1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia 6131 takuuhuolto ja akku dilemma

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Drewan, 22/7/09.

1. Drewan

Tykkäykset:
    1
    Onko kukaan törmännyt näin törkeeseen juttuun takuuaikana.

Omistan Nokian 6131 puhelimen. Tämä kyseinen puhelin on tällä hetkellä käynnyt huollossa viisi kertaa. Kahdesti kävi maahantuojan huollossa. Tänään sain takaisin puhelimen joka kävi maahantuojan huollossa. Puhelin oli vaihdettu toiseen samanlaiseen. Mutta onneksi paikallisessa huollossa huomasin että takakansi oli laitettu väkivalloin kiinni että yksi sivu repsotti auki. Joten otin kannen irti ja silloin huomasin että akku *ei ollut sama* vaan oli laitettu joku ihmeen kulunut Nokian BLC-4E akku. Tässä oli puoli vuotta sitten ostin uuden akun. Paikallishuollossa valitin asiasta että akku ei ole sama. Liikkeessä ei voineet paljoo mitään sille tehdä sanoivat että soittaa Nokialle joten liikkeessä soitin Nokialle ja sellaiselle henkilölle joka vastaa takuu asioista. Tämä nainen soitti maahantuojan huollolle ja selvitti asiaa. Yli tunnin päästä nainen soitti minulle ja sanoi että maahantuojan huolto oli kivenkovaan väittänyt naiselle *että akku on sama!!!* Minä sanoin naiselle että ei voi olla että tämä akku on pinnaltaan täysin kuluneen näköinen ja että sarjanumero on akun pinnassa on sen ihmeen mustan peitossa.
    Omastani silloin raaputin sen mustan mötyn pois kun tarkistin netissä että akku on aito Nokian akku.
    Tämän sanoin sille naiselle mutta nainen totesi että hänen kädet on sidottu koska Nokian maahantuojan huolto väittää kivenkovaan että akku on sama. Kaiken kukkuraksi tämä minun puhelin oli käynnyt jossain tsekin maassa huollettavana.

2. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    Voi niisk otan osaa suruusi :D Ja meinaatko, että ihan huvin vuoksi vaan akkuja vaihtelevat toisiin? Tuokin on semmoinen juttu mitä on mahdotonta todistaa yhtään mitenkään.

Nokialle voit valittaa siitä, että sähköiset korjaukset hoidetaan tsekeissä. Itse en mitään muuta syytä näe tuolle minkä takia ulkomaille huolto piti siirtää, kuin nokian säästösyyt. Suomessa, kun on kalliimmat kustannukset. Aiemminhan ne vielä suomessa korjattiin. En yhtään ihmettele vaikka jossain vaiheessa häviäisi takuuhuollot kokonaan suomesta nokian osalta.

3. karvis

karvis Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    428
    Puhelinmalli:
    S7 Edge
    Jaaha, tais minunkin N95 sitten lähteä rengasmatkalle :/ Anglon huoltoseurantasivulla lukee "sähköiseen korjaukseen->laitettu aliurakointiin->lähetetty ulkopuoliseen huoltoon", montakohan viikkoa mahtaa tuollakin reissulla viipyä.

Sikäli mulle sama missä se huolletaan kunhan tulee kuntoon, kyllähän Tsekeissä ainakin hyviä autoja tehdään :D

Mutta Drewanin kannattaa kyllä vaatia sitä uutta akkua siihen, varsinkin jos sulla on joku dokumentti että moisen olet hankkinut.

4. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    Parissa viikossa kuulemani mukaan ovat sieltä tulleet mitä itse ainakin ihan nopeana pidän, kun sama voi suomessakin mennä huollossa.

5. kimmo Vieras

Siis toisin sanoen sinulla ei ole mitään käsitystä millainen akku itsellesi on annettu, tahi onko huonompi/yhtä hyvä/parempi kuin se akku minkä huoltomies mielestäsi on tarvinnut?
    Tähän tapaukseen tuskin kukaan pystyy täällä foorumilla mitään varmaa sanomaan, koska kukaan pysty tilannetta todistamaan puoleen/toiseen. Omana mielipiteenäni kuitenkin sanoisin, että uskoisin matkapuhelinhuoltojen saavan katteensa jostain muusta kuin asiakkaiden akkujen vaihdosta huonompaan..siinä mielessä juttusi kuulostaa (ainakin itsestäni)epäuskottavalta.
    Se mitä tässä kohtaa voin sanoa varmaksi, on että jos ei kirjoitusasu siistiydy, niin tulee huilia..tällä kertaa menee vielä varoituksella.

6. J.J-75 Bannattu tunnus

Tykkäykset:
    230
    Aivan... Syytä olisi siistiä suunsa jokainen. Kiertäkää kuten kimmokin, yksi kirjain sanasta joksikin muuksi, niin johan katosi merkitys, vai mitä?

Tervetuloa MPF:n palstoille muuten kirjoittelemaan, vaikka sitä ei muut toivottaneetkaan.

Ei olisi pöllömpi idea alkaa vaihtamaan vanhoja ja kuluneita osia puhelimiin, kierto nopeutuisi ja joutuisi ostamaan uudempia kun huolto pöllii parempia jemma nimiseen piiloonsa. Tässä tietysti olisi jo salaliittoteorian arvoinen keskusteluanaihe. Voihan se olla mahdollista, että epähuomiossa ovat lykänneet jonkun toisen rojun kamoja sisään. Itselleni on monet kerrat akun sijasta laitettu muita vanhoja osia... Enpä ihmettele, jos joskus saattas olla vanha akkukin. Näitä korvaavia laitteita kutsutaan nimelläkin... Ne ovat jonkun toisen rikkomia, mutta korjattu jossain kaukana. Tästä päästäänkin mielenkiintoiseen asiaan jo kiinni heti.

Nokian omapäinen tapa hoitaa takuuasioita on tiedossamme ollut vuosia. Nokialle pari kertaa toimitettu puhelin, käy kannattamattomaksi, niimpä Nokia aikaisemmin kirjotatti paperin, jossa asiakas suostui ottamaan jonkin toisen puhelimesta, ties kuinka kauan sitten korvaavia käytettyjä osia. Silloin emolevy kokonaisuudessaan meni vaihtoon ja uuden tilalla on jonkun toisen korjattu romu.

Kierteeseeni kuului pahimmillaan 7 kertaa vaihdettu puhelin ja liki 25 huoltokertaa. Eikä puhelinta saatu kuntoon koskaan. Se oli aina aivan jumissa tai muualta hajalla. Tietysti käytin puhelinta puhumiseen, mutta normaalia ei soittomäärät ja tekstarit olleet. Nokian ainoa reagointi asioihini oli, "buuttaa puhelin jokapäivä". Nokia myöskin kertoi, ettei puhelinta ole suunniteltu noin kovaan käyttöön. Kuluttajaneuvojalle ja minulle ei koskaan Nokia useista yrityksistä huolimatta suostuneet kertomaan, miksi oppaassa ei ole tämmösestä mainintaa erikseen jne. Nokia ei halunnut rajoittaa puhelimen käyttöä millään luvuilla milloin menisi korvausvastuu tms.

Eli et ole ainoa jota pännii Nokian tavat toimia. Otan silti osaa myöskin suruusi. Kehoitan asian viemään tarvittaessa piruillessaan kuluttajalautakuntaan saakka, sillä eipä asiakkaallekaan kerrota, että laitteet pitää kuvata sisältäkin jo nykyään ennen lähetystä, ettei tule saamaan epäkuranttia tavaraa takaisin.

Toivokaamme, että Suomeen tulee huollot takaisin, kuin ennen oli... Nyt kun homma ei toimi ja kehenkään ei voi luottaa.

7. Drewan

Tykkäykset:
    1
    Sorry kielenkäyttöni tekstissä.
    Mutta tuosta lihavoidusta kohdasta totean että en läyhä sontaa ollenkaan tuosta akku jutusta vaan asia *tosijuttu*!!!

*Mutta* otti eilen vaan niin vietävästi päähän. Tämä koko huoltojuttu kun puhelin käy viisi (5) kertaa huollossa samojen vikojen takia.
    Ja nyt tämä viimeisin episodi kun puhelinta sai odottaa 5-6 viikkoa. Eilen selvisi sekin minkä takia puhelin oli niin pitkään huollossa. 17.6. vein puhelimen paikallishuoltoon. Paikallishuollossa oli puhe että puhelin lähtee maahantuojan huoltoon koska se oli viimeksikin siellä huollossa saman vian takia. Maahantuojalta sain tietää että puhelimeni oli todellisuudessa tullut heille 8.7. eli toisin sanoen puhelimeni oli ollut kolme (3) viikkoa paikallishuollossa ja paikallishuolto väitti minulle että se oli lähtenyt heti maahantuojalle. Tuosta 8.7. kun lasketaan että sain puhelimeni 22.7. ja puhelin oli saapunut tsekistä Nokialle 20.7. Niin Nokian maahantuojan mukaan huolto on heidän mukaan kestänyt alle kaksi viikkoa ja jos puhelin olisi tullut heille heti niin olisin saannut puhelimen noin kahdessa viikossa siitä kun vein sen paikallishuoltoon.

Mutta se mikä otti kaikkein eniten päähän oli just tämä akku juttu. Paikallishuollossa huomasin että 6131 takakansi oli pahasti kiinni jolloin myyjän edessä otin kannen auki ja silloin huomasin akku *ei* ole sama seuraavista asioista.

1. Akun pinta on aika kuluneen ja raappeutuneen näköinen. Omani akku ei ollut kuluneen näköinen sen takia kun ostin akun yli puoli vuotta sitten ja ostokuittia ei ole enään koska takuu akusta on mennyt ohitse. Jos olisin tiennyt tuon että akku vaihtuu niin olisin säilyttänyt kuitin.

2. Akun pinnassa sen hologrammin tarran mustan mötyn peitossa on sarjanumero. Tässä akussa tämä musta möty on hätäseen sutastu pois.
    Omastani pyyhin *koko* mustan mötyn pois perusteellisesti että sarjanumerosta saa kunnolla selvän ja että voin tarkistaa netissä Nokian akun aitouden.

Tuon takakansikin meni eilen mulla myös epäilyksen piikkiin, koska alkuvuodesta jouduin itse ostamaan uuden takakannen (hinta 12e) kun kannen yksi väkänen oli huollossa katkennut ja huolto laittoi minun syyksi.

Noh, eilen illalla testailin tätä swappi puhelinta sovellukset tuppaa kaatamaan vielä herkemmin puhelimen jolloin näyttö menee ihan sekaisin. Akku on ladattu täyteen annoin olla yön yli. Että testauksessa on nyt puhelin ja akku.
    Sen voin todeta omista puhelimista että mullakin on ollut monet Nokian puhelimet kaikkia olen pitänyt todella hyvää huolta akkuja myöten. Monet ovatkin todenneet että puhelimeni ovat muutaman vuoden jälkeenkin kuin uuden veroisia, vaikka on pieniä kulumia.

Pikkuvinkki: Säilyttäkää *kaikki* kuitit monen vuoden ajan mitä tarvikkeita ostatte Nokian puhelimiin. Ettei käy niinkuin minulle etten pysty todistamaan millään todisteilla että akku on vaihtunut.

Mitä tästä opin jatkossa jos joudun laittamaan puhelimen huoltoon seuraavat osat otan irti:
    1. Akku (joudun ehkä ostamaan uuden ellen saa Nokialta uutta, jos tässä akussa ilmenee heikkouksia)
    2. takannen (onneksi takakansi on siistin näköinen)

Tuosta tsekin maan huollosta siellä kuulemma mukaan käy toisarvoiset nokialaiset. Paremmat huolletaan Suomessa. Mene ja tiedä sitten.

8. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    5
    Siellä tsekeissä käy kaikki nokian puhelimet eli ei ole mitään määritystä, että tuo on halpa ja lähtee sinne ja kalliimmat suomeen. En tiedä oletko lehdestä lukenut, mutta salon matkapuhelinhuolto menetti huolto-oikeutensa jostain syystä ja aiemmin siellä korjattiin ja nyt menevät tsekkeihin.

9. kimmo Vieras

Ymmärrän sen, että ottaa päähän..silti asioista voitaneen keskustella asiallisesti.
    En minä nyt täällä sen kummemmin sanomisiasi epäile..ihmetyttää kuitenkin suuresti mitä joku mp-huolto tekisi käytetyllä akulla ja miksi sen vaihtaisi toiseen.
    Kannattanee ottaa sarjanumerot ylös vastaisen varalle ja toivotaan että akkusi/puhelimesi pelittää.

10. karvis

karvis Tunnettu jäsen

Tykkäykset:
    428
    Puhelinmalli:
    S7 Edge
    Aika hyvin piti pari viikkoa kutinsa, 10.7 vein ja tänään oli noudettavissa. Tai olisi ollut, mutta joku palikka oli jättänyt takakannen napin minne lie :eek: Eli uusintakierrokselle lähti se kalikka :(

Jaa tämä viestiketju