1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia E90 vai 5800XM

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja lpt, 12/12/08.

1. lpt

Tykkäykset:
    0
    Pitkään ajattelin ostaa e90-kommarin, mutta uusi Nokian kosketusnäyttöpuhelin on alkanut kiinnostamaan. Niinpä haluaisinkin vähän näkökulmia valintaani helpottamaan.

Olen aina tykännyt QWERTY-näppäimistöstä (vanhempi kommunikaattori nytkin käytössä), mutta ilmeisesti 5800:kin pystyy tätä tarvetta täyttämään ainakin joltain osin (?). Kamerat ovat kai samanlaiset (ainakin 3.2Mp kummassakin) ja GPS löytyy myös molemmista.

Lähinnä kaipaisin vertailua käyttämisen nopeudesta ja varsinkin ohjelmien toimimisesta moniajossa. Ilmeisesti kummassakin on ihan rutkasti muistia useiden ohjelmien sujuvaan pyörittämiseen?

Tärkeitä asioita käytössäni olisivat:
    *netin käyttö, lähinnä wlan-käytössä (kummalla parempi selailla, kuinka nopeasti sivut latautuu)
    *kalenteri
    *puhelimen toimintavarmuus/kaatumattomuus

Toivottavasti myös joku e90 -> 5800 siirtynyt/rinnalle ottanut käyttäjä kommentoisi eroja. Esimerkiksi sitä, että puuttuko 5800:sta jotain merkittäviä ominaisuuksia kommunikaattoriin verrattuna.

2. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Noissa 5800:n pärjää aika hyvin E90lle.

5800:n on nepeampi.
    Ohjelmien toimimisessa on sitten eroja, aikoiaan E90 on vähän ronkeli, tai jotkin ohjelmat olivat ronkeleita. nykyisin ohjelmat (S60 3rd <=FP1) toimivat varsin laajasti, 5800lle on huomattavasti enemmän ongelma softia tai kokonaan toimimattomia. Tilanne toki muuttuu sofiten päivittyessä ja tulee myös tarjontaa jotka vaativat FP2, tai S60 rd 5:n.

En kuitenkeen suinpäinsuosittele 5800sta, oikea näppis on oikea näppis.

Jos on tarkoitus hankkia luuri pariksivuodeksi, niin E90 alkaa oleen "vanha", tosin laite on tuttu, jos omalla rahalla hankkimassa, niin E90n käytettyjen markkinoilla on tarjontaa ja voi sieltä katsella itselleen vuodeksi kone, ja katsoa mitä tuolla rintamalla on ens syksyllä tarjolla/tuloillaan.

5800:n on tosin varsin edullinen, ja uskoisin että jos menee ihan vikaan, niin siitä pääsee eroon jotenkin siedettävillä tappiolla.

3. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Aikoinaan valitsin itse E90:n tuplanäytön ja qwerty -näppäimistön takia... tai no vaikutti valintaan riittävän hyvä kamera ja GPS-sirukin. Ajattelin käytellä kommunikaattoria läppärin korvikkeena.

Melko heikkotasoinen email-ohjelma ja kaatuileva, hidas selain (ilmeisesti muisti loppuu kesken isommilla sivuilla) ovat saaneet aikaan sen, että qwerty -näppäimistön käyttö on jäänyt aika vähälle vaikka muuten suhteelliseen tyytyväinen kommunikaattoriin olen ollutkin. Pääasialliseksi käytöksi on jäänyt puheluiden hoitaminen, navigointi ja reissukamerana toiminen. Silloin tällöin tulee kuunneltua musiikkia.

Liputtaisin aika vahvasti 5800XM:n puolesta jos vaan kosketusnäytön kanssa tulee yhtään toimeen eikä tarvitse kirjoitella pitkiä tarinoita. Youtubessa olleiden videoidenkin perusteella käytettävyyden pitäisi olla hyvää tasoa.

4. 22022004

Tykkäykset:
    23
    Minua kiinnosti sama vähän aikaa sitten. Sain tällaisia vastauksia.

http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/showthread.php?t=47358

En ole vielä hankkinut kumpaakaan mm seuraavista syistä:

E90: taitettava kansi haittaa "nopeaa" ja "huomaamatonta" käyttöä. Kallis uutena.
    5800: keskeneräinen ohjelmisto. S60-kalenteri ja 3. osapuolten ohjelmistojen niukkuus toistaiseksi.

5. Tuo kosketusnäyttö tuskin kestää yhtä kauan kuin kommut. 5800 on coolimpi, mutta jos järkevästi ajatellaan, suositelisin tuota E90.

6. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3137
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Riippuu varmasti käyttäjästä. Jos tapana hakata näppäimiä, tässä tapauksessa näyttöä, niin näyttö varmasti hajoaa ennen pitkään. Miksei näppiskin e90:ssä. En muuta syytä näe, miksi ei kestäisi yhtä kauaa käytössä. Ainoa tietysti, että 5800:ssa näyttö on herkempi/nopeampi saamaan naarmuja, mutta jos kosketusnäyttö puhelimen haluaa, on siihen silloin tyytyminen. Eikä ne kuoret kuitenkaan omaisuuksia maksa, ja varmasti riittää max.puolen vuoden välein vaihto uusiin kuoriin. Mut vaikea sanoa tästä, kun puhelin ollut markkinoilla vasta toista viikkoa, pari viikkoa. Näkee sitten... Ainakin on pienempi ja kevyempi, kuin e90:nen.

7. Preestley

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Samsung Omnia 7 Saunalahti
    Onkos 5800 näyttö lasia vai muovia?

8. JAK Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    254
    Jos sähköposti on tärkeä, ei valinta voi olla 5800. Siinä on monella käyttäjällä ollut ongelmia.

9. HIGHEND

HIGHEND Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    39
    Puhelinmalli:
    S5
    Muoviahan se on. Mutta tilaukseen lähti minullakin.

10. Dillinger

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    5800 E90 Elisa Saunalahti
    Molemmista kokemusta ja en niitä toimisto ominaisuuksia niinkään itse tarvitse joten minun valinta on 5800. Löytyy kaikki samat ohjelmat mitä commarissakin oli, mitä minä tarvitsen.

Joo tuo unohtui itseltä mistä m0k0ttaja jo mainitsi eli siis kirjoittaminen E90 paljon nopeampaa ja itse vielä tuskailen hieman viesiten kirjoituksessa tällä 5800 mutta kyllä se alkaa luonnistumaan.

11. m0k0ttaja

m0k0ttaja Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    174
    Puhelinmalli:
    OP2
    Molemmista kokemusta löytyy. Kirjoittaminen on todella paljon helpompaa E90:llä kuin 5800:lla - minun mielestä. Tässä riippuu nakkien koko aika lailla. 5800:n softan kipupisteet vielä kirjoittamiseen liittyvinä hankaluuksina (liian herkkä kääntämään näyttöä port/landsc) tekevät kirjoittamisesta vielä hitaampaa. Tämä siis siitä näkökulmasta, jos on paljon kalenterimerkintöjen tekoa, sähköpostia tai muistioita, joita puhelimella tehdään.

12. Mikozu

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 7+
    Molempia käyttäneenä on hyvä tuntuma molempiin malleihin.

5800 on huomattavasti nopeampi valikoissa, E90 tahmaa jonkun verran.

Hinnat nyt ovat suht samanlaisia jos ottaa uuden 5800 tai puoli vuotta käytetyn E90 että siltäosin menee aika tasan.

Kamera on E90 parempi, tuo 5800 kamera on ollut pieni pettymys.

Nyt 5800 käyttäneenä kun hypisteli E90 niin ensimmäinen reaktio oli että ompa se iso ja painava! Tuohon kokoon tottui kun se oli käytössä mutta nyt aiheuttaa nikotteluefektin.

Qwerty näppäimistö on parempi tietenkin E90, mutta jos on tilaa käyttää commua auki niin samalla vaivalla ottaa 5800 tikun esiin jolla näppistä on todella nopea käyttää. Jos käyttää tavallista näppäimistöä ennustavalla T9:llä niin kirjoittaminen on todella nopeaa, (osaavan käsissä, itse en ole ikinä tykännyt ennustavasta) vauhti oli aivan mieletön.

Itse ottaisin jos pitäisi valita niin 5800, perusteluna nopeampi sekä kompaktimpi koko.

Jaa tämä viestiketju