1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia jyrää kilpailijat nimellään

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Jussi, 26/6/03.

1. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Lähde: Digitoday.fi

Siinä hyvää juttua siitä, miksi uhrata markkoja mainontaan, brändiin ja muuhun julkisuuskuvan luontiin - onnistuttaessa. Pelkät "kovat tiedot" eivät tee Nokiasta markkinajohtajaa, vaan nimenomaan "pehmeät arvot"; helppo käyttää, tutun oloinen, viihteellinen. No, tuotteet kehittyvät ja aina vain paremmilla tuotteilla kilpailu - myös näissä muissa ominaisuuksissa kuin teknisessä kehityksessä - koituu kuluttajan iloksi.

2. nhk_ Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Hyvä sinällään, että tuo on nyt tutkitustikin varma. Johan tälläkin foorumilla on moneen otteeseen keskusteltu tästä samasta aiheesta ja aika pitkälle samalla linjalla on väki ollut kuin tuo tutkimuskin.

Oman kantani tiedätte jo Nokialaisia kohtaan, joten sitä ei toinna enempää hehkuttaa, mutta Nokialla on kyllä perhananmoinen maine ihan nimenä.

3. pahkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    iPhone5
    No tuohan on täällä foorumilla jo moneen otteeseen todettu, eikun hakemaan provikat ;) Itselleni eivät nuo Nokian valikot kyllä kovin helposti aukea, olenkohan sitten jotenkin vajaa (no joo joo, tiedetään, ei tartte vastata ;)) Itse kyllä väitän tuota Nokian helppokäyttöisyyttä juuri siitä johtuvaksi, että se on jo ennestään "tuttu". Jos joku toinen puhelin olis vastaavassa asemassa, niin sen valikoita kehuttaisiin helppokäyttöisiksi. Massa vaikuttaa, ja nimi myy, laadulla ei niin väliä, vrt. vaikkapa M$.

4. O.J. Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    108
    No tässä toinen vajaa, naviNokiat ovat pahimpia, vaikka miten mainostettais helppokäyttöisiksi.

Tämmöistä myös monesti kuullut, että jos on vaihtanut navista pun/vihreä-luurinäppäimelliseen, niin sitäkin on sanottu vaikeaksi.

5. Thelmi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Tuohan on totta, että brändillä Nokia jyrää markkinoilla ja varsinkin täällä euroopassa. Kerran Nokia, aina Nokia asenne on varmasti monilla ja he ovat juuri siksi kultakimpaleita Nokialle. Kuluttajat kuitenkin tuovat sitä rahaa Nokialle, mutta itse olen ollut yli 1 ½ vuotta, ilman yhtäkään Nokiaa suurinpiirtein ja en aio palata vieläkään siihen merkkiin, sillä mielestäni muitten merkkien puhelimet kattavat tarpeeni paremmin puhelinmarkkinoilla.

6. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    Hehheh, ja hankinta-aikeet vaihtuu...

7. Thelmi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Jeah. SL55 on tuleva ja varma hankinta.

8. murto

murto Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Mikäli asiakas on tyytyväinen tuotteeseen, hän mitä luultavimmin harkitsee vahvasti ostavansa myös uudelleen samaa merkkiä olevan tuotteen, ei siihen mitään asenteita tarvita.

Brändi se kaikista tärkein on, SE:n puhelimet ovat hyviä mutta niiltä puuttuu tarvittava haluttavuus, joka Nokialla taas on, Noikia on seksikäs.

9. Thelmi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Tunnen monta tyyppiä joilla on tuo asenne ja se näyttää pysyvän ;)

10. Jasse

Tykkäykset:
    5
    No tämä väittely Nokian toimivuudesta ja siihen littyvästä haukkumisesta voi ihan hyvin verrata pc-maailmaan. Säätäjät (nörtit ja sen sellaiset) eivät käytä windowsia lainkaan, kuin vain pakosta. Linux on kuin jumala heille. Naurettavaa minun mielestä. No toisaalta ymmärrän, että joistakin on hauskaa säätää mitä turhimpia ja pienimpiä asioita, joita windowsissa ei onnistu tekemään. Sama juttu Nokian kohdalla (ainakin Suomessa, koska täällä on Nokialla niin iso markkinaosuus). Vähintään 50% niistä kenellä ei ole Nokia ovat sellaisia samantyylisiä säätäjiä. Ihan kuin joku muu valmistaja olisi parempi.

Onko joku ihme, että Nokian viat korostuu muiden yli, kun sillä on markkinaosuuttakin reilusti yli muiden. Sama prosentuaalinen määrä koko tuotannosta on kaikilla valmistajilla "susia". Nokiaa vain on niin monella ihmisellä, että viat ylikorostuu.

Nm. Sanokaa mitä sanotte, mutta tämä on faktaa.

11. Infra

Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

Tykkäykset:
    6615
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    [offtopic]
    Oli tarkoitus olla avaamatta päätä, mutta tämän luettuani pikkasen nousi yli tuo keitto tuolta kattilasta.

Eli siis se mitä väität on, että Linuxin käyttäjät ovat nörttejä? Mielenkiintoista....voisitko mulle selittää sitten tämän nörtti käsitteen.

Jos ajatellaan Linuxia käyttöjärjestelmänä, niin onhan se huomattavasti kontroilloitavampi kuin Windows. Linuxilla saat itse päättää millainen käyttöjärjestelmäsi on, eikä tarvitse kestää kaiken maailman windows-funktioita(tm).

Mitäs nämä pienemmät ja turhimmat asiat sitten ovat?

Niin kauan kuin Windows:ssa tietoturva on näin päin pyllyä kun tällä hetkellä niin pysyn kyllä Linuxin käytössä, ainakin kotona. Töissä tuo ei ole mahdollista...ainakaan vielä.

Jos Linux on nörteille jumala, niin Windows on heille sitten saatana? SInulle Windows varmaan taas on se jumala, kun vain voi Next-nappulaa kliksutella ja ei mitään tietoa mitä itse koneella tapahtuu.

Yksi asia mikä linuxissa on hyvää on sen optimoinnit. Eli paketit saadaan osassa jakeluversioissa jo optimoitua täysin sun omaa konetta varten -> käynnistyy nopeammin ja toimii paremmin. Windowsissa kaikki on "käännetty" tiettyä arkkitehtuuria varten, ja optimoinneista ei ole varmaan edes kuultu.

Tähän on parempi lopettaa tämä avautuminen, mutta ensi kerralla ei aleta yleistämään Linux käyttäjiä nörteiksi, sovitaanko näin? Tutustu ensin Linuxiin ja sen käyttäjiin ja kommentoi sen jälkeen.[/offtopic]

12. USIM

Tykkäykset:
    0
    Kyllä ruotsalainen on tässä lähempänä totuutta. Ominaisuuksien korostaminen on tyypillistä nörttilogiikkaa. Kaikissa puhelimissa on jo nyt niin paljon ominaisuuksia, ettei suurimmalla osalla niistä ole mitään merkitystä tai käyttöä ville virtaselle (Darudelle ehkä...).

Sen sijaan käyttömukavuus on keskeistä varsin monelle, ellei jopa useimmille.

13. Frank

Frank Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    14
    Puhelinmalli:
    Samppa S7 Duos
    Nokian varsinainen voima on siinä, että se tuo myyjälle eniten rahaa.

14. Blur

Blur Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    Nokia N9 16GB + DNA / HTC Desire Z + Saunalahti
    Onkos Thelmen mieli muuttunu, eikö se 3300 ollu maailman paras ;)?

15. Jasse

Tykkäykset:
    5

Heh, odotinkin jotain tällaista. Siis windows jumala mulle? Just. Windows on mulle käyttöjärjestelmä jota käytän. Ei muuta. En ole vielä tähän päivään mennessä tarvinnut mitään mitä windows ympäristö ei ole tarjonnut. Niin ja ne virukset. Okei, entäpä jos kupit olisivat toisinpäin. Eli Linux olisi se suuri ja mahtava. Miten mahtaisi olla virusten laita. Öö, olipa vaikea kysymys. Ei tarvitse käydä kuin peruskoulun ja pitäisi osata vastata tuohonkin. Eli viruksia olisi aivan yhtä paljon. Niin ja äläkä nyt vaan sano, ettei Linuxilla olisi tällainen olisi mahdollista. Se vasta onkin pa*ka puhetta. Tietokone on tietokone, ihan sama mikä käyttis. Ne "säännöt" joita ei voida kiertää käyttöjärjestelmässä, voidaan rikkoa. Sekin on fakta.

Ja nörtiksi luokittelen kaikki, jotka istuvat iltaisin yömyöhään koodaamassa jotain Linuxia minkä kerkeää. No joo, en jaksa tuosta aiheesta enempää vinkua.

Ja vielä tähän päivään mennessä ei ole tarvinnut tietää mitä koneen sisällä varsinaisesti tapahtuu, kunhan se toimii. Sama juttu autoissa. Ei minun tarvitse tietää mitä kaikkea tapahtuu kun kaasua painan. Jos joku haluaa tietää, niin siitä sitten ihan vapaasti.

16. yellow Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Ihan hyva artikkeli. Usein nahty vaite on tuo, etta kuluttajat ostavat Nokian puhelimia sen brandin vuoksi. Nain varmaan nykyaan onkin, mutta ei hyva brandi ole mikaan kravitaatiovoimaan verrattavissa oleva asia. Pelkastaan mainostaminen ei luo kestavaa brandia, vaan myos tuotteiden on oltava kunnossa.

17. Thelmi Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Saanen korjata sen, että mua voi kutsua ihan Thelmiksi :) enkä mä nyt ole koskaan kai sanonut, että 3300 on maailman paras. Muuten ehkä tuon laitteen voisin ottaakin (on muuten aika sairaan pieni kun sitä eilen katselin) , mutta mutta.. väärä merkki sanotaanko. Nokia ei pahemmin kiinnosta mua enää ja yritän ja pysyn siitä erossa niin kauan kun muitten merkkien puhelimet täyttää mun tarpeet ja ei toi 3300:n mp3-soitin mikään tuikitarpeellinen ole mulle kuitenkaan. Mielummin panostan ulkonäköön, painoon ja kokoon.

18. pahkis Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    2
    Puhelinmalli:
    iPhone5
    [OT] Ja itse siirryin pois (lähes kokonaan) wintauhkasta juuri tuon ym. takia. Töissä ei juurikaan kiinnosta säätää _yhtään mitään_, vaan tehdä sitä työtä, mitä on tekemässä, ilman katkoksia, ja tehokkaasti. Mukavana plussana on tullut se, että konekannan uusiminen on harventunut huomattavasti käyttiksen vaihdon jälkeen. Ja linuxia en "yömyöhään säädä"; asensin sen CD:ltä, ja aloin käyttää. Sitä mukaa, kun Update Agent ilmoittelee, että uutta tavaraa olisi tarjolla, niin valitsen haluamani päivitykset, ja se on siinä. Ei mitään säätämistä. Ja homma jatkuu. Ei jokakuukautista wintauhkan uudelleenasennusta, ei boottausta, kun päivität/asennat ohjelmia, vaan tehokasta työskentelyä. Samasta syystä tuolla alakerrassa nököttää tätä nykyä Mac. Kun ei vaan homma windowsilla luonnistunut. Ja Nokian suhteen kiistän myös olevani minkäänmoinen säätäjä; Nokialta vain ei kerta kaikkiaan löytynyt sellaista mallia, jossa olisi ollut _päivittäin työssä_ tarvitsemani toiminnot. No okei, sen verran takaisin, että yksi malli olisi ollut, hinta vain olisi ollut aivan karsea. Otapa asioista selvää, miten ne nykyisin ovat, ennen kuin alat julkisesti mollaamaan _minkään_ käyttöjärjestelmän/laitteen käyttäjiä; mutuilijoita kyllä löytyy. Ja huomioi vielä sekin, että joku ihan oikeasti tarvitsee työssään noita sinun mainitsemiasi säätäjä -ominaisuuksia. Ja jos sinua nyt v***aa se, että joku tekee sellaisia töitä, joihin ei Nokia/Windows/Pampers/lisää-tähän-tuotemerkki-jota-päivittäin-käytät taivu, niin voi voi.

*piih*

Oliskohan jatkot tähän aiheeseen syytä ohjata jo AV -palstalle, jos jollakulla vielä himoja tuohon välttämättä on; itse jo sanottavani sanoin.

19. Bird Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Nussitaas nyt pilkkua, mutta eihän tuon jutun perusteella kukaan ole tutkinut yhtään mitään. Jutussa puhuttiin vain kahden henkilön näkemyksistä. Epäilemättä heillä molemmilla on kompetenssia antaa lausuntoja asiasta ja varmaan näkemyksensä oikeansuuntaisia ovatkin, mutta mitään tutkimusta asiasta ei ole tuon jutun perusteella tehty. Sellainen olisi kyllä ihan kiintoisaa jotenkin tehdä, niin asiasta voisi saada raakaa numeerista faktaa.

20. Jussi

Jussi Vuoden Foorumilainen 2004

Tykkäykset:
    15
    Puhelinmalli:
    Xperia Z3
    Numeerisen faktan vetäminen "tunnepohjaisista" asioista - käyttäjien mielipiteistä voi varmaan tuottaa hyvinkin erilaisia tuloksia riippuen kysyjästä ja tulkitsijasta...

Jaa tämä viestiketju