaampi voi paivittaa listan.

- Suomi (salo)
    - Unkari
    - Saksa
    - Kiina (onko useampi kuin yksi?)
    - Brasilia

Arvauksia:
    USA
    Joku Aasian maa

7. Kipe

Tykkäykset:
    0
    Mulla on lukenut jokaisessa puhelimessani Made in Finland. (1611, 3110, 3210, 3330, 5210, 3650, 3110)

Kaverini mukaan esim. Arabiemiraateissa (oli vuoden siellä) eivät edes osta muita kuin "Made in Finland" -luureja.

8. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    http://www.nokia.fi/nokia/tietoayhtiosta/organisaatio/tuotanto.html

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Eräässä Virolaisessa elktroniikka tehtaassa jossa tehtiin tuote varsin valmiin näköiseksi niin linjan lopuksi laitettiin tarra "made in sweden" (kyse ei ole matkapuhelimista), jäi vähän epäselväksi millä perusteella, koska vehje koottiin ja tarrotettiin ja tungettiin pakettiin, niin maallikosta tuntui että ei oikein ole juttu kohdallaan. Mahdollinen perustelu voi olla että piirilevyladotaan Ruotsissa ja vain kasaaminen/pakkaaminen on hankittu tuolta.

Eli varmaan yleensä made in xxx lappu laitetaan sen mukaan mikä on positiivistä, ja siihen löytyy jotain perusteluita.

Mutta puhelimissa joissa lukee Made in Finlan, niin voidaan varmaan olettaa että kokoaminen on tehty suomessa ja varmaan myös osa seuraavista asioista piirilevyladonta, piirilevy, kuori, rungonosia jne. latureissa ja akuissa lukee yleensä omat made in tai made by tekstit.
    Joku voi laske kotimaiseksi työksi myös osaa kotimaassa väännetty softaa, suunnittelua jne.

Toinen asi sitten kuinka paljon noita lähtee made in Finland tekstillä?

Avain lippun saamiseen on sitten enemmän vaatimuksia, mutta asiaa voi pohtia miettimällä Benfonia ja myös Pomilla oli ainakin aikoinaan avainlipputunnus joka tuksin emolevyjä kovasti valmista, muusta

10. sane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    13
    Jostain olen lukenut, että nokialla on kolme tehdasta jokaisessa maanosassa siis euroopassa amerikassa ja aasiassa.

11. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ihanko kaikkien?

12. Jollemi

Jollemi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaisia kapuloita
    Tämä nykyinen 7250i on mun eka Nokialainen joka ei oo "Made in Finland". En nyt jaksa ruveta repimään tuota takakuorta auki että voisin varmistaa, mutta taisi olla Unkarissa tehty.

13. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Kiitos. Englanti oli hieman yllatys. Tarkoitetaankohan silla Vertun "tehdasta".

14. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Euroopassa on ainakin enemmän

15. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    No suurimman osan! ;)

16. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Suurimman osan ,tarkoittaa varmaan 51 %,eikös vaan..

17. tle2k

Tykkäykset:
    0
    Kannattaa myös muistaa, että Nokialla on liuta sopimusvalmistajia ympäri maailmaa. En pysty faktana sanoon, mutta luulisin, että sopimusvalmistajien osuus on kasvanut aika suureksi volyymistä.

Ja kyllähän tuo suomalaisuus on jo aika kaukana Nokiasta, suurin osa omistajista on ulkomaalaisia ja ei varmaan vie kauaakaan kun pääkonttorikin viedään jonnekkin houkuttelevampaan maahan. Verotus, ilmasto jne... jo nyt Nokialla vaikeuksia rekrytoida huippuosaajia Suomeen :(

18. desentera

Tykkäykset:
    0
    Mä muistan lukeneeni jostain, että Nokiasta ~90% omistaa ulkomaat(?). Mun gagessa lukee "Made in Finland". *Ylpeyden tunne kohahtaa aivoihin* ;)

19. dexta Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    mun 3310:ssa lukee made by nokia

20. arivi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    7
    Puhelinmalli:
    Mate 7 / Mate 8
    Olen itse joskus nöösipoikana työskennellyt kenkäalan yrityksessä Tampereella, jossa valmistettiin kenkäteollisuuden aatelituotteita, kun pohjassa luki Made in Italy ;)

Jaa tämä viestiketju