1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivuston käyttöä, annat suostumuksesi evästeiden käytöllemme. Lue lisää.

Nokia 3110 c ja näytön tyyppivika

Keskustelu osiossa 'Microsoft ja Nokia', aloittaja mjk, 5/11/08.

  1. mjk Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    621
    Tykkäykset:
    94
    Otsikon mukainen puhelin tuttavapiirissä eli Nokia 3110 c ja puhelimella ikää alle viikko.

    Puhelimen näyttö oli mennyt rikki puhelimen ollessa normaalisti rintataskussa ilman mitään erityisiä kolhuja tai vääntämisiä. Näytön keskellä näyttäisi olevan kaksi halkeamaa.

    Kun suomalaisia ja ulkomaisia nettipalstoja selailin, niin em. puhelinmallilla kyseinen Nokian mallin näytön meneminen paskaksi samalla tavalla vaikuttaa olevan tyyppivika ja vastaavia "kohtalotovereita" löytyy lukemattomia.

    Muun kuin puhelimen myyneen liikkeen mukaan em. vika "mekaaninen vika" jota takuu ei korvaa. Korjaus maksaisi kuulema 70 euroa.

    Onko muilla kokemusta palstalaisilla em. puhelimen näytön halkeamisista ja takuuhuolloista? Onko tuote mennyt takuuseen rikkoontuneen näytön osalta vai onko tuo pitänyt itse maksaa tosiaan?

    Onko Nokian puhelinten laatu nykyään tuolla tasolla yleisesti muutenkin ettei puhelin kestä viikkoa pidempään normaalissa käytössä ja Nokia yrittää kieltäytyä vastaamasta myymistään tuotteista jotka eivät kestä viikkoa normaalia käyttöä?

    Itse ajattelin katsoa hommelin loppuun saakka tuttavani puolesta eli ensin reklamaatiota, sitten kuluttaja-asiamiestä ja tämän jälkeen käräjille jos vastapuoli ei anne periksi. Pitäähän tuotteen kestää ilman mitään takuutakin normaalin ajan mikä on käsittääkseni jopa Nokian matkapuhelimien tapauksessa pidempi aika kuin viikko.
     
  2. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/11/05
    Viestit:
    1917
    Tykkäykset:
    5
    Liike on lausunnossaan täysin oikeassa. Nokian takuu ei kata mekaanisesti vaurioituneita puhelimia. Jokainen voi itse nokian sivuilla takuuehtoihin tutustua.

    Et saa sitä takuuseen menemään ja eipä se kuluttajaneuvojakaan siihen pahemmin voi auttaa. Halutessasi voivat lähettää puhelimen tutkittavaksi puolueettomalle tarkastajalle, mutta eipä niidenkään antamat lausunnot ole ymmärtääkseni kertaakaan eronneet huollon lausunnosta.

    Ja ei tuommoinen näyttö itsestään kyllä halkea. Siihen itse näyttöön tarvitsee kohdistua vääntöä/puristusta, että se näyttö halkeaa. Ja ihan taskussakin voi hajota, kun vaikka koukistut ja silloin sattuu jäämään taskussa puristuksiin. Ihan mahdollista takinkin taskussa jos se takki tarpeeksi sitä puhelimen näyttöä vasten kiristyy. Se itse näyttöhän ei kovin kaukana siitä etukuoren linssistä ole. Sormellakin, kun sitä linssiä painaa niin se painuu näyttöä vasten ja huomaat kyllä mitä pahimmassa tapauksessa käy.

    Ikäväähän se on jos näyttö on rikki mennyt, mutta huolto sitä ei ainakaan omasta pussista rupea maksamaan. Ehkäpä kannattaa yrittää nokiaa syyttää. Sehän huolloille korjauksista maksaa. Ilman nokian lupaa eivät kyllä korjaukseen suostu.
     
  3. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Nokia paistattelee tuota asiaa kun on kyseessä mekaaninen rautavika. Nokia ei pysty osoittamaan, että olisit hajoittanut tahallasi näytön joten näyttö voisi mennä tutkintaan puolueettomalle taholle. Nokialla oli 6100 puhelinten kanssa ollut samaa ongelmaa näyttöjen kanssa. Näytöt oli liian tiukalla, ja hajosi 2 kertaa mulla. Kummallakin kerralla Nokia väisti vastuunsa ja teki siihenaikaan takuuhuollon erittäin vaikeaksi. Minulla oli siihenaikaan myös järjetön kiire töissä, ja en jaksanut viedä asiaa eteenpäin koska kuluttajalautakuntaan saakka olisi mennyt kummassakin tapauksessa ja puhelimen arvo tunnetusti laskee puolessatoista vuodessa. Joten kustansin 30 euron näytön itse 2 kertaa perätysten.

    Kiitos Nokia, teette jälleen vain mokia.
     
  4. J.J-75 Bannattu tunnus

    Liittynyt:
    19/6/02
    Viestit:
    22482
    Tykkäykset:
    230
    Kyse pitäskin olla siitä, kestääkö puhelin normaalia käyttöä ja Nokiakaan ei pysty sanomaan. Mikä lasketaan normaali käytöksi... Ja onko kenenkin käyttö mitenkin normaalia.

    Esim. mainitsemani 6100 puhelin olisi mennyt taskussa paskaksi ajaessani pyörällä. Ja että onko se normaalista poikkeava tilanne. Kuitenkin matkapuhelin on mukana pidettäväksi luonnehdittu ja on aivan normaalia käyttöä. Kohdistuisiko siihen painetta sen verran, että muutkin puhelimet pitäisi kestää.

    Tappeluksi se olisi myös aikanaan kohdallani mennyt, mutta jos juttuja alkaa kasaantua, se on selvä, että reagoitava on yrityksenkin.

    Toisen kerran otin puhelimen taskusta ja vippasin sen vaan keittiön päydälle, oli lehtiä ja sen sellasta. Näyttö pasahti ja se siitä. Kaikki muut luurit siihen asti ainakin ovat kestäneet.

    Oman henk.koht. puhelinkokemusten myötä uskallan sanoa, Nokia kusettaa asiakkaita ja venyttää tahallaan tuommosessa asiassa. Toisaalta käsitän sen toisinkin päin, että miksi pitäs kaikkien puhelimet kustantaa. Se maksaa. Nokia pystyy tekemään halutessaan puhelimia mitkä kestävät tietynlaisia iskuja, puristuksia ja jopa mittaamaan niitä eri pudotustestein kuten latureitakin aikanaan Salcompilla. Laittakoot saatana Vaisalan kiihtyvyysanturit joka puhelimeen, jos epäilevät että asiakas valehtelee, se on ollu mahollista jo 10 vuotta ainakin.
     
  5. samumanu Vieras

    Omia kokemuksia:

    6100 mallia käyttäneenä/viskoneena/pudotelleena ei se siitä kertaakaan hajonnut, yks päivä sit meni pimeäksi mut uutta vaan kiertoon. Eli ei ainakaan itellä mitään onkelmia keston kanssa.

    3110c on koht suosittu malli, itelläki perhepiirissä ja kavereilta löytyy. Mitään näyttöonkelmaa en oo kenelläkään kuullu olevan vaikka onkin esim lenkillä yms mukana. Mutta kun ton linssiä painaa ni kyl se aika helposti ottaa näyttöön kiinni ja uskon et hajoo vaikkei kauheen isoa voimaa siihen kohdistuisikaan. Monesti sitä ei vaan ite huomaa jos vaikka nojaa yms johonkin.. Mitä oon tosta mallista kuullu ni tuntuu olevan nokialaisista jopa toimivammasta päästä. Tämä ei tosiaan omaa kokemusta.

    Joskus kuluttajavalittaja ohjelmassa oli puhetta kuinka nojaavat huoltojen lausuntoihin eli uskovat niitä aikaslailla orjallisesti, joku hepu kuluttajavirastosta sen tunnusti koska ite ovat tarkastuksissaan olleet huoltojen kanssa samaa mieltä esim kastuneissa ja mekaanisissa vioissa. Sen perusteella tässä tapauksessa en kovin ruusuista tulevaisuutta odota, tai sit niillä on joku yhteinen kuluttajien kusetuskampanaja ;)

    Mut tottahan se on et ei ne kännyt kauheen kestäviä ole yleisesti mut en pidä sitä ihmeenä vaan ihan jopa normaalina juttuna et niitä on aika siististi käytettävä. Sit EU:n linja kieltää esim lyijy ei käsittääkseni ainakaan parantanut asiaa, toki onhan toi myrkky eli päätöksen ymmärrän.

    Nokianhan tehtävä on vaan takoa miljardivoittoja ja ne tekee sen parhaallaan katsomalla tavalla, ei siellä yksi suomalainen kiinnosta koska suurin osa täällä silti niitten laitteen ostaa koska valinnoilla ei osata äänestää. Mutuilua..
     
  6. heppu30

    Liittynyt:
    6/9/06
    Viestit:
    143
    Tykkäykset:
    0
    Vika

    Haa käyttäjien keksimä tyyppivika...heti vain valmistajan viaksi kun laitetaan kapula päreiksi. Katsoinkin Nokialta niin eivät ole mitään ilmoittaneet että tuossa mallissa olisi valmistusvikaa.
     
  7. M.R

    Liittynyt:
    29/8/08
    Viestit:
    51
    Tykkäykset:
    0
    No ei ne nyt kai mitään ilmoitakkaan, luuletko että vapaaehtoisesti, hyvää
    hyvyttään pyytävät kaikki myydyt 3110 c:t takuuhuoltoon ja vaihtavat niihin näytöt. Voisi tulla vähän kalliiksi Nokialle.
     
  8. sovelias Vuoden foorumilainen -06/-05/-03

    Liittynyt:
    21/6/02
    Viestit:
    42688
    Tykkäykset:
    363
    En tiedä tuon näytön osalta, mutta matkapuhelimien historiassa on ollut LCD näyttöjä jotka ovat hajonneet "itsekseen" kyseessä kai yleensä kokoonpano virhe. ja ovat nätisti menneet takuuseen. ei mahdotonta että itse elementissäkin olisi virhe. taitavat olla kuitenkin hyvin harvinaisia 2000 luvulla.
    Mutta selkeitä käyttäjän käyttöhjeiden vastaisen käytön aiheuttamia on turha tuolla verukkeella yrittä valmistajan / myyjän piikkiin laittaa, nuo valmistus virheet ova ymärtääkseni olleet kohtuu helposti havaitavissa eli erotettavissa.

    aivan, monesti "itsekseen"hajonneet voivat olla kokeneet kovia siellä taskussa, kantaessa tai nojatessa sopivasti johonkin voi jäädä huomaamtta että samalla luurikin sai liian kovaa käyttöä, taka taskukin voi joillekkin luureilla joillain käyttäjillä olla liian rankka paikka.
    Kun vielä varsinainen rikkoutumine saattaa ilmetä vasta paljon myöhemmin, niin voi alkaa tuntumaan että aivan itsekseen mennyt.

    Jos taskussa kuitenkin alkavat itsekseen ja yleisesti hajoilleen niin silloin aletaan olemaan lähellä virhettä. jos siis ns. normaalissa ja käyttöohjeiden mukaisessa käytössä noin käy.

    Jos taasen kuvitellaan että käyttöhjeessa kieletään pitämästä laitetta taskussa, niin olisi jo varmaan niin poikkeava ohje, että siitä pitäisi mainita myydessä ja merkkinoinnissa erikseen, jos myyjä/valmistaj tuollaiseen vetoaisi.

    Aivan, 3110c on paljon myyty luuri, ja hyvin monenlaiseen, myös suht rankkaan käyttöön, eikä ole mitään näyttöongelma ilmiötä esiintynyt, ei edes sen vertaa että olisi saanut siitä mainetta, saatika että olisi tyyppi virhe. Toki jokin erävoisi olla viallinen, mutta uskosin sinunkin sellaisesta kuulleen.
     
  9. mjk Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    24/11/04
    Viestit:
    621
    Tykkäykset:
    94
    En sitten jaksanutkaan alkaa kuluttaja-asiamiehen ja mahdollisesti käräjäoikeuden kautta vääntämään luurin takuusta. Hoidin homman sillä tavalla, että "korjasin" puhelimen parin sekunnin mikroaaltouuni käsittelyllä (700 W), jonka jälkeen siinä puhelimessa oli niin pahoja sähköisiä vikoja ettei sitä saannut enää edes päälle mitenkään. Tämän jälkeen kiikutin luurin huoltoon, josta sain seuraavana päivänä uuden kapulan entisen tilalle. Puhelimen omistaja oli ehtinyt ostaa jo uuden puhelimen em. romun nokialaisen tilalle, joten "takuukorjattu" nokialainen jäi kyseiselle seniori-ikään ehtineelle sukulaiselle varapuhelimeksi.

    Nokialle em. episodi taisi aika kalliiksi, sillä vinkkasin Nokian puhelinten surkeasta nykylaadusta laadusta ja ala-arvoisesta takuusta ystävälleni joka hoitaa tässä työorganisaatiossa missä olen muun muassa atk- ja puhelinhankinnat ja tekee ne listat joista puhelinedun piirissä olevat voivat valita haluamansa luurit. Olin ymmärrävinäni että ensi vuoden listoilta nokian luurit tulevat tippumaan pois. Se merkitsee useamman sadan puhelimen nokian puhelimen kaupan vähentymistä tässä organisaatiossa vuodessa.

    Omissa silmissä Nokian arvostus laski em. takuuepisodin myötä sen verran, ettei kyllä ainakaan harmittaisi hitustakaan vaikka koko Nokian pulju vetäisi kaiken toimintonsa Suomessa alas tai mieluummin vielä menisi konkurssiin koko roska. Törkeintä asiassa oli mielestäni kuitenkin se, että Nokian takuuhuoltopisteessä oli seniori-ikäisen asiakkaan väitetty kohdelleen pari päivää sitten ostamaansa puhelintaan kaltoin kun näyttö ei toiminut ilman että että koko puhelinta oli avattu.
     
  10. säätäjä86 Aktiivinen jäsen

    Liittynyt:
    29/11/05
    Viestit:
    1917
    Tykkäykset:
    5
    Aivan varmasti jostain huollosta antavat uutta tilalle, jos puhelimessa on näyttö mekaanisesti rikki. Ja vielä mikrotettukin puhelin. Kyllä sen silmällä huomaa onko se sähköisesti viallinen puhelin saanut muutakin käsittelyä. Ja mikro kyllä aiheuttaa aivan varmasti näkyviä vaurioita puhelimen piirikortille.

    Taitaa olla trolli koko jutun kirjoittaja. Ja nokialle ei merkkaa mitään jonkun yrityksen 200 puhelinostoa vuodessa.
     
  11. nico...

    nico... Tunnettu jäsen

    Liittynyt:
    8/10/03
    Viestit:
    5795
    Tykkäykset:
    845
    Puhelinmalli:
    WP, iOS
    Päivän paras vitsi.
     
  12. mievaan

    Liittynyt:
    12/6/06
    Viestit:
    51
    Tykkäykset:
    0
    Ei ne tuolla isoissa organisaatiossa ihan yhden miehen varassa nojaa, msitä firmasta puhelimet hankitaan....
     

Jaa tämä viestiketju