1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia (6290) vs. Samsung (U600/U700)

Keskustelu osiossa 'Minkä puhelimen ostaisin?', aloittaja Legend82, 2/4/07.

1. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    No niin, olen sentään jo tähän asti rajannut valintani. Nokian E65:ssä on vähän liikaa mulle tarpeettomia ominaisuuksia (vaikka koko on ihan passeli) ja Motorolat (esim. tulevat Z6 ja Z8, sekä 3G KRZR) eivät vain sytytä kerta kaikkiaan. Tässä olisi siis tarkoitus etsiä nätti laatuluuri hyvillä ominaisuuksilla, ja pieni koko olisi plussaa.

Nokian 6290 -luurissa on paljon positiivista. Tietenkin sen hinta on sopiva henkilölle, joka ei esim. työnsä puolesta tarvi mitään kauheaa business/taskutietokoneluuria. Ulkokuori ei nyt ole niitä nätimpiä, mutta kuitenkin jotenkin tuollainen pelkistetty tyyli puree meikäläiseen. Sen sijaan tuo paksuus on vähän turhan liikaa minusta (kuitenkin taskussa kuljetan kännykkää, ja yökerhossa vielä kohtuu kireyden farkkujen taskussa). Ominaisuuksia on yllin kyllin, ja kamera kai on riittävä (vaikka kuulemma se on aika keskinkertainen). Vaikka ilmassa on ollut jo jonkin aikaa monella negatiivisia ajatuksia Nokiaa kohtaan (kierrättävät vanhoja ideoja, eivät ole enää niin edellekävijöitä -- jos ei nyt N-sarjaa lasketa mukaan), niin minusta ainakin tämä 6290 on piristävä uutuus. Ja tietenkin kun esim. 24:ssä Jack Bauer puhuu simpukkaan, niin siinäkin mielessä tämä ei olisi ainakaan ei-cool valinta. :)

Entäpä sitten Samsung? Nykyinen (ja osittain rikki oleva) luurini on D500, josta pidin paljon. Okei, sen käyttöliittymässä oli vikoja ja mielestäni värinähälytys sekä äänet olivat enintään keskinkertaiset. Jotenkin sitä silti oli vaan mukava käyttää. Kun nuo ensimmäiset Ultra Editonit tulivat niin innostuin niistä todella paljon. Kuitenkin hinta (Z720 maksaa vieläkin yli 450 euroa!!!) ja pienet negatiiviset kritiikit hillitsivät ostohimojani. Kun sitten hiljattain kävin liikkeessä kokeilemassa D900:aa, niin petyin siihen. Ensinnäkin minusta se oli todella muovinen ja vähän rumakin. Sen näppäimet tuntuivat löysiltä ja kumimaisilta, ja muutenkin koko luuri tuntui heiveröiseltä. En digannut...

Sen sijaan nämä Samsungin uutuudet (U600 taitaa olla Suomessa jo lähes myynnissä) näyttävät hienoilta (U600 näyttää paremmalta kuin U700). Nämähän ovat vielä ohuempia kuin D900/Z720, mutta näyttävät jotenkin paremmin tehdyiltä. Ensimmäiset kritiikit ovat tulleet jo esim. U600:n näppäimistä (ei kuulemma ole ollenkaan hyvä). Kuitenkin nämä houkuttaisivat hieman...

Minulla olisi siis oikeastaan yksi pääkysymys ja yksi lisäkysymys. Pääkysymys olisi: Kumman itse hankkisitte, Nokialaisen vai Samsungin? Lisäkysymys olisi, että kun mä kuitenkin olen aika peruskäyttäjä, eli 90% käytän luuriani VAIN puhumiseen ja tekstaukseen, ja joskus saatan räpätä jonkun kuvan (mutta siis en tosiaankaan halua käyttää kännykkääni digikameran korvikkeena) ja joskus saattaa kaveri lähettää multimedia- tai muuta sisältöviestiä mulle, niin onkohan tässä niin, että olen tavallaan markkinoinnin uhri. Toisin sanoen, onko 3G ja HDSPA esimerkiksi välttämättömiä, jos ei kuitenkaan pahemmin kännykän kautta halua tietoliikenteessä kurvailla tai edes hankkia sellaista liittymää, jossa tämä olisi otettu huomioon?

Kiitos!

EDIT: Oma tämänhetkinen fiilikseni on, että järki sanoo, että mun kannattaa ostaa Nokia 6290, mutta silti jotenkin sitä ajattelee, että pitäisköhän sitä odottaa, jos nuo Samsungit olisivatkin hienoja. Molemmissa on kuitenkin huonoja puolia: Nokia on aika paksu kun taas Samsungeissa ei ole kivat näppäimet ja hinta tulee olemaan aika korkea.

2. Jankka

Jankka

Tykkäykset:
    0

no jos e65 on sinulle liikaa ominaisuuksia niin miksei näin olisi myös 6290 kanssa? Onhan niissä sama käyttis..

3. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Mutta E65 maksaa tuntuvasti enemmän, ja siinä on esim. WLAN jota en tosiaankaan tarvi.

4. Blue Joker Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    iPhone 6s
    Puhelinvertailu.com: Nokia 6290 vs. Samsung SGH-U600 (Ultra Edition 10.9)

Aika erilaisista luureista noin yleensä puhut.

6290 on ominaisuuksiltaan melkoisesti monipuolisempi kuin U600. Löytyy Symbian-älypuhelinkäyttöjärjestelmää ja 3G:tä. Toisaalta U600:n kamera esimerkiksi taas lienee parempi, sen verran on eroa ihan paperilla jo. Automaattitarkennus on se tärkeä sana tässä.

Kuvailusi mukaan tuskin hyödyt kamalasti 6290:n tarjoamasta Symbianista tai 3G:stä, eli tällä perusteella U600 olisi parempi valinta.

En tiedä yhtään millainen U600 ulkoisesti on, käytettävyydeltään. Kannattaisi ehkä odottaa vähän aikaa ja käydä testaamassa liikkeessä? Ja jos olet tyytyväinen käyttötuntumaan, niin kaippa se se sopivampi hankinta olisi. Paljon miellyttävämpi tuo U600 kyllä taskussa varmaan olisi. 6290 on lähes kahden U600:n paksuinen. :)

5. Legend82

Tykkäykset:
    3
    Puhelinmalli:
    Samsung Wave S8500
    Tulipa sitten päätetty mikä puhelin menee hankintaan, eikä se ollut kumpikaan näistä malleista. Seuraava luurini on Nokia 6300. Se on mielestäni tyylikäs, hieno- ja kestävärakenteinen, ja vaikka varmasti se hieman aluksi kirpaisee, ettei siinä ole juuri mitään hienoja high-tech ominaisuuksia mitä näissä 350-600 euron malleissa on, niin oikeastaan en niitä tarvikaan. Mitä tarvin on puhelin, joka on tyylikäs, kestävä, helppo käyttää, varmatoiminen, kuuluvuudeltaan kiitettävä ja tarpeeksi ohut jotta sitä voi pitää taskussa yökerhossa. Toki 3G, loistava kamera ja yleensä sellaiset herkut olisivat mukavia, mutta nehän ovat periaatteessa vain lisukkeita, joita käyttäisin harvoin. Olen kuitenkin esimerkiksi sitä mieltä, että vaikka kännykällä joskus tuleekin napsittua kuvia, niin ei Sony Ericsson, N95, D900 tai mikään voi korvata pientä digitaalikameraa -- ainakaan omasta mielestäni.

Tietenkin se vaikutti asiaan myös, että valitettava totuus on, että tällä hetkellä millään valmistajalla ei ole muodikasta liukukansi- tai simpukkamallia, jossa ominaisuudet, käytön laadukkuus, ohuus ja ergonomia olisivat tasapainossa. Hiukan yli kaksi vuotta sitten Samsung D500 oli helppo ostos, koska silloin se todella edusti hienompaa muotiluuria, jossa kaikki oli aika lailla tasapainossa. Tällä hetkellä vastaavaa ei ole saatavilla. Siis toki on tietenkin sellainen luuri kuin LG Prada, joka ymmärtääkseni on kaikinpuolin mahtava pakkaus. Minulla kuitenkaan ei ole niin paljon rahaa, että voisin tämän yli 600 euron luurin ostaa, ja kahden käyttökuukauden päästä todeta, etä sen rakenteesta johtuen se on vähintään naarmuilla ellei pahempaa, ja olla vielä hymysuin. Tällainen puhelin on varmasti hyvä esim. naisille, koska hehän säilyttävän kännykkäänsä yleensä käsilaukussaan, mutta nuorelle baareissa käyvälle miehelle, joka säilyttää kännykkäänsä farkkujensa taskussa tällainen puhelin ei käytännöllisistä syistä olisi lähelläkään unelmaa, vaikka lähtökohtaisista syistä se vähintäänkin unelma olisi.

6. Bustis

Tykkäykset:
    0
    Kun tuon 6300:n hankinta menee kumminkin mönkään niin pistetääs vaihtoehdoksi hieman Nokia 6290-tyylinen mutta ohuempi Samsung SGH-Z560. Mahtuu farkkujen purkkataskuun (leikkaus/kireysvarauksin) ja jos Samsungin tekstailutyyliin on tottunut niin täyttää vaatimukset "puhuminen+tekstailu" mainiosti, T9:ssä saisi tosin olla paluunappi edellisiin ehdotuksiin. Bonuksena HSDPA jos vauhdikkaalle tiedonsiirrolle ilmenee tarvetta.
    http://www.puhelinvertailu.com/index.php?p1=6290&p2=u600&p3=z560
    (puhelinvertailun tietoihin muuten korjauksena, että stereokaiuttimet löytyvät)

Irtoaa Saunalahdelta Peruspaketti 3G:n kaverina Elisan verkkoon lukittuna hintaan 240e (24kk aikana) eli hintaluokkakin lienee sopiva
    http://saunalahti.fi/puhelimet/puhelin.php?id=50&type=handsetmodel

7. kili_7

Tykkäykset:
    0
    Puhelinmalli:
    Vivaz pro
    Mites ois LG Shine (KE970) Se on ohut, hyvä kamera, muut ominaisuudet, metalli kuoret kestää... yms!

Jaa tämä viestiketju