1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia e90 vs. ehdotuksia otetaan vastaan?

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja Sulttaani, 9/8/07.

1. Sulttaani

Tykkäykset:
    3
    Eli mitkä puhelimet teidän mielestänne kilpailee e90 kanssa tai mikä on sellainen jota kannattaa harkita?

2. m0k0ttaja

m0k0ttaja Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    176
    Puhelinmalli:
    OP2
  3. Arska9500i Vieras

E90 ei kilpaile tällä hetkellä yhdenkään muun mallin kanssa. Ei ole vielä kännykkähistoriassa ollut yhtä onnettomasti kyhättyä vempelettä vikoineen yms. (Katso itkuvirsi topic Nokia E90 käyttökokemukset). Edelleen E-sarjalaisten kunkkuna E61i

4. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Paitsi ettei noita vikoja kumminkaan esiinny kaikilla... ilmeisesti ei suurimmalla osallakaan. Tuossa voisi vaikka tehdä gallupinkin ihan.

5. Sulttaani

Tykkäykset:
    3
    Olisikin erittäin mielenkiintoista jos täällä pystyy/joku osaa tehdä jonkinlaisen gallupin vaikka taulukon muodossa johon voi sitten ruksia, että onko tyytyväinen e90 vai ei.

6. Arska9500i Vieras

Kovin erillaisen kuvan saa, kun lukee käyttökokemuksia topicia, sekä oman kokemuksen perusteella kyseisen laitteen suhteen. Kiva kun sulle on siunaantunut huippu yksilö.

7. hiphei Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Eikös näissä vBulletin-systeemeissä pysty äänestyksenkin?
    Edit: Ilmeisesti Poll-toiminto on disabloitu Matkapuhelinfoorumilta.

8. Arska9500i Vieras

Eikös tää ala jo muistuttaa mulla on isompi kuin sulla juttuja;)

9. Sulttaani

Tykkäykset:
    3
    Arska9500i: Olen kyllä tuota surullista palstaa lukenut. Välillä saan oikein positiivisen kuvan ja välillä jotain aivan muuta.

Täytyy varmaan alkaa lukea ulkomaisia palstoja jos noita on jo ruvettu toimittamaan myös muualla. Sieltä sen paremman kokonaiskuvan varmasti saa. Tai näin ainakin itse uskoisin.

10. Sulttaani

Tykkäykset:
    3
    Täytyy kyllä tunnustaa, että itse en ole jaksanut tutustua sen vertaa saako äänestystä vai ei mutta sellainen olisi oikein mielenkiintoinen. :)

11. Arska9500i Vieras

Olen jo aiemminkin sanonut, että idea E90 mallissa on hyvä, mutta parantamisen varaa on vielä ja laite keskeneräinen. Mutta surullista se, että kun laite on perfecto, niin se on jo vanhaa mallia. Toivottavasti olen väärässä, mutta hitaan puoleista on tuo rungon korjaaminen virheettömäksi.

12. ranson

Tykkäykset:
    0
    No hidasta ja hidasta. Ei tuollaisia asioita nyt kuitenkaan ihan tosta vaan lähdetä korjailemaan, tyyliin ensimmäinen idea tuotantolinjalle, ja sit taas uudestaan jos eka ei auttanutkaan asiaan. Ensin ennen kuin palautetta alkaa valumaan valmistajalle, olettaen että protoissa ei ongelmaa ole esiintynyt, sen jälkeen tutkimaan mikä sen aiheuttaa. Sen jälkeen miettiä ratkaisu vaihtoehtoja, tämän jälkeen toteuttaa sellainen, testata se, ja sitten implementoida se valmistukseen. Tollasissa hommissa kuitenkin pari kuukautta on melko lyhyt aika.
    Jos vaikka otetaan autoteollisuudesta joku esimerkki. Jos vaikka on ollut ongelmaa, että oven sisään valuu vettä ja sieltä sitten sisään lattia tekstiiliin. Ensin valmistaja pähkäilee mitä tehdään, ja kun vihdoin saadaan korjaus ongelmaan, niin siihen on kulunut puoli vuotta. Ja loppujen lopuksi korjaus on niinkin tekninen, että porataan johonkin kohtaan reikä.

Keskeneräinen ja keskeneräinen. Ainahan laitteissa on parannettavaa.
    Kannattaa myös muistaa se, että on melko paljon käyttäjiä, jotka eivät tällaista foorumia edes lue, ja ovat kuitenkin tyytyväisiä laitteeseensa.
    Se että jos joku kokee laitteen raakileeksi ja paskaksi, jos siinä osa toiminnoista toimii eri tavoin kuin vanhemmissa commuissa, tai jopa puuttuu ko. ominaisuus, ei välttämättä tee laitteesta yleisessä mielipiteessä epäonnistuneeksi ja raakileeksi.
    On kuitenkin myös käyttäjiä, joiden mielestä E90 on paras commu mitä tähän mennessä on Noksulta tullu. Ja jos se ei sitten esim. sinun käyttötottumuksiisi tai tarpeisiisi taivu, ei se siitä kuitenkaan epäonnistunutta tuotetta tee, jos kerta yleinen mielipide on, että laite on onnistunut kokonaisuus.
    Toki se, että vanhempaan laitekantaan verrattuna kun on ominaisuuksia jäänyt pois, joita porukka käyttää, niin onhan se tavallaan huonompaan suuntaan menoa, mutta toisaalta sellaista valitettavasti monesti käy tämän tyylisessä vaihdoksessa, kun jonkin laitteen softa alusta mennään vaihtamaan tai uusimaan kokonaan. Tällöin kestää monesti aikansa, ennen kuin päästään vanhan ympäristön kanssa kaikissa toiminnoissa tasoihin. Tällöinkin kuitenkin osa toiminnoista on jo paljon edellä. Ja kun tämän pisteen ohi on päästy, onkin laite jo huomattavasti kehittyneempi, mihin vanha olisi koskaan taipunut.
    Jos huomioidaan, että commujen elinkaari on paljon pidempi kuin ns. perusmallien, niin jos/kun noksu saa tuon uuden commun toiminnallisuuden joidenkin kaipaamien toiminnallisuuksien osalta paremmin heidän halujen mukaan toimivaksi, ei se siinä vaiheessa kuitenkaan vielä vanha laite todellakaan ole. Esim. 9500 mallin elinkaari on noin kolme vuotta. Eli siis samaa luokkaa, mitä perustyökäytössä olevan kannettavan tietokoneen elinkaari monesti on.

Jos omaan käyttöösi paremmin istuu tällä hetkellä esim. 9500, niin käytä sitä. Ja siirry sitten E90 käyttäjäksi, kun se tarpeesi täyttää vaadittavalla tavalla.

13. MikaKoi

Tykkäykset:
    0
    Itsellä on ollut vähän kaikkia Nokian Symbian malleja, jos ei omina, niin ainakin testikäytössä. Omaan 90:seen olen ihan tyytyväinen, paras omistamani S60 laite ja kaiken lisäksi paljon parempi kuin käytössä olleet S80 koneet 9500 tai testattu 9300 kommari.

Okei, näyttöön jää jälkiä, mutta siitä näkyy nettisivut ja sähköposti kuitenkin täydellisesti. Jos Nokia saa tuon korjattu jossain vaiheessa, niin hyvä. Laite kun itsellä työkäytössä, ei sen takia että voisi kavereille sitä kehuskella.

Harmittavinta E90:ssä on ehdottomasti se että kolmas osapuoli, eli NAVICORE EI SAA julkistettua sisäisellä GPS:llä toimivaa versiota.

14. Arska9500i Vieras

Kyllä vanha konkarini 9500 täysin bugittomana pysyy käytössä niin kauan, kun tuo E90 fyysinen puoli on korjattu, sekä softaa paranneltu entisestään. Kysehän on vain puhelimesta, eikä esim asunnon vuotavasta katosta. Eli mitättömän pienestä asiasta on kyse. Hommaan kyllä E90:n takaisin, kun se on siinä kunnossa, kun haluan.

15. TTH1

Tykkäykset:
    0
    Jos symbian ei oo vaatimus nii miksei Samsung i600. Melkein samat ominaisuudet ja Windown mobile. Ei kyllä oo symbianiin paluuta Windows Mobilen jälkee.

16. mikita

mikita

Tykkäykset:
    0
    Jo useampaa nokialaista käyttäneenä ajattelin viimeinkin nielaista sen punaisen pillerin matrix-leffojen tyyliin ja katsoa miltä oikea maailma näyttää. Mitä enemmän olen tutustunut esim. E90:een niin sitä enemmän on siinä oleva series60 alkanut tökkimään. Mikä ilo on nauttia sen kurjista piirteistä leveämmällä näytöllä? Näppis on kyllä hyvä mutta ehkä se kasvattaa hiukkasen liikaa tuotteen kokoa minun makuuni.

Windows mobile tuotteet näyttävät ominaisuuksien puoleta todella lupaavilta ja nettiselailukin niissä on paljon mielekkäämpää kosketusnäytön takia. Puhumattakaan kaikkien kolmannen osapuolen softien määrästä. HTC Kaiser näyttää tällä hetkellä olevan se herkkupuhelin minulle. Ja tämän sanoessaan joutuu vannoutunut macos-käyttäjä todellakin nöyrtymään.

17. Sulttaani

Tykkäykset:
    3
    Itsekin tässä mietin, että ostaisko e90 vai ei. En kuitenkaan aivan täysin ymmärrä tuota s60 haukkumista. Olen käyttänyt s80 ja s60 ja minusta s60 on hyvä. Eniten vain tuossa e90 harmittaa se, että tän hetkinen s60 ei käytä tuota isoa näyttöä tarpeeksi tehokkaasti.

Olen miettinyt myös asiaa siltä kantilta, että ehkä nokia tahallaan jätti kalenterin noinkin huonoksi kuin se nyt on ja ajattelelivat, että jos haluaa hyvän kalenterin niin hankkii sen erillisenä softana. Ehkä kaikki on menossa enemmän tai vähän siihen suuntaan. No tiedä sitä sitten.

18. Omenanraato

Omenanraato Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    788
    Puhelinmalli:
    iPhone 6+ 16GB Silver
    itse odottaisin HTC P4450:iä eli tytn2:sta aka kaiser

siinä on e90:lle kilpailija joka tarjonnee aikaisemmista htc:sta tutun selkeästi paremman laadun ja bugittomuuden, ja sisäisellä gps:llä oikeasti tekee jotain.

e90 ei ole missään nimessä rahansa arvoinen, max 200e voisin ton laatusesta luurista maksaa vaik ois mitkä ominaisuudet....toimivana toi ois kyl unelma laite kuha ois eri käyttis :)

19. blerp

Tykkäykset:
    0
    Itseänikin piinaa päätöksenteon vaikeus... hohhoijaa.

E90 olisi siinä mielessä ihanteellinen, että se olisi juuri sellainen yhden käden puhelin ja kahden käden tieturi yhdessä laitteessa. E61/E61i on tietenkin ulkomuodoltaan puhelimista kauneimpia, mutta pieni resoluutio on suuri miinus noin hienossa näytössä ja toisaalta allekirjoittaneen lyhyet sormet aiheuttavat hankaluuksia yhden käden käytössä.

S60 nyt on susi, mutta niin näyttää olevan Windows Mobile -tavarakin. Linux sen pitäisi olla. Ehkäpä pitäisi sitten hankkia joku simppeli BT-yhteyteen kykenevä puhelin ja sille kaveriksi Nokian 770. Mutta kosketusnäyttö ei kyllä houkuttele, enkä halua kuljettaa montaa laitetta mukana.

Joten se E90 olisi niiiiiin sopiva. Mutta sitten se taas kuitenkin on niin kelvoton, kun isot pojatkin niin sanovat.

Ehkäpä pitää vain jäädä odottamaan aikaa, jolloin voi ottaa mistä päin maailmaa tahansa telepaattisesti yhteyden kotona odottavaan pöytäkoneeseen. Tai no silloin ei varmaan ole enää mitään pöytäkoneita. Enkä toisaalta kyllä halua mitään Nokian puolivalmiita tekeleitä pääni sisälle vuonna 2060:kään.

Niin no mietin itsekin tuota, mutta eikös tuossa ole näytön resoluutiona vaivaiset 320x240? Kyllä kuitenkin noin isoa näyttöä voisi vähän paremmin hyödyntää.

Jaksaisikos joku vielä kerran paljastaa, että miten herkästi tuosta E90:stä loppuu RAM kesken?

20. mikita

mikita

Tykkäykset:
    0
    Itse olen jalostamassa tämän ajatuksen vielä pidemmälle: ovat jättäneet koko kapulan niin huonoksi että pitää hankkia hyvä puhelin erillisenä laitteena... Heh heh.

Todellakin, tuo kalenteri (ja osoitekirja) ovat aika karuja väännöksiä isolla ruudulla. Eivät ole juurikaan edistyneet 6600 vastaavista. Alan jo epäillä onko se sittenkään niin hienoa että saman softan pitää pyöriä E90 kansinäytöllä ja tieturissa.

Jaa tämä viestiketju