1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia 7650 - pölyä ruudun alla??

Keskustelu osiossa 'Matkapuhelimet', aloittaja Curunir, 23/7/02.

1. Curunir

Tykkäykset:
    0
    Tuli tehtyä pelottava havainto parin viikon käytön jälkeen tästä Nokian uutukaisesta... olettaen moni boardin käyttäjä kuuluu tähän ryhmään, joka hankkii mielellään uusimpia teknoleluja hyöty&huvi-käyttöön, joten osa teistä muistanee parin vuoden takaisen Compaq Ipaq -pda:n ns. "dust under the screen" -ongelman. Kyseessähän oli aika pitkäänkin Ipaq-kämmenmikroa vaivannut ongelma, jossa näyttö ei ollut tarpeeksi tiiviiksi suunniteltu ja pölyä ym. pientä töhnää pääsi kosketuspinnan ja itse näytön väliin. Tarkassa kosketusnäytössä ongelma oli todella ärsyttävä.

Riemu oli lähes rajaton, kun tajusin kännykkää taskusta ottaessani muutaman pöly/töhnä/whatever -hiukkasen jäävän pyyhkäisyn jälkeen näytölle. Tarkempi tarkastelu osoitti, että pienempiä hiukkasia oli näytön alla enemmänkin, onneksi ei vielä häiritsevästi. Yritin etsiä vastaavia kokemuksia netistä, mutta ilmeisesti vain minun kappaleessani on joku tiiviste jossain pettänyt, tai 7650 on vielä niin uusi ja vasta Suomessa useammalle loppukäyttäjälle päätynyt laite, ettei kukaan muu ole asiaa ehtinyt huomata ja kirjoittaa asiasta nettiin. Olen varma ettei töhnää ollut näytön alla kun otin puhelimen pakkauksesta, silloin tuli silmäiltyä näyttöä sen verran tarkasti.

Tarkastelkaapa siis foorumin muut 7650:n omistajat puhelimenne näyttöä ja kertokaa, löytyykö minkäänlaisia merkkejä pienistä pölyhiukkasista lasin ja näytön välissä. Mahdollisia reittejä pölylle taitavat olla nuo joystickin yläpuolen nappien välit ja HF-reikä kännykän yläpäässä.

Compaq vaihtoi pölyn kiusaamat kämmenmikronsa uusiin (jotka nekin keräsivät pölyä - tuloksena vaihtorumba), ehkä kännykät ovat sen verran vähemmän arkoja laitteita että jos tästä muodostuu mallissa vakavampi ja laajempi ongelma, pölyn poisto huollossa riittää eikä puhelinta tarvitse vaihtaa.

Ja ongelmaksi astihan tuo pöly ei vielä minun kännykässäni ole muodostunut, mutta tätä vauhtia muutamassa kuukaudessa saattaa muodostua. Muuten olen ollut erittäin vakuuttunut tämän uutukaisen ominaisuuksista.

2. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Niitä pöly- ja kuituhiukkasia tuppaa olemaan yleensä aika paljon vaatteiden taskuissa, että kannattaa miettiä missä puhelintaan kuljettaa... ;)

3. Curunir

Tykkäykset:
    0
    Jos kuule maksan lähemmäs 800e kännykästä, haluan voida kuljettaa sitä housuntaskussa enkä missään valmistajan omassa, patentoidussa, kantolaukussa. ;) Vyökotelot ovat junteille.

4. Jace

Jace Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    N95, iPhone 5, V3, 7610, 8850...
    Mutta tästä voi vaan syyttää nokiaa, että puhelinta joutuu taskussa kuljettamaan, kun eivät ole vielä saaneet myyntiin originaali-koteloja.
    Tarvikepaskoihin en koske.

Eilen huomasin jonkun pienen pölyhiukkasen puhelimen näytössä, mutta tuuri oli vallan mainio. Pistin puhelimen takaisin taskuun ja kun sieltä otin seuraavan kerran, roska oli kadonnut täysin näytöstä.

5. mobiilisti Vieras

6310i:ssäni oli pölyä ja huollossa se putsattiin. Totesivat samalla, että puhelimissa yleensä on pölynmentäviä reikiä useita. Vai onko tämäkin "nokiabugi"?? :)

6. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Kumma juttu, että omassa S45:ssä ei ole pölynhiukkastakaan ruudun alla. Lienee aika tiivis puhelin. Ja todellakin, vyökotelot on heinähatuille.

7. werty

Tykkäykset:
    0
    T68:n näytön alla on kyllä jo aikas paljon pölyä...
    Tosin 2 näppäin ei enää oikein toimi eli pitää viedä putsattavaksi kuitenkin.

8. remedy

remedy Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Et ole ainut jonka 7650 näytön välissä on pölyä, mun puhelin on 4 päivää vanha ja jo löytyy tavaraa näytön välistä...hienoa nokia!

9. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    No kännyköitä myös sisältä vilkaisseena voin todeta että ainoastaan vesitiiviit mallit ovat pölyvapaita sisältä. Nyt en tarkoita mitään roiskevesitiiviitä.......
    Normaali känny suorastaan imee pölyä saumoista, kuuloke/mikrofoni/soittoääni reijistä. Se miten puhelinta pidetään vaikuttaa tietysti asiaan hyvin paljon. Lopuksi voi todeta että ei sitä 800€ puhelinta ole edes mainostettu tiiviiksi

10. Curunir

Tykkäykset:
    0
    Ei, mutta tavallista kännykkää huomattavasti tarkemman värinäytön käytön kannalta olisi tärkeää, ettei kuvaa häiritse näytön väliin joutunut töhnä. Perinteisessä kännykän näytössä pölystä ei ole käytännössä mitään haittaa, koska se on kaksivärinen ja siltä joutuu lukemaan vain vähän tekstiä suurella fonttikoolla. Kun teksti pienenee, mukaan tulevat kuvat ym. pölystä tuleekin jo riesa.

Ei riitä, että kännykkään heittää korkeatasoisen värinäytön. Pitää myös varmistaa, ettei mikään ennen (lähes) harmiton asia muodostu uuden näytön kanssa todelliseksi ongelmaksi.

BTW, vanhasta N7110-puhelimestani en löytänyt pölyä.

Korostan vielä, että olen erittäin tyytyväinen 7650:aan kokonaisuutena eikä pöly ainakaan toistaiseksi ole haitannut käyttöä milläänlailla. Parin kuukauden tai puolen vuoden päästä asia voi olla täysin toinen.

11. =Henkkis=® Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Sony XPERIA Z5 Compact
    Mun on kai pakko kantaa mun 6310i:tä vyölaukussa (onneksi nokian oma). Koska mulla oli 6210 ja se oli 2kk rungosta halki ja akku ei koskettanut liittimiin jne. Se oli kyllä käytetty ja kastunut mutta kyllä se hyvin toimis muuten, runko vaan halki. Tarkemmassa tarkastelussa nään että on tässä 6310i:ssä pieniä roskia vaikka on vajaa viikon vanha. Kaverilla oli jotkut halvat kuoret (joku läppälelukuori) sen 3210 ja se näyttö oli sieltä alta ihan valkoinen, kysyin miksi ei putsaa sitä ei muka häiritse...

12. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Muistaakseni tuossa mallissa ei ole "suojalasia" eli ei paikkaa mihin pöly mennä, samoin muistaakseni 8850ssa.

Lisätty alla olevan jälkeen, kyllä siinä jotain muovia on mutta eikös se ole näyttömodulissa kiinni, eikä kuoressa eli ei ole ilmarakoa. (Myönnän mutuilevani enkä jaksa tonkia rojulaatikosta ko luuria. korjatkaa)
    8850sta on hivenen varmempi

13. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Kyllä 7110 on muovinen "lasi" näytön päällä

14. veppis

veppis Supermoderaattori

Tykkäykset:
    194
    Ei kannata tuomita kaikkia vyökotelon käyttäjiä niiden maalaisjunttien takia, jotka haluavat esitellä vyökoteloaan (ja siinä olevaa puhelinta). Kuten vanhalla foorumilla totesin, sen vyökotelon voi pitää myös katseilta piilossa ja samalla se suojaa hyvin puhelinta.

Minun puolestani voit tehdä 800 euron "juppilelullesi" mitä haluat. ;)

15. Tumppu Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    9
    Puhelinmalli:
    6110
    Ja mitä isompi kapula sitä parempi flaksi... Kiinnostaisko ostaa R250Pro?

16. Ammattilainen Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    19
    Itsekin olen huomannut, että housun tasku ei ole paras paikka kuljettaa puhelinta. Siellä on aina pieniä pölyhiukkasia, jotka sitten kulkeutuvat puhelimen sisään. Minulla on omana puhelimena 1,5 vanha 6210, jota edellinen omistaja on kuljettanut housujen etutaskussa ja siinäkin on linssin sisäpuolella muutama pölyhiukkanen.

En ymmärrä, mikä joillakin ihmisillä on vaakamallin vyökoteloita vastaan. Se on tosi kätevä tapa kuljettaa puhelinta. Puhelin ei ole siinä istuessakaan haittana ja muutenkin se on aina käden ulottuvilla. Itselläni on kaksi vuotta vanha tarvikevalmistajan vaakakotelo, joka on vieläkin tosi hyvässä kunnossa. Tarra pitää läpän tiukasti kiinni ja muutenkin kotelo on siisti. Ehkä mieltymykseni nahkaisen vaakakotelon käyttöön johtuukin siitä, että kuulun helsinkiläisteinejä huvittavien naurettavaa murretta puhuvien porojen sakkiin..

17. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Okei kaivoin rojulaatikosta 7110 näytön ja siinä oli näyttö pakattu siististi yhdeksi paketiksi linsseineen. Huomattavaa siinä on se että jos onnistut kolhinmaan lasin halki, niin joutuu KOKO näytön vaihtamaan. Maksaaa...
    Tosin hyvänä puolena oli kunnon liittimet, millä näyttö liittyy piirilevyyn eikä tule näytön hiipumis ilmiötä. 7110:ssa oli muitakin viksumpia/kalliimpia rakenneratkaisuja sisällä. Nyt tuleekin mieleen että onko 7560 tehty halvemmin?
    Ainakin itse odotin ensimmäisen kamerapuhelimen hinnaksi enemmän ainakin 1000€

18. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Jotkin ratkaisut ovat tukevampia 7650ssa. Läppän ei kovin helposti pitäis lähteä irti (on aika tiukka) eikä niitä "kosketus" häiriöitä myöskään pitäis tulla, kun ei kerran ole liukupintoja.

19. Flyer Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Puhelinmalli:
    N97
    Niin käyttöjärjestelmää ei edes kannata verrata 7xxx keskenään. Kehitystä on tapahtunut senverran vuosienvarrella, että kyllä insinörtit on palkkansa ansainneet.
    Kumpi muuten 7560:ssä on läppäosa ylä vai alapuoli? ;)

20. Sonic Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1
    Itse taas pidän puhelimen aina housujen etutaskussa. Ei sovi tyyliin mitään ihmeen vyölaukut tmv. pussit. Minusta mainitsemasi vaakakotelot ovat törkeän rumia ja "maalaisille" sopivia (no offense). Mutta kukin tallaa tyylillään, mikäs minä olen neuvomaan.

Jaa tämä viestiketju