1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia huoltoon, miten käy muistille?

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja lineri, 21/2/04.

  1. lineri

    Liittynyt:
    7/1/04
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    Eli varmasti on monesti kysytty asia, mutta varmistus pitäisi saada. Ajattelin viedä nokia 6610:n huoltoon, kun näyttö "häviää" silloin tällöin ja/tai sekoilee, eli jotain kosketushäikkää taitaa vehkeessä olla.

    Mutta kuitenkin itse kysymykseen, häviääkö kaikki muistissa olevat äänet, viestit, nimet yms.?
     
  2. ajantawarat

    ajantawarat Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    1/1/03
    Viestit:
    6605
    Tykkäykset:
    292
    Puhelinmalli:
    Lumia , Elisa , Helsinki
    riippuu mitä sille tehdään,jos puhelin softataan,muistit saadaan yleensä ehjästä puhelimesta talteen,varminta olisi jos kopioisit pc-suitella itsellesi varmuuskopiot
     
  3. Senior_TG

    Liittynyt:
    15/7/02
    Viestit:
    586
    Tykkäykset:
    0
    huolloilla on ohjesäännöt että mahdollisuuksia mukaan pyrkivät säilyttämään asiakkaan tiedot puhelimessa, eli eivät ehdoin tahdoin niitä tuhoa. Kuitenkin huollot myös muistuttavat että he eivät takaa eivätkä lupaa tietojen säilyvän joten loppupeleissä vastuu on asiakkaalla eli kannattaa siirtää tiedot talteen....tai pyytää erikseen huoltoa säilömään ne (voi kustantaa jotain)...
     
  4. lineri

    Liittynyt:
    7/1/04
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    tuo pc suitelle siirtäminen vaatii jonnin kaapelin että saa luurin kytkettyä koneeseen eikö?
     
  5. veppis

    veppis Supermoderaattori

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    9357
    Tykkäykset:
    194
    Kyllä, kaapeli pitää olla tai sitten vaihtoehtoisesti infrapunasovitin.
     
  6. OzKu1

    Liittynyt:
    15/2/04
    Viestit:
    10
    Tykkäykset:
    0
    HAUKUN NYT NOKIAN HUOLLON IHNA PASKAKS!!!

    Yhen mun tuttavan puhelin meni sinne kun herätys ei toiminu ja sitten herätys rupes toimii MUT KAIKKI MITÄ OLI PUHELIMESSA LÄHTI POIS!!!
    GALLERIA KOKONAAN TYHJÄKS PELIT JA SOFTAT POIS ELI HUONOMASSA JANASSA KUIN UUS!!!

    NOKIAN HUOLTO SAA HAISTAA PITKÄN PASKAN!!!!!!!!!!
     
  7. Ollilan Jokke

    Liittynyt:
    4/11/02
    Viestit:
    835
    Tykkäykset:
    0
    No ei tullut tuttavallesi mieleen siellä huollossa huomauttaa asiasta kun sai puhelimen takaisin? Kyllä se varmaan kyrsii jos vaikka maksetut softat katosi.
     
  8. delphium

    Liittynyt:
    1/2/03
    Viestit:
    38
    Tykkäykset:
    0
    Ei tullut tuttavallesi mieleen esim. puhelinta huoltoon viedessään kysyä puhelimessa olevien ohjelmien varmuuskopiointia, ennen softausta.

    Ei se varmuuskopiointi kyllä mitään rakettitiedettä ole, jos taloudessa on PC, sekä BT ja/tai USB yhteys. Jos tällainen mahdollisuus on, kannattaa muutenkin ottaa varmuuskopioita tasaisin väliajoin kaiken varalta.

    Kaikesta huolimatta tällainen avautuminen on mielestäni aika turhaa. Toki olen kanssasi osittain samaa mieltä siinä, että olisivat kyllä huollossa voineet tiedustella varmuuskopion olemassaoloa, ennen softausta. Ainakin Maifon:issa kysyvät aina ennen softausta, onko puhelimesta olemassa varmuuskopiota.

    Mika
     
  9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    Huolloissa missä on tullut käytyä on selkeästi ilmoitettu paperilla että tiedot saatetaan menettää ja yleensä jopa huollon vastaanottaja on asiasta ilmoittanut.
    Myös liikkeissä on asiasta kertovat tekstit ja myyjä yleensä muistaa erikseen asiasta mainita.

    En tietenkään tiedä miten tällä ystävällä homma on edennyt ja onko hän prujuja lukenut tai ohjeita suullisesti saanut.
     
  10. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Kyllä yleisesti ottaen yritetään aina tiedot säilyttää mutta joskus se on yksinkertaisesti mahdotonta, myös manuaaleissa lukee et ne on asiakkaan omalla vastuulla eli jonkin näkösiä backuppeja kannattaa itse ottaa.

    Meille kun tulee puhelimia korjattavaksi tulevat ne suurimmalta osin jälleenmyyjien(n.80-90%) kautta eli emme näe asiakkaita ja näin ollen keskustelut tietojen häviämisestä pitäis käydä siellä myyjäliikkeessä, näin ei kuitenkaan aina käy.
     
  11. harhakuvitelma

    Liittynyt:
    7/8/03
    Viestit:
    142
    Tykkäykset:
    0
    Joo meillekin on ilmoitettu Digimanista, että aina ensisijaisesti asiakkaan tiedot yritetään säilyttää.
    Joskus tietojen säilyttäminen on vain mahdotonta erilaisten vikojen vuoksi.
     
  12. lineri

    Liittynyt:
    7/1/04
    Viestit:
    27
    Tykkäykset:
    0
    Sanokaa nyt joku kerran vielä, että tiedot _voivat_ hävitä? kyllä se on tullut ilmi jo monesti.

    no eilen oli luuri päivitykset, ei auttanut, tänään vein uudestaan ja sille tielle puhelin jäi, lähtee tsadiin viikon reissulle, ensi viikolla lähettää viestin koska pitää noutaa keskustasta :)
     
  13. Jeppe !

    Liittynyt:
    21/10/02
    Viestit:
    896
    Tykkäykset:
    0
    tiedot voivat hävitä.
     
  14. ketju

    Liittynyt:
    24/6/03
    Viestit:
    20
    Tykkäykset:
    0
    Kuluttajansuojalain mukaan takuuvian korjauksesta ei saa aiheutua asiakkaalle kuluja, joten asiakkaalla on kyllä oikeus vaatia rahallinen korvaus, jos menettää soittoääniä tai kuvia yms., mikäli huolto ei saa niitä takaisin puhelimeen. Itse olen sitä mieltä, että huollon pitäisi se varmuuskopio tehdä ja asentaa sitten päivityksen jälkeen kaikki kuvat yms. takaisin puhelimeen.
     
  15. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Näin yritetään tehda mutta joskus se on aivan mahdotonta. Kyllä asiakkaalla itelläänkin on vastuuta(lukee myös ohjekirjassa) ja on mahdollisuus monella ite ottaa varmuuskopio niin miks ei sitä käyttäisi...
     
  16. ketju

    Liittynyt:
    24/6/03
    Viestit:
    20
    Tykkäykset:
    0
    No kaikilla ei varmasti ole, esim. isäni 70v. osaa hädintuskin käyttä kännykkäänsä, tietokoneesta puhumattakaan..., ja vaikka olisikin mahdollisuus tehdä varmuuskopio, niin kyllä Nokian ja huoltojen pitäisi kuitenkin lakia noudattaa, tuo esittämäni toimintamalli tuskin on mahdotonta toteuttaa. Eikä sitä lakia voi kumota kirjoittamalla ohjekirjaan että jotain voi huollossa kadota.
     
  17. doze

    Liittynyt:
    14/12/03
    Viestit:
    290
    Tykkäykset:
    0
    Minun kohdalla kävi huollon kanssa kivasti n. 4(?) vuotta sitten. Ostin (olisiko ollut sähkötaso) liikkeestä nokian 3330 puhelimen aika pian niiden tullessa markkinoille. Heti piakkoin huomasin puhelimessa bugin voicedial ominaisuudessa, joka kaatoi koko puhelimen aina sitä käyttäessä, jos kaikki 9 paikkaa oli käytössä. Vein puhelimen huoltoon (60km matka). Noin viikon päästä huolloista soitettiin, että puhelin on korjattu ja lähdin hakemaan sitä. Tyhmänä vasta kotona koitin, että oliko bugi todella korjattu ja harmikseni huomasin että sama vika siinä oli edelleen. Kiikutin puhelimen takaisin huoltoon. Meni n. 2viikkoa ja taas tuli soitto että puhelin on korjattu. Kysyin vielä puhelimessa, että onko vika nyt varmasti korjattu kun viimeksi näin ei ollut, ettei tulisi taas turhaa reissua. Huolto sanoi että korjattu on. Kävin hakemassa puhelimen ja yllätys yllätys, sama vika oli edelleen (nyt koitin viisaana jo liikkeessä). Taas puhelin takaisin huoltoon ja kiukkusena kotiin. Viimeisellä kerralla välissä oli n. 3 viikkoa kunnes puhelin oli vihdoin oikeasti korjattu. Kilometrejä huoltamisesta oli minulle tullut n. 480km. Tein asiasta reklamaation huoltavaan liikkeeseen ja Nokialle.

    Huolto liikkeestä sain hyvityksenä litium akun puhelimeeni, sekä oma valintaiset nokian vaihtokuoret. (Reklamaatio vastaava sanoi akun arvoksi n. 400mk ja vaihtokuoret n. 100mk)

    Nokialta vastauksena tuli, että korvaavat huollosta johtuneet matkakorvaukset (tosin oli minulla aina muutakin asiaa "kaupunkiin" kun puhelinta kävin tiedustelemassa), mutta jokaisesta reissusta oli todisteena huollon kuittaus. Sain matkakorvauksina sen ajan yleisen kilometrikorvauksen mukaan n. 2,50mk * km eli n. 1200mk

    Puhelin jonka liikkeestä silloin ostin maksoi 900mk! :D (annoin vaihdossa tuttavani vanhan 3110)

    ps. puhelin on edelleen käytössä, vaikkakin nyt katsellut uutta puhelinta.. saas nähdä kuinka seuraavan kanssa käy ;)
     
  18. Anonymous

    Liittynyt:
    18/6/02
    Viestit:
    0
    Tykkäykset:
    0
    Tottakai pitää lakia noudattaa ja niin tehdäänkin, aina toi ei vaan onnistu. Jos asiakas tahtoo että tietoja ei missään nimessä häviä pitää siitä mainita ja silloin emme päivitä ohjelmaa ollenkaan jolloin tiedotkin pysyy tallessa. Tällöin ei kyllä voi olla varma häviääkö vika.
     
  19. AoK

    Liittynyt:
    12/11/02
    Viestit:
    55
    Tykkäykset:
    0
    hmm.. Tulee mieleen onkohan isäpapallasi esimerkiksi puhelimessa hirveästi tilattuja soittoääniä/kuvia jne jotka pitäisi talteen ottaa? On myös mahdollista, kun puhelimeen on tilailtu vaikka minkänäköistä sovellusta ja ääntä niin niitä kun tallennellaan ja sitten palautetaan takaisin niin voi pojat kun on puhelin vielä enemmän sekaisin kun alunperin. Uusimmissa muistikortillisissa puhelimissa varmuuskopiot voi ottaa itse kätevästi kortille. puhelinnumerot kannattaa pidellä mieluusti siellä sim-kortin muistissa: kun rupeaa miettimään kumpi hajoaa ennemmin sim-kortti vaih puhelin, niin kyllähän se on se luuri. Näin vältytään siltä sormen paksuiselta verisuonelta otsalla, jos huolto ei saakkaan numeroita kuolleesta koneesta pelastettua.
     
  20. ketju

    Liittynyt:
    24/6/03
    Viestit:
    20
    Tykkäykset:
    0
    Jos et ymmärtänyt, niin kyseessä oli ESIMERKKI. Jos tuotteessa on takuuvika, se korjataan tai vaihdetaan uuteen, eli jos ei huolto sitä pysty korjaamaan se vaihdetaan uuteen tai puretaan kauppa. Tämä on takuun määritelmä.
     

Jaa tämä viestiketju