1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia 3650 ja java-ohjelmointi

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja Nomi, 15/8/03.

1. Nomi

Tykkäykset:
    0
    Moi,

Yritin kaivaa vanhoja topikkeja, mutta en löytänyt suoraan pelkästään tätä aihetta käsitteleviä. (ainakaan kovin tuoretta...). Pahoittelen jos tein kuitenkin ilmeisen tyypillisen aloittelevan matkapuhelinfoorumilaisen mokan eli tein toikin vaikka jostain löytyisi jo olemassa oleva. ;)

Onko jollakin kokemusta java-sovellusten kehittelystä 3650:lle ? Itseäni kiinnostaisi java-taitoisena ko. asia. Muiden jo kokemusta hankkineiden neuvojen ansiosta säästyisin ehkäpä monelta ongelmalta.

Minulla on bluetooth, joten jar-pakettien siirtäminen onnistuu. Olen lataillut nokian sivuilta Nokia Developer Suite 2.0 for J2ME:n. (ja Terminal SDK:n) Koneessani on J2EE/J2SE.

Jonkinlaiset rautalankaohjeet HelloWorld tyyppisen ohjelman deploymiseen puhelimelle voisivat olla rautaa. Muunkin tyyppiset ohjeet/neuvot toki kelpaavat.

2. Nomi

Tykkäykset:
    0
    Jaa-a. Onkohan tämä puhkikulutettu aihe tai sitten harvemmat peruskäyttäjät ovat kiinnostuneet ohjelmoinnista. Laitan tähän omia kokemuksia, koska tuli eilen illalla lyötyä päätä seinään oikein urakalla. Tämä ei ole kokeneille koodareille eli tuskinpa em. saavat mitään irti tästä...on tosin kyseenalaista saako tästä kukaan muukaan mitään uutta tietoa. :eek:

Tuolla Nokia Developer Suite 2 for j2me:llä en todellakaan saanut mitään aikaiseksi. Ohjelma oli hidas ja en saanut siitä muutenkaan tolkkua - vaikka luin jopa manuaalit. Joko ko. ohjelmassa on vikaa tai sitten tumpeloin sen kanssa urakalla. Epäilen toki jälkimmäistä....;)

Jotain edistystäkin asian oppimisen kannalta toki tapahtui eli onnistuin deployamaan PC Suite:lla parit jarrit(jad) 3650:lle. Se olikin helppoa eli pienen etsiskelyn jälkeen (taisin saada vinkin siihen täältä) löytyi työkalu -toiminnon alta 'asenna laitteen ohjelmisto'. Tämän jälkeen hakemisto dialogista valittiin haluttu alihakemisto ja valittiin JAD asennustiedosto, jonka jälkeen kaikki sujuikin automaattisesti. Puhelimella piti sitten hoitaa asennus loppuun.

Tuolla Nokia Developer Suite 2 for j2me:llä en saanut käännettyä (tai osanut kääntää) mitään, joten hain Sunin sivuilta J2ME™ Wireless Toolkit 2.0 paketin. Tämä väline vaikutti heti paremmalta. Ktoolbar:lla ja omalla editorilla pystyisi helposti rakentamaan ohjelmia. Joskin tämän tutkinnan yhteydessä törmäsin uuteen ongelmaan eli lyhenteet Midp 1.0 ja Midp 2.0 alkoivat avautua. Lataamalla joitakin demo ohjelmia, jotka oli koodattu Midp 2.0:lla kännykkä ilmoitti järjestelmä virheestä. Ilmeinen selitys on, että Nokia 3650 tukee vain Midp 1.0:stä...eli jouduin imuroimaan Sun:lta J2ME™ Wireless Toolkit 1.0.4_01:sen.

Lyhyen API dokkien silmäilyn jälkeen toteaisin, että Midp 1.0:llä voi kyllä tehdä kaikenlaista, mutta kyllähän tuo Midp 2.0 olisi - luonnollisesti - paljon laajempi. Voikohan kännykän käyttistä myöhemmin vaihtaa niin, että se tukisi Midp 2.0 vai ... ?

Tänään olen kokeilemassa mitä Borland C++ Mobile Edition for Series 60, Nokia Edition saisi aikaiseksi. Joskin c-kielen taitoni (saatikka c++) on monen vuoden takaa. (ja koulussa saaduilla taidoilla ei pitkälle pötkitä).

3. jason

Tykkäykset:
    0
    Midp1.0 on Nokian 3650:ssa ja 7650:ssa, uuteen 6600:aan tulee Midp2.0 tuki. Freeware softaa ei ole koskaan liikaa, joten onnea koodauksillesi =)

4. MarkusM

Tykkäykset:
    0
    Seuraavaksi erittäin vääristynyt ja puolueellinen neuvo :)

Unohda java ja hommaa uusin Nokia series60 sdk ja siihen yhteensopiva c++ kehitysympäristö(mieluiten Visual C++ 6.0). Noilla onnistuu sitten helposti "oikeiden" ohjelmien kehitys 3650 puhelimeen.

Tuossa täytyy toki olla perillä C++:sta mutta muuten softan kehitys on melko helppoa hyvien ohjeiden ja esimerkkiprojektien avustamana. Nykyään jopa Nokian sdk paketin asennus toimii eikä asetusten kanssa joudu tappelemaan ainakaan Visual C++ ympäristön kanssa. Myöskin melkein toimiva AppWizard ja muut työkalut nopeuttavan projektia merkittävästi.

5. un1

Tykkäykset:
    0
    Kerro vaan jatkossakin kuinka sujuu. Vähän on käynyt mielessä jos joskus itekin koittaisi jotain säätää. Kunhan nyt ensin saa sopivan luurin.. Java ei kyllä mulla ole aivan parhaiten hallussa, mutta jospa sitä vaikka kuitenkin joskus innostuisi jotain säätämään. Ja tekemällähän sitä tosiaan oppii :)

6. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

Tykkäykset:
    363
    Niin riippuu vähän mitä olet ajatellut tehdä, jos vain kiinostusta ja harjotusta ja C++ on tullut tutustutta niin siihen kannattaa tutustua.

Jos jotain alat kehittään ja 3650:n java siihen riittää niin jos java on tuttua niin paljon helpompi sillä on lähteä, mutta äkkiä tulee niitä rajoitteita vastaan ja c++lla on paljon enemmän mahdollisuuksia.

Jos meinaat tehdä jonkin sovelluksen jota käytettäisiin monella erillaisella luurilla niin javalla jos vain pystyy.

Ko alustaan löytyy kehittyneempiäkin ja nopeita kehitysympäristöjä, mutta silloin joutuu vähän raottaan kukkaroa.

7. Nomi

Tykkäykset:
    0
    Moi taas,

Kiitoksia neuvoista/kommenteista. Ei olisi varmaankaan pahitteeksi saada niitä lisää. :)

Jason:
    En tiedä irtooko minulta koskaan softaa freewareksi saakka. Kieltämättä olen hahmotellut mielessä sopivaa "harjoittelu"projektia eli kiinnostaisi tehdä "Automaattinen kuvanotto 3650:aan? tai "itsestään laukaisin" niinkuin joku em. täällä foorumissa nimesi. Toki muunkinlaiset harjoitusprojekti ideat voisivat olla kiinnostavia. Aika näyttää saanko mitään järkevää aikaiseksi, jos saan - laitan tuotokseni ilman muuta jakoon ja jatkokehiteltäväksi.

MarkusM&Sovelias:
    Java kiinnostaa minua välineenä tällä hetkellä C++:aa enemmän, koska se liittyy tulevaisuudessa entistä enemmän työhöni. Todennäköisesti tulen
    jatkossa viettämään paljon aikaa e-sovellusten kanssa ja näissä ohjelmointikielenä on luonnollisesti java. Ohjelmointikielten paremmuudesta tulee usein kiistoja, mutta uskon kyllä että tällä hetkellä c++:lla saisi aikaisemmaksi enemmän ja em. välineet ovat selkeästi pidemmälle vietyjä (kuin esim. Sun:in karvalakkivälineet) Voi olla että tulen jatkossa muuttamaan mieltäni...kun tuli jo ladattuakin Borland C++ Mobile Edition for Series 60.

Un1:
    Ajattelinkin, että joitakin saattaisi kiinnostaa nämä kokemukset. Jatkan tätä "kauhukertomusta" tai toivon mukaan kehityskertomusta sitä
    mukaan kun edistyn. Uskoisin, että joku saattaisi säästyä pahimmalta pään seinään hakkaamisella lukiessaan tätä tarinaa.
    ----
    Tarina jatkuu...(korjatkaa toki, jos olen kirjoittanut soopaa...)

Sillä välin kun latailin Borland C++ Mobile Edition:ia tutustuin MMAPI:iin. Mobile Media API (MMAPI) pitää sisällään mm. videoon (+kamera) ja audion hallintaan liittyviä luokkia. Wireless Toolkit 1.0.4_01:ssa MMAPI:a ei ole 'automaattisesti' (toisin kuin 2.0:ssa), joten tämä piti installoida erikseen.

Minulla oli melkoisia ongelmia saada MMAPI:ia käyttävät luokat kääntymään/toimimaan, mutta lukuisten yritysten ja erehdysten kautta sain sen toimimaan. Valitettavasti näin jälkikäteen minulla ei ole selkeää käsitystä siitä, miksen saanut MMAP:ia sisältäviä luokkia ensin kääntymään. Monenlaisia temppuja tuli kokeiltua ennen onnistumista. MMAPI:n ohjeiden mukaan sen asennusohjelman olisi pitänyt tehdä kaikki automaattisesti, mutta ei liene ensimmäinen kerta kun kaikki ei tällä alalla suju kuin leikiten. ;)

MMAPia aloin tutkimaan, koska mielessäni oli "Automaattinen kuvanotto 3650:een". Em. Api dokeissa on mielenkiintoinen esimerkki, jota hiukan muuttelemalla saisi tuon kuvakaapparin helposti tehtyä - teoriassa.
    Ei liene ensimmäinen kerta kun olen noin 20 vuotta jatkuneen ohjelmointityön yhteydessä sortunut siihen harhaluuloon, että loisin jotain käyttökelpoista heti kättelyssä ilman pitemmälle kehiteltyjä taitoja. MMAPI törmäilyn jälkeen laskeuduin kiltisti maan pinnalle ja aloin tutkimaan perusasioita.

Oleellinen ongelma Wireless Toolkit 1.0.4_01:n kanssa noviisille oli Jar:in muodostaminen, mutta eipä mennä asioiden edelle. Kesti aikansa ennen kuin ymmärsin Sun:in toolkitin rakenteen. Uutta projektia tehtäessä KToolBar muodostaa projektin nimen mukaisen hakemiston Apps-alihakemistoon ja sen alle alihakemistoja (bin, classes, lib, res, src ja pari temppihakemistoa). Editorilla voi hoitaa varsinaisen koodaus puolen ja koodit tulee sijoittaa src-alihakemistoon. Bin-hakemistoon täytyy
    itse editoida (jostain mallisovelluksesta) build.bat, joka muodostaa Jar:in classes ja res (=resurssit) hakemistoista. En tosin ymmärrä miksi alkuperäiset build.bat:it pitävät sisällään koodin vertailun preverify-ohjelmalla (echotin em. pois) Ennen kuin tämän build.bat:in logiikka oli avautunut saatoin sujuvasti kokeilla ohjelmia kännykkä-emulaattoreilla. Ktoolbarin build muodostaa automaattisesti JAD ja manifestin sekä kääntää luokat, mutta ei muodosta build.bat:ia (eli jar ei synny automaattisesti). Ennen jar:in siirtämistä kännykkään build.bat pitää myös muistaa ajaa. ;)

Teoriassa olen nyt vaiheessa, jossa uskoisin voivani alkaa tekemään jotain kehittävämpää. Todennäköisesti törmään jatkossakin kaikenkarvaisiin ongelmiin, mutta eiköhän niistä hyvällä tuurilla selviä. ;)

8. zimon Aktiivinen jäsen

Tykkäykset:
    0
    Tuollainen itselaukaisin Series60-sovellus on saatavilla Nokian sivuilta.
    "CamTimer v1.0", 13kB
    Ihan toimiva ja käytössä ollut, tosin toivoisi että se pitäisi "click" äänen profiilista riippuen kun ottaa sen kuvan.

9. Nomi

Tykkäykset:
    0
    Työpäivinä ei ole ollut hirveästi aikaa koodailla, mutta pitänee päivittää tilanne.

Pienen pettymyksen olen kokenut eli Midp 1.0 ja MMAPI ovat hiukan köykäisiä välineitä rakentaa mitään erityistä. Toivon mukaan olen väärässä, mutta mm. MMAP:ia ei pysty käsittelemään 640x480 kuvia. Jo pelkästään tämä tekee mahdottomaksi itselaukaisu-ohjelman kehittelyn.

Aikaisemmat kommentit siitä, että java kannattaisi unohtaa vakavien softien kehittelytyövälineenä tuntuvat nyt oikeilta. Tosin ilmeisesti joitakin ihan hyviäkin pelejä on näillä nykyisilläkin java-paketeilla luotu - vai onko niissä käytetty myös c++:aa ?

Mutta jatkan joka tapauksessa javaharjoituksia, mutta voi olla että c++:n tutustuminen ja sen opettelua kännykän ohjelmoinnissa kannattaisi myös tehdä. :)

10. Vec

Tykkäykset:
    0
    Jos jotain ongelmia tulee Javan suhteen, niin luultavasti parhaimman vastauksen siihen saa täältä.

Jaa tämä viestiketju