1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia Lumia 800 VAI Nokia N9

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja arttueino, 30/1/12.

1. arttueino

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC Titan, 2x Apple Iphone 3GS
    Eli nyt kahden vaiheilla. Kaikkia muita käyttöjärjestelmiä olen koittanut paitsi tuota Meegoa. Itselläni oli HTC Titan viimeisimpänä ja olin erittäinkin tyytyväinen. Hieman sovellustarjonta omaan makuun oli suppea ( enimmäkseen pelit). Nyt tekisi mieli koittaa vielä tuota N9 puhelinta, mutta onko mitään järkeä ostaa..? Miten on N9 päivitysten laita? Keskittyykö nokia enää ollenkaan meego käyttikseen? Entä sovellukset? Onko Nysärissä Ovi kauppa vai mikä?
    N9 puhelinta olen koittanut vain Gigantissa nopeasti ja tuntuu todella smoothilta käyttää, niinkuin kyllä windows käyttiskin :D

Kertokaahan omia mielipiteitänne ja kokemuksianne!

2. sane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    13
    Suosittelen lämpimästi N9 hankkimista. Softakauppa on pelkkä "Kauppa", valikoimaa (varsinkin Suomi-softaa) löytyy kohtuullisesti. Tosin pelejä ei hirveästi löydy tällä hetkelle, eikä luultavasti tulekaan, ainakaan samassa mitassa kuin WP:lle.

Ainakin yksi suurempi päivitys on tulossa lähiaikoina, joka lisää päävalikkoon muun muassa kansiot. Selkeyttää kuulemma myös "Swypen" toimintaa hieman, eli muistelen lukeneeni, että tämän jälkeen suljettaessa sovelluksen päädytään päävalikkoon. Eli ei ole Nokia vielä täysin hylännyt, mutta tulossa olevan päivityksen jälkeen ei välttämättä kannata suurempia päivityksiä odottaa?

T. Tyytyväinen N9 omistaja

3. arttueino

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    HTC Titan, 2x Apple Iphone 3GS
    Missä nettisivulla näkyy saatavat sovellukset? eli onko iha Ovikauppa vai mikä? :D

4. Laama98 Vieras

Lumia 800! Tänään oman luurin sain ja kyllä toimii ku junan vessa!

5. sane Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    13
    Juu, näkyy store.ovi.com osoitteessa. Valitse laitteeksi yläpalkista N9, niin suodattaa ainoastaan siihen saatavilla olevat sovellukset

6. mrl586

Tykkäykset:
    5
    N9:n käyttöjärjestelmä päivittynee yhteisön toimesta jatkossakin ja myös sen ohjelmistoihin tulee päivityksiä. Jos ohjelmisto on avoin vapaan lähdekoodin ohjelmisto se päivittynee jatkossakin, vaikka sen alkuperäinen kehittäjä luopuisi sen kehityksestä.

7. Aksim97

Tykkäykset:
    18
    Puhelinmalli:
    Vaihtelee
    Tämä äijä tais jo myydäkkin oman (omat) lumiansa kun niitä tais sillä 2 olla :)

8. PeZu

Tykkäykset:
    0
    Käytän tätä ketjua kun itsellä vähän sama tilanne nyt... elikkä

Itse nyt vähän miettinyt kanssa siirtyä vihdoin älypuhelin maailmaan. Eniten miettinyt, katsellut ja lukenut juttuja N9, Lumia 800 ja Lumia 900 malleista. Eniten olen pihalla Samppojen malleista/ominaisuuksista vs em. Nokialaiset.

Itse insinöörinä ehkä kiinnostaisi eniten tuo N9. Mitä olen ymmärtänyt niin Lumiat on tehty ns. normaaleille käyttäjille ja on helpompi käyttää(?) Myös ihmetyttää Lumioissa oudot rajoitukset soittoäänissä, BT käytön suhteen (tiedostojen siirto) yms kummallisuudet mitä perus nokioissa on voinut melkein rajoituksetta käyttää.

Lumioille on toi Nokia Music Mix ja juuri julkastiin toi NokiaTV mitkä näkisin plussana Lumian suuntaan. Miten N9:llä onnistuu Areenan/Katsomon katsominen muuten? Areena taitaa mukisematta toimia mutta miten on Katsomon laita?

Onko noissa nyt hirveesti eroja käytön suhteen ns. peruskäytössä kuten nettiselaus/navigointi jne perusjutut mitä tulee ehkä eniten käytettyä? Millainen on N9 perus selain vai onko kehitetty jokin parempi appsi siihen?

9. bussifriikki

bussifriikki Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    64
    Puhelinmalli:
    Symbian-MeeGo -linjalla mennään
    Sellainen Mix Radio on myös N9:ssä, löytyy Nokia Musiikista valikossa, toimii mukavasti. N9:n perusnettiselain on mulle ihan hyvä, toki jos haluaa jotain muuta niin siihen saa myös Operan ja Firefoxin. Peruskäytössä sekä N9 että Lumia ihan mukavia, Lumiassa itseäni häiritsee juuri toi mainitsemasi BT-tiedonsiirron puute ja se, ettei voi siirtää tietoja koneelle käyttämättä Zunea.

10. GeeEsEm

GeeEsEm Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    41
    Puhelinmalli:
    Jolla
    Mulla on molemmat, ja täytyy sanoa etten vieläkään tiedä kumpaa haluaisin ensisijasesti käyttää joten käytän molempia vuorotellen. Välillä kun kyllästyn Lumian rajoituksiin vaihdan N9:een, ja sitten kun vapaus alkaa kyllästyttää (tai Lumialle julkaistaan joku uusi mielenkiintoinen softa kuten Nokia TV) vaihdan taas Lumiaan. ;)

Lumiassa mm. sähköposti ja Facebook toimii käyttöliittymän osalta paremmin. Ne Nokian julkaisemat softat on selkeä plussa. SkyDrive-pilvitallennus futaa ja Metro-käyttöliittymä on hyvin miellyttävä, sulava ja selkeäkäyttöinen ja myös ohjelmien käyttöliittymät noudattavat pääosin samaa logiikkaa. Eniten ärsyttää rajoitukset kuten esim. ettei puhelimen kiinteää muistia voi käyttää suoraan massamuistina. Zune-ohjelmaan olen pitkän päälle ärsyyntynyt, eikä se ylipääntänsä toimi esmes Linuxissa. Lisäksi Lumian kuulokeliitäntä käyttää AHJ-standardia (kuten iPhone) jolloin suurin osa esim. Nokian vanhoista nappikuulokkeista ei toimi kunnolla ilman adapteria! Tämä ei toki ole ongelma jos käyttää bluetoothia tai niitä Monster-sarjan hifihärpäköitä, mutta itse luen tämän Lumian suurimpiin miinuksiin. Windows Phonen vakiokalenteri on varsin onneton, mutta se ei ole suoranaisesti Nokian vika.

N9:n etuna taas minusta on massamuistimoodi, kuulokeliintä ja ennenkaikkea se Swipe joka on kerrassaan mahtava. Ja muutenkin diiggaan tosta MeeGosta. Kameran peruskäyttöliittymä on kuitenkin mielestäni huonommin toteutettu N9:ssä kuin Lumiassa (onhan siinä fyysinen nappikin). Muuten kamera taitaa olla sama, ja se toki toimii molemmissa ihan hyvin. N9:ssa on vaikuttavan tuntuinen moniajo, mutta toisaalta se myös jumittelee silloin tällöin. Perus-browsaus onnistuu molemmilla, mutta Lumiassa ei taida pystyä tallentamaan kaikkia tiedostotyyppejä selaimella netistä (esim. MP3).

11. uncontrol

Tykkäykset:
    4
    Puhelinmalli:
    Sony z1c
    Vahvistaisiko joku tämän ja nimenomaan tuon MP3? Olin nimittäin jo taipumassa lumiaan mutta koko ajan tulee näitä perusominaisuuksia joita lumia ei osaa käsitellä.

12. Rytkonen Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    123
    Puhelinmalli:
    Nexus 4
    Itsellä tuli Androidin jälkeen niin paha krapula noista rajoituksista, että olin viikon jälkeen jo täysin kypsynyt koko Windowsiin. Nyt N9 käytössä ja mitään typeriä rajoituksia ei ole vielä tullut vastaan, todella suppeaa sovellustarjontaa lukuunottamatta.

Jaa tämä viestiketju