1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia 7200 risut ja ruusut. [sekä maanantaikappaleen vikoja]

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja jake1981, 14/4/04.

1. jake1981

Tykkäykset:
    0
    Terve. Eka viestini foorumin jäsenenä.
    Ostin tuollaisen Nokia 7200 puhelimen. Aikaisempi puhelimeni oli Nokia 7650 joka ei ollut ihan viaton sekään. Siinä oli kaikennäköistä mikä olisi varmaan korjaantunut softa päivityksellä, mutta mua houkutteli tollanen uusi 7200 mallinen puhelin. Lähinnä läppä-ominaisuutensa takia. Tai simpukaksi sitä kai kuuluu kutsua.

Puhelimeni on sininen/harmaa väriltään, toi ruskea oli 2 vaihtoehto, koska se kuvissa näytti muistiolta/lompakolta.. Mutta tämä vaihtoehto oli jotenkin pirteämpi. Paketissa oli:
    *puhelin
    *akku
    *laturi
    *manuaalit
    *handsfree (stereo)
    *suojapussi
    *kantohihna
    *koodiavain jolla saa puhelimeen nokialta 2 ohjelmaa ilmaiseksi[/list]

Puhelin oli mielestäni sen verran hintava, että päätin koota sen ihan ohjeen mukaan, SIM-kortti paikalleen, oho, onpa jäykkä pidike.. Akku paikalleen, kantohihnan pujotus.. Puolen tunnin aherruksen jälkeen kantohihna oli pujotettu ja puhelinta pääsi kokeilemaan.
    Painoin virtaa nappulaa, hetkinen, onkos tässä jotain vikaa, virtanappulaa painakseen tarvitsee jonkinlaisen apuvälineen, sillä nappula on niin syvällä ettei pureksituilla kynsilläni siihen voi ulottaa. Sain lopulta virrat päälle ja huomasin, että akussa oli parin pykälän verran virtaa valmiiksi. Pistin asetukset kohdalleen ja löysin seuraavat viat:
    *Soittajaryhmät valikkoon ei pääse, puhelin palaa odotustilaan.
    *Omat numerot valikossa en voi poistaa enkä luoda omia numeroita.
    *Puhelimella ei voi asettaa näytönsäästäjää pienelle näytölle, valikko ilmeisesti puuttuu. Nokian sivuilla sanotaan, että valikko löytyy menemällä Näytön asetukset valikkoon ja valitsemalla pienen näytön näytönsäästäjä asetukset. Puhelimesta löytyy vain tavallisen näytön asetukset.
    *Kuuluuko valikon selauksen olla hidasta? Vaihdoin valikkonäkymän luettelosta ruudukoksi ja selaus nopeutui hieman.
    *Virtanäppäin on niin syvällä, että sen käyttö on lähes mahdotonta. Se on n. 2-3 millimetriä syvemmällä, kuin sen vieressä oleva infrapuna portti.

Samaan ongelmaan virtanäppäimen kanssa törmäsin käyttäessäni 7650;aa. Tuolloin tosin luulin sen olevan ominaisuus, takuuajan umpeuduttua, veljelläni oli lainassa 7650 ja satuin huomaamaan, ettei hänen puhelimessaan virtanäppäin ollut samalla tavalla. Täytettyäni puhelinluettelon yritin monta kertaa päästä vaihtamaan omaa numeroa omat numerot listassa, sillä siellä oli vanha numeroni, eikä lainkaan 2 nykyistä numeroani. Turhaan, puhelin vain suostui näyttämään vanhan numeron, mutta ei antanut manipuloida listaa millään tavalla. Seuraavaksi ajattelin liittää puhelinluettelo tietoihin käyttäjäryhmät, mutta ei onnistunut. En päässyt edes muokkaamaan käyttäjäryhmä asetuksia. Ainoa keino edes nähdä käyttäjäryhmä asetusten lista oli mennä profiileihin ja sieltä valita, että puhelin soi vain tiettyyn ryhmään kuuluvan henkilön soittaessa. Katselin puhelimen mainoskuvia ja huomasin, kuinka pienelle näytölle oli aktivoitunut näytönsäästäjä. Yritin etsiä valikkoa, josta voin valita näytönsäästäjän, turhaan. Näytönsäästäjän pystyi valitsemaan vain isolle näytölle. Ei sillä sinänsä, kuitenkin käyttäisin kellonaikaa näytönsäästäjänä pikkunäytössä, mutta ominaisuutena oli, että samaan aikaan voisi nähdä päivämäärän. Nokia 7200 sivulta UKK kohdassa kerrotaan miten pikkunäyttöä saa säädettyä. Tässä vaiheessa huomasin, että minultahan mokoma valikko puuttuu täysin. Vaihdoin valikon takaisin ruudukko tilasta luetteloksi. Selaus oli todella hidasta. Tämä harmitti, koska valikko on paljon selkeämpi tässä puhelimessa luettelon näköisenä, 7650;ssa pidin kyllä ruudukkoa parempana. Otin yhteyttä Club Nokia carelineen ja sieltä kerrottiin, että kyllä nämä ovat vikoja eikä ominaisuuksia. Vein puhelimen valtuutettuun Nokia huoltoon ja sain varapuhelimen siksi aikaa. Eivät olleet 7200 puhelinta edes nähneet, joten aikovat lähettää sen Saksaan korjattavaksi. Puhelin maksoi 448e. Käytössäni on nyt siis lähes 450e hintainen 3310 jonka akku ei kestä 10 minuuttia kauempaa. Hyvä suomi.

Kantohihnan ainoa hyvä puoli on, että sen voi pujottaa ranteensa ympärilleen puhuessaan puhelimeen, tällä tavalla pienentäen riskiä, että puhelin putoaisi. Muuten se on vain tiellä.

Suojapussi on vieläkin hyödyttömämpi. Puhelin juuri ja juuri mahtuu sinne sekä sitä on hankala ottaa sieltä pois.

Kaikilta muilta osilta olin puhelimeen täysin tyytyväinen. Varsinkin XHTML/WAP selain toimi loistavasti!!! Kamerathan näissä puhelimissa ihan yleisesti ovat leluja. Suurin ilo niistä on, kun voi ottaa tilanteesta kuvan ja lähettää jollekin kuvaviestin. Ainakin suurempi ilo siitä on, kuin siitä, että tilaat valmiin kuvan ja lähetät sen kaverillesi. Kamera kuitenkin oli paljon parempi, kuin 7650;ssa. Kuva oli tarkempi ja hämäräkuvauskin toimii hämärässä. Päivänvalossa pystyi käyttää normaalikuvausta, taas, kun nokia 7650;lla sai usein päivänvalossa parempia kuvia käyttämällä hämäräkuvaustilaa.

2. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Re: Nokia 7200 risut ja ruusut. [sekä maanantaikappaleen vik

Palauta tehdasasetukset. 6230:ssa soittajaryhmä ongelma ainakin poistuu tuolla toimenpiteellä, uskoisin että sama homma pätee 7200:ssakin.

E: Nyt luin koko tekstin uudelleen ja vähän oli enemmänkin vikoja :(
    Huono tsäkä kyllä käynyt. No toivotaan, että saat pian puhelimesi takaisin.

3. Nemesis-88 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    8
    Puhelinmalli:
    Nokia Lumia 1020

Miksi annoit lähettää sen huoltoon Saksaan? Ei tule ihan pian sieltä takas. Mä olisin menny takas liikkeeseen ja vaatinu uuden tilalle(mikäli ostit kivijalka kaupastà?).

4. Apuratas

Tykkäykset:
    0
    Soittajaryhmiin pääsee sen jälkeen, kun palauttaa alkuperäiset asetukset. Minulla oli sama ongelma alussa.

Omia numeroita ei kai ole voinut muuttaa millään nokialaisella? Siemensillä kyllä onnistuu.

Nokia sivuilla sanotaan näin:
    Kävinpä katsomassa. Pikkunäytön näytönsäästäjän saa kyllä vaihdettua, kun menee asetukset -> näytönsäästäjä -> valitse näytönsäästäjä, mutta en minä kyllä löytänyt mistään mahdollisuutta valita kalenterinäkymää näytönsäästäjäksi. Valikoissa on digitaalinen kello ja kuvat. Kun valitsee kellon, numerot näkyvät isoina pikkuruudussa. Kun näytönsäästäjä ei ole käytössä, näytöllä näkyy pikkunumeroilla digitaalinen kello (ja pvämäärä, jos se on laitettu näkymään)

Ison näytön näytönsäästäjä on aina digitaalinen kello eli nuo näytönsäästäjäasetukset ei vaikuta siihen mitenkään. Mielenkiintoista..

5. hulahus

Tykkäykset:
    0

Niin miksi Saksaan kun 7200 tehdään Salossa??

6. jake1981

Tykkäykset:
    0
    Jeps. Viimeksi 7650;n kanssa oli probleemeja ja yrittelen kierrellä ja kaarrella, että selvisin puhelimen kanssa, kun en halunnut päästää sitä minnekään kauas huoltoon.. Jos tällä kertaa hoidettaisiin huollossa, ei enää maanantaikappaleita, kitoos!

Joo, toivotaan. Mun tuurilla siinä menee viikko tolkulla.. Täytyy kyllä vaatia, että takuu alkaa uudelleen siitä päivästä kun puhelimen kouraani saan, koska siinä on valmistusvika ja puhelin on ollut käytössäni alle 24h ennen huoltoon jättämistä.

Joo, noin mä olisin tehny jos olisin sen mäkitorpasta hakenut. Mut ostin sen eräästä nettikaupasta ja kuvittelin hetken, että homma olis onnistunut pikahuoltona. Väärin kuviteltu.. Eivät olleet huollossa edes nähneet tällästä puhelinta..

Jeps. Mutta Nokialaisella sinne oon ton laittanut, kun ei mulla ole ollut muun merkkisiä luureja ainakaan 2 edellisen SIM-kortin aikana..

Nokia Club Carelinen mukaan pienelle ja isolle näytölle on eri valikot. Ehkä uudemmassa ohjelmistoversiossa jota ei ekoihin toimitettuihin puhelimiin tullut ajettua sisään? Tai voihan se olla, että siellä vastannut kaveri oli vain asiakaspalvelu henkinen (asiakas on aina oikeassa) mutta epäilen. Ja jos Nokiankin mielestä se pitäisi olla erikseen säädettävissä (ja nettisivukin lupaa että pvm;n saa halutessaan näkyviin!!) niin mä kyllä haluan kaiken ilon irti puhelimestani..

Sanopa se. Mä kelasin kans, että hetko.. Nokia muistaakseni on Suomessa, okei, ei varmaa ihan kaikkia luureja täällä tehdä.. Taisi olla höpöhöpö puhetta huollon puolelta (perskule, mikä puhelin tämä oikein on, tähänhän joutuu tilaamaan huolto-ohjeet ennen ku uskaltaa ruveta säätämään)..

7. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    No mut niin, eipä Tampereen yhdessä Teleringissäkään oltu nähty 6230:sta ennen :p
    Että sekin oltais varmaan lähetetty jonnekin horman kuuseen.

Jkarhu muistaakseni sanoi, että 6230 ainakin lähetetään Saksaan huoltoon (kestää useita viikkoja siellä oleskellessa), ja suomessa korjattaisiin vain pienet viat ja softapäivitykset.

Liekkö sama homma 7200:n kanssa?

8. jake1981

Tykkäykset:
    0
    voi jumankauta!!! Joudunko mä nyt elää tän romun 3310;n kanssa?!? Tää on ihan roskiskamaa, akku kestää kyllä jos puhelimella ei puhu, mut 20 min. keskustelu ja akku on jo purkautunut, mun handsfreet ei sovi tähän ja muutenkaan tätä ei kehtaa julkisella paikalla kaivaa taskustaan (joidenkin mielestä 7200 ei kehtaisi julkisella paikalla pitää). Just tänään kävin huoltoasemalla niin vastapäätä joku nätti nainen puhui puhelimeensa, vissiin muuten just tohon 6230;aan ja laittoi sen puhelun päätteeksi pöydälle. Onneksi kukaan ei soittanut mulle..

9. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363

Uudet Nokialaiset ovat lyjyttömiö, eli siis lyijyä ei ole käytetty tinassa, jolloin juotos hommat vaativat erikois kalustoa ja tähän hommaan sopivaa kalustoa on huonosti Suomessa käytössä.

Nokialla on pitkään ollut käytäntö että uudet mallit jos vika on vähänkin ongelmallisempi niin laitteet kootaan keskitetysti huoltoon. Asiakkaan kanalta on ihan sama minne ne menee, oleellista on pitkäänkö toimenpide kestää ja ei se kotimaassakaan tehtävä "tehdas" huolto mitään muutaman päivän keikkaa tarkoita.

10. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    7200 lähtee Saksaan huoltoon mikäli on pikkusenkaan hankalampi vika. Tämä johtuu nokian uudesta "ulkomaanpolitiikasta" ja myös puhelimen lyijyttömyydestä niinkuin Sovelias totesi. Lyijyttömät juotokset vaatii hapettoman juotosprosessin joten voitte vaan arvata kannattaako semmosta huoltojen pystyyn laittaa koska kaikki ja pankinkin rahat siinä menee. Hommat siirtyy ulkomaille tälläkin alalla koko ajan enemmän eli suosikaa ulkomaista ni tapahtuu nopeemmin, toi oli pakko sanoo ku ihmiset ei suosi usein kotimaista ja sit ihmetellään ku työpaikat jne. katoaa esim. Kiinaan.

Huoltoreissut kestää tällä hetkellä noin 2-4 viikkoa eli puhelinta joutuu oottelee. Kiva homma ja meillekin asiakkaat tosta suorastaan vittuilee mut ei oo vaihtoehtoja.

11. Xaeron

Xaeron Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    iPhone 4S
    Mites muuten jos on club nokian jäsen, ni saako vaihtopuhelimen jokaisesta huollosta huoltoreissun ajaksi?
    en oo koskaan käytännössä kokeillu :)

12. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Club jäsenyyteen kuuluu etuna,että saa vaihtopuhelimen huollon ajaksi.Kaikista Nokian valtuuttamista huolloista...

13. Mikko#6

Tykkäykset:
    0
    Millä ne puhelimet lähtee sinne Saksaan? Lähettääkö jokainen kauppias omansa esim. postilla Saksaan? Ei ole ihme jos huoltoreissut kestää kun ensin kauppias panttaa puhelinta huomassaan ja sit aletaan miettiin josko laitettais kakkospostina saksaan ;)

14. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Myyjät lähettää ne puhelimet meille huolloille ja meidän kautta DHL:n kuljettamana menevät Saksaan. Eli jälleenmyyjät ei niitä sinne lähetä.

15. Apuratas

Tykkäykset:
    0
    Reilun viikon ollut 7200 käytössä. Tämmöiset asiat tulleet esille: (vertaan samalla edelliseen puhelimeeni eli Nokia 3100)

Pääasiallisesti käyttämälläni liittymälläni asetin puhelinsuojauksen eli luuri kysyy suojakoodia, jos SIM-kortti vaihdetaan. Kun sitten vaihdoin "kakkosliittymän" SIM-kortin, puhelin kysyy PIN-koodin, mutta ei kysy suojakoodia vaan jämähtää ennen sitä. Jää tyhjä valaistu ruutu, josta pitää tulla ulos virta katkaisemalla. Onko muut törmänneet tähän samaan ongelmaan? Tämä ominaisuus on kyllä toiminut kaikissa aikaisemmissa nokialaisissani.

Kun tulevaan puheluun vastaan avaamalla läpän, puhelu yhdistyy hyvin pienen viiveen jälkeen, mutta ääni ei ala kuulumaan vastapuolelle ennenkuin pienen tovin jälkeen. Soittajan ääni kuuluu minulle, mutta soittaja ei kuule minua. Useita sekunteja saa huudella haloota ennenkuin toimii molempiin suuntiin. Jos taas puheluun vastaa avaamalla läpän ja painamalla vihreää luuria, puhelu menee hyvin herkästi pitoon.

Näppäimistöön alkaa pikkuhiljaa tottua, mutta ei se ole läheskään niin hyvä kuin esim. 3100:ssa. Selaus- ja valintanäppäimet ovat mielestäni muotoiltaan huonohkot. Ne toimivat kyllä moitteetta, mutta muotoilun takia jopa pienillä käsillä tulee herkästi virhepainalluksia. On pitänyt opetella painelemaan sivistyneesti kynsillä, mutta valitettavasti minulla, pitkäkyntinen kun en ole, tahtoo sormenpää silti ottaa nappulaan kiinni ennenkuin kynsi. Ja usein siihen väärään nappulaan.

Akku näyttää kestävän ihan kohtalaisen hyvin. Tosin ladattu vasta kolmesti joten kesto paranee ehkä vielä.

Näyttö on selkeä ja hyvä, mutta missähän on kontrastin säätö? Kuvien katselussa löytyy kontrastin säätö, kuten esim. 3100:ssa, mutta se ei näyttäisi tallettavan asetusta? 3100:ssa oli näytön asetuksissa kontrastin säätö, mutta tästä sitä ei taida löytyä. Jos joku löytää, kertokoon sen minullekin. Olisin kaivannut sitä tässä yhtenä aurinkoisena päivänä.

Automaattista näppäinlukkoa ei ole. Alkuun en hoksannut laittaa sitä päälle, kun olin jo tottunut automaattiseen ja taisin kuvitella, ettei läppämallisessa näppäinlukkoa edes tarvita. Sen seuraksena puhelin oli muutamaan otteeseen sammunut itsestään taskussa. Virtanäppäin on pienessä syvennyksessä, mutta se toimii aika kevyellä painalluksella ja kaksi kevyttä painallusta taskussa sammuttaa puhelimen. No nyt muistan laittaa näppäinlukon päälle.

Puhelin on kyllä pieni ja näppärä, mutta toimintojensa ja käytettävyytensä puolesta se jää minun mielestäni 3100:sta jälkeen. Edge, radio ja kamera nostavat hinnan kohtuuttoman ylös. Vai onko se tämä designmuotoilu, joka maksaa?

16. Anonymous

Tykkäykset:
    0
    Toi on ihan ominaisuus et kun läpän avaa niin kestää hetken ennenkuin audiot alkaa toimimaan. Niin tekee myös mun Samsung.

17. muokkedee Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    1

Kyllä tuo uuteen vaihtaminen nettikaupankin kohdalla onnistu, kuten kohdallasi todistettiin.

18. Apuratas

Tykkäykset:
    0
    Sen tiedänkin, että siinä menee sekunti-pari läpän avaamisen jälkeen ennenkuin linja aukeaa ja niin kuuluu ollakin. Mutta onko myös muissa niin, että linjan kytkeytymisen jälkeen on vielä muutama sekunti sellaista, että minä kuulen soittajan äänen mutta soittaja ei kuule minun ääntä? Se tuntuu oudolta, että vielä siinä pitää odottaa.

Jaa tämä viestiketju