1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia E75 käyttökokemukset

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Guse, 11/3/09.

1. Guse

Guse

Tykkäykset:
    24
    No nyt on tuotantoversio käytössä. Ohjelmisto on 100.48.64

Rauta on tosi jämkän oloinen ja liukukannen alta tulevan näppäimistön kirjoitustuntuntuma on tosi hyvä. Kannen näppäimistö taas on hiukan hukassa koko ajan, eli näppäimet eivät ainkaan aluksi löydy kovin hyvin. Ehkä siihenkin tottuu. Navinäppäin on parantunut protoversioiden näppäimestä ja vastaa tuntumaltaan E71:n navinäppäintä.

Ohjelmistossa on paljon uusia pirteitä, joiden ospiskeluun ja tutkiskeluun menee varmaan pari päivää. Suuri osa on vanhaa tuttua, mutta sykronoinnit ja sähköpostiasetukset ovat erilaisia ja käyttöohje on niiden osalta aika vaatimaton ja lähtee siitä, että asennuswizardi hoitelee homman. Minun sähköposteissa se ei kuitenkaan toiminut ja jouduin aika paljon manuaalisesti asentelemaan, ja ongelmana oli se, miten automaatin pääsee ohittamaan.

Varsin ammattilaispuhelimen tunnun tästä saa.

2. Merzedes

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    N8, L800 ja L1020. Megareilu 3G
    Itse tuossa juuri näpelöin protoversiota, hieman oli siinä löysähkö tuo slide. En kyllä olettanutkaan että tuotantomallissa olisi sama ongelma, hyvä kuitenkin kuulla että näin ei ole. Muuten vaikutti varsin näppärältä käteen, yllättävän painava vain.

3. Vertikaali

Vertikaali

Tykkäykset:
    17
    Ite oon käytellyt nyt muutaman viikon softalla 100.48.48. Eipä ole juuri valittamista ollut siinäkään. Rautakaan ei ole proto ja on pysynyt hyvin läjässä tähän asti. Painavahan tuo kyllä on, mutta toisaalta ei ole niin kamalan muovinen kuin monet muut.

Kansinappien tuntuma voisi olla parempikin. Sähköpostiwizard toimi mulla OK.

4. Guse

Guse

Tykkäykset:
    24
    Sähköpostiwizardi toimi mm. kolumbuksen webmaililla ihan hyvin, kun olin buutannut koneen ottamalla akun irti.

Toisella yrityspostilla wizardi ei toiminut lainkaan ja muutamien yritysten jälkeen sain postin siihen tilaan, että pääsin käsiksi postin lisäasetuksiin, jonka jälkeen manuaalisesti syötettynä mm. suojausasetukset SSL/TLS onnistuivat. Ongelma on se, että mistään ohjeistuksesta ei löydy polkua noihin asetuksiin. No nyt kaikki toimii.

Lataa sivusto ei tarjoa esim. widsetsejä eikä sportstrackeria, vaan ne joutuu hakemaan betalabsin kautta. Molemmat toimivat kyllä, vaikka perusohjelmien asentaminen ei onnistunut, sillä ne ovat väärää versiota. Viimeisin kehitysversio 60.3.2:lle näyttäisi ainakin minun kokeilujen mukaan oleva se toimiva versio.

FM-radio on vielä parempi kuin aikaisemmissa Nokioissa ja se näyttää nyt olevan RDS-versio.

Kuulokkeiden kautta soittimen ääni on parempi kuin aikaisemmissa kommareissa. Suorastaan mahtavat äänet ja volyymiä kuuluu olevan enemmän kuin tarpeeksi.

5. Laukke

Tykkäykset:
    0
    Onko skandeja huomioitu mitenkään näppäimistön puolella?
    Kuvista voisi päätellä että näppäimistö on sama kaikille länsi-kielille.

Onko Maps 2.0 vai tuo uusi 3.0?

6. Guse

Guse

Tykkäykset:
    24
    Laite on skandinäppäimistöllä, jota on tosi harvoin näkynyt kuvissa.
    Maps on 2.0 wk07 eli vanhempi versio. Voi olla että lopullisessa myyntiversiossa on uudempi

7. Rompe

Rompe Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    26
    Puhelinmalli:
    Sony Xperia Z1 Compact
    Tältä näyttää skandi

8. jugih

jugih Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    52
    Puhelinmalli:
    iP 6S 64Gb
    Mistäs näitä jo saa? Usea paikka pk-seudulla myy eioota.

9. Vertikaali

Vertikaali

Tykkäykset:
    17
    Samaa hämmästelin, kaikkein järkevimmät Nokian omat softat pitää hakea monen mutkan kautta.

Totta, tällä kelpaa kuunnella musaa vaikkei olekaan XM. Myös kamera on hyvässä valossa OK, vaikkei mikään huippu tietenkään olekaan.

Maps 3:n asennus oli suunnilleen eka homma jonka tein. Ei ole paha homma tehdä.

10. Jake

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Motorola Moto G 2015 (3rd gen)
    Huolestuttaa tuo kannen näppis kyllä. Näyttää kuvissa tosiaan siltä kuten aloittajakin mainitsi että näppis on liian sileä ts. näppäimet ei erotu perstuntumalla toisistaan...

Mites on akkukeston kanssa?

edit: niin ja tässähän kai oli vuoden navigointilisenssi mukana?

11. adeoussi

Tykkäykset:
    0
    Itse ainakin jouduin ennakkotilaamaan kyseisen kapulan. Maaliskuun lopussa pitäisi sitten tämä olla omissa käsissä..

12. Guse

Guse

Tykkäykset:
    24
    Akun kestosta ei vielä ole ihan selvää kuvaa, mutta vaikuttaa aivan normaalilta älypuhelimen tapaan riippuvan paljon siitä miten puhelinta käytetään eli wlan ja GPS kuluttaa muita sovelluksia runsaammin. Tuntuma on sellainen ensimmäisten vuorokausien jälkeen, että vähän paremmin kestää kuin E71. Lataan laitteen joka yö, joten loppuun asti en ole saanut käytettyä.

Hieno homma on se, että tässä on ajastettu profiili vakiona ja synkkavalikoima ajastuksen suhteen on ihan hyvä.

13. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Ilmeisesti sinulla kovasti muusiikin kuunteluun painottuva käyttö, muuten rauta samaa sukupolvea kuin E71:ssä, mutta e71:ssä liki 50% isompi akkua.

14. Kreivi S

Kreivi S Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    60
    Mitäköhän lisäarvo tässä puhelimessa on E71:een, jos ei koko ole ratkaiseva (itse asiassa uskoisin E71:n olevan kooltaan minulle parempi)?

15. ka_le

Tykkäykset:
    0
    Ei mitään hyötyä verrattuna E71:een, itse asiassa tää on paljon huonompi. Yksi eritttäin ärsyttävä piirre on halpisluureista tuttu virtakytkin punaisessa luurissa, luurin sammuttaa vahingossa helposti.

16. MGM

MGM Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    3141
    Puhelinmalli:
    OnePlus 3
    Ei oo kyllä tollasta koskaan käynyt itselle...??

17. Joe Cool

Tykkäykset:
    0
    Osaako kukaan arvioida tämän hintaa sen "normalisoiduttua"? Nokian sivuilta katselin ennakkokaupan hintaa, näytti olevan 499e. Mitä tämä tarkoittaa markkinahintana kuukauden tai kahden kuluttua siitä kun puhelin on kauppoihin tullut?

18. Guse

Guse

Tykkäykset:
    24
    Tuo täysi näppäimistö on selkeä lisäarvo E71:een verrattuna. Huomasin, että olen taas alkanut kirjoittaa muistioita älypuhelimella. E71:llä olen tainnut 8 kuukauden aikan kirjoittaa kaksi yli sivun mittaista muistiota. Tällä kirjoittelee kokousmuistiinpanot ja lyhyet muistiot ihan yhtä mukavasti kuin E90:llä.

Jos käyttää älypuhelinta pääasiassa internetselailuun, kalenterin hallintaan ja sähköpostien lukemiseen, niin E71 on varmaan edullisempi ja kooltaan sopivampi vaihtoehto.

E75 on kooltaan ja muodoltaan normaalin kännykän kokoinen. E71 on aina toisinaan "hukassa" taskuissani, kun sitä ei välttämättä tunne samalla tavalla kuin E75:ttä, joka on paksumpi ja se tulee laitettua yleensä samaan (oikeaan housun) taskuun käytön jälkeen. E71:stä käytän yhtä hyvin molemmilla käsillä ja se on helpompi käyttää pelkästään yhdellä kädellä. E75 näppäinlukon avaaminen on huomattavasti vaikeampaa epäselvien näppäimien takia kuin E71:n.

Äänimaailma on selkeästi parempi kuin E71:llä tai E90:llä. Musiikkia kuuntelee ihan mielellään ja radio on lähes koko ajan auki. Internet-radio on suoraan järjestelmässä osana radio-sovellusta.

Tuo postisovellus on vähän ongelmallinen kun se kulkee Nokian verkossa olevan palvelun kautta (on toistaiseksi ilmainen) ja asetuswizardi ei kerro kaikkea järjestelmän rakenteesta. Onngelmien myötä joutuu opiskelemaan Nokian palvelujen ominaisuudet ja kirjautumaan palveluun, joka muuten ei onnistu alkuperäisen ohjelman bugin takia, korjatakseen liittymän asetuksia. Ihan perusposticlientti olisi tarpeen, jos palvelusta on tulossa maksullinen. Kaikki eivät voi tietoturvallisuussyistä käyttää tämäntyypistä postipalvelua.

Itse olen onnistunut sammuttamaan koneen vahingossa kerran tuon luurinäppäimen ja virtakytkimen yhdistämisen takia.

19. Jermu_Mureke

Tykkäykset:
    0
    Öö häh?

Eikö siis sillä postisovelluksella suoraan pääse POP/IMAP-laatikoihin käsiksi tai lähettämään SMTP:llä esimerkiksi E90:n tyyliin?

Onko web-selain sentään normaali eikä "Nokia-puskuroitu"?

20. la

Tykkäykset:
    0
    En tuosta vahingossa sammuttamisesta tiedä, mutta erillinen virtanäppäin mahdollistaa muutaman omaisuuden, joita ainakin itse käytän.
    - Avoimen datayhteyden voi sammuttaa pitämällä punaista luuria hetken pohjassa.
    - Sovelluksen ollessa päällimmäisenä näppäimet voi laittaa lukkoon virtanäppäimen kautta. Näin kapulan voi laittaa hetkeksi taskuun ja jatkaa heti siitä mihin jäi. Toki tässä ei montaa näppäinpainallusta säästä.

Jaa tämä viestiketju