1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia ja DOA?

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja susie, 21/7/07.

  1. susie

    Liittynyt:
    19/7/07
    Viestit:
    3
    Tykkäykset:
    0
    Oliko Nokialla nykyään taas käytössä DOA-vaihto ja jos, niin missä ajassa vaihto pitää tehdä? Olen aikeissa hankkia N95:n, mutta olen lukenut kyseisen luurin ongelmista (sirinä, läpän lonksunta) sen verran että hirvittää.
     
  2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Neovottele kauppiaasikanssa., eli ei mitään yleistä käytäntöä, vaikka Nokia kauppiaille mahdollistaa tietyissä rajoissa tietyillä ehdoilla tehdä vaihdon kauppiaan riskillä.
     
  3. nimezis

    nimezis

    Liittynyt:
    18/9/03
    Viestit:
    673
    Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6
    Tänään käyn vaihtamassa oman aivan uuden 6120 niin kerron DOA-kokemuksista jos onnistuu vaan
     
  4. Infra

    Infra Vuoden foorumilainen 2014 sekä VIP

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    21285
    Tykkäykset:
    6595
    Puhelinmalli:
    Kaikenlaista
    Nuo sirinät yms eivät periaatteessa ole DOA -vikoja. Eikös tuo periaatteessa koske vain vikoja jotka estävät _oikeasti_ puhelimen käytön, eli esim. ei käynnisty tai jämähtää alkuruutuun tms?

    Näin olen ainakin itse ymmärtänyt
     
  5. nimezis

    nimezis

    Liittynyt:
    18/9/03
    Viestit:
    673
    Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6
    Jeep, kävin vaihtamassa oman uuteen ja kuittiin oli merkattu DOA-vaihto ja kuulemma Gigantissa 7pv annettu tuohon jos jotain ilmenee kuten mulla "ei käynnisty" tai sammunut itsestään- heti ostaessa.
    Tuskinpa kukaan suostuu pienen vian takia vaihtamaan koko puhelinta mutta Sovelias on oikeassa että kannattaa neuvotella etukäteen kauppiaiden kans tästä.
     
  6. olpo

    Liittynyt:
    14/2/07
    Viestit:
    298
    Tykkäykset:
    0
    Se on nokian myöntämä, ei gigantin eli periaatteessa osti mistä vaan niin sama oikeus.
     
  7. Qwertyi

    Qwertyi Vuoden foorumilainen 2010, VIP vuodesta 2016

    Liittynyt:
    7/12/05
    Viestit:
    25645
    Tykkäykset:
    4685
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z5
    DOA-vaihdosta sen verran omakohtaisia kokemuksia, että yleensä laitteet joissa on ilmennyt seuraavanlaisia vikoja on mennyt DOA-vaihtoon: Laite ei lataa, ei käynnisty, Contact service-ilmoitus sekä puutteellinen laite (esim. näppäimistö puuttuu tai jokin muu osa). Mikäli on ollut jotain kansien irvistämistä (ei kunnolla paikoillaan), naarmuja taikka muita softavikoja (kaatuilua, jumittumista) on luurit käyneet läpi huoltoprosessin.

    Ainuttakaan omaa luuria ei ole DOA-vaihtoon tarvinnut laittaa, mutta edelliset esimerkit on todettu asiakkaiden laitteissa.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Niin "oikeus" myyjällä, ei asiakkaalla, jos juko sattui ymmärtämään että 7pv DOA olisi joka paikassa käytössä.

    Ostopaikkaa valitessa kannattaa toki arvostaa myymälää joka pyrkii asiat hoitaan joustavasti.
     
  9. nimezis

    nimezis

    Liittynyt:
    18/9/03
    Viestit:
    673
    Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Galaxy S6
    just sen takia ostin Turun Gigantista että monesti saannut apua ja vaihtoa heiltä ja vis näistä ylimääräisestä 15€ ehkä KLC halvempi mutten tunne koko äijä enkä jaksa odottamaan postin välitystä. Ja kun hyvä luuri on taskussa jo. Että vaikka Nokia lupailee ei vältämättä joka kivijalka lafkassa suostuvat siihen DOA:n.
     
  10. KaKe

    Liittynyt:
    10/9/02
    Viestit:
    65
    Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Glaxy S2, Saunalahti
    Kun kerran nimeltä mainittiin niin täytyy kommentoida että kyllä Nokian ja muidenkin tuotteiden DOA-vaihdot ovat ihan jouhevasti tähän mennessä sujuneet ainakin asiakaspalautteen perusteella. Toki postin kulkuun menee aikaa ja vituttaahan se jos myy/saa heti uutena viallisen laitteen mutta eipä sille mitään voi kun kaikkia laitteita on mahdoton testata ennen myyntiä.

    Yleisin syy DOA-vaihtojen takkuamiseen on laitepula (esim. E90), tyyppivika (esim. E90) :) joita ei ole vielä valmistajan taholta korjattu, jolloin uusi laite olisi ihan samanlainen kuin vanhakin tai sitten se, että asiakas ilmoittaa viasta kahden viikon tai kahden kuukauden päästä.

    Näissäkin asioissa valitettavan usein joudutaan toimimaan valmistajien tai toimittajien ohjeiden mukaan ja komentokeskus on silloin ihan jossain muualla kuin KLC:n/Gigantin konttorissa.

    Ja onhan kyseessä kuitenkin onneksi melko harvinainen tilanne merkistä tai mallista riippumatta.
     
  11. samumanu Vieras

    DOA= DeadOnArrival. Tämän tekee myyjä vain koneille joissa on havaittu vika ennen myyntitapahtumaa ei enää jos on vaikka sekunnin vanha. Eli doa-vaihtoon ei kulutajan pitäisi ikänä törmätä.

    DAP=DeathAfterPurchase. Tämän saa myyjä tehdä 7vrk sisällä ostosta. Eli pakko ei ole tehdä mut onha se hyvää asiakaspalvelua jos näin tekee. Myyjä saa tarkastuttaa huollossa et puh täyttää takuuehdot ja jos ei täytä niin asiakkaalta saa veloittaa tarkastusmaksun, toki asia pitää tuoda selväksi ennen tarkastusta ja jos asiakas ei siihen suostu niin itse en myjänäkään dap-vaihtoa silloin tekisi.
     
  12. ranson

    Liittynyt:
    3/1/07
    Viestit:
    392
    Tykkäykset:
    0
    Ei se kyllä ihan näin mene. Kyllä DOA tilanne on ihan sama niin myyjälle kuin kuluttajalle. Mikäli tuote on paketista otettaessa kuollut, on se silloin DOA laite, oli kyseessä sitten kuluttaja, jälleenmyyjä, tukku..mikä tahansa.
    Esim. tietokone valmistajien paketit ovat sinetöityjä, eikä näitä paketteja saisi edes tukku tai jälleenmyyjä avata, mikäli kone/osa on sellaisenaan tilattu loppukäyttäjän toimesta. Tällöin kuluttaja on ensimmäinen joka laitteen kuolleisuuden voi todeta, ja tällöin kyllä DOA käytäntö toimii ihan normaalisti.
    Myös verkkokauppa on tätä tilannetta muuttanut nykypäivänä. Tiettyissä tilanteissa verkkokaupoista ostetut tuotteet kun lähtevät loppukäyttäjälle suoraa valmistajan varastosta, tai heidän alihankkijan varastosta, jolloin tuote ei edes kulje minkään tukun/jälleenmyyjän tilojen kautta. Esim. Applen tuotteet tulivat ainakin ennen myös Suomeen loppukäyttäjille Applen varastosta Hollannista. Tällöinkin loppukäyttäjä on ainoa taho, joka DOA tilanteen voi todeta, vaikkakin se tapahtuukin vasta tuotteen oston jälkeen.

    Myöskin Wikipedia tuntee käsitteen DOA määrityksellä, jossa mainitaan "anything which is received in a non-operational (broken) state can be called DOA or dead on arrival.". Ei tuossa kohtaa ei muussakaan kohdassa oteta kantaa siihen, kuka laitteen toimimattomuuden toteaa.
    Jos hakee esim. Googlella DAP tai Death after purchase hauilla tietoa, ei Googlekaan löydä tällaiseen liittyviä tuloksia oikeastaan lainkaan. Tämäkin juuri siitä syystä, että DOA on se käsite jota käytetään kuolleiden laitteiden tapauksissa.
    DOA tosiaan käsittää kyllä ainoastaan laitteet, jotka ovat täysin toimimattomia pakkauksesta otettaessa. Mikäli laite käynnistyy, ja siinä on jotain vikaa ja toimii jossain määrin, ei sitä useinkaan pidetä DOA laitteena.
    DOA laitteiden palautus/vaihtoprosessi voi monesti sisältää sen, että valmistajalta pitää saada palautuskoodi (RMA), jonka jälkeen laite voidaan vaihtaa. Tällöin myyjä/tukku saa myydyn laitteen tilalle uuden laitteen valmistajalta, jonka voi sitten luovuttaa loppukäyttäjälle. Monesti kuitenkin kuluttaja kaupoissa myyjä luovuttaa loppukäyttäjälle suoraa uuden laitteen, ja hoitaa DOA käsittelyn itse.
    Yritysmaailmassa sitten voi tilanne olla toisin, ja etenkin tietyissä tilanteissa onkin toisin. Esim. tietokonevalmistajien kanssa pelatessa eivät kaikki tukut/jälleenmyyjät itse hoida jälkikäteen DOA vaihtoa, vaan hoitavat samantien RMA koodin, jonka sitten toimittavat suoraa loppukäyttäjälle, joka palauttaa tuotteen RMA koodin kera, jolloin jälleenmyyjä/tukku ei itse edes ala tuotetta tutkimaan, vaan lähettävät sen samalla koodilla suoraa eteenpäin valmistajalle.

    Toki näissä toiminta tavoissa voi olla eroa eri valmistajien osalta, mutta itse ainakin pääsääntöisesti kokenyt tilanteen olevan näin, tapauksissa mitä omalle kohdalle on sattunut. Niin yksityisenä kuluttajana kuin myös yrityspuolella.
     
  13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Nokia taitaa käyttää kuitenkin DAP nimitystä ketjunaiheena olevasta asiasta. Vaikka "multimediatietokoneita" myykin.

    Jos en väärin muista niin Nokialla on ollut myös DOA käytäntö, jossa raja meni jakelian ovassa. ainakin temit ja käytönnöt ovat vuosien saatossa vaihdelleet.

    Nokialla jakelu suomessa toimii tukkujen ja jälleenmyyjien kautta, verkkokaupojen tavaran monesti toki toimittaa tukut suoraan loppuasiakkaalle.
     
  14. ranson

    Liittynyt:
    3/1/07
    Viestit:
    392
    Tykkäykset:
    0
    Ok.
    Nokian osalta ei itselläni ole kuin kerran osunut kohdalle kuollut laite, ja sekin oli duuniasioissa, eikä oma luuri. Tällöin puhelimen myynyt taho kuitenkin puhui siitä DOA laitteena, niin tästä oletin että Nokiakin käyttää ainoastaan DOA käsitettä. Ja tällöinkin sain suoraa korvaavan tuotteen tilalle, ja kuolleen palautin myyjälle. Tämä tapahtui viime syksynä.

    Korjaus, onhan mulla itselläkin kerran sattunut DOA puhelin yksityisenä kuluttajana kohdalleni. Tällöin tosin oli tehdaskorjattu vaihtokone kyseessä, joka oli sillä tavoin kuollut, että jäi bootissa looppiin. Tällöin myös huolto totesi laitteen olevan DOA tapaus. Tästä tosin on sen verran aikaa, että en sitä edes lähtisi vertamaan nykyhetkeen...
     
  15. samumanu Vieras

    Mitä aiemmin kirjoitin pitää 100% totta mut täsmennetään hiukan.

    Aikasemmin oli vain doa mut nykyään on sekä doa että dap. Myyjä käsittelee tapaukset eri lailla mut ikävä kyllä tiedän itsekin myyjiä joille tää asia ei ole täysin selvä. Mut kuluttajallehan silä ei ole väliä mitä nimitystä käytetään kuhan oikein toimitaan. Ja kyse on nokian puhelimista ja kivijalkakaupoista, niiden "sääntöjä" ei voi täysin verrata verkkokauppoihin.
     

Jaa tämä viestiketju